Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karpatkaa karpit karpatkaa! Pääsemme teistäkin eroon!

Vierailija
31.08.2011 |

Punaisen lihan kulutuksella on selvä yhteys kakkostyypin diabeteksen riskiin, väittää Harvard School of Public Healthin tutkimus. Kakkostyypin diabetesta kutsutaan myös aikuistyypin diabetekseksi. Sitä sairastaa maailmanlaajuisesti arviolta 350 miljoonaa ihmistä.

Jo 100 gramman päiväannos prosessoimatonta punaista lihaa kasvatti diabeteksen riskiä lähes 20 prosenttia. Riski kasvaa vielä enemmän, jos punainen liha on prosessoitua. Esimerkiksi makkarat ja pekoni sisältävät paljon nitriittejä, joiden saantia on syytä tarkkailla.

Prosessoidun lihan diabetes-riskit ovat olleet tiedossa aiemminkin, mutta prosessoimattoman lihan merkittävä riskilisä oli uutta tietoa.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että punaisen lihan korvaaminen terveellisemmillä proteiinilähteillä, kuten kalalla, pähkinöillä tai pavuilla, pienensi diabetekseen sairastumisen riskiä selvästi.

Tulos koostuu useista erillisistä tutkimuksista, joihin osallistui yhteensä satojatuhansia ihmisiä. Osallistujien terveydentilaa seurattiin vähintään 14 vuoden ja enimmillään 28 vuoden ajan.

http://www.tiede.fi/uutiset/4380/punais ... abetekseen

"makkarat ja pekoni sisältävät paljon nitriittejä, joiden saantia on syytä tarkkailla"

Makkarat ja pekoni sisältävät paljon eläinrasvaa, johon rasvaliukoiset ympäristömyrkyt kertyvät.

Klooratut bifenyylit, dioksiinit ja torjunta-aineet ovat kaikkialle levinneitä ympäristömyrkkyjä. Rasvaliukoisuutensa ja pysyvyytensä takia ne kertyvät ravintoketjussa. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on saatu alustavia havaintoja pysyvien ympäristömyrkkyjen ja aikuistyypin diabeteksen yhteydestä.

Selvittääkseen asiaa tarkemmin ruotsalaistutkijat mittasivat yhdeksäntoista ympäristömyrkyn pitoisuuden 725 vapaaehtoisen verinäytteistä. Osallistujat olivat tutkimuksen alkaessa 70-vuotiaita eivätkä he sairastaneet diabetesta.

Viiden vuoden seurannan aikana 36 potilaalla diagnosoitiin tyypin 2 diabetes. Kun tutkijat olivat huomioineet diabeteksen tavanomaiset riskitekijät, todettiin ympäristömyrkkypitoisuuden liittyvän diabetekseen sairastumisen vaaraan. Ne tutkittavat, joiden polykloorattujen bifenyylien pitoisuus oli korkein, sairastuivat diabetekseen lähes yhdeksän kertaa todennäköisemmin kuin ne, joiden pitoisuus oli pienin. Yhteys muihin tutkimuksessa mitattuihin ympäristömyrkkyihin oli pienempi tai olematon.

http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=5256736

Kannattaisi varmaan syödä vähemmän, tulee vähemmän myös myrkkyjä elimistöön.

Silloin on usein syönyt liikaa, jos on lihava.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos tutkimuksiin alkaa vetoamaan, niitä kannattaisi tarkastella objektiivisesti, eikä käyttää vain niitä tutkimuksia jotka tukevat sinun mielipidettäsi. Ja niin, kyllä kai niitä nitriittejä saavat muutkin kuin karppajat, minä en ainakaan elä pelkällä makkaralla ja pekonilla, ja olen sitä nähnyt kaupassa ostavan jopa sellaiset ihmiset joilla on se rasvaton maitopurkkikin kärryssään ;) Itse asiassa tänään ajattelin syödä kukkakaalimuusia ja lihapullia, pitäs vissiin vaihtaa makaroonilaatikkoon ku tuo karppaus tappaa.

Ps. oletko ikinä lukenut tutkimusta jossa tutkitaan sokerin vaikutusta kakkostyypin diabetekseen

Vierailija
2/6 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä karppaan, mutta syön punaista lihaa korkeintaan viikossa sen 100g. Paljonkos ei-karppaajat syö, veikkan että enemmän ;)

Kalaa syön pari kertaa viikossa, kanaa ehkä kerran. Kaikkina päivinä en syö ollenkaan. Ai ja makkaroita, pekonia, meetwursteja jne. en syö ollenkaan.

What´s the problem?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaaminen on mulle ihan evvk, mutta miksi ap vihaa ihmisiä noin paljon - "Pääsemme teistäkin eroon"? ja vain siksi että he _syövät_ jollakin tietyllä tavalla, ilmeisesti toisin kuin hän itse.

Nettikeskustelut alkavat mennä ihan tolkuttomiksi. Sama sävyttömyys ja tylyys tihkuu sitten ihmisten kanssakäymiseen kasvokkain ...

Vierailija
4/6 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syövät lihaa yli syöpäjärjestöjen suositusten. Lihankulutus on tuplaantunut maassamme 50 vuoden aikana. Runsas lihansyönti lisää erityisesti suolistosyöpien riskiä.

Suomalaiset syövät tätä nykyä lihaa ja lihavalmisteita moninkertaisesti enemmän kuin syöpäjärjestöjen mukaan olisi terveellistä. Erityisesti punainen liha on syöpäjärjestöjen pannassa. Nautaa, sianlihaa ja lihavalmisteita ei tulisi syödä yli 300 grammaa viikossa. Keskivertosuomalainen syö lihaa noin 1,5 kiloa viikossa.

- Punainen liha aiheuttaa tiettävästi enemmän riskiä kuin valkoinen liha. Toisaalta pitkälle jalostetut tuotteet ja niihin liittyvät säilöntäaineet aiheuttavat itsenäisen riskin, sanoo Suomen syöpäyhdistyksen ylilääkäri Katja Aktan-Collan.

Suolisto kärsii lihansyönnistä

Lihan syönti lisää sekä ulkomaisten että suomalaisten tutkimusten mukaan erityisesti suolistosyöpien, kuten paksu- ja peräsuolen syövän riskiä. Varsinkin suuria määriä lihaa syövillä riski nousee selvästi.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan 10 vuoden aikana 11 prosenttia miesten kuolemantapauksista olisi vältettävissä, jos eniten punaista lihaa syövät miehet pudottaisivat kulutuksensa alimman viidenneksen tasolle. Naisilla kuolemantapaukset vähenisivät vastaavasti 16 prosentilla.

Vierailija
5/6 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sun peräreikääs kutittaa, mitä me karppaajat syödään?

Karppaus ei ole mitään nitriitti tankkausta.

Mun viime viikon proteiinit:

Ma: Kuhaa ja munia

Ti: Porsaan etuselkää ja rahkaa

Ke: Nauta-sikaa (400g jaettuna 5:lle) ja juustoja ja munaa

To: Broileria ja rahkaa

Pe: Haukea ja sisäelimiä

La: Pihviä, makkaraa, haukea

Su: Hirveä pakkasesta ja fetaa

Näistä proteiineista siis väsäsin perheelle ruokaa. Hiilarit otettiin marjoista, parsakaalista, kesäkurpitsasta, salaatista, kaalista, tomaatista, kurkusta, porkkanasta, lantusta.

Kuohukermaa meni viikon aikana 5 dl. Tinkimaitoa pari litraa. Juustoa ehkä 500g.

Oliiviöljyä ja voita.

Muu perhe söi lisäksi perunaa, riisiä, jonkin verran leipää ja hedelmiä.

Apua, kyllä mä nyt saan diabeteksen ja kuolen!

Ap on hyvä ja laittaa viime viikon esimerkillisen ruokapäiväkirjansa tänne esille niin päästään ilkkumaan.

Vierailija
6/6 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni "parani" diabeteksestä kun alkoi karppailemaan. Siis pystyi lopettamaan lääkityksen. Karpit syövät myös paljon kalaa ja broileria/kalkkunaa. Itsekkin karppaan ja väitän, että syön paljon terveellisemmin kuin aiemmin. Makkarasta voi valita sen terveellisemmän vaihtoehdon (nitriittömän). Lisäksi itse syön proteiinin mielummin raejuustona kuin lihana. Kevyttä yleistystä taas ja kommentti ihmiseltä joka ei ole tutustunut karpin elämään.

Ruokani kuustuu nykyään joko salaatista tai vihanneksista johon lisään jonkun proteiini lähteen. Lihat kaikki naturellina kaupasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi