Mistä asioista huomasit, kun tuttavallasi alkoi olla mielenterveysongelmia?
Kommentit (19)
Hän on niin tasapainoisen, onnellisen ja terveen oloinen, ettei olisi ikinä uskonut että hänellä oli masennusta ja harhoja.
minut ja mieheni pataluhaksi, syytti aivan hulluista jutuista.
oli sellaisia kaikki voipia, kiroili paljon, uhitteli ja jutut oli jotenkin hyvin suureellisia.
Sitten eristäytymistä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
puheeksi. ulospäin en olisi voinut kuvitellakaan.
oli masennusta ja häpeää, sosiaalisiapelkoja.
henkilö näytti minusta aina todella avoimelta, rohkealta ja sosiaalisesti lahjakkaalta..
Todella mukava ja "normaali" ihminen. Sukulaisilleen (heidän kertomansa mukaan) selitti kaikkiea outoa. Mm.hänen siskonsa käsikirjoitti Salkkareita hänen elämästään. Oli tästä todella vihainen. Teki itsemurhan kauan sitten.
tupakoi. No, suljetullehan se lähti, puoleksi vuodeksi.
liesituulettimesta alkoi saada sähköiskuja, makasi enimmäkseen sohvalla, ei aloitekykyä, luuli naaputeiden tietävän hänen pankki/raha-asiansa pennilleen.
Ihan fiksu tyyppi oli, työkaverini. Alkoi äkkiä selittää, kuinka hänelle lähetetään viestejä tadion ja lehtien kautta ja häntä vakoillaan.
Muutama muu on itse kertonut masennuksestaan. En olisi huomannut itse mitään.
puhui erittäin epärealistisia asioita elmästään, oli epäluotettava, puhui koko ajan, touhusi outoja juttuja. Joutui lopulta suljetulle osastolle.
Siksi ihmisten puheetkin voivat olla yhtäkkiä outoja. Tavaroita ilmestyy kotiin, avaimet katoavat, olettaa, että joku uhkaa - esimerkiksi haluaa myrkyttää, lehdessä lukee asioita, jotka koskettaavat itseä, puhelimen kanssa on ongelmia, pankkitilin kanssa on ongelmia,jne...jne...
Ja ympäristö alkaa käyttäytyä kummasti ja väittää tietyn yksilön sairastuneen, vaikka itse asiassa ovatkin itse enemmän tai vähemmän kusessa. Se kusessa oleva voi olla oma äiti, veli, sisko tai puoliso jne..
Kunpa ymmärtäisitte mistä täällä voi olla kysymys... Käskekää sen "sairastuneen" alkaa kirjoittaa asioistaan paperille päiväkirjaa tai nettiin blogia...älkää soittako ainakaan ketään mihinkään hoitoon lähetettäväksi älkääkä ainakaan soittako minnekään ilman että annatte itsestänne oikeat ja TÄYDELLISET TIEDOT IHAN KOKO HENKILÖTUNNUS MUKAANLUETTUNA... Suljetut osastot ovat joillekin turvapaikkoja, kun pelkäävät sitä soppaa mihin ovat saattaneet joutua...POLIISI EI VOI AUTTAA EIKÄ SAIRAANHOITO, EIKÄ 112, ET SINÄ EIKÄ KUKAAN NAAPURI...JOKAINEN ON AIVAN YKSIN NÄIDEN JUTTUJEN KANSSA JA HUOMIO: EI MITÄÄN LÄÄKITYSTÄ NÄIHIN VAIVOIHIN!!!!!
Tämä viesti on varmaan suurimmalle osalle teistä aivan käsittämätön...Olis kiva, jos voisi suoraan sanoa mistä on kysymys jos yhtäkkiä moni alkaa muka sairastua mielenterveysongelmiin!!!!
Niin että lopulta veri lensi kun hinkkasi käsiä puhtaaksi hohkakivellä.
Lisäksi teippasi postiluukun ja ovisilmän kiinni ettei niistä vain nää kukaan sisälle.
Veli taas alkoi kadehtimaan ja puhumaan jatkuvasti siitä kuinka minä saan kaiken niin helpolla ja minua on aina lellitty ja hän ei saa mitään. Lopulta alkoi puhumaan kuinka "hakee perintönsä" mun isältä ja että isä kuolee pian (kyseessä 60v täysin terve isä).
Molemmat ovat saaneet lääkityksen,ei ihan toivottuja tuloksia...
tuli kerran ruokatunnillani vastaan kaupungilla ja käski sanoa miehelleen (joka opiskeli samassa oppilaitoksessa kuin minä) että kotiin ei saa mennä ennen kahta koska siellä on demoni ja hän soittaa kahdelta jollekin demoninhäätäjälle. Lähetteli minulle kirjeitä joissa varoitteli demoneista ja kertoi mitä tehdä jos ne alkavat vainota minua.
vainoharhaisia kuvitelmia. Esim. sukulaisista kehitti hirveitä tarinoita. Sanoi myös kuulevansa ääniä, jotka kehottavat tekemään asioita. Jos yritti sanoa asiasta, hän yritti kääntää sen niin, että hän on ok ja minulla on mielenterveysongelma.
ei jaksanut mennä töihin eikä huolehtia lapsista. Makasi vain sängyssä. Masennus-diagnoosin sai.
Onko masentunut aina mielenterveysongelmainen?
Mainittiin, että masennusta JA harhoja ym. Eli kukaan ei maininnut että PELKÄSTÄÄN masennusta...
lopettivat siivoamisen pikkuhiljaa ja alkoivat käyttää liikaa alkoholia.
Läheiseni oli muutaman viikon ryyppyputken jälkeen pahassa kunnossa. Pelkäsi mennä ulos, verhot olivat kiinni ja kännykkä hiljaisella. Puhui kieltä, jota kukaan ei ymmärtänyt. Se oli aika hurjaa. Saatiin juomaputki kuitenkin katkaistua ja valvotulla diapam-lääkityksellä mies jälleen toimintakuntoon. Lisäksi terapiaa ja nyt raittiina jo nelisen vuotta.
kuuli seinien puhuvan, luuli ruuan olevan myrkytetty jne.