Kaakaokakku ei ole SUKLAAkakku!!
äitini halusi tehdä ristiäisiin kakun ja pyysin suklaakakkua (vaikka mutakakku). Kakku olikin tavallinen täytekakku jossa KAAKAOjauhetta! Olisi ollut tekemättä mitään, jos ei voi kunnollista olla. Nolottaa oikein kun äitiki väkisin asetteli tuon mauttoman leipomuksen keskelle kahvitarjoiluja, kun muuten oli panostanut laadukkaisiin tarjottaviin.
Kommentit (13)
Mä olen leiponut sellaista kakkua jossa on n. 1 dl jauhoja ja n. 2,5 dl 100 % kaakaojauhetta. + munia, rasvaa, sokeria, leivinjauhetta.
Maistui kyllä kovin suklaiselta, mutta vissiin erehdyin.
Olisin minäkin itkenyt. Olen pahoillani puolestasi. Ymmärrän niin hyvin! Hyväähän tuo leipuri varmasti tarkoitti...
Minäkin pidän eniten sveitsiläisistä leivonnaisista, mutta suomalaisissa leivontakirjoissa suklaakakku on usein sellainen, johon on käytetty hiukan kaakaojauhetta.
Olisi pitänyt antaa kunnon ohjeet...
Mutta joo, tiedän tunteen, vaikka tilaisin omalta äidiltäni ihan mitä tahansa, niin kyllä se perinteinen kermakakku sieltä tulisi, välissä se iänikuinen vadelmahillo johon on koko suku jo kyllästynyt.
ja sitä pitää muistaa moneen kertaan kehua. jos ei muista, niin äiti kyllä utelee useaan otteeseen että no oliko hyvää kakkua, ja tätä saattaa jatkua vielä päiviä kakun syönnin jälkeenkin.
Minäkin pidän eniten sveitsiläisistä leivonnaisista, mutta suomalaisissa leivontakirjoissa suklaakakku on usein sellainen, johon on käytetty hiukan kaakaojauhetta.
eli kaikki täytyy ottaa vastaan kun annetaan (suurella kiitollisuudella), vaikka ei olisi mitä suunnitellut? ja äiti kai tarjoitue, ei ap tilannut tekemään?
jos olisit tilannut suklaakakun leipomosta, kelpuuttaisitko kaakaokakun?
ei ap
Se on rasvakaakaomössö.
Mistäs luulet, että sitä suklaata tehdään... ihan pääraaka-aine on.
Se on rasvakaakaomössö. Mistäs luulet, että sitä suklaata tehdään... ihan pääraaka-aine on.
eli jos haluat suklaata ja miehesi tuo sinulle kaakaopurkin olet tyytynyt??
onhan jauhokin kakun raaka-aine, mutta tuskin sellaisenaan kovin herkullista??
Kun käyttää leivonnassa kaakaota ja rasvaa, sokeria ja ehkä maitoakin, tulee tehneeksi suklaata. Suklaata ei ole vain yhdenlaista.
Se on rasvakaakaomössö. Mistäs luulet, että sitä suklaata tehdään... ihan pääraaka-aine on.
eli jos haluat suklaata ja miehesi tuo sinulle kaakaopurkin olet tyytynyt?? onhan jauhokin kakun raaka-aine, mutta tuskin sellaisenaan kovin herkullista??
NÄin se on , tarkistin asian omasta keittokirjastani, painovuosi jotain 1975, mutta ikivanhan uudistettu versio.
Siellä on mm. "hieno suklaakakku", johon tulee vain pelkkää kaakaota eikä murustakaan suklaata. Jopa kuorrutus tehdään vain kaakaosta eikä oikeasta suklaasta.
No, äitisi sinut on kasvattanut ja luultavasti osasi varautua kiittämättömyyteesi, mutta silti yritti olla avuksi. Sellaisia me äidit olemme.
Mun tyttäreni kummitädin äiti, oikeen sellainen päälle päsmäri joka asiassa, tajoutui tekemään tyttäreni ristiäisiin kakun. Suostuin tähän sen enempää miettimättä, sillä olin rättiväsynyt yövalvomisista, enkä jaksanut oikeasti pohtia tarjottavia.
Toivoin että tekee vaan sellaisen perus täytekakun. Yllätys ja pettymys oli melkoinen kun hän ristiäispäivänä pölähti paikalle kakku mukanaan. Kakku, joka oli paistettu ilmeisesti vinossa uunissa oli kiero kuin pisan torni. Päällä oli liian löysää kermavaahtoa, joka oli valunut pitkin tarjoilualustaa. Kerman päälle oli levitelty pakastimesta kaivettuja ilmeisesti pari vuotta vanhoja kulahtaneita mansikoita, jotka olivat värjänneet kerman epämääräisen näköisen puna-valkoraidalliseksi. Lisäksi päällä oli banaaniviipaleita, tummuneita banaaniviipaleita!
Luulin, että tämä nainen osaa leipoa. Kovasti ainakin itseään ylisti kun tarjoiluista puhuttiin.
Kiitollisena olin ottanut avun vastaan, mutta pakko sanoa, että vaikka olin niin totaalisen rikkipoikkiväsy koliikkivauvan kanssa, olisin silti itse tehnyt paremman kakun. Itku tuli.
olet nolo ja kiittämätön tapaus.hyi!
suklaakakku tulee olla todellakin kunnolla suklainen kakku. Kunnon suklaakakussa ei pihistellä raaka-aineiden laadussa.
Oma äitini on hyvä ruuanlaittaja ja leipoja, mutta tapojensa orja. Hän tekee useasti "suklaakakkua", joka on siis peruskuivakakku, johon on raastettu ehkä 40g suklaata... Eihän se edes suklaalle maistu, mutta joka perhanan kerta sitä kakkua pitää kehua, vaikka mautontahan se on:) No, äitini on pula-ajan kasvatti.