Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyyko koululääkäri lasten kuullen vanhemmilta alkoholinkäytöstä ja mielenterveysongelmista?

Vierailija
30.08.2011 |

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/koululaisen+terveystarkastus+ulo…

"Jos (terveys)tarkastuksen yhteydessä ilmenee, että koululaisen vanhemmalla on esimerkiksi hoitoa vaativa päihde- tai mielenterveysongelma, vanhempi pitäisi pyrkiä ohjaamaan hoidon piiriin."

Onko teiltä lääkäri kysynyt noita juttuja. Mielestäni vähän kiusallista, jos lapsen läsnäollessa kysytään ja pitäisi tuohon vastata.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 6. ja 7. luokkalaisia. En ole ollut sitten neuvolan mukana lasten lääkärintarkastuksissa. Olen kyllä saanut niistä kirjallisen raportin kotiin.

Vierailija
2/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vanhempien noita juttuja mun mielestä edes kuuluisi tossa yhteydessä kysellä.

Kuinkahan moni, jolla tosiaanolisi pahoja ongelmia, myöntäisi sen kun oma lapsi on vieressä.

"Hei, muuten joo! Mä tosiaan ryyppään joka päivä ja onhan mulla mielenterveysongelmiakin, mulla taitaa olla skitsofrenia tai jotain sellaista"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIinähän kysytään kaikkea vanhempien ammatista, työnantajasta ja koulutuksesta päivittäiseen alkoholinkäyttöön ja terveysongelmiin ja "muuhun mahdollisesti lapsen koulunkäyntiin viakuttavaan" asti.

Sinänsä minusta jännä oletus, että ne, joilla on vaikka mielenterveysongelma ja jotka eivät jo ole hakeneet siihen apua, kirjoittaisivat siitä tuohon. Mahtavatko he edes tietää, että heillä onsellainen? Eikös hulluus tule hiipimällä jne? Sitten taas kun ihminen on tajunnut että nyt mulla on ongelma, hän yleensä hakee siihen apua ja sitten jonkun kouluterveydehoitajan on siihen enää ihan turha puuttua, kun homm aon jo asiantuntevammissa käsissä.

Vierailija
4/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vanhempien noita juttuja mun mielestä edes kuuluisi tossa yhteydessä kysellä.

Kuinkahan moni, jolla tosiaanolisi pahoja ongelmia, myöntäisi sen kun oma lapsi on vieressä.

"Hei, muuten joo! Mä tosiaan ryyppään joka päivä ja onhan mulla mielenterveysongelmiakin, mulla taitaa olla skitsofrenia tai jotain sellaista"

tottakai se tietää. Se miettii vain, uskaltaako kertoa.

Vierailija
5/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sekä neuvola-, että kouluterveydenhuolto menee aivan liian pitkälle, kun ryhtyy vanhempien asioita hoitamaan. kaikki ei kuulu kaikille, en todellakaan aio uskoutua kaikenmaailman terveydenhoitajille tai lääkäreille minun omista yksityisasioistani! Ja mitä se näille edes kuuluu? Mikä on taka-ajatuksena? Arkaluonteiset tiedot leviävät opettajille, koulun kuraattorille ja psykologille, kouluavustajille jne. Mitä hyötyä siitä on? Haittaa sen sijaan kyllä, juoruilu, lapsen silmätikuksi ottaminen, kahvipöytätaivastelu ja vanhemman leimaaminen. Yritä siinä sitten vanhempainillassa tms. tuoda oman mielipide esille, jos esim. luokanvalvojalla on valmis käsitys, joka on taatusti negatiivinen.

Vierailija
6/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut mukana lapseni terveystarkastuksessa enkä muutenkaan lääkäriä tavannut kuin yhden kerran, kun yksi koululaisistani piti saada lähetteen erikoislääkärille.

Sitä paitsi (muutkaan ;) hoidon tarpeessa olevat alkoholistit ja mielenterveysongelmaiset eivät varmaan sinne vastaanotolle mene.

Vierailija
7/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta mielestäni asiaton. Kyseli paljon asioita jotka ei todellakaan kuulu pienen ekaluokkalaisen korville.

Vierailija
8/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro meidän perheemme yksityisasioita ulkopuolisille. Yksityisasioita ovat raha-asiat, terveyteen liittyvät ja meidän vanhempien keskinäiset välit, etenkin seksielämä. Näitä kaikkia on neuvolan terveydenhoitaja udellut. Hulluinta oli, kun raskausaikana gynegologi halusi ihan väenväkisin keskustella tulevan lapsen huoltajuuskysymyksestä, ajattelin kysyä, että meinaakos se mulle elarit maksaa, vai miksi kyselee. Silloin emme olleet edes lapsen isän kanssa vielä päättäneet tuleeko meistä yhdessä asuva perhe, vaiko mitä teemme. Ja mielestäni tämä asia kuului ainoastaan meille, mehän se lapsi oltiin alulle saatettukin.

Vierailija
9/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat kurissa lääkityksellä? En minä halua mihinkään esitietokaavakkeeseen tuollaista kirjoittaa. Ongelma on vain se, että omalääkärini on sama kuin lapsen koululääkäri. Mutta en haluaisi lapsen terveystarkastuksessa alkaa setvimään omia vaivojani.

Vierailija
10/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että lapsi ei tiedä jos vanhemmilla on päihde- tai mielenterveysongelmia?

Vierailija
11/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletteko etteivät po.ongelmat vaikuta lapsenne arkeen??

Olettepa oikeasti toodella vähillä matkassa...

Vierailija
12/12 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että lapsi ei tiedä jos vanhemmilla on päihde- tai mielenterveysongelmia?

että minkä vuoksi käytän lääkitystä. Lievä mt-ongelmani kuitenkin pysyy lääkityksellä kurissa, joten lapsi ei sairaudestani osaisi kertoa, ellen olisi hänelle itse siitä kertonut. En kuitenkaan välittäisi lapsen terveystarkastuksessa alkaa kertomaan asiasta, koska se ei mielestäni ole asiaan kuuluvaa siinä tilanteessa. Vaivani on hoidossa ja huolehdin sen hoidosta hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi