Loppuuko sairaan lapsen hoitaminen kotona kun lapsi täyttää 10v vai 11v?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:20"]
Mielellään pomot myöntää palkatonta, säästöä se on budjettiin...
[/quote]
Ei meillä vaan, koska poissaolijan tilalle on palkattava sijainen ja se on lyhyellä varoitusajalla vaikeaa.
Riippuu siis alasta varmasti tosi paljon, saako sitä palkatonta helposti. Itse en tiedä kenenkään työkaverin pyytäneen/saaneen palkatonta muuten kuin ennalta sovittujen lomien yhteyteen, ja itse ovat järjestäneet sijaiset valmiiksi.
Esim. Alle 10-v lasta voi jäädä kotiin hoitamaan lääkärintodistuksella. (palkkaa saa lääkärintodistusta vastaan. Joillakin aloilla ensimmäinen päivä on aina palkaton kuitenkin.) Vanhenpien, sisarusten, ystävien yms. kuolema ei ole syy palkalliselle vapaalle, palkatonta toki saa tarvittaessa. Itse isän kuollessa en saanut palkallista sairauslomaa/vapaata perjantailta, kun isäni löysin kuolleena asunnostaan torstai-iltana. Sisarukseni saivat palkallista vapaata seuraavan viikon ja toisen viikon kuukauden päästä hautajaisjärjestelyihin, minä en päivääkään. Shokki isän kuolemasta ja hänen löytämisestään ei ollut edellytys sairauslomalle.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:25"]
Esim. Alle 10-v lasta voi jäädä kotiin hoitamaan lääkärintodistuksella. (palkkaa saa lääkärintodistusta vastaan. Joillakin aloilla ensimmäinen päivä on aina palkaton kuitenkin.) Vanhenpien, sisarusten, ystävien yms. kuolema ei ole syy palkalliselle vapaalle, palkatonta toki saa tarvittaessa. Itse isän kuollessa en saanut palkallista sairauslomaa/vapaata perjantailta, kun isäni löysin kuolleena asunnostaan torstai-iltana. Sisarukseni saivat palkallista vapaata seuraavan viikon ja toisen viikon kuukauden päästä hautajaisjärjestelyihin, minä en päivääkään. Shokki isän kuolemasta ja hänen löytämisestään ei ollut edellytys sairauslomalle.
[/quote]
stressireaktio tms nimikkeellä olisi lääkärin pitänyt kirjoittaa lomaa pienestä vihjeestä, tulit väärinkohdelluksi
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:25"]
stressireaktio tms nimikkeellä olisi lääkärin pitänyt kirjoittaa lomaa pienestä vihjeestä, tulit väärinkohdelluksi
Stressireaktio on nykyisin z-koodin työkyvyttömyys eli kertoo, että työntekijä on työkyvytön, eikä työkyvyttömyyttä saa käyttää irtisanomisen perusteena, mutta palkkaa siltä ajalta ei tarvitse maksaa.
Ihmiset pinnaavat niin paljon töistä nykyään itse aiheutettujen "stressien" seurauksena (kumminkaiman marsu kuolee, tyttöystävällä paha olla, riitely puolison kanssa jne) että työnantajat ovat ohjeistaneet työterveydenhuoltoja uusiksi. Ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:54"]
Onko kokemusta kuinka hyvin työnantajat yleensä myöntävät tuota palkatonta yli 10-vuotiaan sairastuneen hoitamiseen? Meillä lapsi täyttää alkuvuodesta 10 ja hurjalta tuntuu ajatus että jäisi esim. vatsataudissa koko työpäivän ajaksi yksin kotiin!
[/quote]
Meillä on saanut vapaata tarpeen mukaan. Sain jopa jonkun pykälän perusteella palkallisena neljä päivää ollessani 11v lapsen kanssa sairaalassa.
Pikku flunssakuumeista tai makivuista emme ole kotiin jääneet. Soitamme lapselle muutaman kerran päivässä. Toinen vanhemmista menee töihin mahdollisimman ja lähtee kotinn aikasin iltapäivällä. Yksinoloa jää n. 6,5 tuntia.