Lasten tummat vaatteet ja rasvaläntiti jotka eivät lähde pesussa.
Lasten tummiin vaatteisiin jää esim. pudonneesta ruuasta länttejä jotka eivät näköjään lähde pesussa.
Pesen vaatteet 60 asteessa ja Bio Luvilin color Sensitive on ollut käytössä. Lähtisiköhän jollain muulla pesuaineella paremmin nuo tahrat? Muita vinkkejä?
Kommentit (9)
Itse olen saanut sillä sellaisia tahroja pois, jotka ei lähde tavallisella pesuaineella.
päälle vielä hetkeksi ihan tavallista astianpesuainetta ja sitten koneeseen. Jo lähtee!
t. martta :)
Sen sijaan rasvaiset ruokatahrat lähtevät hyvin. Suosittelen lämpimästi.
Vaatteet kannattaa myös pestä mahdollisimman pian likaantumisen jälkeen, jotta tahra ei jämähdä tiukasti kiinni.
on mun aseet rasvatahroja vastaan. Eikä oo koskaan värit lähteneet.
monesti teen niin, että jos huomaan vaatteeseen tulleen ruokatahran, niin laitan siihen heti sappisaippuaa ja heitän pyykkikoriin odottamaan pesua. Voi mennä monta päivääkin, että vaate päätyy koneeseen, mutta sitten ei enää tarvitse muistaa käsitellä tahraa siinä vaiheessa. Eikä tosiaan tuollakaan tyylillä ole vaatteista värit lähteneet.
Katso alla oleva linkki Marttaliiton sivuilta ja kohta "Rasvat, öljyt, voi":
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/tahranpoisto/tekstiilit/
"Rasvat, öljyt, voi
1.Rasvatahrat on hyvä esikäsitellä juuri ennen pesua nestemäisellä pyykinpesuaineella tai tahranpoistoaineella.
2.Pese tekstiili lopuksi entsyymipitoisella pesuaineella korkeimmassa hoito-ohjeen sallimassa pesulämpötilassa.
TAI
Kokeile sappisaippuaa. Pese lämpimällä vedellä.
TAI
1.Käsittele tahra raskasbensiinillä esimerkiksi lakkabensiinillä
2.Hiero päälle nestemäistä pyykinpesuainetta
3.Huuhtele vedellä ennen pesua.
4.Pese tekstiilin mukaan.
5.Kokeile ennen lakkabensiinin käyttöä huomaamattomaan kohtaan, että tekstiili kestää käsittelyn."
Itse siis suosittelen oikeasti kahta ensimmäistä vaihtoehtoa ennen lakkabensiiniä! Minulla on erittäin hyvät kokemukset sappisaippuan käytöstä.
Terv. toinen martta
päälle vielä hetkeksi ihan tavallista astianpesuainetta ja sitten koneeseen. Jo lähtee! t. martta :)
Itse olen saanut sillä sellaisia tahroja pois, jotka ei lähde tavallisella pesuaineella.