Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveystiedon reaalissa kirjoittavat pääsevät liian helpolla.

Vierailija
05.09.2011 |

Samoin uskonnon, näitä kahta ainetta ei pitäisi voida kirjoittaa YO-kirjoituksissa, eivät kerro mitään todellisesta osaamisesta, lähinnä mielipidekirjoituksia.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä siitä terveystiedosta kuitenkin vain sen 5% saa laudaturin. Eli jos luettava materiaali on suhteessa helpompaa kuin esimerkiksi fysiikka, on se kaikille kokelaille helpompi. Ja ei siihen viiteen prosenttiin yllä kuin se viisi prosenttia.

Mutta kyllä minä lukiosta muistan muutaman vuoden takaa, ketkä sen terveystiedon kirjoitti... ei ne terävimmät tyypit. Koittivat päästä helpolla ja eipä se luettava materiaali niin vaikeaa ole.

Vierailija
42/55 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka haluaa, saa kirjoittaa terveystiedon. Jos sitten valitsee historian, niin seon ihan omaa tyhmyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan luonnollisesti valitsevat ITSELLEEN helppoja aineita kirjoitettaviksi. Minulle psykologia on todella helppoa, joten luonnollisesti kirjoitan ainakin sen, kun joillekkin taas fysiikka on aivan selvää pässinlihaa, itse en ole sitä ymmärtänyt edes yläasteella. Mieluisat ja kiinnostavat aineet kiinnostavat ja motivoivat opiskelemaan ja ovat korkean motivaation takia helppoja oppia. Kaikki lukiolaiset valitsevat itselleen mieluisia ja kiinnostavia aiheita opetettaviksi, jotka on sitte miellekästä kirjoittaa kun se aika tulee. Ei kukaan lue kuutta kurssia fysiikkaa, jos se ei kiinnosta eikä siitä ymmärrä mitään ja sitten vielä kirjoita sitä. 

idiootit.

Vierailija
44/55 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Öö, mitenniin saa TYYTYÄ ammattikoulupaikkaan, itse olen valmistunut ravintolakoulu Perhosta ja lukiosta ja samaan aikaan molemmat suorittaneena todellakin suosittelen ammattikoulua enemmän kuin lukiota.

[/quote]

Eppäilen, että olit kaksoistutkintolinjalla. Siispä et suorittanut lukiota, suoritit kyllä ylioppilastutkinnon. Vai teitkö kolmoistutkinnon? Silloin lukio-opintoja tarvitaan jo enemmän.

Vierailija
45/55 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion suorittaa lukion vain huvikseni, ei ole mitään ammatillista tavoitetta, töitä olen tehnyt jo 15 vuotta, enkä ole kunnianhimoinen opiskelemaan akateemista uraa.

Joten taidanpa siis ottaa vinkistä vaarin ja kirjoittaa tuon tt:n.

Vierailija
46/55 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio aiheuttaa erittäin paljon stressiä nuorelle ja mielestäni terveystieto on yksi tärkeimmistä kouluaineista! Se mittaa myös koko kouluaikaista opiskelua ja maailmankatsomusta. Siinä pitää käyttää omia aivoja. On toki totta, että joku voi saada hyvänkin arvosanan tästä aineesta jos osaa vastata kysymyksiin oman elämänkokemuksen pohjalta. Mutta eikö tämä sitten mittaa mitään tietoa? Todellakin mittaa! Ja varsinkin sellaisille henkilöille, joille lukio on ollut vaikeaa aikaa mutta silti on vastoinkäymisistä huolimatta jaksanut käydä tämän henkisesti ja myös fyysisesti rankan koulun terveystieto voi olla juuri se ratkaiseva aine, että saa valkolakin päähän. Mielestäni jos on jaksanut käydä tämän koulun ja jaksaa myös tämän kolmannen luokan suuren stressin ja ryhmäpaineen on ansainnut päästäylioppilaaksi. Terveystieto on tulevaisuuden kannalta melkein tärkein aine. Se opettaa elämää. Jos haluaa jonkun ammatin mihin tarvitsee sitten myös muita haastavampia aineita, terveystieto voi olla se vähän rennompi kirjoitettava muiden joukossa. Ja todellakin tiedän asiasta sillä kirjoitan itse nyt ylioppilaaksi ja luen tällä hetkellä terveystietoa ja se on välillä hyvin hermoja riistävääkin! Asiaa on niin paljon ja käsitteitä pitää tietää myös suuri määrä. Koskaan ei perjaatteessa tiedä mitä sieltä tulee..

Vierailija
47/55 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa vain aikamoista luettavaa edelliset kommentit. Itse kirjoitan terveystiedon, tämänhetkisellä keskiarvolla 9,0, enkä varmasti ole ainoa. Tämä esimerkiksi teille, jotka sanoitte että vain tyhmät ja laiskat kirjoittavat terveystiedon. En ota kantaa siihen , että onko tto helppo vai vaikea kirjoittaa, sillä se on hyvin yksilökohtaista. On toki hienoa että joku jaksaa ottaa tällaisen aiheen esille, mutta muistakaa hyvät ihmiset; ei maailma ole ollut mustavalkoinen, eikä se ole sitä tänäkään päivänä.

Leo Burnett: " Kun kurkotat tähtiin, et ehkä saavuta niitä, mutta eivätpä kätesi tahriinnu maantien mutaankaan."

Siinäpä meille ajattelemisen arvoinen lausahdus. Riittääkö yleistieto ymmärtämään? ;)

Vierailija
48/55 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa ihan rauhallisesti. Huomenna se alkaa!

T: Sauli Niinistö

Vierailija
49/55 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi joku täällä. Voiko olla? Itse kävin lukion 90-luvun lopulla ja luin muistaakseni 12 kurssia hissaa, enkä ole ihan varma oliko siinä edes kaikki mitä oli tarjolla. Toki siellä oli jotain "erikoiskursseja", eli ei kaikki suinkaan pakollisia, mutta silti.

Vierailija
50/55 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suhteessa muihin aineisiin erittäin helppo kirjoitettava - ja saman ovat abitkin huomanneet. Terveystiedon kirjoittaineiden määrä on jatkuvasti kasvanut, ei ihme. Aineenahan tuo ei ihmeitä vaadi, lukaisee pari kurssikirjaa läpi ja seurailee sanomalehdistä ja naistenlehdistä näitä yleistajuisia terveelliseen ruokaan, liikuntaan, elintapoihin liittyviä juttuja, joita kaikki lehdet ja telkkari ovat pullollaan. E tai L on erittäin helposti ulottuvilla kun verrataan vaikka historiaan, fyssaan, kemiaan, psykologiaan tai oikeastaan mihin tahansa muuhun kirjoitettavaan aineeseen.

Vierailija
51/55 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikilla kerran on mahdollisuus valita vapaasti minkä reaaliaineen haluaa kirjoittaa. Jos kerran on niin helppoa, niin valitsee itse sen! Minä kirjoitin uskonnon, koska aihepiiri kiinnosti, oli yleissivistävää ja oli mielestäni helppo kirjoittaa. Ihan vapaasti vaan valikoimaan, jos kerran niin helppoa!

Vierailija
52/55 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ( 90-luvun alussa) se oli psykologia... Siis psykan lehtori itse sanoi meille että jotain pitää tietää mutta aika paljon saa ihan ilmaiseksi kun osaa kirjoittaa. Muuten olen kyllä sitä mieltä että terveystieto on todella tärkeä aine peruskoulussa. En ole ihan varma kannattaisiko sitä enää lukiossa opettaa. T: terveystiedon opettaja

Vierailija
53/55 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi pieniä tyhmiä ihmisiä... :( aina täytyy aloittaa huudatus jostain näinkin tyhmästä aiheesta. Itse huomenna korotan B:ksi jääneen terveystietoni ja ystäväni yrittää päästä siitä läpi kun sai syksyllä I:n. Eräskin luokkalaiseni luki kaikki kolme tt kirjaa mitä meillä koulussa käytiin ja vielä kaksi eri kertauskirjaa ja teki muistiinpanot. Hänkin sai B:n mutt huonommat pisteet kun minä joka taas ei lukenut yhtään. Syynä meillä kaikille oli aiheen vierestä kirjoittaminen. Se joka on hyvä kirjoittamaan saa varmasti Eximian tai Laudaturin. Mutta älkää nyt vanhan muikelit alkako yleistää että "se on helppoo koska mun kakara kirjotti siitä M:n eikä se lukenu yhtään!!11" koska asiahan ei välttämättä näin ole. toucé.......

Vierailija
54/55 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielii hyvän arvosanan eikä vain päästä läpi, tarvitsee terveystiedossa olla opiskeltuna pelkän terveystiedon itsensä lisäksi biologian ja psykologian kursseja runsaasti. Terveystiedon kurssit itsessään on tarkoitettu siihe, että opiskelija oppii tarkastelemaan terveyttä asiana, joka tarkoittaa enemmän kuin sitä, ettei ole flunssaa tai mahatautia ja osaa tarkastella uutta terveys-termiä niin sosiaalisesti(sosiaalipsykologian kurssi!), psyykkisesti(muut psykologian kurssit!) että fyysisesti(biologia!). Biologiassa jää yleensä ravinto- ja liikuntasuositukset köyhälle pohjalle, joten nämä asiat opetetetaan terveystiedossa. TErveystiedon kurssilla 3 tulee käsiteltyä vähän myös historiaa.

Uskonnon kirjoituksissa vaaditaan historian ja psykologian osaamista. Uskonto ja historia kulkevat sen verran käsikädessä, että on tärkeää osata kumpikin kummankin aineen kirjoituksissa. Psykologiaa tarvitaan, kun täytyy käsitellä esim kirkkoon liittymistä ja kirkosta eroamista. Se, että asiaa x tarkastellaan eettisestä näkökulmasta ei tarkoita sitä, että sinne pistetään omia mielipiteitä, päin vastoin, niistä on haittaa. Sen sijaan käytetään erilaisia etiikoita (velvollisuusetiikka, hyve-etiikka. ym) joiden kautta asiaa käsitellään. Myös jonkun uskonnon etiikan kautta voidaan pyytää käsittelemään, jolloin täytyy taitaa kyseinen uskonto(ja sen historia!) itsessään, ja plussaa on aina vaan jos osaa nimetä muutaman henkilön, keiden vuoksi uskonnon mielipide kyseisestä asiasta on. Etiikoita(velvollisuus- ja hyve-etiikka, ym.) käsitellään myös terveystiedossa(yllätys yllätys)

Kun keskustellaan ylioppilaskirjoituksista, on tärkeää sisäistää se fakta, että lukio on yleissivistävä koulu. Aineita opetetaan erikseen, mutta ylioppilaskirjoituksiin mennessä niissä menestyvät oppilaat ovat oppineet käyttämään kaikkea tietoa, mitä on oppinut, eikä vain asioita joita on oppinut sen kyseisen aineen tunneilla. On siis mahdotonta sanoa, mikä oppiaine on vaikea ja mikä helppo. Aloittaja sanoo, että uskonto ja terveystieto ovat turhia aineita ja liian helppoja lukioon ja että kyse on vain mielipiteiden sepittämisestä. Ylioppillaskoetta kun tarkastelee, oli kyseessä mikä reaali tahansa, huomaa, että mielipiteitä ei kaivata vaan yleistietoa. Mielipiteet kuuluvat äidinkielen kokeen essee-osioon, eivät mihinkään muun reaalin kokeeseen. Aloittaja myös vertaa reaaleja laskennallisiin aineisiin, joita sanoo vaikeiksi. On kuitenkin kohtuutonta verrata kahta asiaa, joilla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä, toisiinsa. Laskennallisissa aineissa on kyseessä kaavan ulkoaopettelusta ja sen käytöstä erilaisiin pulmiin. Reaaliaineissa kyse on täysin erilaisesta työskentelytavasta, jossa sovelletaan yleistietoa tietyn aihepiirin kysymykseen. 

Vierailija
55/55 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koititsää olla kovinki hauska

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä