Mieheni 19 v tytär, joka asuu jo omassa huushollissa
kirjoitti fb:ssä, kuinka vaatteet kohentavat hänen omaatuntoa. Oli pistänyt vaatekaapin sisällön kokonaan uusiksi.
Kun joku kaveri sitten kommentoi, että laihdutit kukkaroasi, tyttö vastasi: ei laihduta yhtään kun maksaa äidin luottokortilla.
Tällä neidolla on ihan oikeasti elämästä ja rahasta niin vääristynyt kuva kuin vain olla voi! Hän mittaa kaiken rahassa eikä keskustelut auta mitään ja äiti tukee tätä kaikin tavoin.
Tyttö on töissä eli tienaa. Pitää välivuotta opiskeluissa. Äitinsä luota muutti pois vuosi sitten kun äidin miesystävä muutti heille.
Voi sitä päivää, kun elämä alkaa hänelle valjeta!
Kommentit (42)
niin paljon kuin haluaa. niin mäkin teen.
ei kuulu kenellekään, tosin ei meillä mitään äitipuolia olekaan.
mutta ainahan nyksän eksä on hullu
huonosti kasvatettuja kusipäitä, joiden tulisi ymmärtää olla puuttumatta av-mamman ja tämän miehen elämään millään tavalla....
ollut arjessa mukana.
Meillä on mieheni kanssa omat rahat eli ei ole todellakaan minulta pois vaikka antaisi lapselleen rahaa.
Mutta kun kerran asia on av-raadin mielestä ok, että lasta ei tarvitse kasvattaa ihmiseksi, joka luonnostaan kunnioittaa muita ihmisiä eikä käytä rahaa mittarina niin hyvä on.
Toisaalta, jos lasta ei myöskään tarvitse kasvattaa siihen, että tulee omillaan toimeen niin hyvä on.
Ja koska minä taas en jaksa enkä halua kuunnella hänen rahanhuuruisia juttujaan ja katsella moista idioottimaista käytöstä, voin sulkea ovemme ja sanoa, että hyvästi; en halua lastemme saavan tuollaista mallia elämään.
ap
ja sitten vielä toimiikin niiden mukaan...
:=DDDD
Ja koska minä taas en jaksa enkä halua kuunnella hänen rahanhuuruisia juttujaan ja katsella moista idioottimaista käytöstä, voin sulkea ovemme ja sanoa, että hyvästi; en halua lastemme saavan tuollaista mallia elämään.
ap
et kai oikeesti katkaise lastesi välejä isosiskoonsa?? Tuollaisen takia??
ilmeisesti tytön vanhemmat on aika rikkaita, kun on kerran varaa kustantaa tytölle älyttömän kalliita asioita. ja jos rahaa kerran on, niin kaipa sitä sitten voi jakaa lapsilleen juuri niin paljon kuin haluaa..
Toisaalta luulis että tyttöä alkaa jossain vaiheessa nolottaa se että on niin riippuvainen vanhempien rahoista.. mulla oli joskus nuorena tuollainen kaveri, ja olihan se tosi noloa kun hän shoppailureissulla yhtäkkiä soitti isälleen että hei, käykö että ostan semmosen laukun? laita mulle rahaa!
Sinä en valitettavasti voi oikein puuttua asiaan. Hän vasta jo omista veloistaan.
Äitipuoli joka maksoi miehensä tytärpuolensa yli 700 e puhelinlaskun, koska tyttö oli vielä alaikäinen. Tytär ei edes kertonut, vasta kun karhukirhje saapui meille perintätoimistosta.
Saldoraja olis varmaan ihan paikallaan. Ylipäätään toi on vanhemman vastuulla koska alaikäinen ei edes saa liittymään itse auki.
Se harmitti, ettei nuori voinut kertoa, vaan antoi mennä perintään. Olisi ainakin jäänyt liki 100 e perintäkulut pois. Kai se pään piiloon laittaminen, ja asiasta vaikeneminen tuntui pahalta.
Näyttää siltä että Ap on katkera kun tytärpuoli saa omalta äidiltään rahallista tukea enemmän kuin hänellä ja miehellään on varaa/halua antaa omille lapsilleen..
Aika julmaa jos haluat sulkea tuon takia tytärpuolesi pois perheestänne. Itseasiassa sairasta.
Et taida muutenkaan pitää tytärpuolestasi. Et ainakaan rakasta koska ei kukaan halua luopua rakkaista ihmisistä rahan vuoksi!
Mene Ap itseesi ja pohdi miksi olet kateellinen ja pahansuopa tytärpuoltasi kohtaan!
Anna tytärpuolesi nauttia äitinsä varallisuudesta, ei se sinulta ole pois!
Se harmitti, ettei nuori voinut kertoa, vaan antoi mennä perintään. Olisi ainakin jäänyt liki 100 e perintäkulut pois. Kai se pään piiloon laittaminen, ja asiasta vaikeneminen tuntui pahalta.
Toivottavasti otti opikseen. Mutta ei se että kerran on erehtynyt mokailemaan, tarkoita sitä että olis loppuelämän mokailija.
Ymmärrän sinua paremmin kuin hyvin. Meillä sama tilanne, paitsi miehellä on kolme aikuista lasta, joita hän rahoittaa. Ostaa autot, maksaa vuokrat ja "lainaa" käyttörahaa. Lapset käyvät työssä, mutta elintaso on sen verran korkea, että rahat ei riitä. Yhteisiä lapsia ei onneksi ole. Omat lapseni tulevat omillaan toimeen. Kerran olen lainannut yhdelle heistä, ja hän maksoi heti töitä saatuaan joka sentin takaisin. Pojalle se oli kunnia-asia. Olen sanonut miehelle, että hänen lapsensa eivät ikinä opi, mitä eläminen maksaa tuolla menolla. Ja meillä on avioehto, eli minun rahani eivät tuossa kulu, joten se ei ole syy huoleeni. On vaan ikävä sivusta seurata. Kaiken huipuksi nuo lapset haukkuvat mieheni, jos hän ei osta jotain heidän haluamaansa,esim.isompaa asuntoa heille!
että hänen piti muuttaa äitinsä luota kun äidin miesystävä muutti heille? Oliko valmis muuttamaan omilleen?
Ehkä tyttö kompensoi jotakin turvattomuutta tavaralla ja äiti huonoa omaatuntoaan (ei siis itsetuntoa) antamalla korttinsa käyttöön.
Jos tämä on ongelma, tytön molempien vanhempien on puhuttava tytön kanssa. Ap:lle asia ei varsinaisesti kuulu.
ekasta liitosta. Kaikki on maksanu. Autot, hulppeat häät ja rahoittanu asumista jne. Ja itse on ihan pa. Pimeitä töitä vaan pyöritelly, kun vetäny useamman oman firman konkurssiin. Luottotiedoton ollut vuosia.
Mut onhan se näille aikuisille lapsille mukavaa, kun iskä maksaa :)
Täällä äitipuoli on aina syyllinen ja kamala ihminen. Ei kuulu sulle...:)
Tottakai ap saa tätä kommentoida. Tyttö on hänen miehensä lapsi ja perheenjäsen. On huolestuttavaa, jos nuorella on rahankäyttö holtitonta ja siinä asiassa on vanhemmilla peiliin katsomisen paikka. Ja sitä kautta se on myös äiti- ja isäpuolien ongelma.
Jos minä antaisin lapseni käyttää luottokorttiani isompana en todellakaan ymmärtäisi ex- miehen uuden naisen kiinnostusta asiaan.
Asia ei kuulu sinulle millään tavalla.
Tuskin se äiti tai tytärkään sinun ostoksiasi
kyttää.
kyllä ne raha-asiat kuuluu perheen toiselle vanhemmalle,mikäli rahaa jaetaan ja perheessä on muitakin lapsia.Oikein ap:n mies on ajatellut,ei se ensiksi tullut ole sen tärkeämpi kuin muutkaan.
ekasta liitosta. Kaikki on maksanu. Autot, hulppeat häät ja rahoittanu asumista jne. Ja itse on ihan pa. Pimeitä töitä vaan pyöritelly, kun vetäny useamman oman firman konkurssiin. Luottotiedoton ollut vuosia.
Mut onhan se näille aikuisille lapsille mukavaa, kun iskä maksaa :)
Paitsi että mä olen se äiti. Tytär opiskelee ja olen häntä auttanut taloudellisesti. Isä ei ole tehnyt muuta kuin maksanut elatusmaksut, ikinä ei oo tyttäreensä satsannut rahaa sen jälkeen kun yhteen meni nykyisen puolisonsa kanssa.
Ei se mitään, minä autan mielelläni. Tytär voi sitten joskus ehkä mua auttaa jos on tarve? enkä tarkoita rahaa nyt tolla avulla.
Kun maksoin tyttären autokoulun niin tämä uusi emäntä oli sitä mieltä että mä teen totaalisen väärin koska tyttären sisarpuolille ei ole heillä varaa tarjota samaa, että se on väärin kun vain yksi saa. No, voivoi, ei ne mun lapsia ole!
Eikä mun tytärtä ole otettu mukaan joka kesälomamatkalle minkä ovat tehneet, joten mitä helvettiä se heille kuuluu jos minä kustannan tyttärelle matkan italiaan?
Oishan noita esimerkkejä, siinä nyt pari.
Oletpa saanut lynkkausta niskaasi. Kyllä minuakin huolettaisi lapsen elämä jos tuollainen olisi lähipiirissä. Ei se, että äiti joskus antaa rahaa tai ed. kirjoittajan tapauksessa maksaa autokoulun (eikö vanhemmat aika yleisesti tee niin) vaan tuo rahalla arvottaminen ja härski rahan pyytäminen. Kyllä minusta on noloa, että ei aikuinen selviä taloudestaan ilman vanhempien apua. Toivottavasti se rahapussi on auki jatkossakin tai voi elämä mennä vaikeaksi. Että kyllä holtiton rahan syytäminen on karhunpalvelus lapselle, mutta jokainen tyylillään. Mikä sitten on holtitonta? Minusta se, että vanhempi maksaa autokoulun ja antaa vaikka sen 4000/3 vuotta tai enemmänkin ennakoperintönä on jokaisen oma asia. Mutta se, että shoppailureissuilta soitellaan, että voitko maksaa, kun ei mulla olekaan rahaa tai, että osta mulle isompi ja parempi kämppä niin on NOLOA
käyttäminen.
Tytöllä ei ole oikeasti mitään rajaa siinä, paljonko rahaa voi muilta ihmisiltä pyytää. Tyttö arvostaa ihmiset sen mukaan, kuka eniten rahaa häneen käyttää.
ap
Tunnenpa minäkin tuollaisia ihmisiä, "ystävät" ovat niitä, jotka eniten rahaa antavat.
Ap voi tosiaan pitää huolen siitä, että omillaan oleva 19v ei hänen perheensä rahoja käytä. Tästä ap voi hyvin sopia yhteiset säännöt puolisonsa kanssa. Ja ainakin tytön isä voisi opettaa tyttärelleen rahankäyttöä, vaikka sen olisi voinut tehdä jo kauan kauan sitten.
Mä ymmärtäisin että jos olisi kyse tosiaan aikuisesta, mutta just täysi-ikäisyyden saavuttanut teini on vielä ihan pentu, ei mikään aikuinen.
Ihan tostanoin vaan kaikki on loppu, niinkö? Voihan sitä rahankäyttöä opetalla myös siten että maksaa laskuja ja käy ruokakaupassa, noin alkuun ja pikkuhiljaa opettelee ihan omillaan toimeentuloa. Mä ainakin tulen tukemaan mun lapsen alkuun vaikka kuinka olis muuttanut pois kotoota ja täysi-ikäinenkin.
kun ukkelit hyvittää poissaoloaan lapsensa arjesta. Olisi ukkeli ollut välittävä isä jo aikoinaan ja osallistunut kasvatukseen. Mutta ei, yleensä ne vaan satsaa uraansa kaiken´muun kustannuksella.
Selvästikään perheissä ei ole keskusteltu PEriaatteista elämää varten! Ei nyxät ei exät ei nyxien exät ei exien nyxät... sitten kun asia on jo päällä aletaan moittiin mutta ei osata rakentaa tilannetta.
Mielestäni ensisijainen tehtävä on saada isukki vastuuseen asioista jos todella halutaan muutosta.
Ei kai siinä muuten mitään, mutta mieheni painaa töitä yötä päivää ja viikonloput. Lomista voi vain haaveilla. Täytyy tienata, että voi lapsosia avustaa. Olemme haaveilleet, että molemmat säästäisimme tuloistamme eläkeikää varten ja ehkä asuisimme sitten talvet lämpimämmässä ilmastossa. Reumani olisi silloi helpompi kestää. Tätä menoa tuo haave jää toteutumatta. Kuten moni muukin. Mieheni on aina lähes rahaton. Minä en näe mitään syytä, miksi maksaisin vaikka hänen lääkärilaskunsa, hänhän tekee korkeasti palkattua työtä. Joskus hän on tuotakin ehdottanut. Nyt, kuntätä kirjoitan, alkaa oikeasti vituttamaan, suoraan sanoen! Kiitos, kun sain avautua.
ollut arjessa mukana.
Meillä on mieheni kanssa omat rahat eli ei ole todellakaan minulta pois vaikka antaisi lapselleen rahaa.
Mutta kun kerran asia on av-raadin mielestä ok, että lasta ei tarvitse kasvattaa ihmiseksi, joka luonnostaan kunnioittaa muita ihmisiä eikä käytä rahaa mittarina niin hyvä on.
Toisaalta, jos lasta ei myöskään tarvitse kasvattaa siihen, että tulee omillaan toimeen niin hyvä on.
ap