///JOULUJEN PERJANTAI///
Kommentit (33)
..mihin nää viikot hupenee :O ???
Piru että oli uneton yö!!!!!Syy siihen selvis myös tässä aamusella kun katsoin kännykkää..siihen oli tullut textari meiän yläkerran naapurilta että niille oli neljän aikaan aamulla syntyny PIENI POIKA!!!!Kyllä vaan oli hassu olo kun vielä eilen päivällä kävin siellä kahvittelemassa ja jutskailtiin siinä niitä näitä.Hänellä tuli koko ajan suppareita (kipeitä) 5-10min välein ja aina välillä siinä puuskutteli mutta pystyttiin kuitenkin höpisee kaikkee ihan normaalisti.. ;) Kyllä mä myönnän että oon KADE!!!Mäkin tahtoisin niin jo tavata meidän pienen Nasulin :X *Tuu ulos jo,äitillä on ikävä* Ihmettelin yöllä että mikä kumma mua pitää hereillä.. :/ Meinasin jo tulla tänne yökukkuilee mutten sitten viitsiny.Aika pöhnänen olo tällä hetkellä mutta kaippa tää tästä.Oon lähössä itikseen tossa kohta kunhan aukeaa ja sitten yhen aikaan äitipolille lekuriin.Suostuisikohan tämä nappula jo vihdoin paljastamaan kumpaa sukupuolta edustaa :D Tjaaaa...hmmmm..luulen ettei!!Kun ei ole tähänkään mennessä.Jos kuitenkin paljastuu niin voin sitten tulla teille kertoo (jos lupaatte olla kertomatta kenellekään ;))
Ainiin toinen Hauska jutttu sattui yöllä (tosin sillon ei naurattanu mutta aamusta kyllä) Heräsin (varmaan jotain 3:n aikaan) kun ukko tökki mua hereille ja kysy (vaikutti siis ihan heränneeltä muttei kuitenkaan näemmä ollut) *Mikä firma tossa naapurissa on?Mikä firma siinä on,kuuluu kauhee meteli* Mä siihen että mitä hittoa sä horiset!!!Ei siinä mitään firmaa oo..naapureita vaan (asutaan kerrostalossa)!!Ja ei täällä mitään meteliä kuulu!!!! Se siis näki unta että oli kauhea melu ja se tuli naapurifirmasta tjtn :DDDD Että mä nauroin sille aamulla!!!Ihan kippurassa kun muistin ton jutun..Hihiiiiiiiii..hassu!!!!!
Mutta nyt santsaa lisää kahvii jotta pysyn hereillä.Ajatukset pyörii niin naapurin vauvauutisessa etten nyt keksi muuta kirjotettavaa ;))))))
Leppoisaa perjantaita kaikille!!!!
-Tiggr&Nasu 36+1
ps.Juu ja Minnylle tsempit!!!Toivottavasti kaikki hyvin!!!!!!
Minnylle tsemppiä ja toivotaan nyt että pääsisit vielä kotiin kasvattelemaan masua;) bd!
Eilen olikin aikamoinen hälinä päivä, kun oltiin aamusta kerhosa tytön kans sit tultiin kotiin ja nukuttiin päikkärit ja sit tulikin äitini siivomaan ja kaveri saman ikäisen pojan kanssa kylään kun meitin tyttö! Ja voi sitä hulinaa, mitä nuo kaksi pitivät, huhhhuh, onneks ei sattunut mitään;) Nii ja tuli se vaarikin sit vielä kyläileen, harvinaista et meil oli noinkin paljon kerralla porukkaa eikä edes ollu juhla päivä:)
Tänään onkin taas tytön muskari ja täytyy nyt ite sinne mennä touhuumaan kun ei tuo mummu pääse, täytyy ottaa vaan mahd. rauhallisesti;)
Niin, joku ihmetteli kun oon käyttäny ice poweria, mulle esikoisen odotus aikana apteekissa sanottiin et se on ainoo tollanen " rasva" esim. selkäkipuihin (mitä mulla oli) mitä voi käyttää raskausaikana. Nyt oonkin sitä käyttänyt levottomiin ja särkeviin jakoihin, kun on tuo selkä vielä pysynyt ihan hyvässä kunnossa!
Siis voi vitsi, taas meil juoksee tollanen nakupelle, on se kumma kun ei vaatteet pysy päällä:/ Onko muilla,joilla n2v lapsia vaikeuksia pitää niillä vaatteita päällä, meillä tuo on ihan uskomaton riisuja:(
En nyt muista mitä vielä piti kommentoida, täytyy mennä laittamaan tuolle nakupellelle vaatetta päälle ennen kun paleltuu (kun ei tää meidän kämppä mikään ylilämmin ole;))
Rölli-peikko ja tylpykät 31+6
Ollanpas täällä oltu varhain liikkeellä! Tosin on tässä jo itsekin tullut touhailtua pari tuntia, tuo typsykkä kun ei tajua nukkua pidempään vapaapäivinäkään. Pyykit pyörii, tiskikone tyhjätty ja wc:t pesty, melkein kaikki päivän työt siis tehty jo, eikä kello ole vielä mitään, kiva.
Oltiin eilen vielä toistamiseen tytön kanssa ulkona, ja sitten olinkin illalla niin poikki, että meni itkuksi koko ilta. Jotenkin tämä raskaus välillä kyllästyttää, kun mitään ei pysty tekemään normaalisti. On niin kankea ja maha tiellä. Ja vielä kun olen alkanut pelästymään joka ainutta napsahdusta mikä masusta kuuluu! Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla, ja tätä ilmeisesti nyt pelkään koko ajan, outoa...
Nyt on tyttö niin hiljaa tuola, että pakko mennä tarkistamaan mitä touhuaa. Oikein mukavaa perjantain jatkoa kaikille!!!
Emppu&" Nestori"
Pääasiassa oon vaan satunnaisesti lueskellu ja naureskellu mukana teidän jutuille. Nyt kauhea flunssa päällä eli vielä piti ottaa sairaslomapäivä näin loppuun - ens viikolla muutama päivä töissä ja sitten mammikselle. Onpahan aikaa roikkua täällä.
Meillä röllipeikko myös 2,5vuotias esikoinen kotona, joka on melkoinen " vaatteista vapautuja" - nyt antaa jo vaatteiden olla kohtuu hyvin päällä, mutta muutama kuukausi sitten olisi juossut nakuna kotona kaiket ajat. Kaiketi kivempi olla pienestä ihmisestä ilman mitään rasitteita, villinä ja vapaana ; )
Mä oon myös käyttäny IcePoweria (ja sitä käyttää kyllä hierojat, naprapaatit tms. hoitajat raskaana oleville). Sitä voi ihan hyvin käyttää suonenvedon estämiseen (mulle tulee öisin toiseen jalkaan helposti pohjekramppeja), selkä ja hartiakipuihin tms. Se kun perustuu ainoastaan siihen lämpö/kylmätehoon. Mobilat, Voltaren, Zon ja muut on kiellettyjen listalla kun niissä on se tulehduslääke mukana.
Niin ne viikot vaan menee! Marraskuukin etenee jo hyvää vauhtia. Jossain vaiheessa tuntui ettei se joulukuu tuu ikinä ja nyt taas tuntuu, että eihän tässä ehdi mitään ennen joulukuuta!
B 33+6 (huomenna tasis!!!)
Viikot menevät nopeaan, huh vaan. Toisaalta jo odotan malttamattomana, että aika kuluisi vieläkin nopeammin ja pikkuinen putkahtaisi maailmaan, mutta toisaalta taas en olisi valmis ihan vielä. Minnylle siis peukkuja tsemppiä minunkin puolestani :)
Kiitos muuten kaikille, jotka kommentoivat välilihan rasvausta. Pitää siis etsiä Ceridalia tai Weledaa.
Onko kukaan tulossa tänään Haikaranpesään äitien rentoutusryhmään? Siellä oleva ääniharjoitus voi tuntua oudolta... Joensuussa asuessani harrastin joogaa muutaman vuoden ajan, mutta en koskaan oppinut olemaan luonteva niissä ääniharjoituksissa.
Keskiviikkona taisin kävellä liikaa ja masuvauva taisi siitä loukkaantua. Kävelin ensin hammaslääkäriin (joka jo sinänsä on koettelemus!) 40 minuuttia ja jatkoin kävelyä myöhemmin keskustassa. Tapasin yhden kaverini ja menimme Kaivopuistoon puolentoista tunnin rauhalliselle kävelylle. Eilen sitten alamahaa nipisteli ja sama jatkui viime yönä. Eilen vauva oli liikkeissäänkin hiljaisempi, mutta aloitti tutun mellastuksensa onneksi tänäaamuna. Minulla on koko raskauden ajan ollut aika hyvä olo enkä tahdo muistaa ottaa rauhallisesti.
Mukavaa, rauhallista ja leppoisaa viikonloppua kaikille jouluisille!
SnowApple 34+2
Aattelin täs nopsaan jotain rustata... Olikos se nyt Tikru ja Lahja-Unelma (?) jotka kyseli et mistäpäin Pohojanmaata, niin tästä nivalan naapurista,haapajärveltä. =)
Onnea vaan matkaan, Minnea ( jos muistin nimen oikein) ...
Lähti poikakin kouluun, ku ekaksi vähän laiteltiin hiuksii kondikseen, on taas koulukuvauksen aika...
Nyt sit joutaski takas vällyjen alle, ku viime yönä tuli taas nukuttua vähä huonommin.( Johtuen vaan ihan huoneen lämpöisyydestä) Mä meinaa tykkään nukkua oikeen viileessä, ku saa käärii ittesä vällyjen väliin mut toi ukkokulta ei. Eilen oli sit ruuvaillu patterii isommalle, ni johan heräs " äitmuori" sit yöl muutamaan otteeseen hiestä märkänä. Pitää varmaan asettuu telttaan nukkuun.... ;D
Pikkukaverikin on rauhassa ainakin viel, ku maha ei lentele puolelta toiselle. Voi sitä menoa ja meininkiä välil! Toissa iltanakin tuntu et kohta tulee käsi jo jalkovälistä pihalle ku riehu niin kovasti ja KIPEESTI, vesi valu ihan silmistä. Välil tulee ihmeteltyy et mitäkähän napero oikeen touhuu (jos äitiinsä tulee, ni varmaanki riehuu pahaa tuultansa =O )
Vaan nytpä lähen ettiin karvasen vauvan (kisu) viekkuun punkanpohjalle.
Hyviä (lisääntyvien raskaus) päivän jatkoja!!!!!
K ja " pikkupossu" 33 tasan JEE!!!!
Vaikka eipä se mitää muuta, kun 2kk oon jo saikulla ollu.
Juu tota kylmägeeliä tosiaan saa käyttää raskausaikanakin, kun sen vaikutus ei perustu mihinkää lääkeaineeseen.
Täytyykin kokeilla, jos se kerta auttaisi suonenvetoihin.. mulla öisin tulee pohkeisiin sellaisia kramppeja että huh huh!
Kyllä se joulukuu sieltä tosiaan tulee... ja mä kauhulla ajattelen, että kohta se vauva tosiaan on tässä.. jos kerta leikkaavat mut jo 38+ viikolla.
Ette sitten usko miltä meidän kylpyhuone löyhkää... meillä kun kivasti vilistää hiiriä tuolla välikatolla ja on niitä sitten naapurien kanssa myrkytelty (asutaa paritalossa) ja nyt sitten on taas joku pikku ystävä kuollut tonne välikatolle ja se haisee pari päivää kauheelle!!! No onneks on kyse kylppäristä, missä ei juuri tarvi oleskella! Ja jospa tämä olisi tämän syksyn viimeinen hiiri mikä päättää meidän katolla mädäntyä! YÖK!
Munkin perätila vauvani on joko kääntynyt tai sitten jotenkin laskeutunut, kun olo on huomattavasti parempi! Ei ole enää ylämaha niin pinkeänä eikä kosketusarkana, vaan siellä on jopa vähän tyhjää tilaa! Saa taas kengätkin ite jalkaan!
Nyt meen siivoileen vähän, tyttö kun on kerhossa.
Hyvää viikonloppua joulut!
narnia 34+5
Ei oikein tunnu " JOULULTA" ,ku ilmat tämmöset,.ei siis mene mun kaaleen et meillä ENS KUUSSA VAUVA=)Kuvitelkaa,sellanen liika hyvälle tuoksuva nyytti=)snif=)))))))
Minnylle>menetkö sinne käännökseen?,.Onnee matkaa,.mulla voi olla eessä samahomma,.maanantaina nlassa uä.s todettiin et vauveli PÄÄ ylöspäin,.se oli sitä mun pistävää masukipua viime vkonloppuna,.et jos jollain on ylämasu " hellä" niin todennäkösesti se on VAUVAN PÄÄ=))Mein nlassa ku ultrataan joka kerta,.mut luotan siihen et kaveri itekseen kääntyy takas,...
Tikrulle<>aika jännä juttu,.mulle tuli kans viime yönä tekstari vauvan syntymästä,.kaverin sisko oli saanu pojan,.hätäsektio,.ku oli kohtu meinanu REVETÄ,.häl siis viides keisarinleikkaus jo,.ja pienil ikäeroil,.kohtu kaks osanen,.ja harvinaisen " ohut" vielä,.uskalsi kuitenki
VIELÄ tehä,.l.a ois ollu joulukuus,.mut hyvän kokonen poika oli3320g,.nimenki jo laitto viestiin,...en meinanu unta saaha enää ku ton viestin luin,.heräsin vessaan,niin puhelin piippas samal,.
Huomena aateltii miehen mummulla käyä,.ku ei olla koko syksynä käyty,.se on pirtee ja mukava mummu,.tykkää mein lapsista kauheesti,....ja sit anopille vielä kans samal reissul,.eilen kävin pienempien kans Mll.n perhekaffilas,.ja kyl olin väsyny ku tultii,.ei täs kyl mitää ylimäärästä muka enää jaksa,.miten ihmees jaksan JOULULAHJAOSTOKSILLE lähteä,.suunnitelmis ois et mennää vasta 26.11>kaik muksut menee mun vanhemmille yöksi....on täs joka vkonlopulle ohjelmaa,.ens pyhänä sit isänpäivät,..kääks,.täshän aivan aika loppuu kesken,.jouluSIIVOT pitäs tehä enne vauvan syntymää,.siis ne isommat,.mies onneks on aina pessy saunan,.khh,.kuivaushuoneen,.ja sen viimosen silauksen,.mä on ollu sit lasten ka jaloista pois,.....mulle siis jää pölyt yms,..huh,.ku alkaa aattelee kaikkee,.jouluressi iskee,.juuuuuu=)))))))
nyt aamupalalle=)
mukavata pvää kaikille=)))))))
t.ama 33+5
Jännä juttu,naapurin poika oli täsmälleen saman painoinen :D 3220g ja pituutta 47cm *heh* hauska yhteensattuma!! Tosin La oli jo maanantaina..
Nyt häippäsen jouluostoksille..
Hejbo!!!!
-tiggr
Taas tuli käytyä hammaslääkärissä tälle aamua, se vielä rassasi tuota hammasta vaikka se nyt ei enää kipee olekaan. Ihanaa kun on jo kahtena yönä saanut oikeasti NUKKUA.. :) Olis kyllä tälle aamuakin väsyttänyt vielä ihan älynä, eikä olis jaksanut lähteä liikkeelle, mut pakko mikä pakko. En ala mitään unohtamismaksuja makseleen.. 8-/
Tänään olis neuvolakin puol 11. Ei olis saanut tuntiin syödä mitään, ton hammaslääkärin jälkeen ja aamulla tuli niin kiire lähtö etten ehtinyt syödä.. Joten söin nyt kumminkin varovarovasti yhden omenan kun tuntu etten muuten tolpillani pysy.. :) Saa nähdä onko mun paino pirulainen lähtenyt nyt nousemaan ahkerasti... Oikeesti pelottaa ihan sikana että se olis nyt noussut reteesti! :oS Ja minkähän kokonen se vauva nyt on.. sekin jänskättää. Toivottavasti ne nyt tekee taas painoarviota, musta olis niiin hienoo tietää aina joka kerta paljonko se painaa. :) Tulee vauvakin todellisemmaksi kun tietää minkä kokonen se on.
Miehen kanssa taas koetettu selvittää asioita. Ehkä se tästä, eilen ei ainakaan tullut riideltyä. Ja mieskin sano että toivoo ettei me nyt enää riideltäisi. Ei ei, kunhan joku osaisi käyttäytyä.. *joku kaksilahkeinen putkiaivo* Just sille viestiä laitoin, että onko asiat nyt sitten selvät.. Saa nähdä vastaako se mitään, kun lupasin soittaa neuvolan jälkeen ja kertoa vauvan viimeisimmät kuulumiset. :)
Eilen lenkillä taas repi mahaa niin lahjakkaasti.. :( Tuntu että jatkuvasti olis saanut pysähtyä painaan kylkeä. Kun se tuntuu tuohon omituiseen kylkirepimiseen auttavan. Tiedä häntä onko nää niitä kohdunkannatinkipuja?? Kipu loppuu tai ainakin hellittää kun pysähtyy, mut kävellessä tuntuu välillä niinku kylkeä koettais joku repiä puukolla auki. Ja voi että mua sit alko hävettään kun joka välissä puhisin ja pysähtelin ja mies kyseli koko ajan, pitääkö pysähtyä. Hävetti kun ihmiset katteli pitkään että onpas tuo sitten huono kuntonen.. :/ Sit koetin sinnillä vaan kävellä, ja kyllä se siitä sitten ohitse meni.
Taas on pohje ihan krampissa. Ei oo sentäs suonta nyt vetänyt, mut eilen aamulla heräsin kun just tuo jalka kipuili, se oli koko eilisen päivän hellänä ja nyt aina vain. Ärsyttäviä vaivoja alkanut nyt ilmaantua. Yleensä ne on onneksi tämmösiä hetkellisiä. Ei tartte rampata öisin vessassa, ei oo liitoskipuja eikä selkää jomota. :) Kaveri on katkera, kun tuntuu että se ähkii ja puhkii kun se pukee kengät jalkaan ja sillä on laskettu aika vasta mun jälkeen.. :oP Mut mulle sopii oikein hyvin tämmönen rennompi olotila. :D
No nyt mä kyllä siirryn surffaamaan. Vois vaikka kahvit keittää ennen ku lähden neuvolaan. Hyvää viikonloppua Jouluisille!!! :) Ihan näin kun kaikki ei viikonloppuna koneella käy, niillä on parempaakin tekemistä. *snif* mä oon vaan joka päivä ja jatkuvasti koneella.. *heh*
Quarra ja tirriäinen rv35+3 *neuvolan mukaan kylläkin jo 35+4.. mut meen edelleen oman lapsettomuuslääkärini laskeman lasketun ajan mukaan. Joka on HUISIN päivän jäljessä. :D*
Torstaina jo kotona. En vaan jaksanut eilen kirjotella. Kotiin tultua oli niin paljon touhua, kun ei sitten kukaan ollut kotia siivonut:( Lääkkeitä saatiin, sekä rautaa ,e ttä b 12 vitamiinia. Kumma ,että sairaalassa ei ainuttakaan supistusta, ja sitten heti autossa kotimatkalla taas alkoi. No sitten iltasella taas sai kotosalla istua sykkyräs, kun selkää jomotti ja kuumotti, ja tuli oiken mojovii supistuksii. Sanoin jo miehelle, että näinköhän sitä lähetään takas... mut onneks sitten vähän rauhoittui. Kuitenkin lääkäri sanoi etteivät millään tapaa estele, ja saa ihan rauhassa syntyä jos tahtovat:) No, väkisin nää vielä täällä kyydissä pidän. Kiva olis ainakin muutama päivä kotona viettää, kun oli niin kova ikävä jo noita toisia mukeloita. Lueskelin vielä aamulla tossa noita aikasempia pinoja, ja huomasin, et tännehän on tullut paljon uusia mukaan:) Kaikkea sitä tapahtuu kun on vaan hetken poissa. Niin ja tervetuloa vaan kaikille uusille... Mutta taas tämä arki kutsuu. Tässäpä piakset kuulumiset. Voikaahan paksusti.
lilla79 & vimpulat 35+2
Miehen serkulle syntyi poika lapsi eilen illalla.Ja kateeksi käy...
Täällä ei muuta ihmeempiä mutta ahdistaa aika kovin kun vauva on niin ylhäällä ja jotenkin sain sen kuvan että istukkakin olisi aika ylhäällä.Inhottaa vaan kun tulee niin huono olo.Ei ole hyvä istua, maata eikä kävellä.Sitten helpottaa kun vauva vaihtaa asentoa.Tähän ei se äitiyspolin lääkäri sitten edes ottanut mitään kantaa.
Ihme kun väsyttää koko ajan.Nukuin kuitenkin mielestäni yön hyvin ja heräiltiin vasta klo9.Olisiko sitten Hb laskenut kun en ole kovin ahkerasti noita obsidaneja syönyt.
Tänään kyllä otan päiväunet kun saan tuon tytön nukkumaan.Jaksaa sitten illalla saunoa kaverin kanssa=) Ihanaa kun tyttö menee anopille hoitoon.Rentouttaa kummasti kun saa hieman omaa aikaa.
Minnyllä on jännät paikat toivottavasti kuullaan pian mitä kuuluu.
Rvko 32+5 (kerrankin tuntuu että tämä viikko on mennyt nopeasti)Vaikka kyllä tuo aika jouluun tuntuu vielä pitkältä...
Ei yhtään huvittaisi ruveta kurahousuttamaan muksuja ja mennä tonne inhottavaan tihkuun palelemaan... Saas nähdä jääkö meiltä aamun ulkoilut väliin. Itse oon jo aamummalla lenkittänyt koirat ja käynyt fysioterapeutilla.
Olipas nimimerkillä [b]huomenna...[/b] ollut tyly lääkäri!! Toistelen täälläkin sitä, mitä mulle edellisessä raskaudessa lääkäri sanoi, kun menin normaalia vaimeampien liikkeiden takia polille rv 37, ja olin vähän silleen, että " sori kun tulin..." Sekä kätilöt, että lääkäri sanoivat, että
parempi tulla muutaman kerran turhaan, kuin sen yhden kerran liian vähän, meillä ei ole varaa menettää yhtään vauvaa!
Nyt olen asennoitunut siihen, että menen sinne heti, jos liikkeitä joskus tuntuu selkeästi vähemmän (eikä liikelaskennat tuota riittävää tulosta). Jos sitten vuorossa olisi joku tyly lekuri, niin koittaisin vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...
Nyt täällä alkoi joku raivokonsertti, eli lohduttelemaan ja poliisiksi käyt tie...
[b]Sumunen[/b] rv 32+2
Täällä on käyty nyt neuvolassa.
Ensimmäisen kerran elämäni aikana hemppa oli vaan 116 :o aikasemmin on oikeesti ollu jopa yli 150, siis aikasemmissa raskauksissa mut nyt ihan oudosti laskenu ja vielä loppua kohden vaikkei olis pitäny enää..
Sf-mitta vaan 29cm ja vauvakin on pieni. Th sanoi ettei kannata odotella ennen LA ;) ja painoa ehkä syntyessään 3-3.4kg eli pienempi olis tulossa kuin pojat.. hmm ;) taitaa tosiaan olla ehkä tyttö kun kolme kertaa on jääny salaisuudeks sukupuoli ultrassa ja syke oli taas yli 160.. tiiän, tiiän ei merkkaa mitn mut kuhan vaan kirjotan ;) pojillani ollu aina matalampi syke niin niihin vaan vertailen..
Painoa oli tullu sellaset 500g/vko eli yhteensä nyt 12kg joka ei hirveen paha ole. Kaikki siis ok paitsi tuo rauta.. sokerit oli vaatimattomasti neljällä plussalla muttei se miulla mitn merkkaa kun elimistö laskee kaiken sokerin läpi.. =)
On oikeesti hurjaa kun voi sanoa et on jo ens kuussa LA.
NARNIA hei.. katoin pari pvä sit kelan sivulta niin miulla piti tänään alkaa mammaloman joten alkoko siulla sit jo eilen vai katoinko väärin :o tuli vaan taas mieleen kun meil on vaan päivä eroa lasketuissa ;)
Voikaa hyvin ja paksusti..
-Anu ja " tyty" rv 34+4
Lapset katsovat videoilta prinsessaohajelmaa ja vettä tulee ulkona kun aisaa. Tytöt ollu kipeinä monta päivää ja ollaan oltu sisällä ja arvatkaa onko hermot mennyt sataan kertaan... Koko ajan tappelevat ja kumpikaan ei usko yhtään mitään.
No tänään aateltiin jo iltapäivällä poiketa kavereilla, joilla myös flunssaa...
Rekkakuski on tuonut pari kuormaa täytemaata pihaan, ja äsken jo sanoi ettei tuo tänän enempää. Ihmeellistä, sen piti tuoda koko piha täyteen. Meillä on tällänen tammikuussa valmistunut omakotitalo ja pihat vielä täysin vaiheessa. Täytemaata tarvitaan ja paljon.
Itsellä liitoskivut on aivan järkyttävät. Itku pääsee kun yrittää lähtee liikkeelle.Ei mulla aikasemmissa raskauksissa oo tällasta ollu ikinä. Muutaman kerran vihlassu, mutta nyt ovat kyllä totaalisia ja lähes tajunnan vieviä...
Supistuksia on tullut ja vatsa pudonnut. Ens viikon torstaina vasta neuvola.
2.5 viikon kuluttua se synnytystapa-arvio.
Eipä täälä kummempia.
Käry , luultavasti 33+6
Täälläkin sataa ihan kunnolla. Kävin kuitenkin ulkoilemassa tuolla sateessa reilun puolituntia, raikas ilma tekee hyvää:) Liitoskipuja on aikalailla, vatsa pinkeä. Josko tämä minun pieneksi moitittu vatsa nyt sitten venyisi, ainakin tuntuu illasta että ratkeaa. Raskausarpia tms. ei ole tullut, kuten ei aiemmissakaan raskauksissa.
Jokos olette vuoranneet sänkyänne " vesivahingon varalta" ? Eilen köijäsin tilavaatteet ulos tuulettumaan ja laittelin sitten samalla muovitetun froteen itseni puolelle sänkyyn. Esikoisen aikaan melkein kaik vedet hurahti sänkyyn, joten vahingosta viisastuneena varaudun tähän mahdollisuuteen ajoissa. Esikoisen aikaan, minun ollessa sairaalassa (vauva jo kainalossa) ihana, kultainen mieheni sitten pyykkäsi ja putsasi kotona sotkujani.
Minähän sitä Ice Poweria pohdin, että saako vai ei käyttää. Kiitos kommenteista ja tiedosta, että se on sallittujen listalla. Onpahan taasen yksi keino levottomiin jalkoihin, tosin tuo toissapäiväinen vyöhyketerapia taitaa auttaa sillä kahteen yöhön eivät jalat ole olleet levottomat. Pissulla käyntiä lukuunottamatta olen nukkunut aika hyvin olosuhteisiin nähden.
Ja Lahjalle kans suurkiitokset vyöhyketerapia kommenteista:) Maha oli kipeä, kova ja supisteluja kans silloin terapiapäivän iltana, mutta yönaikana vaivat hellittivät. Kyselin terapeutilta seuraavana päivänä, että onko supistelut jne. ok ja hän vastasi, että on ihan normaalia. Hauskaa muutenkin lukea viestejäsi, tulee tutut jutut mieleen. Olen nimittäin itse syntyisin maalta (lypsykarjatilalta), ollut " maaorjana" parikymmentä ensimmäistä elinvuottani ja teinpä lomien aikaan myöhemminkin aina lomituskeikkoja kotona ja pienemmissä taloissa (rahapula:). Kotipaikallani on edelleen elukoita, joihin puolestaan lapseni ovat aivan lääpällään ja poika traktoreihin.. Mummolaan on vain tätänykyä pitkä matka.
Vauvan joku osa puskee edelleenkin oikean kylkiluuni alle, joko pylly tai pää, kumpi sitten lie.
Mukavaa viikonlopun alkua!
t.Vipeka rv 32+5
Huolettaa hirveästi tuo vauvan pieni koko.. :( Vaikka neuvolatäti sanokin ettei nyt kannata kamalasti huolestua, että se on vain niin hoikka ja perintötekijätkin vaikuttaa niin runsaasti. Mutta ei se mieltä siltä kamalasti kevennä.. Tiedän että tää mun stressi, syömättömyys aika ajoin ja niin se paha nikotiini juu, vaikuttaa kaikki myös varmasti.. :' ( Miehelle sitten soitin ja tietenkin pärähdin heti hysteeriseen itkuun että kun kaikki menee nyt perseelleen, ja mitä ihmettä mä teen että saan ihteni taas raiteille.. Kun en halua että mun virheet ja mun ongelmat vaikuttaa kaikki niin rankasti vauvaan. Mies tietenkin eniten alko syyttämään itseään, että kun hänen vikansa että mä olen näin sekaisin. Mutta ei se nyt ihan niinkään ole. Eihän mua kukaan pakota tupakoimaan tai oleen syömättä, en vain saa ihteäni taas tasapainoon. Henkisesti oon niin rikki ja sekasin ettei oo tosikaan, miten tää menikin näin vaikeaksi. Nyt sitten päätettiin miehen kanssa että asiat pitää saada järjestykseen, edes sille mallille että lapsen kannalta kaikki on ok. Vaikka mieskin hoki että eihän se ole mun vika, vaan ne perintötekijätkin vaikuttaa kokoon. Itse synnyin tosiaan rv38 ja silti olin vain vähän alle 2,5kg ja mieskin on kuulemma ollut jotain 2,6kg syntyessään. Tosin ei tiennyt millä viikoilla on syntynyt. Pitää kysyä anopilta kun se kotiutuu kanadasta. Ettei tarttis niin kamalasti huolehtia, että kaikki ei menekään hyvin.
Eli viikkoja on nyt 35+3 ja viimeksi painoarvio tehtiin viikolla 33+1 ja oli 1820. Nyt se oli noussut vain sen 100g ja vauva painoi 1916g... Koetan olla liikaa siitä nyt murehtimatta, ettei mene taas ihan itkuksi koko päivä. Hirvittää vain jos lääkärineuvolassakaan se ei ole kasvanut kunnolla, ja jos se lääkäri pian kommentoi jotenkin pahasti asiaa niin että säikähdän ihan totaalisesti. Kolme kiloista th veikkasi syntyväksi, sano että voi jäädä kyllä samaan painoon mun ja miehen syntymäpainon kanssakin. Riippuu tietysti viikkojen etenemisestä, mihin asti päästään ja tekeekö vielä tästä suurempia kasvuspurtteja. Toivottavasti! Paino oli taas laskenut! :O -306 viikko eli melkein kilon yhteensä mennyt taas alaspäin. Edelleenkään siis ei lähtöpainoon yhtään lisää vaan taas ollaan miinuksen puolella. Sekin tavallaan ottaa pattiin, kun yritän kovasti syödä hyvin ja usein, mutta toisinaan tulee niitä päiviä etten vain kertakaikkiaan saa syötyä mitään. Tää masennus on kyllä niin kavala tauti ettei oo tosikaan, vaikuttaa nähtävästi ihan kaikkeen. Mutta ehkä se tästä lähtee taas nousuun tää elämä, ainakin mies niin vannoi ja aiko tehdä kaikkensa tämän meidän jutun eteen. Joten katsellaan.. Toiveikas on olotila. Hemoglobiini oli 122, alhaisin koko raskauden aikana, mutta ei kuulemma vielä ollenkaan huono. Vähän turvotusta, pissa ok, lapsivettä normaalisti ja istukkakin ultran mukaan kunnossa. Saatiin kuva vauvan jalkaterästä. :) Oli niin hienosti jalka kuvassa, että napsastiin siitä kuva sitten. Paineetkin ihan hyvät 133/81, vaikkakin toi toinen onkin hieman kohollaan.
Mutta ehkä se nyt tästä. Pitää lähteä käymään koiran kanssa kauppareissulla. Ei tuo jääkaapin valo paljon mieltä lämmitä, valitettavasti. Jugurttia on aina helppo saada menemään alas, joten jos vaikka sitä ostais ainakin. :)
Kertokaahan jotain kommenttia tuosta vauvan painosta... Mä huolehdin siitä kumminkin liiaksi..
Quarra ja pienen pieni tirriäinen
Pitäisi kai siivota kun on huomenna pyhä, lauantaisin yleensä ruukaan siivota. Masu on vaan niin kipee, ettei jaksaisi alkaa millekään. Ei supista mutta kai ne on vaan nuo alavatsan lihakset niin kurjat kun masuasukki kasvaa kohinalla ja maha venyy niin kipeeksi käyvät. Moneen päivään ei olekaan ollut mistään kipeenä. Eilen kyllä monta tuntia oltiin ostoksilla ipanoitten kanssa, taisi olla liikaa.
Äsken piti heittää ylimääränen kirkonkyläkeikkakin, hakemassa timpureille naulapyssyyn nauloja. Kirjotutin niillä oikeen lapun matkaan, silti olivat Hankkijalla lisätietoja vailla. Ukolle piti soittaa, sanoin myyjälle, että tulee räpätystä siitä kuinka akat ei pysty käymään rautakaupassa... niinhän tuli, olisi kuulema ite käynyt kolme kertaa samassa ajassa kirkolla... Myyjä vaan lohdutti kun lähdettiin kymmenen kilon naulalaatikon kanssa(ja ne oli sitten oikeita), että ei se olisi mies kerennyt kahtakaan kertaa kirkolle..
Tikru: meiän ukko puhuu kanssa joskus unissaan, ihan ihme juttuja.. Kiva aina aamulla kysellä, että missä olit taas yöllä.. Noilla on meiän isännillä kyllä sellaset unenlahjat, isolla ja pienemmällä, ne ei tiedä maailman menosta mitään yöaikaan. pienempi kyllä herää aikaisin (tänäänkin viideltä) ja virkeänä, isompaa ei tahdo saada ylös millään.
Ei meiän ukko tiedä jos siltä kysytään, onko meidän lapset heräillyt miten vauvoina yöaikaan syömään tai muuten vaan pitäneet hereillä..
Ei ne nyt kyllä paljon heräilleetkään, ei sillä eikä ukko tiennyt niistä heräilyistä yhtään mitään, nukkua pososotti menemään..
Ostin eilen sitä " rautajuomaa" , Ferrofeta tms. kyllä on pahaa mutta kun se on luonnon omaa rautaa niin jospa imeytyisi paremmin. Vielä ei ainakaan ole masu reagoinut kahden annoksen jälkeen mitenkään.
Oottekos muut muistaneet syödä D-vitamiinia?? Sehän olisi aika tärkeä muistaa, varsinkin uudelleen synnyttäjien.
Jeps mutta lahja alkaa siivoilla!!
Palaillaan!
Lahja rv 34+0
Hyvä että muistit Lahja siitä D-vitamiinista. Mulle käy aina näin, että hankin sitä sun tätä ja unohdan sitten syödä niitä. Ei oo etävaikutusta ei. Muistan ottaa Obsidaniakin varmaan kerran viikossa ja siksipä hemppa on yleensä surkea. Mulla on nenä tukossa ja jotenkin muutenki helposti hengästyttää. Lääkäri sanoi, että voi johtua huonosta hemoglobiinista - enpä ollut tullut ajatelleeksikaan... Autolla ajaminen alkaa olla aika tuskaista, saan niin huonon asennon ja huohottelen vähän välii, alkaa ihan pyörryttää. Silti ajelin eilen Ikeaan ja sinnillä siellä taapersin (painoi pirusti jalkoväliin ja näytin varmaan aika säälittävältä, ihan nolotti).
Joo, aattelin että pinoudun pikaisesti, kun väsyttää niin paljon. Oon kahtena yönä peräkkäin herännyt klo 3 saamatta unta sen jälkeen. Ja mies lähti työmatkalle neljäksi päiväksi, joten olen pojankin kanssa omillani. Se on kyllä päiväsaikaan eskarissa ja hoidossa.
En ole taitanut pinoutua sen jälkeen kun kävin sairaalassa juttelemassa edellisestä synnytyksestä ja käytiin myös synnytyssalissa. Tietenkin viereisessä jollain oli loppusuora meneillään ja huuto sitä luokkaa. Tuli kyllä sellainen olo, että ai niin tätähän tämä oli. Sain sitten itkukohtauksenkin, kun puhuttiin imukupeista ja edellisestä synnytyksestä. En tosiaan pysty siitä kuivin silmin vieläkään jutella, oli se sellainen järkytys. Tänään mulla oli lääkäri ja se sanoi just, että olisi epänormaalimpaa, jos en olisi asiasta järkyttynyt huomioon ottaen mitä tapahtui. Anyway, tämä vauva arvioitiin nyt jo viikolla 34+2 3000 grammaiseksi ja kaikki mitat normaalin yläkäyrällä eli sopusuhtainen, mutta iso. Synnytystapa-arvio viikolla 36, mutta voin kuulemma henkisesti alkaa sopeutumaan sektioon vaikean aiemman synnytyksen ja tämän vauvan suuren koon takia. Täytyisi vielä suostutella mies mukaan - en kyllä missään nimessä aio kuitenkaan painostaa. Mutta mukava oli kuulla (tietty sinänsä itsestäänselvyys) lääkärin suusta, että meidän kaikkien tavoitteenahan on, että vauva saadaan mahdollisimman hyvässä kunnossa ulos ja saamme paremman alun kuin viime kerralla. Nyt nukkumaan...sorry kun tuli vaan omaa napaa...
...kohta siis pitäisi suunnistaa viemään esikoinen hoitoon ja itse sinne äitipolille. Pitäkääs peukkuja etten jää sielle tielle!!!
Mutta nyt pojalle aamupalaa ja vaatteen vaihtoa ja muuta että ehditäänkin johonkin.
Minny ja masu 36+1