Vuokranantaja ottaa asunnon omaan käyttöön...
...tietääkö joku kuinka kauan asunnon pitää olla omassa käytössä? Eli onko olemassa aikaa,jolloin vuokranantaja ei saa ottaa uusia vuokralaisia?
Kommentit (16)
ja ylipäänsä sä tarvitset mitään syytä vuokrasopimuksen irtisanomiseen VAIN jos irtisanot määräaikaista vuokrasopimusta kesken määräajan. Muuten vuokrasopimuksen voi irtisanoa ihan ilman mitään erityistä syytä.
Irtisanomisajat toki pätee joka tapauksessa, jos kyse ei ole vuokrasopimuksen PURKAMISESTA. Siihen omaan käyttöön otto ei ole syy, mutta se on, jos vuoralainen ei täytä vuokraehtoja.
ja ylipäänsä sä tarvitset mitään syytä vuokrasopimuksen irtisanomiseen VAIN jos irtisanot määräaikaista vuokrasopimusta kesken määräajan. Muuten vuokrasopimuksen voi irtisanoa ihan ilman mitään erityistä syytä.
Irtisanomisajat toki pätee joka tapauksessa, jos kyse ei ole vuokrasopimuksen PURKAMISESTA. Siihen omaan käyttöön otto ei ole syy, mutta se on, jos vuoralainen ei täytä vuokraehtoja.
vuokraisäntä haluaa musta eroon,ja sain tietää ettei otakaan omaan käyttöön? Mietin vain kuinkahan laillista tuo on...Ja vuokrat olen maksanut ajallaan,mitään häiriöitä ei ole ollut,eikä muutakaan oikeaa syytä.Eipä sillä,uusi asunto on jo tiedossa,tuli vain mieleen tuo laillisuus jos ottaakin uuden vuokralaisen heti.
Jos ostat asunnon joka on jo vuokrattu ja irtisanot tämän sopimuksen, täytyy asunnonostajan itse asua siinä vähintään kaksi vuotta ennenkuin saa uudestaan vuokrata sen.
Löytyi myös tällainen lakipykälä
"56 §
Vuokralaisen irtisanomissuoja toistaiseksi voimassa olevassa vuokrasuhteessa
Tuomioistuimen on vuokralaisen vaatimuksesta julistettava vuokranantajan suorittama irtisanominen tehottomaksi, jos:
1) irtisanomisen perusteena on vuokran tai vuokran määräytymistä koskevan ehdon tarkistaminen ja pyydettyä vuokraa tai vuokran määräytymistä koskevaa ehtoa olisi 30 §:n perusteella pidettävä kohtuuttomana; tai
2) irtisanomista on vuokralaisen olosuhteet huomioon ottaen pidettävä muutoin kohtuuttomana eikä irtisanomiseen ole hyväksyttävää syytä."
Tuon mukaan toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa täytyy olla hyväksyttävä syy irtisanomiseen vuokranantajan puolelta. Ja uskoisin, ettei se käy hyväksyttävästä syystä, että vuokranantaja irtisanoo sopimuksen asuu asunnossa kuukauden ja tämän jälkeen vuokraa eteenpäin. Tottakai jos vuokranantajalla on se tilanne, että tarvitsee itselleen asunnon ja ihan oikeasti muuttaa siihen pysyvästi asumaan on se hyvä syy irtisanoa sopimus.
olen etsinyt jotain lakipykälää,eikä munkaan mielestä vuokranantaja voi vaan ottaa omaan käyttöön,ja vuokrata asuntoa mielekkäämmälle vuokralaiselle.
Vuokranantaja ennen irtisanomisilmoitustaan yritti nostaa vuokraa 30% ja kun en siihen suostunut tuli tämä.
Jos nyt löytäisin asunnon, joka tällä hetkellä on vuokrattuna, ja haluaisin ostaa sen jotta voisin vuokrata sen sisarenpojalleni, niin kai minä saisin sen oman asuntoni vuokrata juuri sille jolle haluan? Ei kai kukaan voi velvoittaa pitämään sitä samaa vuokralaista siinä asunnossa tai vaihtoehtoisesti asumaan asunnossa itse?!
Jos ostat asunnon joka on jo vuokrattu ja irtisanot tämän sopimuksen, täytyy asunnonostajan itse asua siinä vähintään kaksi vuotta ennenkuin saa uudestaan vuokrata sen.
Mistäs tällainen sääntö tulee? Valista ihmeessä. Kyllä on kohtuutonta asunnon omistajallekin. Esim. Asunnon omistaja tarvitsee asuntoa omaan käyttöönsä oikeasti. Vaikkapa vuoden omistamassaan asunnossaan asuttuaan, omistajan täytty muuttaa esim. työn takia toiselle paikkakunnalle. Ja ei saisi siis laittaa omistamaansa asuntoaan vuokralle? Perin outo olisi oikeus, jos näin olisi.
Mistäs tällainen sääntö tulee? Valista ihmeessä. Kyllä on kohtuutonta asunnon omistajallekin. Esim. Asunnon omistaja tarvitsee asuntoa omaan käyttöönsä oikeasti. Vaikkapa vuoden omistamassaan asunnossaan asuttuaan, omistajan täytty muuttaa esim. työn takia toiselle paikkakunnalle. Ja ei saisi siis laittaa omistamaansa asuntoaan vuokralle? Perin outo olisi oikeus, jos näin olisi.
todistettavissa tuo työpaikka toisella paikkakunnalla.
Todistettava kenelle? :D
Vuosi sitten irtisanomalleen vuokralaiselle? :D
Maistraattiin? Talonmiehelle?
Jos nyt löytäisin asunnon, joka tällä hetkellä on vuokrattuna, ja haluaisin ostaa sen jotta voisin vuokrata sen sisarenpojalleni, niin kai minä saisin sen oman asuntoni vuokrata juuri sille jolle haluan? Ei kai kukaan voi velvoittaa pitämään sitä samaa vuokralaista siinä asunnossa tai vaihtoehtoisesti asumaan asunnossa itse?!
Nimenomaan näin laki velvoittaa, jos kyse on määräaikaisesta sopimuksesta. Sopimuksen loputtua olet vapaa tekeään mitä haluat. Lain tehtävä on suojata myös vuokralaisen oikeuksia tilanteessa, jossa asunnon omistaja vaihtuu.
Todistettava kenelle? :D
Vuosi sitten irtisanomalleen vuokralaiselle? :D
Maistraattiin? Talonmiehelle?
on oikeutettu korvauksiin vuokrasopimuksen irtisanomisen johdosta,mikäli selviää ettei vuokranantaja ole ollut rehellinen irtisanoessaan vuokrasopimusta.Vanha vuokralainen voi vetää vuokranantajan käräjille ja vaatia korvauksia kuluista jotka irtisanomisesta aiheutuivat.
Asunnon omistaja saa tietysti pitää asuntoa omassa käytössään tai vuokralla ihan niin kuin tahtoo.
Totta kai vuokralaisella on myös omat oikeutensa.
Jos ostat asunnon joka on jo vuokrattu ja irtisanot tämän sopimuksen, täytyy asunnonostajan itse asua siinä vähintään kaksi vuotta ennenkuin saa uudestaan vuokrata sen
Jos ostat asunnon niin sun pitää asua siinä 2 vuotta jotta et joudu maksamaan myyntivoittoveroa. Ei vuokratessa mitään rajoituksia ole.
Tosin jo vuokralainen pystyy näyttämään titeen, että vuokranantaja on sanonut hänet irti väärin perustein, eli ei itse ole oikeasti muuttamassa ko asuntoon (eli lumemuuttaa) vaan halutessaan päästä vuokralaisesta eroon tämän sanoo syyksi.
Määräaikaisenkin sopimuksen voi irtisanoa jos asunnon tarvii omaan käyttöön, siihen tarvitaan päätös jostakin oikeusistuimesta yms.
Eli meillä on vuokralainen meidän kodissa suomessa. Määräaikaisella sopimuksella. jos meidän täytyisikin yhtäkkiä palata takaisin kotiin kesken komennusta voimme irtisanoa määräaikaisen sopimuksen pienelläkin varoajalla.
vuokraisäntä haluaa musta eroon,ja sain tietää ettei otakaan omaan käyttöön? Mietin vain kuinkahan laillista tuo on...Ja vuokrat olen maksanut ajallaan,mitään häiriöitä ei ole ollut,eikä muutakaan oikeaa syytä.Eipä sillä,uusi asunto on jo tiedossa,tuli vain mieleen tuo laillisuus jos ottaakin uuden vuokralaisen heti.
Miksi ihmeessä vuokraisäntä sitten haluaisi päästä noiun hyvästä vuokralaisesta eroon?
Määräaikaisenkin sopimuksen voi irtisanoa jos asunnon tarvii omaan käyttöön, siihen tarvitaan päätös jostakin oikeusistuimesta yms.
Eli meillä on vuokralainen meidän kodissa suomessa. Määräaikaisella sopimuksella. jos meidän täytyisikin yhtäkkiä palata takaisin kotiin kesken komennusta voimme irtisanoa määräaikaisen sopimuksen pienelläkin varoajalla.
Muttei pienellä varoajalla vaan normaaleilla irisanomisajoilla (3/6kk)
Miksi ihmeessä vuokraisäntä sitten haluaisi päästä noiun hyvästä vuokralaisesta eroon?
Tämä on pitkä juttu,olen tästä tänne ennenkin kirjoittanut mitä tuo vuokraemäntä on elämääni tuonut,mutta pääpiirteittäin rouva ei vain pidä minusta.
Toisaalta olen hänen mielestään pohjasaakkaa,hän kun seurustelisi vain raharikkaiden kanssa(asumme samassa pihapiirissä),mutta toisaalta huomaan hänen kadehtivan minua.
Totuus on tarua ihmeellisempää,ja kun avauksia olen tänne tehnyt vuokraemännästäni,olenkin sitten ollut trolli tai provo.
Tosiasia on että olemme päästäneet rouvan sotkemaaan parisuhdettamme,ja hyvä ettei eroa tullut tuon vuokraemännän hullujen juttujen takia.
Asunnon omistaja saa tietysti pitää asuntoa omassa käytössään tai vuokralla ihan niin kuin tahtoo.