Naapurin kissa paskoo pihallemme, mitä voimme tehdä?
Onko jotain ainetta mitä kissa kaihtaisi? Vai loukutanko ja vien löytöeläinkotiin? Alkaa suututtaa jatkuva kissanpaskassa kävely, varsinkin kun on pieniä lapsia. Äsken juuri ajoin nurmikon ja kolmet paskat oli takapihalla.
Kommentit (103)
ap tuskin uskaltaa aloittaa sotaa naapurinsa kanssa. Kunhan täälä kiukkuilee. Eiköhän ap:n kiltti mies joudu siivoamaan kakat pois.
Kakkojen siivoamiseen menee muutama sekunti, kuten joku jo sanoikin. Ei hirvittävän iso homma.
Jos on hienohelma, niin ehkä on.Muovipussi vaan käteen ja kouhaiset ne kakkakikareet pussiin ja pussin suu kiinni. Ei ole hengenvaaraa raskaana olevallekaan.
Muistahan pestä salaatti 15 min juoksevan veden alla ettet saa samaa pöpöä mitä kissan kakasta saattaisit saada. Tai höyrytä kasvikset vähintään 5 minuuttia että tuo kamala listeria tuhoutuu.Listerian saatat saada myös nurmikkoa leikatessa. Ei se pöpö pelkästään kissojen kakkassa elä.
Vedä syvää henkeä ja rauhoitu nyt hienohelma. Tee mitä on tehtävä:
- siivoa kakka ennenkuin lapsesi koskee siihen ja lopeta uikutus.
T: 11cm mies
Yksi kysymys: entäs jos lapsi "löytää" sen kakan ensin? Vai ajatteletko että aina kun tulemme OMALLE pihalle niin tehdään kakkatarkastus?
Minulla ei ole kissaa, joten en halua kissanpaskaakaan. Hoitakoon kissanomistajat ne paskatkin.Minkä takia muuten kissanomistajat saisivat päättää minun puolestani mitä haluan pihalleni? Kuka heille sen vallan antaa?
Pienet vauvat konttasivat samassa tilassa, jossa saattoi olla aasi tai lampaita.
Kakka on ihan luonnollinen osa elämää. Jos lapsi löytää kakan niin mikä on pahinta mitä tapahtuu?
Olen muuten syönyt vauvana hevosen paskaa tallilla enkä kuollut siihen. Tästä kertoi isäni minulle. Itse en asiaa muista, mutta isää se vielä hymyilytti.Esteettisesti kura on yhtä sottaisaa vaatteille, kuin paska. Että ei kannata laskea lasta pihalle. Voi mennä vaatteet kuraan.
Tietenkin voit ja saat toki vahtia lapsesi puhtautta silmät kovana, mutta luulisi sinulla olevan muutakin tekemistä.
Voithan aina kylvettää lapsesi, jos hän likaantuu.En ymmärrä tätä hysteriaa?
t: 11cm mies
ap tuskin uskaltaa aloittaa sotaa naapurinsa kanssa. Kunhan täälä kiukkuilee. Eiköhän ap:n kiltti mies joudu siivoamaan kakat pois.
Kakkojen siivoamiseen menee muutama sekunti, kuten joku jo sanoikin. Ei hirvittävän iso homma.
Jos on hienohelma, niin ehkä on.Muovipussi vaan käteen ja kouhaiset ne kakkakikareet pussiin ja pussin suu kiinni. Ei ole hengenvaaraa raskaana olevallekaan.
Muistahan pestä salaatti 15 min juoksevan veden alla ettet saa samaa pöpöä mitä kissan kakasta saattaisit saada. Tai höyrytä kasvikset vähintään 5 minuuttia että tuo kamala listeria tuhoutuu.Listerian saatat saada myös nurmikkoa leikatessa. Ei se pöpö pelkästään kissojen kakkassa elä.
Vedä syvää henkeä ja rauhoitu nyt hienohelma. Tee mitä on tehtävä:
- siivoa kakka ennenkuin lapsesi koskee siihen ja lopeta uikutus.
Yksi kysymys: entäs jos lapsi "löytää" sen kakan ensin? Vai ajatteletko että aina kun tulemme OMALLE pihalle niin tehdään kakkatarkastus?
Minulla ei ole kissaa, joten en halua kissanpaskaakaan. Hoitakoon kissanomistajat ne paskatkin.Minkä takia muuten kissanomistajat saisivat päättää minun puolestani mitä haluan pihalleni? Kuka heille sen vallan antaa?
Pienet vauvat konttasivat samassa tilassa, jossa saattoi olla aasi tai lampaita.
Kakka on ihan luonnollinen osa elämää. Jos lapsi löytää kakan niin mikä on pahinta mitä tapahtuu?
Olen muuten syönyt vauvana hevosen paskaa tallilla enkä kuollut siihen. Tästä kertoi isäni minulle. Itse en asiaa muista, mutta isää se vielä hymyilytti.Esteettisesti kura on yhtä sottaisaa vaatteille, kuin paska. Että ei kannata laskea lasta pihalle. Voi mennä vaatteet kuraan.
Tietenkin voit ja saat toki vahtia lapsesi puhtautta silmät kovana, mutta luulisi sinulla olevan muutakin tekemistä.
Voithan aina kylvettää lapsesi, jos hän likaantuu.En ymmärrä tätä hysteriaa?
t: 11cm mies
Miten koiranomistaja voi olla vastuussa vapaana juoksentelevista kissoista, jos hän päästää koiransa omalle, aidatulle pihalleen? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi käydä aina tsekkaamassa, ettei vaan minkään puskan alla lymyä naapurin katti?
Äly hoi.
ei käy enää. Ei huomannut erään kerran, että koiramme tuli pihalle. Kissa hävisi. Ja mainittakoon, että piha on siis oma, aidattu piha, joten koira oli ihan laillisesti vapaana. Kävin kertomassa omistajalle, että näin kävi. Kehoitin, että jos uuden kissan ottaa, niin ei päästä sitä ainakaan meidän pihalle paskomaan.
Katsoppa ettei noin käy minun naapurina. Voi olla seuraamukset aika kovat. Tämä on varoitus.
ei käy enää. Ei huomannut erään kerran, että koiramme tuli pihalle. Kissa hävisi. Ja mainittakoon, että piha on siis oma, aidattu piha, joten koira oli ihan laillisesti vapaana. Kävin kertomassa omistajalle, että näin kävi. Kehoitin, että jos uuden kissan ottaa, niin ei päästä sitä ainakaan meidän pihalle paskomaan.
Katsoppa ettei noin käy minun naapurina. Voi olla seuraamukset aika kovat. Tämä on varoitus.
Kuran saa myös paljon helpommin pois kengän pohjasta.
Et vastannut kysymykseeni joka kuului näin: Minkä takia muuten kissanomistajat saisivat päättää minun puolestani mitä haluan pihalleni? Kuka heille sen vallan antaa?
On kaikenlaisia hulluja perverssejä jotka haluavat ristiinnaulita kissan tai ampua sitä ilmakiväärillä tai leikellä kissalta korvat... Näitä olen lukenut lehdistä. Myös kettu saattaa tehdä pahaa jälkeä ja kissa voi rampaantua.
Se että kissa paskantaa pihalle, ei tarkoita sitä että tuollaisia sairaita perversioita saisi toteuttaa. Eläinrääkkäys on rikos ja mielestäni hyvin kuvottava teko. Se että joku usuttaa koiran kissan kimppuun on mielestäni eläinrääkkäystä.
Sinä pihan omistajana ja tontin omistajana et voi vaikuttaa siihenkään, jos suuri karhu astelee pihallesi ja syö puolet omenapuusta ja vääntää koirankopin kokoiset jöötit pihallesi.
Kun eläimellä on hätä niin ei eläin kysy lupaasi. Kettu muuten paskoo pihoille myös. Kissa yleensä peittää ulosteensa.
Jos nyt otat puheeksi naapurisi kanssa tämän kissa asian. Niin älä, älä sano syyksi kissan kakkailua, vaan kerro huolesi kissan hyvinvoinnista. Kissa ei sovi kaupunkiin tai omakotialueille ilman hihnaa vapaana kuljeksimaan. Eli ethän esitä asiaa koppavasti. Vaan nätisti ja kohteliaasti. Silloin asia hoituu varmasti etkä nää kissaa tulevaisuudessa pihallanne.
Varo siis astumasta kissanomistajan varpaille. Ole fiksu aikuinen, jos oikeasti haluat ratkaista ongelman. Älä piekse suutasi omistajalle.
niin ei sitä minun mielestä saa tappaakaan! Naapurille sanot ja tosiaan kokeile karkotteita ja niitä kuoria. Jos naapuri ei lotkauta ni sitten veisin löytöeläinkotiin.
toisinaan kakka on hajuton. Riippuu ihan siitä mitä on syönyt. Kurassa seisova vesi saattaa olla hyvinkin pilaantunutta ja haisevaa. Eli tuo että kura ei haise, ei pidä paikkansa.
Kuran saa myös paljon helpommin pois kengän pohjasta.
Et vastannut kysymykseeni joka kuului näin: Minkä takia muuten kissanomistajat saisivat päättää minun puolestani mitä haluan pihalleni? Kuka heille sen vallan antaa?On kaikenlaisia hulluja perverssejä jotka haluavat ristiinnaulita kissan tai ampua sitä ilmakiväärillä tai leikellä kissalta korvat... Näitä olen lukenut lehdistä. Myös kettu saattaa tehdä pahaa jälkeä ja kissa voi rampaantua.
Se että kissa paskantaa pihalle, ei tarkoita sitä että tuollaisia sairaita perversioita saisi toteuttaa. Eläinrääkkäys on rikos ja mielestäni hyvin kuvottava teko. Se että joku usuttaa koiran kissan kimppuun on mielestäni eläinrääkkäystä.
Sinä pihan omistajana ja tontin omistajana et voi vaikuttaa siihenkään, jos suuri karhu astelee pihallesi ja syö puolet omenapuusta ja vääntää koirankopin kokoiset jöötit pihallesi.
Kun eläimellä on hätä niin ei eläin kysy lupaasi. Kettu muuten paskoo pihoille myös. Kissa yleensä peittää ulosteensa.Jos nyt otat puheeksi naapurisi kanssa tämän kissa asian. Niin älä, älä sano syyksi kissan kakkailua, vaan kerro huolesi kissan hyvinvoinnista. Kissa ei sovi kaupunkiin tai omakotialueille ilman hihnaa vapaana kuljeksimaan. Eli ethän esitä asiaa koppavasti. Vaan nätisti ja kohteliaasti. Silloin asia hoituu varmasti etkä nää kissaa tulevaisuudessa pihallanne.
Varo siis astumasta kissanomistajan varpaille. Ole fiksu aikuinen, jos oikeasti haluat ratkaista ongelman. Älä piekse suutasi omistajalle.
Olet provo, joten en enää jatka aiheesta kanssasi. Ja vaikket provo olisikaan, niin yksimielisyyteen ei tästä päästä. Enkä jatka juttelua ihmisen kanssa, joka ei vastaa kysymyksiin. Joten hauskaa päivänjatkoa :)
Se että ap ei halua pihalleen kakkaa tai kotiloita on täysin absurdi vaatimus.
Ei kakka tai kissa kysele kenen piha se tässä on. Kissa nimittäin ajattelee että ap:n piha on hänen reviiriään siksi kissa sinne kakkaakin ja pissailee.
Kissan omistaja varmasti kyllästynyt siihen että kissa huutaa ja raapii ovia ja haluaa ulos. Ei tiedä että kakkii muiden pihalle.
Ap:n pitäisi oppia elämään luonnon kanssa sovussa. Ei ap voi erottaa miehensä omistamaa pihaa luonnolta.
Kyllä minäkin ratkaisisin tämän nöyrin mielin.
Jos asia vaivaa kovasti niin ota puheeksi kissanomistajan kanssa. Muista nöyrä ja sovitteleva asenne. Ylimielisyyttä ei tällaisissa tilanteissa kannata näyttää. Tilanne on varmasti naapurille yhtä kiusallinen, kuin ap:lle.
Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
48 §
Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamaton eläin
Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.
Oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, maa- ja metsätalousministeriö voi päättää, että eläintautien ehkäisemiseksi, muista terveydellisistä syistä, yleisen turvallisuuden varmistamiseksi tai huomattavan omaisuutta uhkaavan vahingon torjumiseksi määrätyn rauhoittamattoman eläimen saa pyydystää tai tappaa tietyllä alueella määrättynä aikana ilman alueen tai rakennuksen omistajan tai haltijan lupaa.
49 §
Rauhoittamattoman eläimen pyyntivälineet ja pyyntimenetelmät
Rauhoittamattoman eläimen pyydystämisen tai tappamisen on tapahduttava siten, ettei siitä aiheudu vaaraa ihmiselle, kotieläimille, riistaeläimille tai rauhoitetuille eläimille.
Rauhoittamattoman eläimen pyydystämiseen tai tappamiseen ei saa käyttää 33 §:n 1 momentin 1–3, 5–7 ja 9–11 kohdassa tarkoitettuja pyyntivälineitä tai pyyntimenetelmiä. Kuitenkin saadaan 33 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua ainetta käyttää muiden rauhoittamattomien eläinten kuin lintujen ja villiintyneiden kissojen pyydystämiseen tai tappamiseen.
Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käyttämisessä rauhoittamattoman eläimen pyydystämiseen tai tappamiseen on noudatettava 32 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjä rajoituksia. Rauhoittamattoman eläimen pyydystämiseen tai tappamiseen sovelletaan lisäksi, mitä 25 §:n 3 momentissa säädetään riistaeläimestä.
Miten koiranomistaja voi olla vastuussa vapaana juoksentelevista kissoista, jos hän päästää koiransa omalle, aidatulle pihalleen? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi käydä aina tsekkaamassa, ettei vaan minkään puskan alla lymyä naapurin katti?
Äly hoi.
On turha takoa päähäsi järkeä. Olet niitä nappisilmiä, jotka ovat päättäneet mielipiteestään vaikka joku tarjoasi loogista ja täydellistä vastausta suoraan hopeatarjottimelta.
Olet imbesilli. Eli typerys.
Koiria karkaa omistajiltaan. Myös kissoja karkaa omistajiltaan. Voi olla täysi vahinko se että kissa on pihallasi. Tehtävänäsi on etsiä omistaja tai soittaa eläinsuojeluviranomaisille. Kissa noudetaan pihalta.
Teet rikoksen päästäessäsi koiran vapaaksi pihallasi, jos näet eksyneen kissan pihallasi.
Eläimellä on hätä. Eläin on luultavasti eksyksissä ja nälissään. Ja sinä imbesilli rääkkääjän paska päästät koirasi vapaaksi tuollaisessa tilanteessa. Tekisipä mieleni lätkiä nahkaleilillä järkeä puupäähäsi.
Oletko oikeasti noin typerä? Vai provoiletko vain?
Samassa tilanteessa jos Rane-Rekkakuski näkee piskisi ilman valjaita moottoritiellä, hän painaa kaasua ja ajaa päältä. Sitäkö sinä puupää toivot koirallesi?
Vai sitä että Rane-Rekkakuski ottaa selvää koirasta. Lukee nimen ja osoitteen panansta ja soittaa sinulle? Tai ilmoittaa eläinsuojeluun tapauksesta?
33 §
Pyyntivälineet ja pyyntimenetelmät
Metsästyksessä on kielletty seuraavien pyyntivälineiden ja pyyntimenetelmien käyttö:
1) räjähteet;
2) myrkyt ja myrkytetyt tai tainnuttavaa ainetta sisältävät syötit;
3) tainnuttavat ja tappavat sähkölaitteet;
4) keinotekoiset valolähteet sekä yöammuntaa varten tarkoitetut tähtäyslaitteet, jotka elektronisesti suurentavat tai muuttavat kuvaa;
5) peilit ja muut häikäisylaitteet;
6) linnunliimat ja lintuverkot;
7) automaattiset aseet ja sellaiset itselataavat aseet, joiden lippaaseen mahtuu enemmän kuin kolme patruunaa;
8) kaasulla tai savulla tappaminen;
9) elävien eläinten käyttö houkuttimena;
10) haudat ja ansat, joihin on sijoitettu ampuma-ase tai keihäs tai muu näihin verrattava väline, sekä muut vastaavanlaiset pyyntilaitteet, jotka ovat ihmisille tai kotieläimille vaarallisia;
11) raudat, jotka eivät tapa heti; sekä
12) lyijyhaulien käyttö vesilintumetsästyksessä 1 päivästä elokuuta 1996 alkaen.
Hirvieläinten, metsäkanalintujen ja vesilintujen metsästyksessä ei saa käyttää apuna ääntä synnyttävää koneellista laitetta.
Kiellosta tuottaa eläimelle tarpeetonta kipua ja tuskaa säädetään eläinsuojelulain 3 §:ssä. (18.2.2011/159)
Ensinnäkään mä en ole sen ekan koiranomistajaviestin kirjoittaja, mulla ei ole koiraa eikä tule.
Toiseksi, puhuin tilanteesta, joka varmaan on omakotitalossa asuvalle koiranomistajalle normaali: koira päästetään takapihalle ulkoilemaan/pikapissalle joka päivä. Mun tarkoitus ei ollut väittää, että koiranomistaja ehdoin tahdoin usuttaisi koiransa kissan kimppuun, enkä kyllä saanut alkuperäisestäkään viestistä sitä käsitystä. Vahinkoja voi tapahtua, mutta kyllä tuollaisessa kuvaamassani tilanteessa vastuu on just eikä melkein sillä kissanomistajalla, joka antaa lemmikkinsä ravata vapaana pitkin kyliä.
Edelleenkin kiinnostaisi tietää, minkä rikoksen teen päästäessäni oman koirani omalle, aidatulle pihalleni? Ja rautalangasta: tämä on hypoteettinen kysymys, minulla _ei_ ole koiraa.
Miten koiranomistaja voi olla vastuussa vapaana juoksentelevista kissoista, jos hän päästää koiransa omalle, aidatulle pihalleen? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi käydä aina tsekkaamassa, ettei vaan minkään puskan alla lymyä naapurin katti? Äly hoi.
On turha takoa päähäsi järkeä. Olet niitä nappisilmiä, jotka ovat päättäneet mielipiteestään vaikka joku tarjoasi loogista ja täydellistä vastausta suoraan hopeatarjottimelta. Olet imbesilli. Eli typerys. Koiria karkaa omistajiltaan. Myös kissoja karkaa omistajiltaan. Voi olla täysi vahinko se että kissa on pihallasi. Tehtävänäsi on etsiä omistaja tai soittaa eläinsuojeluviranomaisille. Kissa noudetaan pihalta. Teet rikoksen päästäessäsi koiran vapaaksi pihallasi, jos näet eksyneen kissan pihallasi. Eläimellä on hätä. Eläin on luultavasti eksyksissä ja nälissään. Ja sinä imbesilli rääkkääjän paska päästät koirasi vapaaksi tuollaisessa tilanteessa. Tekisipä mieleni lätkiä nahkaleilillä järkeä puupäähäsi. Oletko oikeasti noin typerä? Vai provoiletko vain? Samassa tilanteessa jos Rane-Rekkakuski näkee piskisi ilman valjaita moottoritiellä, hän painaa kaasua ja ajaa päältä. Sitäkö sinä puupää toivot koirallesi? Vai sitä että Rane-Rekkakuski ottaa selvää koirasta. Lukee nimen ja osoitteen panansta ja soittaa sinulle? Tai ilmoittaa eläinsuojeluun tapauksesta?
Minulla on pieni pentukoira joka välillä on vapaana pihalla ollessani esimerkiksi haravoimassa tms. Välillä pennun uteliaisuus voittaa tottelevaisuuden ja koira karkaa naapurin pihaan tutkimaan paikkoja. Olen aina hakenut koirani pois pihoilta ja torunut sitä (opetan sen siis pysymään meidän omalla tontillamme). Jos kuitenkin kävisi niin, että koirani kävisi tekemässä tarpeensa toisten pihoille, toivoisin että siitä ilmoitettaisiin minulle. Se ei ole niin paha asia etteikö siitä voitaisi hyvässä hengessä puhua. Ratkoisin asian itsekseni tai jos naapuri tahtoisi auttaa, voisin kustantaa hänelle jonkin karkotteen (jos sellaista koirille olisi olemassa). Koirahan on minun rakas lemmikkini enkä toivo sen aiheuttavan riitaa naapurustossani. Jospa siis menisit reilusti naapurin juttusille ja kertoisit ettei sinulla ole itse kissaa vastaan mitään, mutta onhan asia varmasti omistajankin mielestä niin ettei kissa saa paskoa toisten pihoille. Uloste kun oikeastikin on vaarallista ja vähintäänkin ällöttävää lapsen käsissä... Tai kenen tahansa kengänpohjassa. Jos naapurisi on fiksu ja vastuullinen omistaja, hän pitää huolen ettei kissa tule tontillenne enää ja lisäksi hän voisi kustantaa sinulle lemmikkikaupasta saatavaa karkotetta. Muista pitää pää kylmänä! Kaikesta selviää juttelemalla :)
Ensinnäkään mä en ole sen ekan koiranomistajaviestin kirjoittaja, mulla ei ole koiraa eikä tule.
Toiseksi, puhuin tilanteesta, joka varmaan on omakotitalossa asuvalle koiranomistajalle normaali: koira päästetään takapihalle ulkoilemaan/pikapissalle joka päivä. Mun tarkoitus ei ollut väittää, että koiranomistaja ehdoin tahdoin usuttaisi koiransa kissan kimppuun, enkä kyllä saanut alkuperäisestäkään viestistä sitä käsitystä. Vahinkoja voi tapahtua, mutta kyllä tuollaisessa kuvaamassani tilanteessa vastuu on just eikä melkein sillä kissanomistajalla, joka antaa lemmikkinsä ravata vapaana pitkin kyliä.
Edelleenkin kiinnostaisi tietää, minkä rikoksen teen päästäessäni oman koirani omalle, aidatulle pihalleni? Ja rautalangasta: tämä on hypoteettinen kysymys, minulla _ei_ ole koiraa.
Miten koiranomistaja voi olla vastuussa vapaana juoksentelevista kissoista, jos hän päästää koiransa omalle, aidatulle pihalleen? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi käydä aina tsekkaamassa, ettei vaan minkään puskan alla lymyä naapurin katti? Äly hoi.
On turha takoa päähäsi järkeä. Olet niitä nappisilmiä, jotka ovat päättäneet mielipiteestään vaikka joku tarjoasi loogista ja täydellistä vastausta suoraan hopeatarjottimelta. Olet imbesilli. Eli typerys. Koiria karkaa omistajiltaan. Myös kissoja karkaa omistajiltaan. Voi olla täysi vahinko se että kissa on pihallasi. Tehtävänäsi on etsiä omistaja tai soittaa eläinsuojeluviranomaisille. Kissa noudetaan pihalta. Teet rikoksen päästäessäsi koiran vapaaksi pihallasi, jos näet eksyneen kissan pihallasi. Eläimellä on hätä. Eläin on luultavasti eksyksissä ja nälissään. Ja sinä imbesilli rääkkääjän paska päästät koirasi vapaaksi tuollaisessa tilanteessa. Tekisipä mieleni lätkiä nahkaleilillä järkeä puupäähäsi. Oletko oikeasti noin typerä? Vai provoiletko vain? Samassa tilanteessa jos Rane-Rekkakuski näkee piskisi ilman valjaita moottoritiellä, hän painaa kaasua ja ajaa päältä. Sitäkö sinä puupää toivot koirallesi? Vai sitä että Rane-Rekkakuski ottaa selvää koirasta. Lukee nimen ja osoitteen panansta ja soittaa sinulle? Tai ilmoittaa eläinsuojeluun tapauksesta?
Väitämpä että sinulla on koira! Kuulostat todella kierolta valehtelijalta. Taidat olla itse 11cm mies.
Oppii olemaan poissa.
Omistajien itsensä vika, jos laittavat kissan ulos.
Ei saatana että voi olla tyhmiä ihmisiä: minä päästän lemmikkini toisten aidatulle pihalle, ja kuvittelen nostavani oikeusjutun, jos siellä onkin koira vastassa, ja kissalta lähtee henki.
Meillä ei muuten olisi edes koira vastassa, mutta silti mirriltäsi lähtisi henki.
Hoida kissasi itse, ja aitaa niille oma pihasi, jos haluat pitää ne turvassa. Jos taas et kissoistasi välitä, niin lähetä meille vaan.
tappamassa pihaltaan. Eiköhän nämä ole tapauksia, jossa sama kissa/kissat päivästä toiseen hilluvat toisten pihoilla paskomassa.
Ihan sama se olisi koiran kanssa: jos meidän pihalla hilluisi päivästä toiseen naapurin koira, eikä naapuri vähääkään välittäisi, niin aivan varmasti katoaisi se koirakin.
Ja jos multa oikeasti koira karkaisi ja siltä henki lähtisi, niin oma vikahan se olisi, minkäs teet muuta kuin pidät seuraavasta paremmin huolta.
kissa kiipeää aina puuhun. Koirat eivät ole erikoistuneet metsästämään kissan kaltaista eläintä. Kissa on niin monipuolinen fysiikaltaan että koira jää aina toiseksi. Koira ei esimerkiksi pääse aidan yli.
Väitämpä tätä sankaria valehtelijaksi, joka väitti koiransa syöneen kissan pihaltaan. Koira ei todellakaan saa kissaa kiinni. Näin se vain on.
Rauhoittamattoman eläimen pyydystäminen ja tappaminen
48 §
Oikeus pyydystää ja tappaa rauhoittamaton eläin
Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin. Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästysoikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle.Oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, maa- ja metsätalousministeriö voi päättää, että eläintautien ehkäisemiseksi, muista terveydellisistä syistä, yleisen turvallisuuden varmistamiseksi tai huomattavan omaisuutta uhkaavan vahingon torjumiseksi määrätyn rauhoittamattoman eläimen saa pyydystää tai tappaa tietyllä alueella määrättynä aikana ilman alueen tai rakennuksen omistajan tai haltijan lupaa.
49 §
Rauhoittamattoman eläimen pyyntivälineet ja pyyntimenetelmät
Rauhoittamattoman eläimen pyydystämisen tai tappamisen on tapahduttava siten, ettei siitä aiheudu vaaraa ihmiselle, kotieläimille, riistaeläimille tai rauhoitetuille eläimille.Rauhoittamattoman eläimen pyydystämiseen tai tappamiseen ei saa käyttää 33 §:n 1 momentin 1–3, 5–7 ja 9–11 kohdassa tarkoitettuja pyyntivälineitä tai pyyntimenetelmiä. Kuitenkin saadaan 33 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua ainetta käyttää muiden rauhoittamattomien eläinten kuin lintujen ja villiintyneiden kissojen pyydystämiseen tai tappamiseen.
Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käyttämisessä rauhoittamattoman eläimen pyydystämiseen tai tappamiseen on noudatettava 32 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjä rajoituksia. Rauhoittamattoman eläimen pyydystämiseen tai tappamiseen sovelletaan lisäksi, mitä 25 §:n 3 momentissa säädetään riistaeläimestä.
Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen sivuilta, joka ei HUOM HUOM suosittele kissojen pitämistä vapaana ulkona :
Miten kissa saa ulkoilla?
Lain mukaan (ks. lisätietoja alla) kissaa ei tarvitse pitää kytkettynä. Vastuuntuntoinen kissanomistaja valvoo silti aina kissaansa, sillä vapaana ulkoilevaa kissaa uhkaavat monet vaarat ja useilla kissoilla on voimakas saalistusvietti.
Suomessa kotikissalla on lainsuoja koko maassa. Lemmikkikissa
on omistajansa omaisuutta, eikä sitä saa tappaa tai
vahingoittaa. Villiintyneen kissan saa pyytää alueen tai rakennuksen omistaja. Heitteillä oleva tai kotoaan karannut
kissa ei kuitenkaan ole villiintynyt. Kissan heitteillejättö on
aina rikos!
Kissalait
Kissan liikkuminen ulkona herättää paljon kysymyksiä. Suomessa on voimassa kolme lakia, joissa säädetään kissojen oikeuksista ja liikkumisvapaudesta: metsästyslaki, eläinsuojelulaki ja järjestyslaki. Näiden lakien mukaan kissaa ei tarvitse pitää kytkettynä ja kissalla on vapaa liikkumisoikeus koko maassa muutamin poikkeuksin.
Vaikka kissaa saakin pitää ulkona vapaana, suosittelee HESY kissan omistajia ulkoiluttamaan lemmikkejään kaupunkialueilla vain valvotusti, sillä taajamassa vapaana ulkoilevaa kissaa uhkaavat monet vaarat ja useilla kissoilla on voimakas saalistusvietti. Sen sijaan aidatulla pihalla ja rauhallisilla omakotialueilla kissaa on usein turvallista pitää ulkona vapaana.
Alla tiivistelmä kissoja koskevasta lainsäädännöstä.
Metsästyslaki: kissan heitteillejättö kielletty, kotikissalla lain suoja
Vuonna 1993 voimaan tulleessa metsästyslaissa säädetään, että kotikissalla on lain suoja koko maassa. Vain villiintyneen kissan saa tappaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Villiintynyt kissa tunnistetaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa mm. hankkii kaiken ravintonsa luonnosta. Sen tappamiseen sovelletaan rauhoittamattomien eläinten pyynnistä annettuja säädöksiä. Metsästyslaki kieltää seuraeläimeksi otetun kissan heitteillejätön.
Huom! Yksin ulkona liikkuva kissa ei ole sama kuin villiintynyt kissa.
Järjestyslaki: lemmikkieläinten liikkumista rajoittavat säännöt
Vuonna 2003 Suomessa tuli voimaan järjestyslaki, joka sallii kissan pitämisen vapaana muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Järjestyslaki näyttää aiheuttavan kissan kannalta kaikkein eniten väärinkäsityksiä. Kissaa koskeva kohta on pykälässä 14, jonka otsikko on koirakuri. Pykälän viimeinen kappale sanoo kuitenkin selvästi, että kissaa koskee vain momentin 2 kohta: ”pidettävä huolta siitä, ettei pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.” Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.
Eläinsuojelulaki: löytöeläinten talteenotto, hyvä kohtelu, lopetustavat
Vuonna 1996 tuli voimaan eläinsuojelulaki, jonka tärkein uudistus oli kunnille asetettu velvollisuus ottaa talteen löytöeläimet ja pitää niitä hoidossa 15 vuorokauden ajan. Jokaisen kunnan on siis
osoitettava paikka, johon löytöeläimen voi toimittaa hoitoon. Määräajan kuluttua löytöeläin voidaan myydä, luovuttaa edelleen tai lopettaa.
Eläinsuojelulaki määrää eläinten yleisestä kohtelusta. Se myös kieltää eläimen mykistämisen ja määrää ulkonäköä muuttavista toimenpiteistä: mm. hännän ja korvien typistäminen on kielletty.
Eläinsuojelulakikin kieltää kissan heitteillejätön: hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Vapaana ulkoileva kotikissa ei ole heitteillejätetty.
Kissan sallitut lopetustavat ovat eläinlääkärin tekemä lopetus ja
aivoihin ampuminen. Vain alle kolmen päivän ikäiset poikaset voidaan lopettaa päähän lyömällä siten, että poikanen kuolee välittömästi.
Eläinsuojeluasetus: kissan pitopaikoille asetettavat tarkemmat vaatimukset
Eläinsuojeluasetus vuodelta 1998 tarkentaa eläinten pitopaikoille asetettavia vaatimuksia. Se määrää eläinten pitopaikan materiaaleista, koosta, rakenteesta ja turvallisuudesta sekä muista pitopaikan olosuhteista. Asetus tarkentaa myös eläinten muusta hyvinvoinnista huolehtimista mm. ruokintaa, liikunnantarpeen tyydyttämistä, hoitotoimenpiteitä ja laumojen muodostamista.
Kissan pitoa asetus tarkentaa vielä mm. seuraavasti: ”Kissan pitoon tarkoitettujen tilojen on oltava sellaisia, että kissalla on kuulo- ja näköyhteys pitopaikassa tai sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kissan pitopaikassa on oltava sopivia rakenteita tai paikkoja kiipeilyä ja kynsimistä varten. Lisäksi pitopaikassa on oltava hiekkalaatikko tai hiekkalaatikoita taikka muita sopivia tiloja ulostamista ja virtsaamista varten.”
Asetus kieltää myös kissan pitämisen kytkettynä muutoin kuin tilapäisesti ja lyhytaikaisesti. Tällöin kissan tulee olla jatkuvassa valvonnassa.
Ajantasainen Suomen lainsäädäntö on nähtävillä mm. osoitteessa www.finlex.fi
niin ole hyvä vaan :D
Musta taas tuntuu, että sä olet sekopää ja vainoharhainen ja lisäksi usutat ehdoin tahdoin elukkasi paskomaan naapureiden pihoille, ettet itse joudu siivoamaan.
Vieläkö jatketaan tätä juupas-eipäs-väittelyä vai riittääkö jo?
Edelleenkään et muuten ole vastannut kysymykseeni siitä, mitä lakia rikon, jos päästän koirani omalle, aidatulle pihalleni?
Ensinnäkään mä en ole sen ekan koiranomistajaviestin kirjoittaja, mulla ei ole koiraa eikä tule. Toiseksi, puhuin tilanteesta, joka varmaan on omakotitalossa asuvalle koiranomistajalle normaali: koira päästetään takapihalle ulkoilemaan/pikapissalle joka päivä. Mun tarkoitus ei ollut väittää, että koiranomistaja ehdoin tahdoin usuttaisi koiransa kissan kimppuun, enkä kyllä saanut alkuperäisestäkään viestistä sitä käsitystä. Vahinkoja voi tapahtua, mutta kyllä tuollaisessa kuvaamassani tilanteessa vastuu on just eikä melkein sillä kissanomistajalla, joka antaa lemmikkinsä ravata vapaana pitkin kyliä. Edelleenkin kiinnostaisi tietää, minkä rikoksen teen päästäessäni oman koirani omalle, aidatulle pihalleni? Ja rautalangasta: tämä on hypoteettinen kysymys, minulla _ei_ ole koiraa.
Väitämpä että sinulla on koira! Kuulostat todella kierolta valehtelijalta. Taidat olla itse 11cm mies.