Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidon tuki vs. töiden ja päivähoidon aloittaminen - mistä tuki katkeaa?

Vierailija
30.08.2011 |

Miten olette ilmoittaneet KELAlle töiden aloittamisen?

Itse olen siis anonut kotihoidontukea aikanaan jollekin x ajalle, kun en tiennyt tarkkaa töihinmenopäivää.

No nyt se töihinmenopv on vahvistettu.

Pv-kodissa kuitenkin alkaa "harjoittelu" jo 2 vk aikaisemmin, mutta kirjoissa ja kansissa meillä kai virallisesti siis on se paikka tosiaan jo 2 vk aiemmin.

Oletteko ilmoittaneet KELAlle siis sen työhönmenopäivän, vai sen päivän josta se pv-koti alkaa (vaikka onkin aluksi harjoittelua ja lyhyitä muutaman tunnin päivä jne., eli en pysty töihin menemään).

Ei oikein rahatilanne sallisi sitä, että tulisi tuollainen parin viikon gäppi, ettei ole tuloja mistään! (vain lisämenoja pv-hoitomaksussa)

Toivottavasti tässä on siis joku "kohtuullisuus" eli että saisi tuon harjoitteluajan vielä kotihoidontukea, ennenkuin tosiaan menee töihin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kela saa sen kyllä ihan itsekin selville.

Eikähän Kelalle mitenkään kuulu, milloin menet tai et mene töihin, sitä kiinnostaa vain se, milloin lapsi menee kunnalliseen päivähoitoon.

Vierailija
2/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä te sillä 2 viikon harjottelulla saavutatte? tätä mä en oo koskaan tajunnu. Eikö riitä, että käy tutustumassa sisästiloihin lähinnä niin, että itse tietää (lapsihan ei kuitenkaan muista) missä mikin on, ja vaikka ulkona leikkimässä.

jos harjoittelee 2 viikkoa, niin voi olla, että on kipeänä, kun "oikea" päiväkotitaival alkaa.

kun lapsihan luulee, että äiti on mukana päikyssä, jos yhdessä siellä harjottelette, niin huuto tulee, kun sinne sit jätetään oikeesti.

Eikä siinä huudossa mitään pahaa oo, kaikki ne huutaa joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi aloittaa päivähoidon.

Vierailija
4/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lasta ei enää hoideta kotona vaan hänellä on päivähoitopaikka. Töihin menolla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä. Vaikka olisit töissä niin voisit saada kotihoidon tukea jos lastasi hoidettaisiin kotona.

Vierailija
5/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kasvatusalan ammattilaiset, joten eiköhän ne tiedä paremmin kuin joku vanhempi, jonka mukaan "kaikki kakarat huutaa joskus"...

Vierailija
6/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt vaan ihan fakta, että hieman on karua lyödä kotihoidettu tenava kylmiltään päiväkotiin. Siellä pihallahan voi käydä ensin leikkimässä puiston sijaan, sitten just pari päivää käydä äidin kanssa tutustumassa. Sitten äiti vie aamulla ja hakee ennen unia, kohta nukutaankin unetkin siellä ja siinä vaiheessa kun äidillä on töihinlähtö käsillä, ei kokopäivähoito ole enää niin uusi ja ihmeellinen juttu.

Se on kyllä totta, että sairastuminen on todennäköistä, mutta mitä sitten?

mitä te sillä 2 viikon harjottelulla saavutatte? tätä mä en oo koskaan tajunnu. Eikö riitä, että käy tutustumassa sisästiloihin lähinnä niin, että itse tietää (lapsihan ei kuitenkaan muista) missä mikin on, ja vaikka ulkona leikkimässä.

jos harjoittelee 2 viikkoa, niin voi olla, että on kipeänä, kun "oikea" päiväkotitaival alkaa.

kun lapsihan luulee, että äiti on mukana päikyssä, jos yhdessä siellä harjottelette, niin huuto tulee, kun sinne sit jätetään oikeesti.

Eikä siinä huudossa mitään pahaa oo, kaikki ne huutaa joskus.

Vierailija
7/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloitetaan ihan lyhyillä päivillä, eli ollaan ensin pari kolme tuntia ja pidennetään vähitellen.

(Ja lapset on vain 4-pv viikossa hoidossa, eli jää yht. 8 pv aikaa tähän totutteluun.)

En siis edes "voisi" mennä heti töihin, kun ei niitä heti voi siellä 9-10 h pitää.

Vähän outoa jos tällainen harjoittelujaksokin lasketaan niin että on pv-hoitopaikka ihan "normaalina".

ap

ap

Vierailija
8/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelu jakso tai ei. Teillä on päivähoitopaikka ettekä ole näin oikeutettuja nostamaan ktohoidon tukea koska lasta ei hoideta täysin kotona.

Vierailija
9/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aio olla tuollaisia päiviä töissä???

Tietenkin se tuki katkeaa, koska lapsesi ovat kunnallisessa päivähoidossa.

Joko se kunnallinen paikka on tai ei ole. Se sinun työssäkäymisesi ei liity asiaan mitenkään. Kysehän on siitä että tuetaan lapsen kotihoitoa. Jos lapsella on kunnallinen päivähoitopaikka, hän ei tietenkään ole kotihoidossa. Ei sitä sentään kahta tukea voi yhtä aikaa saada!

Vierailija
10/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aio olla tuollaisia päiviä töissä??? Tietenkin se tuki katkeaa, koska lapsesi ovat kunnallisessa päivähoidossa. Joko se kunnallinen paikka on tai ei ole. Se sinun työssäkäymisesi ei liity asiaan mitenkään. Kysehän on siitä että tuetaan lapsen kotihoitoa. Jos lapsella on kunnallinen päivähoitopaikka, hän ei tietenkään ole kotihoidossa. Ei sitä sentään kahta tukea voi yhtä aikaa saada!

ja työmatka on 45 min yhteen suuntaan, siitä tulee väkisih väh. 9,5 h.

Usein työpäivä vielä venyy.

Välillä voidaan yrittäää miehen kanssa vuorotella vienti/haku-systeemissä, että saadaan päivää vähän lyhemmäksi, mutta hän on paljon matkoilla yms. ettei onnistu, eli kyllä valitettavasti lasten päivä tulee aika pitkäksi.

(Kompensaationa teen sitten 4pv viikkoa, tai ainakin yritän).

ap

Vierailija
11/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelujakso riippuu ihan siitä, miten itse olet sopinut päivähoidon aloituksen. Tutustumassa voi käydä jo ennen sopimuksen alkamista. Esim. leikkimässä pihalla ja sisälläkin saa olla. Mutta lapsen saa jättää itsekseen päiväkotiin vasta, kun sopimus on alkanut. Kun sopimus on voimassa, lapsen vakuutusasiat yms. ovat kunnossa

Vierailija
12/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on hoitopaikka, niin ei saa khh:ta.

Mutta tässä on sikäli suuri epäkohta, että tosiaan lasta ei käytännössä voi heti hoidon alkamisesta jättää sinne hoitoon noin vain koko päiväksi ja mennä töihin.

Olisi kohtuullista siis, että KELAlta olisi joku edes viikon siirtymäaika tässä asiassa.

ap

Vierailija
13/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole rahkeita hoitaa lastaan ILMAN TUKIA kahta viikkoa?? Mihin ne miehen matkapäivärahatkin menee? Tai olisihan se mies voinut pitää kesälomansa siinä vaiheessa, kun lapsi totuttelee.

Vierailija
14/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelujakso riippuu ihan siitä, miten itse olet sopinut päivähoidon aloituksen. Tutustumassa voi käydä jo ennen sopimuksen alkamista. Esim. leikkimässä pihalla ja sisälläkin saa olla. Mutta lapsen saa jättää itsekseen päiväkotiin vasta, kun sopimus on alkanut. Kun sopimus on voimassa, lapsen vakuutusasiat yms. ovat kunnossa

ja varmaan käydäänkin pari kertaa, mutta jos siellä on pari tuntia leikkinyt äidin kanssa, ja sitten pitäisi jäädäkin yksin 9-10h, niin ei se oikein onnistu...

Eli on se vähän puolipakko olla sellainen pehmeä lasku, että harjoitellaan hoitoon YKSIN jäämistä, ensin vain pariksi tunniksi, ja sitten vähitellen pidennetään...

Meillä vielä 2 lasta aloittamassa, ja on siis sitä isompi lovi tuloissa (kun kh-tuki sisarlisineen ei tulisi, mutta 2 lapsen maksut pitäisi maksaa).

ap

Vierailija
15/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Helsingissä se sopimus alkaa aina silloin kun tulee tutustumaan, vaikka kuinka olisi itse mukana, lyhyen aikaa tai lapsi ei osallistuisi ruokailuihin.

Vierailija
16/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole rahkeita hoitaa lastaan ILMAN TUKIA kahta viikkoa?? Mihin ne miehen matkapäivärahatkin menee? Tai olisihan se mies voinut pitää kesälomansa siinä vaiheessa, kun lapsi totuttelee.

Ja minullahan ei palkka juokse kuin vasta kun olen kuukauden ollut siellä töissä!

Ja meillä on iso perhe, koululaisiakin (+ iso asuntolaina), ja voitte uskoa että kun olen ollut useamman vuoden kotona, niin on rahat todella loppu tässä vaiheessa! Kaikki säästöt ja muut.

Miehen matkapäivärahat menee ihan elämiseen, eli ruokaan ja asumiseen, ja silti on tili tyhjänä aina jo viikko siitä kun miehen palkka tullut ja 3 vk maksetaan luotolla...

Mies on vaihtanut työpaikkaa eikä hällä ollut kuin vähän lomaa, joka täytyi pitää kesällä. (Ei sitä aina voi itse valita lomansa pitoaikoja, on oltava lomalla silloin kun asiakkaatkin on, eli yleensä myyntihenkilöillä se on heinäkuu...)

ap

Vierailija
17/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä tehdä liikaa lapsia ja löhötä liian kauan siellä kotona.

Kahta tukea et silti sinäkään voi saada, sentään.

Ne kaksi päivähoitolastasi maksaa oikeasti 2 000 euroa kuussa, josta sinä maksat maksimissaan 500 euroa, sen lisäksikö sinun pitäisi saada vielä tukea kotihoidosta, jota ei ole???

Vierailija
18/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan käyty viime viikolla harjoittelemassa, alpset jäivät sinne pariksi tunniksi. Ja hoito alkoi vasta tällä viikolla. Meillä hoidon aloittamiseksi lasketaan se kun lapsi ruokailee päiväkodissa.

Sinulla ei sittne ole yhtään lompapäiviä säästössä. Tai mies ei pysty yhtään pitämään tässä ahrjoitteluvaiheessa. Ei niitä akhtaviikkoa tarvitse pitää. Ei sitä lasketa kyllä hoidon aloittamiseksi kun lapsi okäy päiväkodissa vanhempien kanssa ja sitähän se on aluksi. Päiväkoditaht on julkisia laitoksia ja siellä saa vierailla kuka vaan. Ei niitä ahrjoittelupäiviä kun lapsi jää sinne yksi vähäksi aikaa tavita kuin muutama

Vierailija
19/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin! Haloo. Ei se julkinen rahoitus sitä tarkoita. Vai meinaatko että samalla idealla voit lampsia julkiseen sairaalaan leikkaussaliin?

Vierailija
20/31 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Helsingissä se sopimus alkaa aina silloin kun tulee tutustumaan, vaikka kuinka olisi itse mukana, lyhyen aikaa tai lapsi ei osallistuisi ruokailuihin.

Olen itse Helsingissä päiväkodissa töissä. Ja lapseni aloitti päiväkodissa tänä syksynä. Käytiin tutustumassa yhdessä pari päivää ennen päivähoitosopimuksen alkua. Myös meidän päiväkodissa tällainen käytäntö on ihan ok. Maksut eivät siis lähde pyörimään heti tutustumispäivästä lähtien. Ap suosittelen tuota aikomaasi tutustumistapaa eli ensin yhdessä, sitten lyhyitä päiviä itsekseen niitä vähän pidentäen. Päiväkoti ihmisineen ja rutiineineen ehtii tulla tutuksi ennen pitkien hoitopäivien alkamista. 12

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän