Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutominen ei ole neulomisen synonyymi! Argh!

Vierailija
03.09.2011 |

Ne ovat kaksi eri asiaa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:26"]

Tuima on ihminen, joka on vihaisen näköinen. Liity mitenkään suolaan.

[/quote]

Kylläpä liittyy, nimenomaan itämurteessa tarkoittaa suolatonta ja länsimurteessa voimakkaan makuista. On myös vihaisen näköinen.

Vierailija
42/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuima = väkevää

Tuima  = vihainen, kiukkuinen ilme

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:55"]

Pistänpä minäkin tikkuni tähän vyyhteen : ) Etelä-Pohjanmaalla asia on ratkaistu seuraavalla tavalla.. Sukkapuikkoja sanotaan tikkuvartaiksi ja tikkuamisesta puhuttiin, kun neulottiin. Joku aiemmin kirjoitti, että Keski-Pohjanmaalla puhutaan tikkaamisesta, murre muuttuu pienellä matkalla. Äitini sanoi joskus että " Minnekkäs minä sen tikuttavani panin" ? Mattoja kudottiin, mutta toki kaikki liittävät kutomisen myös sukkien ja villatakin tekemiseen.

[/quote]

Minä olen eteläpohjanmaalta, enkä ole koskaan tuollaista nimitystä kuullutkaan, ja nyt olen 10 vuotta asunut Kokkolassa, ja kyllä anoppikin täällä sukkia kutoo.

Vierailija
44/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:14"]

Neulomiseen tarvitaan neulaa, simple. Jos työ tehdään jollain muilla välineillä kyse ei ole neulomisesta.

[/quote]

okei. no miten selität sen, että puikoilla kudotusta puserosta käytetään nimitystä neule?

[/quote]

Neulekoneella tehty on neule, ei itse puikoilla kudottu. Minä käytän mummon kutomaa villapaitaa.

Vierailija
45/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos te kudotte sukat niin ne on jotkut neulesukat/sukkaneule vai mikä? Häh?

Vierailija
46/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:55"]

Pistänpä minäkin tikkuni tähän vyyhteen : ) Etelä-Pohjanmaalla asia on ratkaistu seuraavalla tavalla.. Sukkapuikkoja sanotaan tikkuvartaiksi ja tikkuamisesta puhuttiin, kun neulottiin. Joku aiemmin kirjoitti, että Keski-Pohjanmaalla puhutaan tikkaamisesta, murre muuttuu pienellä matkalla. Äitini sanoi joskus että " Minnekkäs minä sen tikuttavani panin" ? Mattoja kudottiin, mutta toki kaikki liittävät kutomisen myös sukkien ja villatakin tekemiseen.

[/quote]

Minä olen eteläpohjanmaalta, enkä ole koskaan tuollaista nimitystä kuullutkaan, ja nyt olen 10 vuotta asunut Kokkolassa, ja kyllä anoppikin täällä sukkia kutoo.

[/quote]

Kokkolahan onkin Keski-Pohjanmaata : (  Ainakin Järviseudun alueella käytetään tikkuvartaita, se on helppo tarkistaa menemällä paikalliseen Osuuskauppaan.

Vierailija
47/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataanpa ihan alkuun. Minä(kin) olen Itä-Suomesta kotoisin, joten minulle neulominen on sitä puikoilla tekemistä, kutominen kangaspuilla loukottelua ja ompelu silmäneulalla ja ompelukoneella tehtävää.

Ei siinä mitään jokainen kutsukoon minun puolestani neulomista, miksi ikinä tahtoo.

MUTTA olen ollut intohimoinen neuloja jo reilut 20 vuotta, reilusti yli puolet elämästäni ja tottakai seuraan asiaan liittyviä juttuja joka mediasta ja siellä mediassa neulomista kutsutaan AINA kutomiseksi (MIKSI?). Ja niiden juttujen tekijöiden pitäisi olla viestinnän ammattilaisia? Tämä on se asia, joka minua korpeaa.

Toinen asia on sitten se, että käytetään ihan vääriä termejä. Esim. neulotaan rivejä, joka on suora suomennos englannista (row), kun oikea termi olisi kerros tai kierros.

Ehkä olen vain outo. Hyväksyn sen ;-)

Vierailija
48/55 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:40"]

Tuima = väkevää

Tuima  = vihainen, kiukkuinen ilme

[/quote]

Ja itämurteessa suolaton, usko jo. Googlaa vaikka!

Vierailija
49/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Pohjanmaalla sanotaan neulomista tikkaamiseksi.

Kyllä mulle neulominen on neulomista ja kahavi kahavia.

Neulominen on ristipistojen värkkäämistä, virkkaus virkkaamista, kutominen mattojen tai villapaitojen tekemistä ja ompelu käsin tai kyseisellä koneella värkkäämistä.

Vierailija
50/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha inistä mitään muuta.

Vierailija
51/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mulle opetettiin ja hyvin on oppi mennyt perille :D

Vierailija
52/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laulussa neulottiin nappi kiinni

Vierailija
53/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neulominen on minulle myös puikoilla tehtävää, ei ompelemista niin kuin joissain murteissa.

Minulle siis neulominen on yleiskielinen ilmaus, kutominen (puikoilla tehtävä) murteellinen ilmaus.

Vierailija
54/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en todellakaan puhu neulomisesta jos teen sukkia puikoilla. Mulle se on kutomista, niin kuin jo isomummoni (ja häntä edeltävät polvet) sitä kutsui.

Vierailija
55/55 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten niillä tapahtuva toiminta on tietenkin kutomista.