ei tämä äiti ymmärrä, että nykyisin jopa 13v tulevat raskaudenkeskeytyksiin
http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3
kyllä se vaan on niin, että lapsille kuuluu kertoa miten lapsia tehdään eikä vielä 11vuotialle höpöttää mitän haikaratarinoita. saavat kuulla siitä muualtakin, mutta koulussa tieto olisi ainakin oikeaa eikä toisten lasten värittämiä tarinoita. 13vuotiaat tulevat raskaudenkeskeytyksiin eivätkä halua että äidille kerrotaan koska vanhemmat eivät edes tiedä että heidän kullannuppunsa harrastaa seksiä... kannattaa varmaan herätä maailmaan jossa ei todellakaan odoteta sitä papin aamenta ennen ekaa kertaa.
Kommentit (50)
Itse tulin raskaaksi 16-vuotiaana. Ei ollut oikein ollut tuota sukupuolivalistusta. Vittu että vituttaa vielä kymmenien vuosien jälkeenkin... Ei tehty aborttia, koska vanhemmat sanoi, että se on MUN päätös. Laittoivat sitten teinin tällaisen päätöksen eteen! Nyt se kakara on tuolla maailmalla, en ole koskaan tätä kenellekään sanonut, enkä sano, mutta kyllähän se pilasi koko nuoruuden. Ei tullut ikinä aikaa, että olisin saanut olla vapaa ja vastuuton. Lapsen isä oli kyllä sitäkin meikäläisen puolesta. Että jos ne teidän likat haluaa seksiä harrastaa, niin huolehtikaa edes ehkäisystä!
mutta osasin sentään käyttäytyä niin, etten paksuksi pamahtanut. Luuseriperheissä ehkäisyvalistus on turhaa, vaikka olisi 3 kortsua päällekkäin niin kyllä iloinen perhetapahtuma on seurauksena.
Tuo on aika tyly kuvaus.
Mutta silloin kultaisella 90-luvulla uskonnollisen perheen tyttärenä ei kyllä ollut mahdollisuutta saada tätä valistusta. Pidän myös vanhoillista uskonnollista suhtautumista hyvin vanhingollisena nuorille ja heidän seksielämälleen.
Teitä riittää, kun ette tiedä millaista on olla liian nuori äiti ja menettää kaikki mitä nuoret normaalisti kokevat. Kiva tulla jeesustelemaan.
Hänen ns. poikaystävänsä oli useamman vuoden vanhempi, joten suhde ei ollut kovin tasa-arvoinen. Päinvastoin, kyseessä oli lähestulkoon alaikäisen hyväksikäyttö.
Tytölle tehtiin abortti, ja hän oli tosi kipeänä koulussa. Lisäksi hän oli itkuinen ja masentunut ym. Sitä oli kamalaa katsella. Omat seksihalut kyllä karisivat kummasti - tosin ei niitä alunperinkään oikeastaan juuri ollut!
Itsellä oli eka kerta (vasta) 19 v:na, enkä ole tosiaankaan katunut. Siitä jäi ihanat muistot, vaikka parisuhde silloisen poikaystävän kanssa ei kestänytkään.
4-5 tyttöä, joilla oli vakavampi seurustelusuhde 7-luokalla. En muista miten rinnakkaisluokilla oli, mutta 8:lla yksi tyttö tuli rinnakkaisluokalta raskaaksi. Hän antoi lapsen adoptioon. Tämä oli jotankin järkyttävää, kun kaverit meni rippileirille, samaan aikaan, kun tyttö valmistautui synnytykseen. Meilläkin kyllä oli 8.lla jo useita tyttöjä jotka seurusteli ja varmasti oli seksisuhdetasoa.
Oma kotini oli sellainen, missä pelkäsin olla viikonloppuisin. Löysin mielestäni jonkinlaisen turvan isomman pojan seurasta. Se vain kyllä meinasi sitten sitä, että seksiä piti harrastaa. Mutta sain takaisin turvan, että ei tarvinnut pelätä, että isä tappaa minut kotona.
Sellaista sattuu. Onneksi on tullut raskaaksi. Mutta ei 13-vuotiaan pitäisi harrastaa seksiä, mutta sellaista sattuu tässä maassa aina silloin tällöin.
harrastaa seksiä. Siihen ei ole mitään, ei MINKÄÄNLAISTA perustetta. 13-vuotias ei ole kypsä siihen vastuuseen. Vaikka kuinka olisi kuukautiset alkaneet ja tissit kasvaneet, on vielä psyykeltään niin kesken, että ei pitäis mitään asiaa olla yhdyntään.
asiasta, olisi isä ihan oikeasti hakannut lapsen minusta pihalle, minut sairaalakuntoon tai sitten ampunut kylmästi.
Joten olisin yrittänyt tehdä abortin salaa.
Äiti ei paljon pystynyt puolustautumaan kun oli jo niin hakattu, että hyvä kun uskalsi edes hengittää.
Joten ihan vapaasti saa siunailla ja jeesustella siellä, että voi kauheeta, että kylläpä ne nuoret tytöt on kamalalia ja huoria ja hirveitä hutsuja.
Oma kotini oli sellainen, missä pelkäsin olla viikonloppuisin. Löysin mielestäni jonkinlaisen turvan isomman pojan seurasta. Se vain kyllä meinasi sitten sitä, että seksiä piti harrastaa. Mutta sain takaisin turvan, että ei tarvinnut pelätä, että isä tappaa minut kotona.
Sellaista sattuu. Onneksi on tullut raskaaksi. Mutta ei 13-vuotiaan pitäisi harrastaa seksiä, mutta sellaista sattuu tässä maassa aina silloin tällöin.
harrastaa seksiä. Siihen ei ole mitään, ei MINKÄÄNLAISTA perustetta. 13-vuotias ei ole kypsä siihen vastuuseen. Vaikka kuinka olisi kuukautiset alkaneet ja tissit kasvaneet, on vielä psyykeltään niin kesken, että ei pitäis mitään asiaa olla yhdyntään.
Itsekin olen uskovaisen perheen lapsi. Seurustelu alkoi 15-vuotiaana ja seksi tuli kuvioihin naimisiin mentyämme 20-vuotiaana. Mistään en koe jääväni paitsi. Ja ihan tavallisia valistustunteja olen kuunnellut, seurakuntaporukassani oli myös omia iltoja kerran vuodessa n.10-14 -vuotiaille, jossa juteltiin just näistä asioista. Siinä ole mitään väärää, että kannustetaan odottamaan niin pitkään kuin voi...
Nuorelle suosittelisin luettavaksi kirjaa Rakkaus, seksi ja seurustelu. Se on kivasti kirjoitettu ja korostaa seurustelun ja ylipäätään parisuhteen rakentamista muun kuin seksin varaan.
Itsekin olen uskovaisen perheen lapsi. Seurustelu alkoi 15-vuotiaana ja seksi tuli kuvioihin naimisiin mentyämme 20-vuotiaana. Mistään en koe jääväni paitsi. Ja ihan tavallisia valistustunteja olen kuunnellut, seurakuntaporukassani oli myös omia iltoja kerran vuodessa n.10-14 -vuotiaille, jossa juteltiin just näistä asioista. Siinä ole mitään väärää, että kannustetaan odottamaan niin pitkään kuin voi...
Nuorelle suosittelisin luettavaksi kirjaa Rakkaus, seksi ja seurustelu. Se on kivasti kirjoitettu ja korostaa seurustelun ja ylipäätään parisuhteen rakentamista muun kuin seksin varaan.
<a href="http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3" alt="http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3">http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3</a>
kyllä se vaan on niin, että lapsille kuuluu kertoa miten lapsia tehdään eikä vielä 11vuotialle höpöttää mitän haikaratarinoita. saavat kuulla siitä muualtakin, mutta koulussa tieto olisi ainakin oikeaa eikä toisten lasten värittämiä tarinoita. 13vuotiaat tulevat raskaudenkeskeytyksiin eivätkä halua että äidille kerrotaan koska vanhemmat eivät edes tiedä että heidän kullannuppunsa harrastaa seksiä... kannattaa varmaan herätä maailmaan jossa ei todellakaan odoteta sitä papin aamenta ennen ekaa kertaa.
Käsittääkseni ihmisen lisääntymisestä puhutaan koulussa jo peruskoulun viidennellä luokalla (yhdyntä ja mahdollinen hedelmöityminen, raskaus, alkion ja sikiön kehittyminen jne. biologisina prosesseina). Eli kyllä 13-vuotias tietää, mistä lapset tulevat ja mitä yhdynnästä voi seurata, ellei ole nukkunut ihmisbiologiantunneilla. Kouluissa voitaisiin mielestäni vielä nykyistä enemmän puhua tuon teknisen puolen lisäksi myös tunteista ja henkisestä kypsyydestä. Vaikka olisi biologisesti valmis seksiin, ei sitä välttämättä psyykkisesti ole.
ns. asiallista keskustelua hyvästä aiheesta.
Tietysti aina näihin keskusteluihin tulee mukaan viisastelijoita ja syyttelijöitä, joiden tarkoitus on vain yrittää korostaa omaa, ilmeisen huonoa egoaan.
Minulla on lähipiirissäni nuorena seurustelut aloittaneita ja myös nuorena äidiksi tulleita. Yksikään näistä teiniäideistä, ei ole kaupan kassana tai siivoojana. Opiskelemaan pääsee ja ehtii myöhemminkin.
Se että tiedostaa ja hyväksyy teininsä/lapsensa seksuaalisuuden ei tarkoita sitä että kannustaisi heitä seksisuhteisiin.
Minulla on 3 tytärtä. Esikoiselle hankittiin e-pillerit 8. luokalla. Tyttö oli 15v. ja selvästi vakava seurustelusuhde oli alkanut. Pariskunta oli hyvin läheinen ja rakastunut.
Seuraava tytär on juuri täyttänyt 15v. ei ole vielä poikaystävää, eikä ole pillereitä hankittuna. Puhuttu on aiheesta.
Itse koin ensi rakkauden myös 14-15-vuotiaana. Se oli todella ihanaa aikaa. Hankin itse e-pillerit ja kerroin äidille jälkeen päin.
Äiti oli aivan raivona ja järkyttynyt. Itse ajattelin silloin ja ajatelen yhä, että parempi aikaisin kuin liian myöhään. Lisäksi koen että minulla on luottamuksellisempi suhde tyttäriini, kuin itselläni oli omaan äitin.
En kiellä, en kannusta, mutta hyväksyn sen, että luonto tikanpojankin puuhun ajaa.
Itse tulin raskaaksi 16-vuotiaana. Ei ollut oikein ollut tuota sukupuolivalistusta. Vittu että vituttaa vielä kymmenien vuosien jälkeenkin...
Ei tehty aborttia, koska vanhemmat sanoi, että se on MUN päätös. Laittoivat sitten teinin tällaisen päätöksen eteen! Nyt se kakara on tuolla maailmalla, en ole koskaan tätä kenellekään sanonut, enkä sano, mutta kyllähän se pilasi koko nuoruuden. Ei tullut ikinä aikaa, että olisin saanut olla vapaa ja vastuuton.
Lapsen isä oli kyllä sitäkin meikäläisen puolesta.
Että jos ne teidän likat haluaa seksiä harrastaa, niin huolehtikaa edes ehkäisystä!