4-vuotias veti hoitajaa turpaan..hoitaja tikattavaksi
Tutkimuksiin ollaan menossa, lapsella epäillään SI-häiriötä tai vastaavaa. Aistien kanssa ongelmia, kipua ei aisti kunnolla, on ahdistunut ja selkeästi voi pahoin, mutta kukaan ei saa häntä "auki". Kotona ei lyödä tms.
Päiväkoti alkoi kolme viikkoa sitten kesäloman jälkeen ja siellä sujuu huonommin kuin koskaan. Ihan joka päivä tulee viestiä että on lyönyt muita tms. ja uhmaa meitä vanhempia jatkuvasti. Ei tahtoisi mennä hoitoon, raivoaa kamalasti aamulla portilla. Toisaalta iltapäivällä on usein hyvätuulinen, mitä nyt hyvin levoton. Ryhmä on pienryhmä, siellä ollut nyt vuoden.
Tänään sitten hoitaja oli mennyt väliin kun poika tappeli toisen lapsen kanssa jostain. Nyrkistä tuli, silmälasit rikki!! Miten tämmöiseen pitäisi reagoida?? Tietenkin laittoivat jäähylle jne., mutta olen aivan neuvoton koska kotona pojan käytös on, uhmaa lukuunottamatta, ihan tavallista. Ollaan puhuttu että ketään ei saa lyödä, viimeksi aamulla poika lupasi että ei lyö.
Kommentit (6)
Eli en usko että yhtään nopeammin pääsemme, valitettavasti :(. Minulla alkaa loppua usko ja jaksaminen tuon lapsen kanssa...olen alkanut miettimään, että olisikohan hänen parempi olla jossain muualla. Pitäisiköhän tehdä lastensuojeluilmoitus, itse..?
ap
Eli en usko että yhtään nopeammin pääsemme, valitettavasti :(. Minulla alkaa loppua usko ja jaksaminen tuon lapsen kanssa...olen alkanut miettimään, että olisikohan hänen parempi olla jossain muualla. Pitäisiköhän tehdä lastensuojeluilmoitus, itse..?
ap
Minulla on ihana murrosikäinen SI-häiriöinen poika, jonka takia aikoinaan on monet itkut itketty. Diagnoosi helpotti, sen ymmärrys, että lapsi ei ole pahempi kuin muut. Mutta vuosien varrella ymmärrys on korjannut aistien vajavaisuutta, ja tuota ongelmaa tuskin enää huomaa. Kuuloa tosin pitää vähän auttaa kuulolaitteilla.
rankaisisin. Siis ihan vaan että lapsi oppii, että tuollaisista asioista on seuraamuksia. Tai rangaistus ei välttämättä ole oikea sana, mutta pohtisin lapsen kanssa kunnolla mitä tapahtui, ja lapsi saisi hyvittää tekemänsä esim. leipomalla opettajalle pullia ja tekemällä itse anteeksipyyntökortin tms. SIis että lapsi joutuu konkreettisesti tuottamaan aiheuttamansa pahan mielen hyvällä, ja saa siitä ehkä itsekin hyvän mielen? En missään nimessä painaisi asiaa villasella, mutta onhan tuossa pakko olla ollut huonoa tuuriakin mukana, tuskin 4-vuotias on oikein tähdännyt, että nyt pannaan muijan rillit rikki...
Joten sinuna laittaisin lapsen tekonsa hyvittämään.
päiväkodissa ja koulussa. Kesti 3 hengen ryhmän, ei yhtään enempää.
Kotona pojalla ei ole väkivaltaisuutta.
Aloitti 7v. concerta 36mg ja lyöminen loppui.
Pitää ola vähintään 6v. ennenkuin voi aloittaa lääkityksen.
Toki terapiat, mutta ne ei kyllä poista sitä lyömistä, ei ainakaan kokonaan.
Musta tämä poika oli aivan ihana poika ja lääkitys pelasti hänet.
Hänellä on myös adhd.
Rangaistus näin myöhään tapahtuneesta tuskin menee enää perille. Syyn ja seurauksen välissä on liikaa aikaa.
pyydä pikaista palaveria kelton kanssa, jotta hän voi tulla ryhmään konsultoimaan kuinka vastaavia tilanteita vältetään ja kuinka niistä selvitään jatkossa.