Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreitä paikalla? TSH ja T4-V viitearvoista kyselisin raskaana ollessa

Vierailija
01.09.2011 |

Mitä niiden pitäisi olla?

Minulla on TSH 2.53 ja T4-V 11.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
2/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaskokeiden viitearvot:

tsh: 0.5-4

t4v: 10-20

Raskaudenaikaiset viitearvot ovat samat. Viitearvoissa hienoista eroavaisuutta laboratorion analyysimenetelmästä riippuen.

Arvosi ovat ihan viitearvoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla raskauskolmanneksella arvot ovat kaikkein matalimmillaan ja silloin suositellaan, että TSH pitäisi olla

Vierailija
4/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
5/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ekalla trimesterillä TSH mieluiten

Vierailija
6/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ekalla trimesterillä TSH mieluiten

Vierailija
7/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkkejä < ja 3 peräkkäin tai käy noin.

Vierailija
8/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkkejä < ja 3 peräkkäin tai käy noin.

No niin :) Piti sanoa, että ekan kolmanneksen aikana TSH pitäisi olla mieluiten alle 2,5. Tokan ja kolmannen kolmanneksen aikana mieluiten alle 3. Jos on yli, saattaa viitata vajaatoimintaan. T4V 11 on ok.

On totta, että viitealue on sama raskaana oleville ja ei raskaana oleville, mutta on keskusteltu, pitäisikö TSH:n viitearvoja raskaana olevilla laskea. Raskaana olevilla TSH laskee fysiologisesti, joten normiviitearvoilla saattaa lievä vajaatoiminta jäädä huomaamatta.

Jospa nyt onnistuisin lähettämään viestin!

t. lääkäri

Vierailija
9/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH mieluummin vähän alakanttiin ja T4V keskiviheilla tai vähän yli. Eli riippuu laboratoriosi viitearvoista mutta meidän viitearvoilla sinun TSH on ylärajoilla eli raskaana olevalle liian korkea ja Thyroxinin annosta pitäisi vähän lisätä

Vierailija
10/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lääkärinä oikeasti sitä mieltä, että t4v on ok arvolla 11?Ehkä viitearvoissa, mutta itse olin ko. arvolla aivan kuollut.

Vierailija
11/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkitystä ja arvot otettiin, koska olen todella väsynyt.

Minulla on aikaisemmin seurattu noita arvoja ja silloin olleet juuri ja juuri viitearvojen sisällä ja lääkityksen aloitusta mietittiin silloin, mutta päädyttiin seurantaan.

Seuraavan kerran, kun arvot otettiin, oli ne kuulemma ok.

Minulle tuo arvojen tulkitseminen on nyt hiukan pimennossa vielä, eli:

Jos THS viitearvot ovat 0.5-3.6, niin mitä tarkoittaa, jos on alle tuon 0.5 tai vastaavasti yli 3.6?

Tai entä kun T4-V viitearvot ovat tuo 9-19, niin mitä silloin tarkoittaa, jos arvo on ali tai yli?

Kiitos jos jaksatte selventää.

-ap-

Vierailija
12/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lääkärinä oikeasti sitä mieltä, että t4v on ok arvolla 11?Ehkä viitearvoissa, mutta itse olin ko. arvolla aivan kuollut.

Arvoni oli ennen toisen kilpparin poistoa 17 ja sinne kun se lääkkeellä nostettiin olo ok. Turha viitearvoja tuijottaa.

Vierailija
13/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan kadulta 1000 ihmistä, suurella osalla T4v on matalampi ja TSH korkeampi, eikä heillä ole mitään ongelmia elämässään. Viitearvot on määritetty terveiden, oireettomien ihmisten arvojen mukaan. Jos lääkitystä ei ole, nuo arvot ovat erinomaiset!

Vierailija
14/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monessa sairaanhoitopiirissä viitealue on välillä 8-18, eli 11 osuu loistavasti haarukkaan.

Vierailija
15/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13:

Kyllä T4V 11 on viitearvoissa, kuten sanoitkin, ja siis normaali arvo. Täysin terveillä ja hyvinvoivilla ihmisillä voi olla T4V 11 ilman mitään oireita tai kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Tietysti sellaisella, jolla on vajaatoimintaan lääkitys ja tuolla T4V-arvolla olo on heikko, voi kokeilla lääkityksen nostamista ja vointi saattaa parantua. Mutta automaattisesti tuo arvo ei ole huono. Minulta on itse asiassa tutkittu kilpirauhasarvot ja T4V oli 10, mutta minulla ei ole vajaatoiminnan oireita eikä TPO-vasta-aineita, arvo on siis minulle normaali.

lääkitystä ja arvot otettiin, koska olen todella väsynyt.

Minulla on aikaisemmin seurattu noita arvoja ja silloin olleet juuri ja juuri viitearvojen sisällä ja lääkityksen aloitusta mietittiin silloin, mutta päädyttiin seurantaan.

Seuraavan kerran, kun arvot otettiin, oli ne kuulemma ok.

Minulle tuo arvojen tulkitseminen on nyt hiukan pimennossa vielä, eli:

Jos THS viitearvot ovat 0.5-3.6, niin mitä tarkoittaa, jos on alle tuon 0.5 tai vastaavasti yli 3.6?

Tai entä kun T4-V viitearvot ovat tuo 9-19, niin mitä silloin tarkoittaa, jos arvo on ali tai yli?

Kiitos jos jaksatte selventää.

-ap-

Ap:lle:

Viitearvoista: Jos TSH on alle 0,5, se viittaa kilpirauhasen liikatoimintaan. Jos yli 3,6, se viittaa vajaatoimintaan. T4V:ssä toisin päin, viitealueen alapuolella oleva arvo viittaa vajaatoimintaan, yli oleva liikatoimintaan.

Sinulla on siis arvot hieman alakantissa, mutta kuitenkin, raskaus huomioidenkin, silti viitealueella. Tuollaisilla arvoilla ei sikiöllä ole hätää eikä sen takia tarvitse aloittaa lääkitystä. Jos arvot otettiin väsymyksen vuoksi, ne voisi kontrolloida pari kuukautta synnytyksen jälkeen ja ottaa samalla TPO-vasta-aineet, ellei niitä ole jo otettukin. Jos ne ovat positiiviset ja noilla arvoilla oireita on, voi hyvin pieniannoksista lääkitystä kokeilla. Mutta näistä on eri lääkäreillä erilaisia mielipiteitä, tämä on minun arvioni. Erikoistun sisätauteihin, joten olen aika paljon hoitanut raskaana olevienkin kilpirauhasen toimintahäiriöitä.

Toivottavasti tästä oli apua!

Nyt poistun palstalta nukuttamaan vauvaa ja taaperoa :)

t. se lääkäri

Vierailija
16/34 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi raskaana ollessani endokrinologin viesti oli, että raskaana ollessa TSH tavoitearvo on ALLE 2-2,5 ja T4-V pidetään koko ajan viitearvojen keskikohdan yläpuolella.

Jo pienikin vajaatoiminta voi vaikuttaa haitallisesti sikiön aivojen kehitykseen! Tästä on tehty 2000-luvulla useita tutkimuksia, mutta kaikki lääkärit eivät niistä vielä tiedä, koska ovat niin uusia. Lancetista ja Pubmedistä löytyy. Endokrinologiaan erikoistuneet lääkärit tietävät nuo, mutta kokemukseni mukaan hyvin harva terveyskeskuslääkäri tai yleislääkäri.

Toivottavasti saat lääkityksen. Minulla noilla arvoilla väsytti tosi paljon raskaana ollessani ja jo puolikas tabletti nosti arvot hyviksi ja olin kuin toinen ihminen.

Suoraan sanoen suututtaa, että Suomessa ei vieläkään ymmärretä, kuinka tärkeä asia tämä on! Kuinka paljon täällä syntyy lapsia, joilla ei ole paras mahdollinen alku vain siksi, että ovat kärsineet tyroksiinin puutteesta ja kuinka paljon väsähtäneitä ja huonovointisia odottajia.

Vierailija
17/34 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tietysti luotan sinisilmäisesti lääkäriini, joka oli todennut arvojen olevan ok. En siis lääkäriä tavannut, sain vain kuulla labratulokset neuvolassa. Asia jäi mietityttämään ja tosiaan jäi pieni epävarmuus asiasta ja nyt se vain vahvistuu.

Pitäisikö minun nyt mennä uudestaan lääkäriin keskustelemaan lääkityksestä? Nuo teidän kommentit sikiön aivojen kehityksen häiriintymisestä pelottavat :(

-ap-

Vierailija
18/34 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisätautien erikoislääkärille tai endokrinologille.

Tässä linkki koosteeseen eri tutkimuksista

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC152596/?tool=pubmed

Vierailija
19/34 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH:n pitäisi olla ensimmäisellä kolmanneksella alle 2,5 ja sen jälkeen pysyä alle 3. Eli sinun TSH-arvosi ovat vielä normaalin rajoissa sen mukaan.

Abalovich M, Amino N, Barbour LA et al. "Management of thyroid dysfunction during pregnancy and postpartum: an Endocrine Society Clinical Practice Guideline". J Clin Endocrinol Metab. 2007; 92(8 Suppl):S1-47

Itselläni tosin tyroksiiniarvot ovat vaihdelleet aika paljon sen mukaan, missä labrassa ne on otettu, joten ei se näin tarkkaa ole.

Älä murehdi liikaa, todennäköisestä vauvalla on kaikki kunnossa

Terveisin aiemmin vastannut Kilpirauhaspotilas

Vierailija
20/34 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitealueella on yhtä kuin NORMAALI! Ettekö te idioottia tyhmemmät av-mammat ymmärrä, että Thyroxin-lääkitys on VAARALLISTA jos se aloitetaan ihmiselle, jolla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa??? Se onkin tosi terveellistä kun syke on koko ajan yli 120 bpm tai sitten flimmeri päällä! Vittu mua korpee ihmisten rajaton TYHMYYS!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan