Kerhotädin mielestä 4v:n pitäisi pyyhkiä itse kakkapyllynsä?
Mitenkäs teidän päiväkotilapsien laita on, pyyhkivätkö 4-vuotiaat jo oman peppunsa?
Kommentit (36)
Ällöttää nämä 5-6-vuotiaat jotka huutaa "äääitiiiii, pyyhkimään!!!" Sitten nämä kerhotädit ja muut joutuvat niitä matoisia pyllyjä pyyhkimään.
Meillä on kaikki lapset oppineet pyyhkimään jo 2-vuotiaina.
2 v jälkeen, jos ne kerran on täynnä matoja :)
Ällöttää nämä 5-6-vuotiaat jotka huutaa "äääitiiiii, pyyhkimään!!!" Sitten nämä kerhotädit ja muut joutuvat niitä matoisia pyllyjä pyyhkimään.
Meillä on kaikki lapset oppineet pyyhkimään jo 2-vuotiaina.
pian viisivuotias ei osannut pyyhkiä persettään. No, ei minuakaan sitä kiinnostanut pyyhkiä. Jätin miehen kakaroineen ja nyt on lapset, jotka osaavat pyyhkiä perseensä.
Ei jätetty kasvatusta päiväkodille.
ja sielläkin 3-vuotiaat pyyhkivät itse pyllynsä. Ovatkin ahkera ja siisti kansa.
Mitenkäs teidän päiväkotilapsien laita on, pyyhkivätkö 4-vuotiaat jo oman peppunsa?
Kyllä 4v on tavallisesti kypsä itse pyyhkimään jos on saanut harjoitella asiaa jo pienestä. Päin vastoin kuin usein äidit uskovat nauttii lapsi todella siitä että saa ja pystyy asian itse hoitamaan. Kun tässä intiimissä hommassa vielä tarvitaan äidin tai aikuisen apua tuntee lapsi myös itsensä pieneksi ja avuttomaksi. Lapset TODELLA haluavat olla isoja ja osaavia ja niin niistä askelaskeleelta tuleekin. Viisaat aikuiset antavat lapsen harjoitella silloin kun lapset siihen pystyvät eivätkä tee puolesta liian pitkään.
Meillä juuri neljä täyttänyt poika on pyyhkinyt pyllynsä ihan itse jo 1,5 vuoden ajan. Kuukausi sitten alkoi ihan omatoimisesti pestä kakkapyllynsä käsisuihkulla.
Meillä 3 vuotiaan pitää osata itse käydä vessassa. Laskea housut, pissata/kakata, pyyhkiä, vetää vessa, nostaa housut ja pestä kädet. Näin meillä Espanjassa.
miten ihmeessä suomalaiset on niin avuttomia.No heh heh, vai ovat suomalaiset AVUTTOMIA?
Mitkähän maat ne ovat käsi ojossa jo rahankerjuujonossa olleet ja kohta jonoon tulossa?
Olikohan noita taloudellisia rupupaskoja juurikin Portugali, Espanja, Italia... joku Kreikkakin taisi olla?
Onhan se kiva kuulla että taaperot jo E-Euroopassa osaavat pyyhkiä paskaiset perseensä ITSE, aikuisemmaksi kun nuokin kasvavat niin muuttuvat niin saatanan avuttomiksi että suomalaisen veronmaksajan on kiirehdittävä euroillaan näiden paskaperseiden sotkuja pyyhkimään!!
Vedä sinä Espanjan pelle persereikä päähäsi ja hukuta siihen reikään kaikki muutkin saatanan EU-syöttiläät! Pyyhkikää tosiaan paskanne itse vähän vanhempinakin! Ja pysykääkin pois kerjuujonosta, tehkää TÖITÄ siellä! Jumalauta, lastenne perseitä ette edes itse siivoa!
Meillä on alotettu eskarin lähestyessa kakkapyllyn pyyhkiminen ja eskarissakin sanottiin, että kyl he pyyhkii jos pyytää..
..tosin siitä olin eri mieltä..
Lapset voi tarvita apua vielä 5-6 vuotiaina. Riippuu ihan kakan koostumuksesta. On hyvä jos ei tarvise pelätä pyytää apua. Ikävä jos vanhemmat (tai pk-hoitajat) odottaa että aina pitäis pystyä hoitamaan pyyhkimiset itse.
Me vanhemmat emme sitä vaatineet, koska kakka oli löysää ja sotki paljon, mutta otti mallia isommista päiväkodissa. Kun sitten housut olivat aina ihan kakassa, aloin kotona pyytää, että saisin pyyhkiä lapsen pyllyn, ja nyt 5-vuotiaana pyyhin sen edelleen. Lapsi pyyhkii itse siellä päiväkodissa.
Olen ajatellut, että saa vierailla pyyhkiä itse (ja pestään pylly sitten kotona ja vaihdetaan alushousut) mutta kotona apua saa vielä pitkään. Toki itse pesee pyllynsä suihkussa, mutta sitäkään emme vaadi. Lasten ei tarvitse olla omatoimisia asioissa, joissa on kyse hygieniasta. Meidän lapsi mielellään pesisi itse omat hampaansa, mutta kun haluan, että ne hampaat ovat kanssa puhtaat, niin iltaisin pesee äiti ja aamuisin lapsi.
Miksi näissä hygienia-asioissa on ok jättää lapsi oman onnensa nojaan Etelä-Euroopassa - jopa niin, että näistä suoriutumatonta lasta pidetään epänormaalina, vaikka tosiasiassa lapset kypsyvät näissä asioissa eri tahtiin? Pakottamalla ei saa kuin vahinkoa aikaan.
Pakottamalla ei saa kuin vahinkoa aikaan.
pian viisivuotias ei osannut pyyhkiä persettään. No, ei minuakaan sitä kiinnostanut pyyhkiä. Jätin miehen kakaroineen ja nyt on lapset, jotka osaavat pyyhkiä perseensä.
Mun miehen tyttö huusi pyyhkimään vielä kouluun menoa edeltävänä kesänä.Olin usein kahdestaan sen kans kun mies töissä ja kyllä loppui huutelu nopeasti kun huusin aina takas et soitanko äitisi pyyhkimään.=)
Jokainen tuntee lapsensa parhaiten mut mä luulin oikeesti et se lapsi on vammainen kun kuulin ettei se pyyhi ite.Myöhemmin tajusin et tyttö olikin vain kahden vanhemman pilalle lellimä joka oppi kaiken nopeasti kun sille annettiin mahdollisuus.
Ei ole tarkoitus jättää "oman onnensa nojaan"kuten ei ole missään muussakaan oppimistapahtumassa.Ensin tehdään puolesta, sitten yhdessä ja sitten ollaan mukana ihailemassa (ei enää puuttumassa!) ja sitten vasta se taito on kunnolla lapsen oma.Juuri Suomessa on hyvinkin tyypillistä että lapsen puolesta tehdään asioita liian pitkään (kuten pyyhkmisen kohdalla ja myösvaippojen)ja sitten vaan yhtäkkiä ollaan sitä mieltä että lapsen pitäisi itse osata. Ei siis edtä vaiheittain ja sitten vaan jätetään "oman onnensa nojaan"
Se on jännä, miten asiat näyttävät erilaisten lasten vanhempien silmin hyvin erilaiselta.
Meillä esikoinen kävi vielä melkein viisi vuotiaana isojen puolella potalla. Parivuotiaan kuopuksen ryhmässä on taas viety kaikilta lapsilta potat pois ja kerrottu vanhemmille, että tässä päiväkodissa näin isot lapset käyvät pytyllä.
Olen aivan varma, että jos esikoinen olisi nyt parivuotias ja tuossa ryhmässä, niin kummasti se potta löytyisi. Jos lapsella ei johonkin taidot riitä, niin ei häntä nyt vain voi pakottaa (vaikka kuinka aikuisista olisi kiva, jos lapsi olisi taitavampi).