Jag är finlandssvensk. Hatar du mig nu?
Kommentit (64)
Jag hatar du inte. Varför måste jag? Nu ska jag trena liten min svenska. Jag tycker att svensa är eventuellt ett mycket vackert språk. Finlandssvenska singer Axel Ehnström är jätteihana! Nu dricker jag liten mer vin, rödvin, det är det bästa!
kun yritystä riittää :D
ap
Mutta silti koen, että on epäoikeudenmukaista, että ruotsinkielisen vähemmistön nuorille on suhteessa enemmän opiskelupaikkoja (aloituspaikkoja) korkeakouluissa kun suomenkielisille nuorille.
Mielestäni mm. siinä on yksi yhteiskunnallinen epäkohta, joka on saanut olla koskemattomana liian pitkään. Ruotsinkielisten reaktiot näihin vaatimuksiin ovat mielestäni huvittavia; toiset ovat saaneet nauttia etuoikeutetusta asemasta vuosikymmeniä, nyt kun asia sanotaan ääneen, loukkaannutaan.
Hassua sanon minä. =)
Pus och kram kaikille vaan.
siinä kieliasiassa on vähän se ongelma että miksi ihmeessä sitä ruotsia pitäisi opiskella muiden kuin sitä haluavien.
Järkevä ratkaisu voisi olla esimerkiksi että olisi kielitarjotin, vaikkapa a)suomi, ruotsi, saame, b) englanti, kiina ja venäjä
joista pitäisi opiskella vähintään a+a tai a+b valinnan mukaan.
Sama homma on kyllä noissa koulutuspaikoissa että joku järki pitäisi saada. Koskee ihan yleisesti kyllä koko koulutusverkkoa, mutta vaikeaahan se tuntuu politiikassa olevan. Kun joku ehdottaa (esim SK:ssa) niin sitten pitääkin vetää sanat takaisin kun jengi vetää herneet nenään.
Koulutuspaikkojen suunnittelulla ja keskittämisellä voitaisiin tehdä samanlaista alueellistamispolitiikkaa kuin lääkelaitoksen siirtämisellä Kuopioon, jos siis todella haluttaisiin satsata myös muualle kuin pk-seudulle.
vihaa, se on aivan liian vahva ilmaus.
En pidä kuitenkaan hurreista.
enkä ole ikinä - ikinä - ymmärtänyt tätä kielisotaa Suomessa. Mitä helkutin väliä sillä on mitä kukin puhuu, jos osaa useampi kieli - sehän on vain hyvä asia. Eletään yhdessä ja puhutaan mitä osataan.
Minä olen åikea suomenruotsilainen.
ap
kolme kertaa enemmän kuin heille väestöosuuden mukaan kuuluisi.
Ja tässä(kään) RKP ei näe minkäänlaista epäoikeudenmukaisuutta.
Var bor du? Hur gammal är du? Hurdan familj har du, berätta om din familj. Hur många misstag gjorde jag, kan du kolla?
Varför skulle jag hata människor oberoende av deras modersmål?
Nej, jag hatar i generalt ingenting.
Det finns några saker jag inte speciellt gillar av, en av dem är saken att finländska folket tvingas lära svenska språket.
Alltså det är den enda sak ja oroar mig av.
Jag tycker att i Finland, det enda officiella språket måste vara finländska, det är bästa i allmänhet.
men tillåter mig själv att småle åt människor som du. Don't worry, be happy. I give you my phone number, when your worried, call me ... ja niin edelleen.
ovat maailman itsekkäimpiä ja narsistisimpia ihmisiä.
miten lapsellista kommentointia täällä on. Ja varmasti umpihumalaista.
opin suomen kieltä auttavasti vasta alakouluiässä. Ääntäisin että "seedu vicken bil dä kommä?" ( ja siis tuo viimeinen -ä on pitkä, suomenkielinen olisi kirjoittanut kommää")
Siis jos puhekielessä piti ääntää? Mutta onhan tuo ns. finlandismi, eli pyrin puhumaan kieliopillisesti parempaa kieltä, vaikka puhekieltä puhuisinkin esim. lasteni kanssa.
Kutkuttavaa. Jään odottamaan asiantuntijoiden kommenttia.
terkkuja Ruotsissa asuvalta suomalaiselta!
Mieheni on suomenruotsalainen, lapsemme kasvatamme 2kieliseksi, minä opetan suomen, isä ja päiväkoti/koulu hoitaa ruotsin opetuksen. Lapsi menee siis ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun. Puhuisinkin mielelläni ruotsia vaan kun en kehtaa, ihan ruotsalaisille voin puhuu, mut suomenruotsalaiset alkaa dissaa jos ei puhu ihan täysin oikein.. :/
Kannattaako kukaan tavallinen suomenruotsalainen pakkoruotsia? Uskallatko tunnustaa!
Ja mä kannatan pakkoruotsia!! Revi siitä!! :P
Puhuisinkin mielelläni ruotsia vaan kun en kehtaa, ihan ruotsalaisille voin puhuu, mut suomenruotsalaiset alkaa dissaa jos ei puhu ihan täysin oikein.. :/
Ja silti ne haluaa pakottaa jokaisen opiskelemaan koulussa (huonoa) ruotsia. Kummaa porukkaa.
Hah, mä oon ihan "suomensuomalainen"
Ja mä kannatan pakkoruotsia!! Revi siitä!! :P
Miksi haluat määrätä siitä, mitä kieliä MINUN lapseni opiskelevat? Eikö se riitä, että saat omat mukulasi pakottaa ruotsin tunneilla?