Heh, olen lto ja kerran papin vaimon tullessa lastaan hakemaan pk-sta
papin vaimo siis oli hakemassa lastaan päivähoidosta ja vahingossa tokaisin johonkin asiaan "voi herran jestas" tms. venähti vaimolla naama pitkäksi, eikä ole sen jälkeen juuri tervehtinytkään. Onpa kyllä aika pikkumaista ja tekopyhää, että tuolla lailla tuomitaan ihminen yhden tokaisun tähden. Ei se vaivaa, mutta ihmettelen uskovien ihmisten ajatusmaailmaa.
Onko samantapaisia kokemuksia?
Kommentit (29)
Tuon papin vaimon reaktioita. Itse olen pappi, enkä pidä kiroilusta, mutten ymmärrä miksi joku ei toista enää edes tervehdi tuollaisen kommentin jälkeen. Luulisi, että papin vaimona on pahempaakin kuullut. Tai vaikkei olisi, eikö se lähimmäisen rakkaus yltä tännekin asti.
Jos jotakin pitää pyhänä, niin sitten sitä myös kunnioittaa. Toisaalta, kyseessä voi olla myös ihan väärinymmärrys. Itse en käytä alkoholia, mutta en paheksu sitä, että muut käyttää. Sitten välillä kuulee kohtuukäyttäjiltä selän takaa, kuinka mä olen niitä kohtaan niin tuomitseva...
mistä sitä tietää mitä kukin ihminen
pitää pyhänä... eikä tarvi ottaa huomioonkaan kaikkia tällaisissa asioissa, kun se ei ole mahdollista. yrittää toki voi. Mistä tiedät millaiset arvot ja ajatusmaailma jollain on... vieraampi tyyppi, jota tapaa silloin tällöin... esim. just jonkun lapsen kaveri tai kaverin vanhempi... pitää olla hissun kissun kusi sukassa, jottei vahingossa sano mitään poikkipuolista. tuo herra ja jestakset sun muut, ne on sanontoja, joita vain ne hurskaat, tekopyhät ihmiset jaksaa kauhistella. Muilla menis ihan ohi, ilman huomioita.
Todennäköisesti sinä olet tulkinnut papin vaimon eleet väärin, koska noitumisesi särähti ihan omaan korvaasi. Papin vaimon läsnäolo tavallaan muistutti sinua siitä, että kiroilu on rumaa tai "syntiä".
Olen itse uskovainen ja huomannut monesti, että ihmiset hätkähtävät kiroiltuaan seurassani. Oikeasti en edes huomaa muiden kiroilua, koska se on niin yleistä! Sitten huvittaa, kun ihmiset pyytelevät sanojaan anteeksi. :) Sitä paitsi, kyllä minäkin täräyttelen joskus luotetussa seurassa, mutta tilannetajua näissä asioissa pitää olla. Ei ole sopivaa kiroilla töissä eikä varsinkaan päiväkodissa.
Ja tuosta herranjestaksesta - itse asiassa se on minusta pahempi sana kuin paska tai jopa vittu, koska en itse ikimaailmassa kiroilisi Jumalan nimestä johdetuilla sanoilla. Olkoonkin, että herrajjumala on vielä parempi.
Oh gosh -ilmaisusta minulla on ihan toisenlainen kokemus kuin parilla muulla. Olen asunut USA:ssa ja kyllä siellä uskovaiset hokevat tuota vähän väliä.
ettekö te uskovat tajua, että ei kaikki miellä sitä herran jestasta jumalan "pilkaksi" trai edes ajattele sen liittyvän jumalaan. Vaan johonkin herra hiltuseen vaikkapa. samopin ku hiltusen herran pieksut. ei sitä jumalaa tarvi sotkea joka asiaan...
kaikki ei elä jumalan pelossa tai jumala edes mielessä saati usko koko ukkoon/akkaan/olentoon/henkeen.
eskarin ope sanoi vastasyntyneestä vauvastamme "hellallumala".
Kai vauvasta nyt jotain kauniimpaakin olisi voinut kommentoida? Kas kun ei sanonnut "lumalauta pelkele taatana"...
Enkä ole edes papin vaimo.
että ko. äiti hätkähti sitä, että hänen lapsensa päiväkodissa hoitajat kiroilevat. En ole itse papin vaimo, mutta kyllä minäkin vähän tyrmistyisin, jos lastani päiväkodista hakiessani hoitaja sanoisi esim. "voi paska" tai jotain vastaavaa (siis sellaista, jolla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa). Ihan vain sen vuoksi, että en haluaisi, että lapseni päiväkodissa hoitajat antavat mallia rumasta kielenkäytöstä. Vapaa-ajallaan hoitajat saavat kyllä minun puolestani puhua mitä haluavat.
Lisäksi saattaa hyvin olla, että ap on myöskin ylitulkinnut ko. äidin reaktioita. Varmaan äidin naama venähtikin ko. tilanteessa, mutta ehkä olet sen jälkeen tulkinnut äidin jokaisen eleen oman ennakkokäsityksesi läpi.
Äitini on "jonkun asteinen uskovainen", eikä hän siedä kiroilua yhtään. Kerran sanoin että joku asia oli jumalattoman ruma tms. Äitini teki selväksi, ettei sellaista puhuta!
Arvatkaa, olenko koskaan sanonut varsinaisia kirosanoja äitini kuullen...
Olin hoitamassa erään lähetysperheen lapsia (engl.kiel.) ja olin illan aikana sanonut tuon 'Oh, my gosh..' Lapset olivat kertoneet vanhemmilleen. Eipä tullut toiste kutsua hoitamaan ;). Ei sillä, että ihan hirveän mukavaa olisikaan ollut lukea pienille lapsille iltasaduksi ristiinnaulitsemisen tarinaa ja kun lapset meni nukkumaan, niin katsoa itse raamattuaiheisia elokuvia (tv-kanavat ei tietenkään näkyneet, niistähän olisi voinut nähdä syntiä)..
minusta "herran jestas" ja "voi paska" ei kuulu samaan kastiin. Paska on mielestäni kirosana, ja jestas tai herra... ne on ihan tulkinnan varaisia sanoja, joita jotkut ihmiset voi pitää rumina, ku assosioi ne just niinku ite haluaa. Jos tulee suusta herran jestasta tai pieksuja tai muuta, niin pitää olla sen kuulijan omassa korvassa, että jotain paheksuttavaa siitä saa väännettyä.
mun puhetta. Esim.
"Voi jeesuksen perse"
on mun yks lempisanonnoista.
että ko. äiti hätkähti sitä, että hänen lapsensa päiväkodissa hoitajat kiroilevat. En ole itse papin vaimo, mutta kyllä minäkin vähän tyrmistyisin, jos lastani päiväkodista hakiessani hoitaja sanoisi esim. "voi paska" tai jotain vastaavaa (siis sellaista, jolla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa). Ihan vain sen vuoksi, että en haluaisi, että lapseni päiväkodissa hoitajat antavat mallia rumasta kielenkäytöstä. Vapaa-ajallaan hoitajat saavat kyllä minun puolestani puhua mitä haluavat. Lisäksi saattaa hyvin olla, että ap on myöskin ylitulkinnut ko. äidin reaktioita. Varmaan äidin naama venähtikin ko. tilanteessa, mutta ehkä olet sen jälkeen tulkinnut äidin jokaisen eleen oman ennakkokäsityksesi läpi.
varmaankin papin vaimon mielestä herra ja jestas on kauheita, tyrmistyttävän rumia sanoja, muttei maallikoiden mielestä. Siksi niitä ei osaa niin varoa... no tuskin niitäkään viljellään pk-ssa. Joskus voi kuitenkin jotain lipsahtaa.
harrastuspiireistä papin, joka ei hätkähdä juuri mistään, tosi rento nainen :) Kyllä siellä yhden sun toisenkin suusta on kuulunut ties mitä, mutta eipähän ole ollut moksiskaan. Itse asiassa jos ei paremmin tietäisi niin harva varmaan papiksi uskoiskaan.
kun ihailin hänen n. 5-vuotiaan lapseni taitoja sanomalla "voi herranjestas kun osaatkin tehdä tuon hienosti". 5-vuotias lapsikin meni ihan hiljaiseksi, laittoi sormen suun eteen, sitten heristi sormea ja osoitti sormellaan kohti kattoa - tajusin siinä vaiheessa, että osoitti taivaaseen.
Myöhemmin, kun lapsi oli huoneessaan puuhaamassa jotain, niin serkkuni sanoi, että heillä ei turhaan Jumalan nimeä lausuta eikä "siunailla" eli mikä heidän kielellään tarkoittaa juuri sanontoja "herran jestas" tms. Hän oli todella loukkaantunut.
Ja mä kun en itse edes miellä herra-sanaa noissa sanonnoissa Herraksi eli Jumalaksi tai Jeesukseksi, kumpi sen nyt sitten onkaan. Mulle herranjestas on samanveroinen sanonta kuin hitsi vieköön. Eri asia on, jos sanoisi Jeesus Kristus tai edes Jessus soikoon - ne mäkin tajuaisin uskonnollisuuteen viittaaviksi.
ymmärtänyt muistuttaa, että Jeesus kuoli sinunkin syntiesi tähden. On varmaan raskasta kantaa tuollaista syntitaakkaa, joten voisimmeko esirukoilla puolestasi?
että enpä juuri montaa tunne noin herkkänahkaista.
Itse en tykkää pohjalaasten "Jeesuksen Ristuksen Perkele"-kiroilusta juurikaan, mutta en mä nyt sen takia puhumasta lakkaa... :D Ja ihan papintekele olen itsekin.
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä.
Toisaalta ymmärrän, ettei kaikki miellä tuota Herraksi isolla H:lla, mutta siihen tuo sanonta siis viittaa.
No jos koskaan on kuullut Kymmenestä käskystä, niin tuon ymmärtää täysin. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä.
Toisaalta ymmärrän, ettei kaikki miellä tuota Herraksi isolla H:lla, mutta siihen tuo sanonta siis viittaa.
että vaikka tunteekin 10 käskyä, ei välttämättä katso velvollisuudekseen noudattaa niitä.
voi ymmärtää miksi sanat voivat loukata jotakuta. Toisaalta ap onko sinulla erehtymisen mahdollisuutta tulkinnassa? Itse en pidä kiroilusta lainkaan ja kiroilu edustaa minulle rahvaanomaista käytöstä, moukkamaisuutta.
mun puhetta. Esim.
"Voi jeesuksen perse"
on mun yks lempisanonnoista.
jos on ihan tavallinen ihminen, niin tuskin mieltää jokaista "herra" sanaa jomalaksi tai tietää edes mikä se jestas on.... en minä ainakaan. Jos sanoo just esim. herran pieksut, niin tuskin siinä jumalasta puhutaan. Kyllä ne on herkäänahkaista porukkaa nuo uskovat. Itse sitten tekevät kaikenlaista syntiä salaa... mutta naamtusten ollaan niiiin hurskasta.