Miksi ne ketkä vanhustenhoidon tasosta valittavat eivät ota omaisiaan kotihoitoon?
Ja anna tismalleen sellaista hoitoa, mitä katsovat omaisensa ansaitsevan?
Kommentit (41)
Hoitajien vika ei ole huono hoito. Hoitajia on aivan liian vähän, uupuvat työtaakan alla, eivätkä jaksa olla "aina aurinkoisia". Hoitajille reilusti lisää palkkaa, inhimillisemmät työolot. Sillä voisi ratkaista paljon..
voisivat tehdä kolemessa vuorossa.
eivät halua ottaa kotihoitoon niin tulisivat tekemään muutaman vuoron vanhusten hoidossa ni näkisivät mitä se on. Kyllä meillä hoitajillakin on paha olo useasti vanhusten puolesta mutta resursseja ei ole muuhun. T.Palvelutalon hoitaja
Luxus-oloja on turha odottaa, mutta kukaan ei voi väittää, että kaikki olisi edes kohtalaisella tasolla vanhustenhoidossa joka puolella Suomea.
Ellei mitään laatutasoa saisi vaatia, romutetaan sitten koko järjestelmä. Mitä sinne verorahoja syytämään, ellei hyväksyttävä laatutaso kuitenkaan toteudu? Siirrytään sitten jenkkimalliin tai johonkin, missä verot pienemmät ja omavastuu suurempi.
Eli valitukset menee väärään osoitteeseen. Mutta ne hoitajat voisivat itse ohjastaa valittavia omaisia valittamaan oikeaan osoitteseen.
Lähinnä kai valittajat haluavat lisää resursseja eli siis päättäjiltä lisää rahaa.
eivät halua ottaa kotihoitoon niin tulisivat tekemään muutaman vuoron vanhusten hoidossa ni näkisivät mitä se on. Kyllä meillä hoitajillakin on paha olo useasti vanhusten puolesta mutta resursseja ei ole muuhun. T.Palvelutalon hoitaja
kaikki luulevat asioiden olevan hyvin eikä mikään koskaan muutu. Se ei tietenkään ole hoitajien vika jos on pulaa henkilökunnasta yms.
niin ei saa myöskään puuttua epäkohtiin?
Miksi ne ketkä vanhustenhoidon tasosta valittavat eivät ota omaisiaan kotihoitoon? Ja anna tismalleen sellaista hoitoa, mitä katsovat omaisensa ansaitsevan?
mutta ei se minusta ole hoitajien vika, vaan sen että resursseja ei ole tarpeeksi. Hoitajat tekevät parhaansa, mutta se ei aina riitä ja sen myöntävät itsekin.
saa ja pitää valittaa jos on aihetta.
olevaa vanhempaansa edes viikonloppuisin itse ulkoiluttamaan, mielestäni silloin turha aukoa päätään vanhainkodilla siitä etteivät omaiset pääse tarpeeksi ulos.
Lisäisin viellä että jokaineen voi miettiä kun resurssit ovat usein 1 hoitaja /10 vanhusta kohti. Joissain paikoissa toivottavasti parempi mutta minulla työpaikoissa tuo on ollut keskiarvo. Siitä voi jokainen laskea että jos työvuoro alkaa klo.7 ja aamupala klo.9 niin kuinka kauan siitä tulee aikaa jokaiselle vanhukselle. Ja minkä takia joku makaa edelleen sängyssä aamupalan jälkee kun ei ole keretty nostamaan ylös. (Aamupalan tietenkin saannut sänkyyn) Ja asiasta jokapaikassa valitetaan meille hoitajille ja me viemme viestin eteenpäin mutta ei rahaa on lähes aina vastaus.
miten minä hoidan vanhusta, kun minulla on työ 8-16, 3 lasta 1-10 v., koira ja itsekin sairas äiti?
Mielelläni ottaisin Alzheimer-mummoni meille, jos omaishoidon tuella saisin edes omat laskuni maksettua ja lapseni ruokittua tai vaikka palkattua hänelle hoitajan, ja meillä olisi vielä ylimääräinen huonekin hänelle ja hoitajalle....Tosin pääkaupunkiseudulla sellaiset 7 h+keittiö asunnot on melko kullan hintaisia, jos sellaisen löytää. Minulla ei ole varaa palkata hoitajaa, ja sekavaa vanhusta ei voi jättää päivisinkään yhtään yksin. Ainoa oikea paikka on siis vanhainkoti ja hänellä siellä oma huone, jossa käymme hänen luonaan.
Kannatan vilpittömästi kunnallisverojen nostoa, jos sillä saadaan lisää rahaa omaishoitajille ja vanhainkoteihin henkilökunnan palkkaamiseksi. Omaishoitajien paremmat korvaukset loppujen lopuksi säästäisivät kuntien laitospaikkarahoja.
meille hoitajillekin saa valittaa vaikka osoite on useimmiten huono.
Me hoitajat valitettiin kun vanhainkodin piha kaivettiin auki, kaksi vuotta kaivanto oli pahempi kuin kyntöpelto, lähde siitä sitten huono jalkaista tai pyörätuolissa olevaa ihmistä ulkoiluttamaan, vastaus mikä saatiin oli että olisihan se kiva kaikkea saada, edes tasainen piha ei kunnan mielestä ole tarpeen.
Me valitettiin että vettä sataa mummon huoneeseen vastaus oli katsomaan tulleelta raksamestarilta älkää laittako mummon sänkyä siihen kohtaan mistä sataa.
Hoidostakin saa valittaa, kauheaa on kun hikisenä kesänä ei mummo pääse kuin kerran viikossa suihkuun, jostain rahaa että kesäksi saisi ylimääräisen kylvettäjän, kesällä kun tahtoo muutenkin olla vakituisella väellä kädet täynnä työtä.
vaikka ei ottaisikaan omaisiaan kotihoitoon.
Vanhustenhoito on verovaroilla kustannettu palvelu, jota säätelee monet lait ja asetukset. Jos hoito ei ole kriteerien mukaista, siitä saa tosiaan valittaa.
hän sanoi, että jos tulee paikka, että HALUAN hoitaa häntä vanhana, niin kyllä se onnistuu mainiosti taloudellisesti. Ensinnäkin saa sen omaishoidontuen ja sitten se yksi juttu, joka AINA UNOHDETAAN: laitoksessa eläke viedään laitosmaksuihin. Esimerkiksi äitini eläke on 2100 Euroa nettona, josta hänelle jäisi ehkä 100 Euroa laitosmaksujen jälkeen. sen sijaan, jos antaisikin tuon 2000 Euroa mulle ja päälle se omaishoidontuki, niin mulla olisi varaa jäädä pois töistä.
Tosin sanoi, ettei odota sitä, mutta ilman muuta hoitava lapsi saa myös eläkkeet itselleen.
Oikeastaan tämä keskustelu lähti siitä, kun lehdessä joku nainen valitti, että hoitaa miestään sillä omaishoidontuella... Kyseessä oli eläkkeellä oleva varatuomarimies. Unohti kummasti mainita, että miehellä on varmaan todella masseva eläke, joka jää myös siihen talouteen, kun ei ole laitoksessa. No, ei se silti helppoa rahaa sille hoitajalle ole, mutta tää asia usein unohdetaan...
sitten vanhuksen kulut, mutta mitäpä tuollainen juuri syö. Ehkä 100 Euroa kuussa, maksimissaan. Ellei ole vaipoissa, niin muita kuluja ei käytännössä ole.
t: 18
sitten vanhuksen kulut, mutta mitäpä tuollainen juuri syö. Ehkä 100 Euroa kuussa, maksimissaan. Ellei ole vaipoissa, niin muita kuluja ei käytännössä ole.
t: 18
Mutta todellakaan suurin osa tämän hetken vanhuksista, jotka laitoksissa ovat eivät saa paria tonnia nettona eläkettä. Se on lähempänä 500 e se todellinen summa. Ja siitä sitte menee terveyskeskusmaksut, lääkekulut, hoitotarvikkeet, ne loput vaipat joita kunta ei maksa jne.
Tai kouluruuasta? Tai koulusta yleensä valittavat? Voisivat hoitaa ja kasvattaa ja opettaa lapsensa kotona.
Tai jos on terveydenhoidosta valittamista, niin miksi eivät itse lukeneet lääkäriksi?