***LOKAVAUVAT 2011*** syyskuussa
Kommentit (93)
Kyselit noista vihlaisuista/pistoksista kohdunsuulla. Mullakin on tuntunut niitä jo monta viikkoa, esikoista odottaessakin niitä oli mutta alkoivat myöhemmin kuin tässä raskaudessa. Ne on ilmeisesti ns. sukkapuikkoja. En tiedä mitä ovat tai edistävätkö jotenkin tilannetta alakerrassa mutta inhottavia ovat kylläkin. Tuosta lääkäristä kun puhuit, niin itse ainakin vaatisin saada yhden lääkärikäynnin lisää! Varsinkin jos huolettaa vauvan koko ja muu niin luulisi että neuvolassakin varaisivat hyvällä mielellä sinulle lääkärin ihan vaan mielenrauhan takia. Itse ainakin pääsin esikoisen kanssa jos mistä syystä lääkärille jos vain kerroin asiasta neuvolassa. Ainakin sitä saa mielenrauhan, onhan sitä muutakin mietittävää tässä loppuraskaudessa kuin murheet ja huolet vauvan/omasta voinnista. :(
Täällä on taas malttamattomuus lisääntynyt yllättäen. Välillä on parempia päiviä ja rauhallinen olo odotuksen suhteen mutta tänään taitaa taas olla sellainen päivä että saisi jo syntyä. Laskettuun aikaankin on vielä päivän vajaa kolme viikkoa, eli pitäisi asennoitua vielä hieman odottamaan. Ollaanhan tässä odotettu jo viimeiset 37 viikkoa niin mikä siinä mahtaa olla niin vaikeaa odottaa muutama viimeinen viikko enää? :/
Vaniliini 37+1
kipuja ja vihlontaa kohdunsuulla kun oon kävelyllä. Tiedä sit johtuuko ne siitä kun paikat alkaa antaa periksi kun synnytys lähestyy. Valkovuoto on myös lisääntynyt reippaasti, onko muilla tätä?
On se juu kumma kuinka sitä tulee niin malttamattomaksi kun alkaa viikot lähestyä loppuaan =)
Tässä tiedot jos vaniliini lisäät minut listaan
11.10 kolmas lapsi(tyttö)34v
Heippa taas!
Tänään oli lääkärikäynti, jossa sitten arvioitiin vauvan kokoa ja tietysti muutenkin tsekattiin, että kaikki on ok. Ja kaikkihan oli erinomaisen hyvin, lääkärin mukaan. Painoarvioksi antoi nyt 3100 g, mikä tuntuu kyllä jotenkin ihan hirmu suurelta... Nyt raskausviikkoja 36+0. Laskettuun aikaan arvioi, että olisi reilu 3,5 kg. Ei saisi lueskella tällaisia keskustelupalstoja, sillä vau-sivuilta luin, ettaä muille annettu arvioksi 2,5 kg näille viikoille. Vielä vähemmän saisi vertailla näitä, mutta sitä vain kaikki niin hirvittää, kun eka tulossa ja ei vain yksinkertaisesti tiedä mistään mitään! Lääkärit totesivat, että normaalin kokoinen vauva on tulossa. Pitäis varmaan luottaa noihin ammattilaisiin...
Alakerrassa ei sen sijaan ole tapahtunut mitään, edelleen on kiinni ja 3 cm. Alkaa olla niin malttamaton olo jo! Harjoitussuppareita tulee koko ajan ja nyt on tuntunut myös noita vihlaisuja sekä alapäässä että nivusissa. Valkovuotoa on muuten mullakin reippaammin kuin ennen.
Huonosti nukutut yöt alkavat jo oikein kiukuttaa. Ei saa unta, kun hyvän asennon löytäminen on yhtä todennäköistä kuin 500 € setelin löytäminen maasta... Ja siihen päälle vielä kuorsaava mies, voi taivahan talikynttilät, että on meinannut öisin palaa pinna!!!!!!
No, toivottavasti ei menisi kovin yliaikaiseksi tämä kaveri eikä hän sitten painaisi jotain 6 kiloa.... :)
Hyviä vointeja toivottaen,
DamDam 36+0
Mulla on kanssa tota valkovuotoa tullut jo pidempään ihan hirveesti. Samoin välillä on myös virtsan karkailua, niin oon sitten pitänyt suosiolla tena lady- pikkuhousun suojia.
Tiistaina on neuvola, niin taidan vaatia sitä lääkärikäyntiä.
Ja mulla on kanssa huonosti nukuttuja öitä. Uni on varmaan nykyään paljon kevyempää ja valmistautuu vauvaan. Miehen kuorsaus todella häiritsee. Onneksi meillä on kaksi makuuhuonetta ja kaksi parisänkyä. Olen lähettänyt mieheni välillä toiseen huoneeseen nukkumaan, kun menee hermo kuorsaamiseen. Hän ei edes kuorsaa kovaa, mutta siitäkin huolimatta häiritsee.
Yhä ollaan sairaalassa :(, toivottavasti päästäisiin huomenna kotiin. Itsellä vointi jo loistava, ihanaa kun pystyy istumaankin (ei tullut yhtään tikkiä). Kotiin kovasti toivotaan, mutta vielä ei olla päästy. Vauvalla alkuun verensokerit matalalla ja niitä seurattiin, sitten lähti bilirubiini nousuun. Eilen alkoi valohoito. Sellainen iso lamppu oli eilen ja tänään bilit oli jo laskussa, valo vaihdettiin sellaiseen pieneen (melkein vauvan kokoiseen :D) lätkään, jonka voi laittaa selkään/mahaan. Korkeiden bilirubiiniarvojen takia vauva on ollut väsyneempi ja paino on vähän tippunut, mutta tänään ollut jo virkeämpi ja toivottavasti paino lähtisi nyt nousuun. Tänään aamupaino "huimat" 2428g.
Pienen kokonsa ja melkein ennenaikaisuuden takia vauva on ollut niin punakka, joka on taas lisännyt bilirubiinin määrää. Samat syyt vaikutti myös siihen verensokeriin.
Voimia viimeisille viikoille. Jään odottelemaan lisää vauvauutisia :)
Saara ja pieni mies (ikää 5 päivää)
Moi kaikille!
Vihdoinkin mammalomalla! Nyt on sitten aikaa alkaa pestä pikkuisia vaatteita ja hoitaa viimeiset hankinnat :)
Lämpöiset onnittelut Saaralah pienen pojan syntymästä! Toivottavasti pääsette pian yhdessä kotiin, tuskastuttavaa tuo kotiinpääsyn odottelu, vaikka tietysti vauvan parhaaksi kaikki tehtävä. Käly joutui kotiutumaan kuukausi sitten ilman vauvaa, kun heidän poikansa joutui valohoitoon. Neljä päivää piti odotella pikkuista kotiin. Toivottavasti te saatte olla yhdessä kotiutumiseen saakka. :)
DamDam: Tuosta painoarviosta ja vauvan kasvusta. Käytiin vkolla 34 painoarviossa, uä:n perusteella arvioivat 2600g, mutta laittoivat kahden viikon päähän uuden ajan. Tämän lääkärin mukaan vauva voi kasvaa viikossa 150-250g. Jos asia sua vielä mietityttää, niin pyydä päästä uudelleen äitipolille. Toki täytyy aina muistaa, ettei noitten UÄ-mittausten perusteella voi painoa arvioida absoluuttisen oikein, virhemarginaalit huomioiden syntymäpaino voi heittää arviosta satoja grammoja suuntaan tai toiseen.
Koittakaahan saada nukuttua ja muistakaa yrittää huilata myös päivisin :)
terkuin Mariapuuro&Masuasukki 34+6
ja anteeksi jo etukäteen seuraava vinkumis-päivitys..
lääkärineuvola siis oli tänään, 36+3 viikot, painoa +13kg tähän mennessä kertynny ja kohdun korkeus 34. huomenna labraan ekg ja kilpirauhastestit kun rytmihäiriöt lisääntyneet ja ilkeemmän tuntuset kun muutama vk sitte.
ja sitten itse asiaan. oma vikani kylläkin kun en tajunnu kysyä, mut mistä todellakin oon nyt jotenkin allapäin ja murjotan, niiiiin mä olin luullu kaverin puheiden perusteella et tää ois jotenkin kattavampi lääkärikäynti kun yleensä pelkkä kohdunsuun tsekkaaminen jne .. no eipä ollu. sen verran mitä se sillä ikivanhalla ultrallakin näki, niin et sydän + läpät toimii hienosti, edes päätä sillä laitteella ei voi hahmottaa. eikä sekään haittaa vaikken nyt sitte enää nää vauvaa ennenku vasta sitte sairaalassa, mutt en saanu siis painoarviota, en tiedä onko lapsivettä paljon vai vähän enkä tiedä mahtuuko lapsi syntymään alakautta .. unohin kysyä ihan ton kaiken, olin jotenkin niin odottannu tota käyntiä ja aattelin että ne tottakai kerrotaan mulle enkä ees tajunnu siinä sitten kysyä. kaveri sano et tää lääkärikäynti on epämukavin, koska kokeillaan lantion luita ja sitä mahtuuko vauva siis alakautta syntymään .. eipä kokeiltu, enkä tajunnu vasta kun autoon istuuduin. valitampa taas ihan turhasta mutta mulla oli vähän korkeemmat odotukset kyllä tähän lääkärikäyntiin. kohdunkaulaa jäljellä 0,5cm, kiinteä ja kiinni. sanoi vaan että voi olla et tulee pian ja voi olla et ei. eikä sekään mua haittaa, mistä noista ikinä tietää .. mut silti. yhyy. vituttaa.
ollikolli ollut nyt viikon kotilomilla,makoillut suurimman osan tv:tä katsellen ja olenpa vauvelille villahousut ja slipoverinkin kutonut... turvoksissa olen kuin pullataikina mutta jipii huomenna tapahtuu. viikkoja tasan 38 ja luvattu käynnistys tyksissä!!!
byää, mie vetistelen tääl jo valmiiks :D
rupesin itkee ku luin tosta saaralahinkin vauvasta, niiiin hienoo
Moikka, oon seuraillut keskustelua pari kolme kuukautta ja ajattelin nyt loppumetreillä "ilmottautua" vielä mukaan. Esikoista odotan, ikää 31 v. ja LA (tyttö) 4.10. Vointi ollut aika hyvä, ei kovin paljoa supistellut, kivuliaita ei oo vielä ollut lainkaan. Oon pyöräillyt ja jumppailutkin vielä kevyesti. Vika lääkärikäyntikin oli viime viikolla, ei muutoksia kohdunsuulla ja pituus 2,5 cm, joten tässä saa varmaan vielä jonkun aikaa odotella:) Uni on ollut myös aika katkonaista, mutta onneks saan yleensä vessareissujen jälkeen jatkettua uniani. Raskaustyynystä (spina balans) on ollut muuten apua, lonkat ei ole niin kipeät. Lämpimät onnittelut tuoreille äideille!:)
Ollikolli sulle huomiseen käynnistykseen :) ihanaa, kun näitä vauvoja alkaa syntyä!!
Juuliska ja Otus 37+2
Unohdin ihan onnitella jo vauvoista, ihanaa! :)Nyt alkaa tapahtua sitten!
Oli ihan pakko tulla tänne tilittämään, oli niin eriskummallinen viime yö. Olen täällä varmaan ihmetellyt, että mitä ne supistukset oikein ovat (harjoitussupistuksia on ollut jo puolesta välistä alkaen). No, nyt vois varmaan sanoa, että nyt (ehkä) tiedän... Menkkakipumaisia tuntemuksia ja kova vatsanahka. Näitä alkoi ilmestyä heti kun menimme yöpuulle. Eihän se uni sitten tullut, kun teki hieman kuitenkin kipeää ja ihmettelin, että mistä mahtaa olla kyse. Vatsa meni siinä rytäkässä myös sekaisin, mutta vessassa käynti helpotti kyllä vähän oloa. Sain jossain kohtaa unen päästä kiinni, mutta sitten heräsin taas yhtäkkiä kovaan kipuun vatsassa ja sain puoliunessa oikein juosta vessaan. Vessakäynnin jälkeen taas ihmettelin menkkakipumaisia "kouristuksia" sängyssä.
Aamulla tuli kaksi kouristusta, eli varmaankin supistusta. Mutta nyt on mennyt alkupäivä, ettei ole mitään. Paitsi jotenkin heikko olo, joka saattaa tosin johtua lievästä kurkkukivusta? Pääkin on jotenkin vähän kipeä.
Mutta kyllä sitä viime yönä yksi tai kaksi kertaa kävi mielessä, että mitäs tämä nyt ja onko tämä nyt menoa... :)
DamDam 36+2
Ihanaa, kun viikonloppuna on mieskin kotona eikä töissä niin kuin yleensä on :) tiällä on kans valkovuoto ollu tosi runsasta viimoisen viikon ajan,,,koko raskauden ajan oon kyllä kärsinyt kyseisestä vaivasta niin, että pikkuhousunsuojia on pitäny käyttää, mutta nyt tuntuu, että suapi vaihtaa vähän perästä tuotakin "rättiä".
Selässä tuntuvia jollotuksia tuntuu etenkin iltaisin, mutta mistään säännöllisyydestä ei voi kyllä puhua. Eiköhän myökin mennä lokakuulle topakasti jos vuan lääkärit ei puutu asiaan. Lonkkakivut sen kuin vain paheneevat öisin ja oon koittanut tyynyllä helpottaa kipuilua (jalkojen välliin myös tyyny), mutta se ei tunnu asiaa helpottavan ollenkaan. On nämä viimoiset viikot piinaviikkoja jo näitten vaivojenkin takia saatikka henkisen uupumisen taatta.
Tännään kävin ostamassa isommille sisaruksille pienet paketit, jotka sitten annetaan, kun vauva syntyy tai sitten kun päästään kotia vauvan kanssa :) miehelle vielä jos jottain keksis niin hyvä tullee. Tuplakärrit odottaa alakerran varastossa ja vatteita saahaan ens viikolla kaverin nuorimmaiselta. On siis jo "perusvaatteet" hankittu ja pesty, mutta kunnon täydennys saahaan sitten kaverilta :)
Hammasta on alkanut taas särkemään ja aika olis vasta kahen viikon päästä poraukseen,,pitäneen yrittää aikaistaa aikaa jo ens viikolle ellen jouvu jo viikonloppuna käymään päivystäjällä, plääh!
Rosief: miten sinun lääkärireissu meni? Luvattiinko sinulle käynnistys?
DamDam: kuullostaa lupaavilta nuo sinun kipuilut. Ainahan nuo jollain tavalla edistäävät tulevaa synnytystä jos ei ihan vielä käynnistyskään :)
Mirr: kuullostaa tosi kakkamaiselta tuo sinun viimoinen lääkärikäynti :( kannattaa ehket ruinata neuvolan terkkarilta uus aika lääkärille jos jäi asiat mieltä painamaan!
Koitetaan jaksaa viimoiset viikot vielä vaappua :) mukavaa viikonloppua ja tsemppiä synnyttämään pääseville :)
Juuliska ja Otus 37+3
pe otettiin sisälle sairaalaan,käyriä ja tarkkaillua, la sain 5 cytotek tablettia suun kautta edistämään supistuksia ja kohdunkaulan ym muutoksia. nyt oli lääkäri ja sain lähtöpassit synnytysosastolle jossa jatketaan oksitoliinitipalla ja kalvojen puhkaisulla, joten ehkä jo tämänpäivän aikan,luulisin niin koska edellinen tuli saman operaation jälkeen vajaassa 2tunnissa maailmaan, ois mulla pikku kolmonen maailmassa....
Jokohan ollikollilla on nyytti kainalossa? On tämä vaan niin jännää aikaa :)
mirr, mullekaan ei ole tehty synnytystapa-arviota ja se mietityttää kyllä. Itsellä sellainen tunne, että tämä olisi isohko vauva ja itse olen pienikokoinen, mutta neuvolan mielestä ei ole syytä huoleen. Jos sua kovasti huolettaa, vaadi itsellesi kunnon tutkimus, vaikkakaan sekään ei välttämättä takaa mitään. Minulla esikoisesta meni ä-polin ultraääniarvio pieleen melkein kilon verran...
Mulle alkaisi riittää jo tämä raskaus. Joka ilta toiveikkaana ajattelen, että jospa tänä yönä. Uutena vaivana on kamala närästys ja se haittaa nukkumista entisestään. Tuntuu kamalalta ajatella, että tätä voi olla edessä vielä kokonainen kuukausi :( Viikon verran on S:ä kokeiltu eri versioissa, mutta tuloksetta. Viime yönä supisti muutaman kerran vähän kipeämmin, mutta sitten laantui. Päivisin ei supisteluja ole nyt ollut moneen viikkoon. Ja kaverit on aloittaneet sen etkö vieläkään ole synnyttänyt -kyselyn, aaaargh! Anteeksi valitus, mutta nyt jotenkin tympii ihan valtavasti...
Kiva Sandokai ja DamDam kuulla teistäkin pitkästä aikaa! Tulkaahan kirjoittelemaan kuulumisianne useamminkin, minä ainakin luen mielelläni kaikkien mietteitä :) Ja uudet myös tervetuloa joukkoon ja tsemppiä loppumetreille!
Nyt koululaista hakemaan ja tietysti taas sataa *huoh* No, parempaa viikon alkua teille muille, koitetaan jaksaa vielä vähän!
Alakuloinen Rupis 37+6
Syyskuun alussa oli kunnolla supisteluita usein ja nyt on melkein liian helppoa. Supistelee tosi pienensti ja lyhyesti. Täälläkin närästää, joten ei pääse todellisuus unohtumaan. Pahinta on yrittää nukahtaa ja paha maku velloo kurkussa. Siksi kai nämä pari viikkoa tuntuvat pitkiltä. Meille on tulossa käynnistys LA:na, ellei pötkylä synny sitä ennen itsekseen. Ja nyt en usko, että syntyy. Vauva tuntuu viihtyvän sisällä hyvin.
Olen jo melko suuri ja siksi neuvolassa käynnit tökkii. Ihan kuin olisin paisunut yhden yön aikana isoksi... Lupaan taas huomenna tehdä kaikkeni, etten enempää kasva. Siksi ne käynnit jopa stressaa. Muuten olo on ihan siedettävä, kun tukivyö pitää selkääkin kurissa. En tiedä, miksen sitä pitänyt koko aikaa... No, olen muutenkin nyt tosi hajamielinen ja keskittyminen on vaikeaa.
Vaikka aika matelee, on hurjaa olla viimeisillä viikoilla. Juuri jännitti ekaa ultraa jne. Nyt pitäisi pakata sairaalakassi kuntoon. Vauvalle kaikki on jo ok, mutta itselle ei.
Tsemppiä ja jaksamista kaikille! Vauvauutisia odotellessa.
Mimmi22 ja Tikru 37+5
En ole tänne oikein kerennyt kirjoitella, syyskuu mennyt muuton ja väsymyksen kanssa taistellessa, mutta vihdoinkin rupeaa tavarat olemaan paikallaan sekä pienokaiselle on laitettu kaapit, sängyt ja muut valmiiksi. Pienokaista tähän odotetaan, mutta saisi kyllä vielä muutaman viikon kasvaa masussa.
Kävimme viime viikolla neuvolassa ja nvlatäti huolestui ettei vauva olisi kasvanut aikaisemmasta viikosta yhtään, sekä sf-mitta oli sama kuin viime viikollakin. Joten minulle aikaistettiin heti seuraavalle päivälle polikäyntiä. Polilla laitettiin heti sydänkäyrille ja kaikki oli kuin olikin kunnossa, lääkäri ultrasi ja kertoi ettei pienokaisella ole mitään hätää, on kasvanut oikein hyvin, pikkuisen kasvu vastasi juuri viikkoja. Lääkäri arvioi tämän hetkiseksi painoksi 2,6 kiloa, ja 3,3 tai 3,4 kiloa olisi pienokaisella painoa syntyessään. Oli niin helpottavaa kuulla pienokaisen voinnista sekä ettei vauvalla olisi arvion mukaan ainakaan yli 4 kiloa painoa kuin minulla syntyessään. Lääkäri kokeilikin sitten kohdunkaulaa, mutta hupsis, hän ei tuntenutkaan kohdunkaulaa, koska vauvan pää oli niin alhaalla, ettei hän yltänyt edes kiertämällä, mutta paikat oli kyllä pehmentynyt. Jäi kumminkin kummastuttamaan, koska hän ei laittanut minua ultrattavaksi uudestaan, nyt ei sitten tiedä onko paikat auki tai muuta. Muuten kaikki oli erittäin hyvin, alatie synnytykseen ei ole mitään esteitä.
Minulta kiellettiin elokuun puolesta välistä kaikki ylimääräinen liikunta sekä jalkojen rasittaminen. Jalkani turposivat ja kipeytyivät niin pahoin, että 500 metrin kävelymatka meinasi jäädä puoleenväliin. Empossa ultrasivat sitten jalat, muttei tukoksia onneksi löytynyt, mutta laskimotulehdukseen määräsivät voidetta sekä vahvempaa panadolia särkyyn. Pienikin matka tuntuu tuskalliselta, sekä nyt on tullut kipuja lantion seudulle kävellessä koiran kanssa, jolloin nekin pienet lenkit on joutunut lopettamaan.
Täällä päin pienokainen taitaa myös viihtyä hyvin masussa, kun supisteluja ei ole kuulunut, koko raskausajan harjoitussupparitkin voi laskea yhdellä kädellä, hyvä vain, niin saisi vielä rauhassa kasvaa masussa. Minulla on ollut tosi kipeitä vihlomisia nivusissa, että meinaa jalat alta mennä kun kävelee, mistähän tämä johtuu? Sekä viikonloppuna, nivusesta pikkuisen mahaan päin, tuli niin kipeitä kipuja, että sattui istua, näitä tuli parin minuutin välein, parinkymmenen kunta, mutten yhdistäisi näitä kipuja supistuksiin, vai mistä tiedän kun olen ensisynnyttäjä. Valaiskaa minuakin tästä asiasta, ettei minulla sitten oikeasti ole supistuksia, tietämättäni:o
Hirmuinen kaipuu saada vauva syliin, vielä muutama viikko pitäisi malttaa odottaa:)
Jaksamisia kaikille ja koittaa nyt lepäillä vielä kun pienokaiset on masussa ja hyvää sykysyä kaikille! :)
Tänään oli neuvola, toivottavasti viimeinen sellainen äitiyspuolella. :D Seuraava aika on tasan kahden viikon päästä eli laskettuna päivänä, toivon siis ettei tarvitse silloin enää mennä. :D Kaikki oli hyvin ja vauvalla sykkeet+liikkeet hyvät. Painoa on kertynyt noin 10 kiloa tähän mennessä, eli ei siitäkään oikeastaan paineita. :) Sf-mitta oli 32 ja raivotarjonnassa oleskellaan edelleen eikä sieltä enää kyllä käännytäkään. :) Neuvolatäti oli pyytänyt lääkäriä kokeilemaan mun häntäluun kun lääkäri unohti sen viimeksi. Ei ollut mitenkään tiellä, mitä pelkäsin, koska se kipeytyi esikoisen synntyksen jälkeen todella pahasti ja ajattelin että jos murtui niin toivottavasti ei ole luutunut mitenkään väärään asentoon vauvan tielle. Näin ei kuitenkaan ollut. Samalla lääkäri mun iloksi kokeili kohdunsuun tilanteen ja kanava oli lyhentynyt taas sentillä! :) Eli sentti kanavaa jäljellä kun vajaa pari viikkoa sitten oli vielä 2 senttiä! Edistystä siis tapahtunut, mikä on hyvä, koska supistelut ovat taas palanneet kuvioihin, mikä on tietty loppuraskaudessa positiivista. Nyt vaan odotellaan NIITÄ OIKEITA supistuksia että päästään vihdoin tositoimiin! :) Hurjaa ajatella että vauva voi syntyä milloin tahansa, tänään tai vasta parin viikon päästä! Hui!
Täälläkin alkaa raskaana olo kyllästyttää ja närästys on vaivannut jo puolivälistä lähtien. Rennietä otan joka ilta nukkumaan mennessä, se onneksi auttaa. :) Viime yönä heräsin kamalaan vatsakouristukseen ja juoksin vessaan. Istuin siellä niin kauan että oli koko suoli tyhjä, pelkkää vetistä vaan tuli. Sen jälkeen alkoi supistelemaan ja ajattelin että nytkö sitten lähdetään mutta ne taas lakkasi ja täällä sitä ollaan vielä yhdessä koossa. No ei ole enää kauaa odoteltavaa.
Neuvolassa arvioitiin vauvan kokoa hieman ja neuvolatäti epäili että aika samoissa on tämä vauva kuin esikkokin, esikko oli syntyessään rv 40+0 3450g ja 51,5cm. Eli ei ilmeisesti kauhean isoa vauvaa ole odoteltavissa, mutta itsekin olen havainnut että voisi aika samoissa tämä vauva olla tuntemusten perusteella. No aika näyttää. :) Nyt vaan odotellaan että milloin päättää pojanpyllerö tulla maailmaan. :)
Koittakaa jaksaa vielä viimeiset viikot! Voikaa hyvin!
Vaniliini 38+0
mä oon niin huono vaatimaan itelleni mitään, jupisen aina jälkeenpäin vaan et miten musta asiat ois pitänny tehdä .. torstaina neuvola niin jos sit vähän juttelis terkkarille ettei ollu ihan semmonen lääkärikäynti kun mitä odotin. toikin kun se lääkäri mittas kohdunkaulan pituudeks 0,5cm, kuulostaa vähältä, mut eikös se aina käsinmitaten oo vähemmän kun mitä todellisuudessa, mä oon varmaan joulunakin raskaana ;)
eilen alko rv 37. koko raskauden ajan oon laskennu viikkoja, enkä kuukausia, se tuntuu niin pitkältä ilmottaa et no kolme kk vielä, mieluummin 12viikkoa :) eilee aattelin et enään kolme viikkoa, ja tänään tajusin et se on noin kakskyt päivää, KÄÄÄK miten vähän ! jännittää, mut hyvällä tavalla.
onko teillä mitään erikoisia muutoksia voinnissa ?
täällä on monena päivänä ollu ihan nuutunnu olo, semmonen yleinen huonovointisuus, ei oo huono olo mut ei hyväkään, mihinkään ei koske tai mitään mut ei oo semmonen skarppifiilis. get it ? :D
tissit on järkkykipeät, maidon tihkuminen loppunut niistä jo viime viikolla. vauva on kovin hiljainen liikkeissään, välillä mönkii hetkellisesti enemmän mut aika hiljaista muuten.
toisinaan tuntuu et vois istua vaan vessassa pissalla, ja hetkittäin jopa miettii et voiko tää muka olla enää pissaa, mitä jos tää onkin lapsivettä.
vasemmalla kyljellä nukkumisesta ei yksinkertasesti tuu mitään, rytmihäiriöt pahimmillaan siinä asennossa, selällään menettelee mut oikealle kyljelle ois kaikista paras nukahtaa. en oo uskonnu mihinkään asennon vaikutuksiin vauvaan mut jotenkin se on silti epämukavaa olla oikealle kallellaan kun kuiten on sanottu että vasen kylki ois paras.
mieli alkaa olla jo aika malttamaton, synnytys ei juurikaan kai vielä jännitä.
tää oli taas vähä tämmönen valivali - anteeks ;)
Onnittelut ekalle lokamammalle Saaralahille vauvasta! Me muut tullaan perässä.
Mun kirjoitteluista on kulunut jo tovi, ja olinkin näköjään tipahtanut pois listoiltakin. Eli sandokai 24v. La 4.10. esikoinen.
Nyt rv 37+0. Minusta on ärsyttävää, kun Jyväskylässä pihistellään lääkärikäynneissä. Yleensähän on kolme lääkärikäyntiä raskausaikana. Täällä on vain yksi. Supistelujen takia mulla se oli rv28+1, ja sen jälkeen vaan tavallisia neuvolakäyntejä.
Kivuttomia supistuksia on siis ollut jo toukokuusta lähtien. Välillä olin saikullakin, kun koko ajan supisti, mutta silloin ei vielä kohdusuulla ollut mitään tapahtunut. Joten olin ihan äitiysloman alkuun asti töissä.
Viimeksi kohdunkorkeus oli kasvanut 3cm kahdessa viikossa. Vaikka vauva olikin laskeutunut. Eli rv 35+6, sf oli 34cm. Haluaisin kyllä johonkin koko arvioon ja muutenkin lääkärikäynnin ihan vaan tarkistukseksi. Olen itse 154cm pitkä.
Mulla on siis ruokavaliolla hoidettava raskausdiabetes. Muutamia kertoja paastoarvot ollu liian korkeella, muuten mennyt ihan hyvin. Painoa on tullut nyt n. 6kg alusta. Mä oon ihan turvoksissa. Sormukset otin jo ajat sitten pois. Kengätkään ei kunnolla mahdu jalkaan, jopa croksit on kireet :O Viikonloppuna paino nousi hurjat 2,2,kg. Mittailin jo verenpainetta, ettei raskausmyrkytystä oo tullu. Mutta ei sen puoleen pitäis olla huolta. Äsken mittari näytti 106/79.
Neuvolassa mulla monesti ollut alapaine koholla, eli jotain 95 luokkaa, kotona ei ikinä lähimainkaan. 1kk sitten neuvolassa valkuaista virtsassa oli heikon plussan verran. Viimeks ei ollu sitäkään.
Hemoglobiini on pysytellyt koko raskausajan hyvänä. Viimeksi oli 134. Oon syönyt multitabs raskausvitamiinia koko ajan, josko se ois vaikka auttanut, kun siinähän on rautaa vähän.
On tää 9kk pitkä aika odottaa. Kaikki on ostettu ja laitettu jo valmiiksi ajat sitten. Ja nyt vaan odotellaan.
Tuleeko teille muille pistoksia/vihlasuja kohdunsuulle, tai emättimen tienoille? Mulla tulee välillä, ja sitä on tapahtunut jo monta viikkoa.
Aiemmin oli häpyluukin kipeä, ja nyt ei oo enää kipujakaan. Onkohan vauva sittenkään laskeutunut...
Huomenna on toinen kerta äitiysjoogaa. Saa nähä miten menee. Viimeksi mulla tuli maha siellä kipeeksi :(