Kutominen ei ole neulomisen synonyymi! Argh!
Kommentit (55)
Neulooko hämähäkkikin verkkojaan?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:17"]
Neulooko hämähäkkikin verkkojaan?
[/quote]
Entä kalaverkon tekijä? Hänelläkään ei ole puikkoja vaan yksi työväline, jolla kuitenkin kutoo verkon niin idässä kuin lännessä.
Tässä on muuten se erikoisuus, että kirjakieleen on juurtunut itämurteinen sana, vaikka kirjakieli on kai pääsääntöisesti Länsi-Suomessa kehiteltyä.
Minä oon aina kuton sukkia sukkatikuilla. Murteista on aika turhaa väitellä
Itse oon aina asunut Länsi-Suomessa, mutta sanon kyllä puikoilla sähläämistä neulomiseksi, mattojen tekoa kutomiseksi ja neulalla hosumista ompelemiseksi. Koitan osaltani tukea suomen kieltä, that's all.
Jos elämäsi on näin pienestä kiinni, niin onneksi olkoon! Asiat omassa elämässäsi ovat varmaankin hyvin mallillaan (:
Mä oon ainakin aina kutonut sukkia ja jatkossakin aion kutoa. Tiesittekö muuten että dödökään ei oikeasti olisi deodorantti vaan kieppuhierrin.
Sukkaa kudotaan ja koneella neulotaan, siis neuleita, ompelukoneella ommellaan. Minä olen lännestä. Idässä kutominen tarkoittaa kangaspuilla kutomista. Älä ole noin kapeakatseinen, AP. Ovathan vasta ja vihtakin sama asia vaikka eri sanoja ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2011 klo 18:07"]
Kutominen ei ole neulomisen synonyymi! Argh!
Ne ovat kaksi eri asiaa.
[/quote]
Jaa. Musta ne ovat kyllä toistensa synonyymit. Sen sijaan ompeleminen ja neulominen eivät ole toistensa synonyymeja, vaikka jotkut kyllä käyttävät niitä samassa merkityksessä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:14"]
Neulomiseen tarvitaan neulaa, simple. Jos työ tehdään jollain muilla välineillä kyse ei ole neulomisesta.
[/quote]
okei. no miten selität sen, että puikoilla kudotusta puserosta käytetään nimitystä neule?
Pistänpä minäkin tikkuni tähän vyyhteen : ) Etelä-Pohjanmaalla asia on ratkaistu seuraavalla tavalla.. Sukkapuikkoja sanotaan tikkuvartaiksi ja tikkuamisesta puhuttiin, kun neulottiin. Joku aiemmin kirjoitti, että Keski-Pohjanmaalla puhutaan tikkaamisesta, murre muuttuu pienellä matkalla. Äitini sanoi joskus että " Minnekkäs minä sen tikuttavani panin" ? Mattoja kudottiin, mutta toki kaikki liittävät kutomisen myös sukkien ja villatakin tekemiseen.
Jos puikoilla neulominen ei muka ole neulomista, miksi paidan nimi on neule? Niih. Mielestäni sen voi kyllä myös kutoa. Käytän sujuvasti sekaisin kumpiakin, aiemmin sanoin vain että neuloa mutta nykyisin asun eri murrealueella ja se tarttuu.
Hehheh! En ole vielä koskaan kuullutkaan, että olisin hienoperse, kun itämurteen puhujana sanon neulovani sukkia, kutovani mattoja ja ompelevani neulalla ja langalla käsin tai koneella. Yleensähän meitä itäsuomalaisia ei todellakaan pidetä minään hienoperseinä, vaan paremminkin olemme länsisuomalaisten ja pääkaupunkiseutulaisten mielestä täysiä tolloja, maalaisjuntteja ja ties mitä!
Kuteita nuo kai päälleen ostaa. Onpa kiva kudetakki sulla!
Totta joo, meilläpäin myös puikot on kutimet! Joten tietenkin niillä sitten kudotaan! Päivänselvää!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 20:04"]
Hehheh! En ole vielä koskaan kuullutkaan, että olisin hienoperse, kun itämurteen puhujana sanon neulovani sukkia, kutovani mattoja ja ompelevani neulalla ja langalla käsin tai koneella. Yleensähän meitä itäsuomalaisia ei todellakaan pidetä minään hienoperseinä, vaan paremminkin olemme länsisuomalaisten ja pääkaupunkiseutulaisten mielestä täysiä tolloja, maalaisjuntteja ja ties mitä!
[/quote]
Kun luin tuon "hienoperse-nimityksen" tuli mieleen, että jopa täällä agressiivisesti keskustellaan melko mitättömästä asiasta. Murre-eroja on monissakin asioissa, sama sana saattaa merkitä päinvastaista asiaa eri puolilla Suomea. Tuiman makuinen on Itä-Suomessa suolaton ja Länsi-Suomessa runsaasti suolattu : ) Saatasko tästäkin väittely aikaan?
Tuima on ihminen, joka on vihaisen näköinen. Liity mitenkään suolaan.
Kutominen on alunperin tarkoittanut koko maassa kangaspuilla kutomista, idässä lapaset ym. tehtiin neuloilla eli se oli neulomista, lännessä taas kudottiin puikoilla. Kun puikoilla kutominen levisi itään, myös siellä alettiin nimittää sitä neulomiseksi koska tulokset oli samoja kuin neulalla tehdyt eli lapasia ja sukkia.
No ei se täällä päin ole eri asia.
Sukkia kudotaan, mattoja kudotaan, sukkia neulotaankin. Tosin paitojakin neulotaan ompelukoneella.
Kutoa on länsimurteinen vastine itämurteiselle neulomiselle.