Kerhotädin mielestä 4v:n pitäisi pyyhkiä itse kakkapyllynsä?
Mitenkäs teidän päiväkotilapsien laita on, pyyhkivätkö 4-vuotiaat jo oman peppunsa?
Kommentit (36)
Meillä poika (juuri 4 v. täyttänyt)yrittää itse, mutta puhdasta ei tule. Varmistan aina itse, päiväkodissa tosin kukaan ei auta....
Meillä 3 vuotiaan pitää osata itse käydä vessassa. Laskea housut, pissata/kakata, pyyhkiä, vetää vessa, nostaa housut ja pestä kädet.
Näin meillä Espanjassa.
Minusta on ok vaatia kerholaiselta enemmän kuin pk-lpaselta. Jos lapsi ei ole kerhoon kypsä, ei sinne tarvitse mennä vaan voi olla kotona äidin/isän/muun hoitajan kanssa. Pk on lapsen hoitopaikka kuten kotikin, siellä palvelun tulee pelata.
Sanoo pk-lapsen työssäkäyvä äitee
Mihin taa maailma on menossa, ja sitten hohkataan että suomalaiset odottaa lasten itsenäistyvän varhain.
Esikoululaisen voi olettaa osaavan pyyhkiä itse sillä tavoin että tulee puhdasta. Edellytyksenä tietenkin että on normaalia kiinteää tavaraa.
ei se pyllynpyyhkiminen mitään rakettitiedettä ole. Tuon ikäiset osaa useimmat piirtää, leikata saksilla, ajaa polkupyörällä, jne. mut pyllyä ei osaa pyyhkiä? No ei kai jos ei opeteta. Meillä opetettu viimeistään 4v. Kolmonen alkoi itsenäisesti pyyhkiä 2v:nä.
jo kolmivuotiaasta lähtien meidän muksut ovat pyyhkineet itse oman perseensä.
Sano sille kerhotädille, että pyyhkii nyt vaan sen pyllyn. Eskarissa tai viimeistään koulussa pitää jo osata!
Vasta eskarissa alkavat odottaa sitä, mutta mun tuntemien ykkösluokkalaistenkin äidit pyyhkii vielä peput kotona. Toki osaavat itsekin, mutta siistimpää tulee, jos äiti ehtii.
Minä opetin tytölle (kun alkoi käydä ominpäin 5-vuotiaana kavereilla), ettei pyydä pyyhkimään vaan yrittää pyyhkiä itse. Ajattelin, ettei vieraisilla kavereiden äidit joudu noihin puuhiin. Kotona toki jatkettiin pyyhkimistä.
Tosin meillä on aika ujo kakka. Kakkasi omien sanojensa mukaan kerran eskarissa. Kotona sitten tulee.
Meillä esikoinen oppi pyyhkimään 4v. ja kuopus vasta paria vuotta myöhemmin. Kyllä molempia autettiin vessakäynneissä heidän ollessaan kerhossa.
... sanoivat, että auttavat niitä, jotka apua tarvitsevat. Koulussa pitää sitten selvitä yksin.
Meillä on kaksi ihan erilaista kakkapyllyä kotona.
Isommalla on tavallisesti hyvin helppoja kakkoja pyyhittäväksi. Käytännössä ei tarvitsisi pyyhkiä ollenkaan. Hän on jo ennen 5v pyyhkinyt itse.
Pienemmällä taas on oikeita suttukakkoja aina. Sellaisia, että usein ihan suosiolla pestään suihkullä pylly. Arvaa pyyhkiikö pienempi itse?
Sinne mennään kun lapsi on omatoiminen. Siellä on vain yksi täti, ei hän voi päivystää vessassa.
t. kahden kerhoja käyneen äiti
Kun lapsemme sirtyi isojen (= yli 3 v) puolelle päiväkodissa loppui vessapalvelu. Lapset siis käyvät vessassa itsenäisesti. Ei meidän tyttö edes välttämättä kerro että menee vessaan.
Ehkä tuolla saisi apua jos asiasta erikseen sovittaisiin. Oli meille hieman ylläri että pyyhintäapu ei ollut "automaattista". Nyt 4-vuotiaana pyyhkii kotonakin aina itse.
Meillä 3 vuotiaan pitää osata itse käydä vessassa. Laskea housut, pissata/kakata, pyyhkiä, vetää vessa, nostaa housut ja pestä kädet. Näin meillä Espanjassa.
miten ihmeessä suomalaiset on niin avuttomia.
ei taida oikein ylettyä tekemään hommaa kunnolla. Huutelee itsekin aina SAA TULLA PYYYYYHKIMÄÄÄÄN!!!!
Päiväkodissa varmaankin myös auttaisivat, mutta kun se kakka tulee kotona iltaisin tasan klo 8.30 niin ei tarvi hoitotätien pyyhkiä :)
joista molempien pyllyt pyyhin tarvittaessa. Kolululainen on tietty alkanut pyyhkimään itse kun on koluluun mennyt ja viisi vuotiasta autan melkein aina. Ei ole avuttomia lapset taikka äiti, mutta puhtaampaa tulee tällä tavalla.
osa osaa, mutta on monia, jotka tarvitsevat apua.