Onko järkeä pitää 2-vuotiaalle kaverisynttäreitä?
Ymmärtääkö 2-vuotias vielä kaverisynttäreistä yhtikäs mitään? Olenko vain liian innokas kun kyseessä esikoinen?
Kommentit (28)
Ehdit kuule järjestää niitä kaverisynttäreitä vielä ihan kyllästymiseen asti, varsinkin jos saat lisää lapsia.
on toki tehokas idea, mutta en pitäisi, enkä osallistuisi päiväkotikaverin juhliin..
kyllä meilläkin on pidetty 2-vuotiaalle kaverisynttärit. Mutta siis tietenkin kyse on ollut minun lapsellisista kavereista eli lapset ovat sitä kautta ystävystyneet keskenään, sikäli kun tuon ikäisellä voidaan vielä ystävistä puhua. Vanhemmat ovat luonnollisesti olleet synttäreillä myös mukana.
Sinä se sanoit jo. Lahjojen kerääminen.
Tulkitaanko kutsumme niin, että yritämme kerätä esikoisellemme lahjoja??? Mutta toisaalta olisi myös kiva tutustua paremmin tiettyin perheisiin!
Pari kolme perhettä uutta. Sit taas on niitä vanhoja tuttavaperheitä, joissa jo lapsia ja heidän kanssa olemme muutenkin jo paljon tekemisissä ja kahvitellan puolin jos toisin, ts. seurustellaan niin vanhemmat kuin lapset.
Taitaa olla parempi kuin moikkaillaan vaan puiston hiekkalaatikolla vielä vuosi eteenpäin uusien tuttavuuksien kanssa.
Ehtiihän sitä synttäreitä vielä pitää jatkossakin. Hoppuilen vaan liikaa! :)
Ap
Minusta olisi ennemminkin kiusallista, jos jollain lapsen pk-kaverilla olisi 2-v kaverisynttärit, joihin minunkin pitäisi osallistua. En tunne muiden vanhempia, vain pari ulkonäöltä kun samaan aikaan viedään lapsia aamuisin eikä oman kokemukseni mukaan noin pienten ryhmissä muutenkaan vanhemmat kovin usein tunne toisiaan. Ei tuon ikäisillä vielä ole kavereita siinä mielessä kuin isommilla, joten mielestäni hieman yli-innokasta pitää "kaverisynttärit" noin pienelle. Pk-ryhmän kyseessä ollessa se tarkoittaisi sitä, että toisilleen oudot vanhemmat yrittäisivät epätoivoisesti keksiä jotain keskusteltavaa siinä lasten vahtimisen lomassa ja tunnelma olisi luultavasti lähinnä vaivaantunut.
Tämä on sitten aivan eri asia kun joillain 5-vuotiailla alkaa jo olla oikeasti kavereita. Silloin on ihan hyväkin hieman tutustua vanhempiinkin, edes niin että vaihtaa muutaman sanan just vaikka tuommoisten synttärien yhteydessä.
varsinaisia kaverisynttäreitä niinkuin 5 vuotiaille pidetään. Mutta voithan pitää sellaiset "kaverisynttärit" että kutsut lapset perheineen. Mutta jos nää on jotain päiväkotituttuja nää kaverit joiden vanhemmat tunnet vain tyylin moikkausasteella niin sitten et pidä. Eihän tuon ikäiset vielä kunnolla edes leiki toistensa kanssa ja vaativat aikamoista vahtimista. Nm. kupous juurikin tällä hetkellä 2 v eikä tulis mieleenikään pitää kaverisynttäreitä...ei ikimaailmassa.
Ei tod. kande ja olet innokas. Odota vuosi pari. EHdit kyllä kyllästymiseen saakka.
No tuon ikäinen ei edes osaa oikeastaan seurustella muiden lapsien kanssa vielä. Sille riittää varmasti lahjapaketit ja muutamat tutut sukulaiskasvot.
Huoh..
niin järjestä niin että kutsut vain muutaman (ehkä 2-3) lapsen äiteineen. Sitten voisi vielä kaikilla olla kivaa eikä liikaa meteliä :)
2-v. kaverisynttärit jos haluat ja jaksat nähdä vaivan! me emme pitäneet, koska sukusynttäreissäkin oli tarpeeksi minulle. Mutta menimme kyllä kahden taaperomme "kaverin" synttäreille, olin ihan otettu kutsusta joten tottakai menimme ja lahjankin veimme. En tosiaankaan ajatellut että se olis jotain lahjankeruuta, äläkä sinäkään turhaan mieti mitä muut ajattelee. Oikein kivoja juhlia oli, ainakin meistä vanhemmista oli kiva seurata lasten touhuja jne..Iloisia juhlia ei tosiaan voi olla liikaa, ainakaan meillä ei ole.
Kutsut muutaman äidin/isän/perheen joiden lasten kanssa omasi leikkii, syötte kakkua yhdessä, laulatte vaikka ja lapset leikkivät.
Yhteisöllisyys kunniaan, kiva kun lapset oppivat jo pienenä käymään kylässä ja juhlissa.
Kutsuun voit laittaa "ei lahjoja, kiitos", jos epäilyttää että muuten juhlia pidetään lahjanhaalintakeinona.
Meillä on ollut jo 1-vuotiaalle kaverisynttärit, yhtenä päivänä tuli 3 äitiä vauvoineen, toisena vielä kaksi, kahviteltiin, synttärisankari yritti puhaltaa kynttilää, laulettiin ja oli hauskaa.
Asuttiin kyllä ulkomailla ja siellä tämä on aivan normaalia:-)
sanoit itse et vastavuoroisesti saisitte lahjoja kun ne muut saa pullaa :D
jossain äiti esttingissä varmaan onki joo normaalia istuskella ja juoda sunttärikahvit, mutta järkkääminen pienille päiväkotilaisille kun vanhemmat töissä.. kai aika harva lopukta on kauheen innostunu niistä kaverisynttäreistäkään...
2-vuotiaalle sillä ei ole mitään väliä.
sellaisille "kaverisynttäreille", joilla minun oletetaan laulavan!
Kutsut muutaman äidin/isän/perheen joiden lasten kanssa omasi leikkii, syötte kakkua yhdessä, laulatte vaikka ja lapset leikkivät.
Yhteisöllisyys kunniaan, kiva kun lapset oppivat jo pienenä käymään kylässä ja juhlissa.
eli on kutsuttu omia perheellisiä kavereita lapsineen synttärijuhliin.
sellaisille "kaverisynttäreille", joilla minun oletetaan laulavan!
oli 2v kaverisynttärit, lapset oli kutsuttu tietysti äiteineen. 3-4 lapsivierasta on ihan riittävä määrä noin pienten synttäreille. Yhdessä leikkimistä vasta harjoitellaan ainakin meillä ja siksi on hyvä ettei ole isoa lapsilaumaa kerralla kylässä.
Sopivan lyhyt aika, ei tarvitse edes mitään ohjattua ohjelmaa järjestää ja hienot tarjoilutkin lähinnä äideille (lapset on tyytyväisiä, kun saavat mehua ja muumikeksejä), hyvää harjoittelua lapsille siinä samalla.
Minä en pitänyt 3-vuotiaalle, koska ei vielä varsinaisesti leikkinyt kavereiden kanssa. Lähinnä puuhaili omia juttujaan samassa tilassa.
Ensinnäkin kaksivuotiaat ovat keskimäärin aika touhukkaita. Keksivät paljon tekemistä, eivät ole erityisen ohjeita ymmärtävää ja noudattavaa sakkia ja ikäväkin saattaa yllättää. Lisäksi heidän yhteisleikkinsä on ns rinnakkaisleikkiä eli eivät leiki yhdessä vaan lähekkäin mutta erileikkiä. Eli lapsesi eikä hänen kaverinsa kaipaa vielä kaverisynttäreitä. Itseasiassa en ole varma päästäisinkö oman kaksivuotiaani edes joillekin kaverisynttäreille ellen itse olisi mukana. Tietysti riippuu lasten määrästä ja kutsujasta.
ei ole järkeä Meidän neljäs täyttää kohtapuolin 2v, eikä tulis mieleenkään järjestää kaverisynttäreitä. Tietysti, jos kutsuu tuttavaperheitä juhlimaan synttäreitä, niin eri juttu. Eihän 2-vuotiailla vielä ole kavereita sanan varsinaisessa merkityksessä.
Nimittäin ei siinä mun mielestäni sinänsä järkeä ole, mutta onko iloisia juhlia koskaan liikaa? Onhan se just sosiaalista toimintaa ja verkostojen luomista tämä lasten kanssa touhuaminen parhaimmilaan ylipäätään. Saa uusia kavereita niin vanhemmat kuin lapset. Sinänsä vois tarjota kahvia ja pullaa, ja vastalahjaksi saisi lapsi lahjoja.
Ap