Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei tämä äiti ymmärrä, että nykyisin jopa 13v tulevat raskaudenkeskeytyksiin

Vierailija
31.08.2011 |

http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3

kyllä se vaan on niin, että lapsille kuuluu kertoa miten lapsia tehdään eikä vielä 11vuotialle höpöttää mitän haikaratarinoita. saavat kuulla siitä muualtakin, mutta koulussa tieto olisi ainakin oikeaa eikä toisten lasten värittämiä tarinoita. 13vuotiaat tulevat raskaudenkeskeytyksiin eivätkä halua että äidille kerrotaan koska vanhemmat eivät edes tiedä että heidän kullannuppunsa harrastaa seksiä... kannattaa varmaan herätä maailmaan jossa ei todellakaan odoteta sitä papin aamenta ennen ekaa kertaa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yläasteen 80-luvulla ja kyllä seiskaluokan tytöistä seurusteli vakavasti ehkä max kaksi kahdestakymmenestä. Taisivat mennä nuorena naimisiinkin, tekivät lapset aikaisin ja jäivät sinne kotipaikkakunnalle supermarketin kassaan töihin. Jokaisella tapansa elää.

Vierailija
22/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole minun valintani (äidin valinta) vai kuvitteleeko tosiaan joku? Minusta on parempi tiedostaa asia, kuin että kulkee laput silmillä ja hokee tuttua mantraa: "ei minun lapseni, mutta ne muut"

tai jättää kasvattamatta kuten nyt olet tehnyt. Normaali seiskaluokkalainen ei ole pillerien tarpeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä puhun nyt 7-luokkalaisista tytöistä, jotka ovat 13 täyttäneet tai täyttämässä, kun yläkouluun menevät.

Kyllä 7- luokan syksyllä varasin lääkärille ajan tytön puolesta. Minusta oli parempi näin.

Tämä tyttö on nyt 23v. ja odottaa esikoistaan syntyväksi lokakuussa. Onkohan tämä raskaus nyt seurausta siitä 10v. sitten aloitetusta seksielämästä?

Mistä nämä 11-vuotiaat tähän juttuun tuli?

Vierailija
24/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seksisuhteet jo 8-luokkalaisena (7-luokkalaisena ei nyt sentään, nehän on ihan pikkulapsia vielä!).

Ja tuo yksi oli muutenkin aika reppana, isätön ja vähän yksinkertainen. Haki seksisuhteesta lohtua kurjaan elämäänsä.

Vierailija
25/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla valmis seksielämään jos ei ole valmis tilaamaan edes itse itselleen lääkäriaikaa...

Vierailija
26/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yläasteen 80-luvulla ja kyllä seiskaluokan tytöistä seurusteli vakavasti ehkä max kaksi kahdestakymmenestä. Taisivat mennä nuorena naimisiinkin, tekivät lapset aikaisin ja jäivät sinne kotipaikkakunnalle supermarketin kassaan töihin. Jokaisella tapansa elää.

kotipaikkakunnallakin tarvitaan marketin kassoja.

Vierailija
27/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 tyttöä, joilla oli vakavampi seurustelusuhde 7-luokalla. En muista miten rinnakkaisluokilla oli, mutta 8:lla yksi tyttö tuli rinnakkaisluokalta raskaaksi. Hän antoi lapsen adoptioon. Tämä oli jotankin järkyttävää, kun kaverit meni rippileirille, samaan aikaan, kun tyttö valmistautui synnytykseen.

Meilläkin kyllä oli 8.lla jo useita tyttöjä jotka seurusteli ja varmasti oli seksisuhdetasoa.

Minä en haukkuisi äitiä tai vanhempia, jos teini ajautuu seurustelusuhteeseen ja seksiin. Vanhempien vika on jos ei ole asiaa tunnustettu ja tajuttu, eikä neuvottu ehkäisyssä.

Olen käynyt kouluni Vantaalla.

Vierailija
28/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä todellakaan ole kypsä mihinkään seksisuhteeseen eikä hänellä sitä myöskään ole. Ja kyllä, tämä on ihan fakta jonka tiedän.

Seiskaluokkalaisista valtaosa kasvaa vielä pituutta, oma lapseni reippaastikin kasvuennusteen mukaan, ja varhain aloitetut e-pillerit vaikuttavat pituuskasvuun. E-pillerit ei mielestäni todellakaan kuulu alle 15-vuotiaille.

Aikanaan ne suojaavat oikein käytettynä kyllä raskaudelta, mutta ei sitten miltään muulta. E-pillereitä käyttäviltä jää turhan usein se kumi käyttämättä, koska suurin pelko on se raskaus eikä sukupuolitauti, joka oikeasti on ihan iso ja varteenotettava peikko!

Vierailija
29/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulvii joka paikasta. Mainokset vihjaa seksiin, iltapäivälehdissä paasataan seksistä, televisio suoltaa sitä, romaaneissa sitä kuvaillaan yksityiskohtaisesti samoin elokuvissa se on aina mukana jne. Yhteiskunnan naisihanne tuntuu olevan hyvin pitkälle seksuaalisesti värittynyt. Ei teini-ikästä ja lukutaitoista lasta voi tynnyrissä kasvattaa ja alkanut hormonitoiminta kyllä antaa haluja, joita media ruokkii.

Vierailija
30/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä puhun nyt 7-luokkalaisista tytöistä, jotka ovat 13 täyttäneet tai täyttämässä, kun yläkouluun menevät.

Kyllä 7- luokan syksyllä varasin lääkärille ajan tytön puolesta. Minusta oli parempi näin.

Tämä tyttö on nyt 23v. ja odottaa esikoistaan syntyväksi lokakuussa. Onkohan tämä raskaus nyt seurausta siitä 10v. sitten aloitetusta seksielämästä?

Mistä nämä 11-vuotiaat tähän juttuun tuli?

ne ei suojaa taudeilta. Kondomia vielä tonikäisenä pitäis opettaa käyttämään. Jos hommaa pillerit niin sitten sitä tuskin käytetään.

Vierailija
31/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ansaitsee minusta aplodit. Vastuullista toimintaa! Kyllä yläasteella jo seurustellaan ja voi olla seksiäkin. Eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan kumpikin seurustelun osapuoli tietää mitä tekee ja haluaa ja ovat suunnilleen samalla kehitystasolla. Miksi te mammat haluatte mielummin kauhistella, että ei meidän tyttö, se on vielä niin pieni, ja sitten hämmästyä kun tyttö on raskaana kuin että auttaisitte ehkäisyasioissa ja valistaisitte! Tietenkin tyttäret ovat kotona "pienempiä" kuin koulussa ja kavereitten ja poikein kanssa! Muistelkaa nyt omaa nuoruuttanne.

Vierailija
32/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotipaikkakunnallakin tarvitaan marketin kassoja.

Niin tarvitaankin, mutta tässä maailmassa on myös ihmisiä jotka haaveilevat hieman paremmasta sekä itselleen että lapsilleen, ja siihen parempaan elämään kuuluu esim pitkä lapsuus, mahdollisesti koulutus ja tutkinto sekä työpaikka, jossa viihtyy.

Vierailija
33/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy korjata aiemmin kirjoittanutta: Intiassa ei todellakaan aleta harrastaa avioseksiä 8-9-vuotiaana! Jossain joku maalaisjuntti voi järjestää lasten kesken "häät", mutta avioelämä aloitetaan sitten vasta aikuisuuden kynnyksellä.

Intiassa sitä paitsi täysikäisyyden raja on hieman ylempi kuin Suomessa, muistaakseni 20v.

Vierailija
34/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä yläasteella jo seksielämä aloitettiin, kahdeksannella tosin. Olin 14. :-)

Vierailija
35/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joutuu marketin kassalle. Ei siitä tule raskaaksi, jos on kunnolla oma äiti ja koulu valistanut, että miten ehkäisyä käytetään. Meidän yläasteella minä ja kaverimme aloittelimme seksielämää poikien kanssa 12-16-vuotiaina, ja tyttöjengistämme on sukeutunut kunnon kansalaisia ja koulutettuja, hyvin menestyviä ihmisiä. Olemme tulleet äideiksi kolmekymppisinä.

Vierailija
36/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mun mielestä hoitohenkilökunnalla pitäisi olla velvollisuus kertoa tytön vanhemmille, jos tyttö siis tullut raskaaksi ja raskauden keskeytykseen!

Onko hoitajilla/ lääkäreillä tässäkin suhteessa vaitiolovelvollisuuus?

Järkyttävää!

Vierailija
37/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää huolta lapsistanne, jotta eivät ajaudu liian nuorina seksisuhteisiin!

13-vuotias on liian nuori harrastamaan seksiä

Olenko todella ensimmäinen, joka tähän ketjuun tämän kirjoittaa, kun en ihan jokaista viestiä lukenut. Ainakin huomattava osa näkyy puolustelevan asiaa ja vaatii vain seksivalistusta tarpeeksi aikaisin.

Kyllä lapsen paikka on mieluummin oman isän tai äidin sylissä eikä poika- tai tyttöystävän sylissä vielä siinä iässä. Voitte uskoa, että tiedän asiasta jotain, kun minulla ei sitä isän eikä äidinkään syliä ollut.

Vierailija
38/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monet 13-vuotiaat tytöt ovat jo kiinnostuneita aloittamaan/aloittaneet seksielämän. Muistan hyvin kuinka 7. luokalla osa tytöistä seuresteli ja harrasti seksiä. Eikä näistä tytöistä mitään marketin kassoja ole tullut. Näillä työillä murrosikä ja kuukautisetkin olivat kyllä alkaneet jo 11-12 vuotiaina. Kai se niin on että jokainen kypsyy omaa vauhtiaan ja sen takia seksivalistusta annettava riittävän ajoissa. Ja jos pillereitä tarvitaan yläaste-ikäisenä niin parempi ne on hankkia kuin teettää abortteja.

Vierailija
39/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun mielestä on parempi syödä e-pillereitä, kun jatkuvasti jälkiehkäisypillereitä.. oma tyttäreni oli 14v. kun hankki itselleen pillerit juuri siitä syystä, että kondomi unohtui koko ajan.

Vierailija
40/50 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun mielestä on parempi syödä e-pillereitä, kun jatkuvasti jälkiehkäisypillereitä.. oma tyttäreni oli 14v. kun hankki itselleen pillerit juuri siitä syystä, että kondomi unohtui koko ajan.

14-vuotiaan asia ei ole harrastaa seksiä ja siihen kannustavista vanhemmista pitäisi tehdä ls-ilmoitus. Mutta, tällä palstallahan on tunnetusti löysästi persettään jakavia naisia ja sama meno jatkuu jälkikasvussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän