ASBESTI - NÄKYMÄTÖN UHKA - Altistuminen lapsena, oireet ja sairastuminen teininä
ASBESTI - NÄKYMÄTÖN UHKA
Altistuminen lapsena, oireet ja sairastuminen teininä.
Lähes kaikissa vanhoissa rakennuksissa on asbestia joka muuttuu vaaralliseksi kun rakenteita puretaan tai ne kuluvat. Asbestipöly on niin pientä että sitä ei näe kuin mikroskoopilla. Silti se on tappavinta pölyä sillä se ei poistu keuhkoista.
Esimerkiksi sopii hyvin monen lapsen harrastuspaikkana toimiva Tapanilan urheilukeskuksen vanha Erätalo. Siellä on suuret riskit altistua asbestille: vuosia sitten tehty asbestipurku, säännökset olivat tuohon aikaan väljempiä kuin nykyään. Ilmastointikanavat, lattialaatat ym. saattavat sisältää asbestia ja kuluessaan niistä irtoaa asbestia. 2011 kesällä purettu asbestikatto, se tehtiin ilman säännösten vaatimaa ilmoitusta ja suunnitelmaa viranomaisille sekä ilman työntekijöiden ja ympäristön suojausta! Asbestia Erätalon sisällä ilmassa?
Vanhemmat, ottakaa asioista selvää ja varmistakaa että lapsenne hengittävät puhdasta ilmaa!
Kommentit (45)
kyllä sitä olettaa että lapsille tarkoitetussa jumpassa on kaikki kunnossa.Pitääpä kysellä asiasta tuolta jumpan vetäjältä
vanhoja laattoja keittiön välitilasta tai poistatte vanhoja muovimattoja ym) niin liimoissa on käytetty yleisesti asbestia. Kandee eka ottaa pala, ja laittaa se työterveyslaitokselle. Ne kattoo yksityisille ilmaiseksi mahdollisen asbestin ja nopeasti. Sitten voi rauhassa jatkaa remppaa.
Palkattiin firma tekemään ulkoverhouksen ja ikkunoiden vaihto. Monta tonni olisi tullut maksaman jos firmaan miehet olisi koskenut tuohon mineriittiin. Mieheni poisti sen ja säästimme rahaa. Hänellä oli hengityssuojain mutta eipä tiedä vaikka vielä sairastuisi asbestin takia. Ei voinut kärrätä edes kaatopaikalle (normi) koska on ongelmajätettä.
muille tiedoksi että sellainen kaupan paperinen suodatin ei sitten auta yhtään mitään jos haluaa asbestilta suojautua. Pitäisi käyttää P2-luokan suojainta. Asianmukainen suojavaatetus pitäisi myös olla ja sisällä jos hommia tekee niin saneerattava tila tulee eristää. Valitettavan moni tee-se-itse mies purkaa itse asbestit ja luulee että homma on sillä selvä. Asbesti jää kuitenkin ilmana leijumaan ja hyvinkin pieni määrä voi aiheuttaa suuria ongelmia. Asbestikuitu on väkäsmäinen eikä se keuhkoihin sisään mentyään koskaan poistu sieltä.
Palkattiin firma tekemään ulkoverhouksen ja ikkunoiden vaihto. Monta tonni olisi tullut maksaman jos firmaan miehet olisi koskenut tuohon mineriittiin. Mieheni poisti sen ja säästimme rahaa. Hänellä oli hengityssuojain mutta eipä tiedä vaikka vielä sairastuisi asbestin takia. Ei voinut kärrätä edes kaatopaikalle (normi) koska on ongelmajätettä.
muille tiedoksi että sellainen kaupan paperinen suodatin ei sitten auta yhtään mitään jos haluaa asbestilta suojautua. Pitäisi käyttää P2-luokan suojainta. Asianmukainen suojavaatetus pitäisi myös olla ja sisällä jos hommia tekee niin saneerattava tila tulee eristää. Valitettavan moni tee-se-itse mies purkaa itse asbestit ja luulee että homma on sillä selvä. Asbesti jää kuitenkin ilmana leijumaan ja hyvinkin pieni määrä voi aiheuttaa suuria ongelmia. Asbestikuitu on väkäsmäinen eikä se keuhkoihin sisään mentyään koskaan poistu sieltä.
monta kertaa viikossa erällä :(. Ja toisella iho-oireita ja toisella hengitysoireita. Tässäkö sitten selitys siihen..
Otetaanpas huomioon että asbestia pöllyytettiin vuosia ihan vapaasti rakennustyömailla eikä suinkaan kaikki raksamiehet kuolleet samantien!
itseasiassa aika harvalla on mitään siitä aiheutuneita ongelmia, kun otetaan huomioon asbestin yleisyys.
Aine lisää keuhkosyövän riskiä mutta ei aiheuta sitä
Joten kannattaa lopettaa panikoiminen ja paskapuheen levitys!
että iho ja hengitysoireet ovat asbestista vaan pikemminkin esim. homeesta tai kosketuksesta saaduista pöpöistä tai esim. koirien ja kissojen karvoista. Asbestin oireet tulevat vasta vuosien tai vuosikymmenien päästä. Paniikkia ei tosiaan asbestin kanssa kannata harrastaa mutta kannattaa olla tietoinen asiasta
Ihmeellinen juttu että vielä tänäpäivänäki joku viitsii vähätellä asbestin vaaroja. Sama kuin kuin joku väittäisi että ei ydinsäteily ole niin vaarallista kun eihän saman tien näy mitään. Varmaan osa asbestitöistä tehdään nykyään juuri samanlaisella vähttelevällä mielellä tai sitten tekijöillä (pääsääntöisesti eestiläisillä ja puolalaisilla) ei ole vain tietoa
Aivan täyttä p*skaa tuo edellinen nimeltämainitsemattoman firman mainosviesti.
Hei minulla on kosteusvaurio kotonani vantaanaan kaupunki isännöitsiä ei edes informoinut asiasta nyt ilmeni että ilmastointi putki joka on sisällä eteisessä onkin asbestia eivät tuntuneet olevan edes huolissaan hymähti vain olen asunut yli20vuotta tässä huoneistossa putken päältä onmaalia lähtenyt sieltä täältä ja iihmettelinkun pyyhin pölupölyjämikä putki tämä on nyt selvis aion ottaa terveys tarkastajan kovat kovaa vasten päänsäryt viime aikoina ihan kamalat monta kk iho oireet kaijilla lapsillapalhon kurkku ja hwngitystie tulehduksia nyt täällä on vaara lasten lapsieni elämässä isännöitsiät eivät vägällä anna laajoja korjauksia tehdä kojemusta on
Olipa kirjoitus virheitä siis isännöitsiät minulla kaksi eivät anna lupaa laajoihin korjauksiin täällä on toinen asunto myös jossa sama löytö työmis meni sekaisin asunoissa ja tuli minun asuntooni kun siellä oli työ miehet rappusia purkamassa jolloin kuulin tämän vahingossa minun asuntoon tulleen työmiehen kertovan toiselle miehelme tämän aspesti asian että näun kaupunki kohtelee asukkaita talot lahoo kylmiä ilman peruskorjauksia vuokrat hipoo pilviä ei päuvitetty 2000 luvulle uskpmatonta
Vierailija kirjoitti:
P2 ei riitä. Suojainen pitää olla p3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P2 ei riitä. Suojainen pitää olla p3
Vai pitääkö peräti olla ylipainesuojain
Tietääkö kukaan, johtaako noin 5-10 minuutin altistuminen mihinkään? oltiin juuri puretun vanhan talon tontilla ja sain tietää, että ilmassa on mahdollisesti ollut asbestipölyä...
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, johtaako noin 5-10 minuutin altistuminen mihinkään? oltiin juuri puretun vanhan talon tontilla ja sain tietää, että ilmassa on mahdollisesti ollut asbestipölyä...
30-40 vuoden päästä voi iskeä mesoteliooma jos oikein huono tuuri käy.
Yksikin kuitu, kuten yksi tupakka, voi tappaa. Savossa on asbestimalmia omakotitalojen pihoissa ja vanha asbestikaivos, josta pöly leviää tuulen mukana satojen kilometrien päähän. Me kuollaan kaikki.
Jos et tee työksesi asbestipurkuja huonoilla suojaimilla, sinun ei tarvitse välittää asiasta.
lupaa katon irroittamiseen. Ilmoitus pitää kuitenkin tehdä sakkojen uhalla ja myös pitää suojautua ja toimittaa asbesti oikein kaatopaikalle kuten ns. asbestitöissä