Miten saada 7kk vauva jatkamaan unia yöllä antamatta rintaa?
Yritän siis vähentää ja lopulta lopettaa yöimetykset ja samalla myös totuttaa vauvaa nukkumaan omassa sängyssään. Sänky on kiinni minun sängyssäni... Päivän imetykset olen jo lopettanut (vauvani on osaimetetty koko ikänsä). Yöllä on kuitenkin rinta aina ollut se rauhoittava tekijä, eikä mitkään sylissä hytkytykset ole auttaneet, päinvastoin vain aiheuttaneet hirveetä raivaria, joten olen helposti väsyneenä sortunut vaan siihen rinnan antamiseen. Onko teillä jotain hyviä vinkkejä tai kokemuksia, mitä voisin kokeilla?
Kommentit (9)
Tutti, vesi tai tassuttelu. Jos menee raivariksi, niin sylissä rauhoittelu. Jokusen yön ottaa, mutta kyllä vauva vähitellen oppii. Ja parasta tietty olis, että isä hoitais homman, ettei maidontuoksu ärsytä vauvaa.
että lapsi rauhoittui öisin vain rinnalle. Tuossa 7 kk tienoilla aloitimme tassuhoidon miehen kanssa. Alkuillasta mies kävi rauhoittelemassa lapsen ja yöllä minä rauhoitin hänet, paitsi pari kertaa yössä annoin tissiä, kun arvasin hänen olevan nälissään.
Ihan aluksi tassuhoito oli ihan hirveää huutoa, mutta nykyään lapsi osaa nukahtaa itse, jos ei ole nälkäinen. Ikää on nyt 9 kk ja herää öisin enää pari kertaa syömään. Tätä ennen heräsi 5-7 kertaa tissittelemään, joten tosi paljon on edistytty!
Jos haluat päästä yöimetyksistä kokonaan ja vauva syö jo päivisin hyviä määriä, niin laita mies hoitamaan vauvaa yöt. Muutamassa yössä vauva kyllä huomaa, että tissiä ei enää tipu.
Itse en halua vauvaa unikouluttaa hirveällä itkulla, joten tuo tassuhoito oli sopiva, pehmeä vaihtoehto. Siinähän idea on pitää kättä tukevasti vauvaa vasten. Jos ei rauhoitu sillä, niin sitten voidaan taputella ja silitellä. Jos ei rauhoitu silläkään (niin kuin aluksi ei yleensä rauhoitu), niin voidaan ottaa hetkeksi syliin, mutta lapsi lasketaan takaisin sänkyyn HETI kun on rauhoituttu, eikä anneta missään nimessä nukahtaa syliin. Samoin käsi otetaan vauvan iholta pois heti kun hän on rauhoittunut, eikä anneta nukahtaa käden alle. Ideana on saada vauva nukahtamaan itsekseen, kuitenkaan itkettämättä häntä turhaan ja jättämättä häntä yksin itkemään. Aluksi vaatii hirveästi kärsivällisyyttä ja kymmeniä toistoja, mutta jo parissa yössä muutos on radikaali. Varsinkin mies on hyvä tassuhoitaja, koska hän ei tuoksu rintamaidolle ja on usein muutenkin rauhallisempi vauvan itkiessä.
Tassuhoidosta löytyy paljon netistä tietoa. Tsemppiä!
meillä ei toi tutti ole koskaan oikein toiminut, olen sitä välillä kokeillutkin, mutta vauva vaan raivostuu ja huitasee sen pois. Voisin tuota tassuttelua ruveta kokeilemaan ihan ajan kanssa, vähän ollaan jo kokeiltu, mutta ei tarpeeksi toistuvasti, jotta se auttaisi. Olisi kyllä IHANAA jos vauva oppisi tuon itsestään nukahtamisen! Tähän asti on kelvannut vain rinta/pullo tai vaunuissa heilutus...
jos vauva siihen rauhoittuu ja sitä janoaa..?
on noin pienikin vielä! Mä olen onnellinen että takuuvarma nukutuskeino toi tissi, ja meillä lapsi jo 11kk.
usein osaimetys loppuu kuin itsestään ajan kanssa. odota,että vauva on valmis, jaksat kyllä vielä vähän aikaa!
tai sitten vauva omaan huoneeseen ja unikoulua joko tassutellen tai huudattaen. juurihan todettiin, ettei huudatusunikoulu vahingoita lasta millään tavalla ja on jopa suositeltava keino.
Ohjeet lopettamiseen olivat hyviä, mutta tosihan on että 7kk voi olla yöllä vielä nälissääkin!
Ajattelin siis pikkuhiljaa vähentää ja tottakai vauva herää vielä jonkin aikaa sen pari kertaa yössä rinnalle. Nykyään vaan vauva heräilee, eikä halua syödä rintaa, vaan nukahtaa heti tissi suuhun. Ja tätä siis 2h välein. Sille tissinukutukselle vain kyselin vaihtoehtoja. En ole tietenkään kieltämässä vauvalta rintaa, jos nälkäänsä herää.
ap
että veden antaminen voisi auttaa?