Kun leivotte tai laitatte ruokaa enemmän kerralla,
esim. joitain juhlija varten, niin tiskaatteko koko ajan niitä kippoja ja käytätte samoja uudelleen vai otatte puhtaita kaapista ja joka kohta notkuu niitä ns. likasia?
Mun on ihan pakko pitää järjestys yllä koko ajan. Putsaan ja puunaan siinä samalla ja pesen astioita. Ja kun ruoat ja leivonnaiset tehty, niin myös keittiö on siisti. Yhellä tutulla katoin vierestä, kun kaikki pöydät oli täynnä likasia astioita (keittiön tuoleja myöten) ja siihen ne sitten jäikin. Sanoi, että korjaa jäljet sitten kun jaksaa... :D
Kommentit (6)
olisi riski, ettei ikinä tule valmista, jos joku lapsi tarviikin jotain hoitamista. Lasten ollessa pieniä ja vauvoja on tärkeää, että se varsinainen työ tulee tehtyä nopeasti ennen kuin vauva herää päiväunilta tms.
Minä hoidan homman niin, että ennen aloittamista katson, että keittiö on siisti ja tiskikone tyhjä. Eli pitää olla tilaa niille likaisille kulhoille, jotta niistä huolimatta mahtuu vielä sen leipomisenkin tekemään.
Ja isompia juhlia valmistellessa jaan hommat monelle päivälle, jolloin kulhot sun muut astiat ehtivät tiskaantua tiskikoneessa eikä mun tarvi käyttää arvokasta aikaani niiden tiskailuun. Seuraavana päivänä on kaikki taas puhdasta ja voin leipoa pari seuraava lajia.
Normaalistikin ruokaa laittaessa pyyhin kaikki roiskeet ja jäljet heti. Kun istun ruokapöytään, niin tykkään siitä, että syönnin jälkeen ei tartte olla miettimässä tiskivuoria.
Mua ei siis haittaa miten kukin tekee, mutta ajattelin vaan kysyä millaisella tyylillä muut hoitelee keittiöhommat. Ihan mielenkiinnosta.
eli yleensä ne loppuastiat kuitenkin menee koneeseen.
Ruuanlaitossakin putsaan pannut ja muut ennenkuin kutsun ees ketään syömään, koska kans ärsyttää se kaaos ja rasvaroiskeet. Mies esim taas jättää paistinpannun siihen notkumaan kunnes siivoaa jäljet ruuan jälkeen....
Mutta toisaalta kyllä minäkin tavallista arkipäivällistä laittaessani laittelen kaikkea jo tehdessä paikoilleen ja siistiksi. Sillä ihan kuten muutkin sanovat, niin on mukavampi syödäkin, kun keittiö ei ole ihan rötiskö ja syömisen jälkeen saa jäljet siivottua parissa minuutissa.
tiskaan samantien tai huuhtaisen ja käytän uudestaan. Suunnittelen leipomiseni kyllä niin, että samoja kuppeja ja kippoja voi käyttää suoraan seuraavassa leipomuksessa.
Riippuu mitä teen ja kuinka montaa asiaa kerralla, ehdinkö edes tiskata välissä jotain. Jos teen 10 asiaa kerralla, en tiskaile kesken kaiken ellen juuri tarvitse ehdottomasti jotain mitta-astiaa tms.
Siivoan sotkut , kun olen valmis ja laitan tiskit koneeseen ja tiskaan käsitiskit. Ainakin yleensä.
Ei paljon stressaa. Oletko varma, ettet ole hiukan pingoittaja?
Tärkeintä on, että yrittää pikkaisen järjestellä, kun vieraat tulevat. Tiskikoneeseen vaan. Ja meillä on niin hiljainen malli ettei todellakaan häiritse vaikka olisi vieraita.