Sorry, mutta eikö facebook ole aika wt-ilmiö?
Mitä korkeammin koulutettu ja parempi yhteiskunnallinen asema, sitä suuremmalla varmuudella hän ei esittele yksityiselämäänsä facebookissa. Lähiömammat siellä etupäässä ovat ja kaikki sellaiset, jotka muutenkin olisivat 50-100 vuotta sitten kokoontuneet kadunkulmiin juoruamaan. Se määrätty ihmistyyppi.
Kommentit (50)
naapureille, ex-koulukavereille, ex-heiloista kiinnostuneille ja muille nenä pitkällä toisten asioita nuuskiville. Siellä he saavat tyydyttää uteliaisuuden tarpeitaan ja kehuskella omilla ansioillaan ja silti tuntea suunnatonta tyhjyyttä ja kateutta.
Fiksut ymmärtävät pysytellä poissa koko kirjasta, oli akateeminen tai ei.
(Kummallista, että jotkut ylipäätään voivat pitää itseään niin superkiinnostavina ihmisinä, että olettavat toisia kiinnostavan heidän juttunsa?)
Pahimpia ovat ne tutut, jotka päivittävät jokaisen tekemisensä tyyliin "paistamme lettuja, jippii!", "ollaan lähdössä kauppakeskukseen", "Jimi ja Jenni askartelevat mobileita, söpöä!" ja "syön suklaata, aaah" ja ihan oikeasti elävät kai kuplassa, jossa olettavat olevansa toisten mielestä niin kiinnostavia ihmisiä, että tällaisetkin tekemiset halutaan tietää.
Puhumattakaan näistä mukaluksuselämää viettävistä, joille elämänsä todentaminen muille päivityksissä on maailman tärkein asia. On merkittävää kertoa, minkä merkkisiä tuotteita on käytössä, missä matkailee, mitä osti ja missä juhlii kenenkin kanssa. p.s. - maksoi muuten paljon.
Mulla on ystävinä mm. opettaja (kasvatustieteiden maisteri), teologian kandi (toimii toimitusjohtajana), monta valtiotieteitten maisteria, atk-insinööri, silmälääkäri, pari MBA:ta, yksi Sibiksestä valmistunut (tutkintoa en tiedä) etc. Mielestäni aika korkeasti koulutettuja. Ihan käyvät siellä samaan tapaan kuin tämä yo-merkonominplanttukin :-)
Ehkä enemmän kertoo se millaisia juttuja fb:ssa viljelee ja mitä siellä paljastaa kuin pelkästään se onko siellä vai ei.
Fb on jo niin iso, miljardien käyttäjien käyttämä, että ei voi sanoa että se olisi yhden tietynlaisen ihmisryhmän sovellus. (Minusta tuollainen johtopäätös kertoo lähinnä ap:n omasta suppeasta sivistystasosta.)
naapureille, ex-koulukavereille, ex-heiloista kiinnostuneille ja muille nenä pitkällä toisten asioita nuuskiville. Siellä he saavat tyydyttää uteliaisuuden tarpeitaan ja kehuskella omilla ansioillaan ja silti tuntea suunnatonta tyhjyyttä ja kateutta.
Fiksut ymmärtävät pysytellä poissa koko kirjasta, oli akateeminen tai ei.
(Kummallista, että jotkut ylipäätään voivat pitää itseään niin superkiinnostavina ihmisinä, että olettavat toisia kiinnostavan heidän juttunsa?)
Pahimpia ovat ne tutut, jotka päivittävät jokaisen tekemisensä tyyliin "paistamme lettuja, jippii!", "ollaan lähdössä kauppakeskukseen", "Jimi ja Jenni askartelevat mobileita, söpöä!" ja "syön suklaata, aaah" ja ihan oikeasti elävät kai kuplassa, jossa olettavat olevansa toisten mielestä niin kiinnostavia ihmisiä, että tällaisetkin tekemiset halutaan tietää.
Puhumattakaan näistä mukaluksuselämää viettävistä, joille elämänsä todentaminen muille päivityksissä on maailman tärkein asia. On merkittävää kertoa, minkä merkkisiä tuotteita on käytössä, missä matkailee, mitä osti ja missä juhlii kenenkin kanssa. p.s. - maksoi muuten paljon.
mä olen, olen korkeasti koulutettu, hyvässä työpaikassa ja silti..tättärää ylläri pylläri olen kiinnostunut IHMISISTÄ! Olen inhimillinenkin; utelias, kauhistelen, nauran ja yllätyn joistakin facebookin julkaisuista! Elän silti myös sitä oikeaa elämää! On se vaan niin kauhea ja vaarallinen mesta toi facebookki.
Olen ihan mielelläni myös wt. Pääsen helpolla kun myönnän sen. Sen jälkeen ei tarvitse miettiä koko ajan että pitääköhän muut mua nyt ihan wt:nä kun teen sitä ja tätä. Mahtaa olla raskasta.
Mulla on ystäväpiiri hyvin laidasta laitaan. Kouluttamattomista kotiäideistä (siis ihan oikeasti ammatiltaan kotiäideistä, ilman minkään sortin koulutusta) nuoriin opiskelijoihin, vasta omaa elämäntapaansa etsimässä. Toisaalta löytyy myös yhteiskunnan vaikuttajia ja korkeasti koulutettuja ihmisiä. Tusinamaistereitten lisäksi tohtoreita ja ihmisiä, jotka ovat näkyvästi esillä kulttuuripiireissä ja kommentoimassa esimerkiksi Hesarissa päivänpolttavia kysymyksiä.
Oon ollut huomaavinani, että fb:n käyttö on persoonakysymys, tosin kyllä se koulutuskin näkyy, mutta mielestäni enemmän oma persoona. Sen olen huomannut, että mitä näkyvämpi asema ihmisellä on ja mitä korkeampi koulutus, sitä harvemmin on näitä selittämättömiä "paska päivä" tai "juu-u, ei kivaa" viestejä. Se tuntuu olevan hieman alaluokkaista, että valitetaan ja annetaan ihmisten kysellä, että mistä on kyse. Samoin lapsistaan puhuvat oikeastaan vain kotiäidit. Nämä kuitenkin koulutuksesta riippumatta. Osa fiksuista kavereistani on kovia päivittämään (linkkejä, kuulumisiaan, mitä tahansa), samoin osa niistä huoltoaseman kassoista tai lähihoitajista. Voi tulla useampi päivitys päivässä. Osa taas ei päivitä ikinä yhtään mitään. Tässä ei koulutus vaikuta.
Sen olen huomannut, että päivitti tai ei, niin minun päivittämäni asiat tietävät aina tavatessa kaikki fb-kaverini, kirjoittivat sinne itse tai eivät ;).
Sen, että Ap:n Facebookissa olevat ystävät ovat wt-väkeä? Ei varmasti mitään muuta.
Olen jonkun aikaisemman vastaajan tavoin FM ja mieheni on FT. FB-ystävistäni suurimmalla osalla on akateeminen koulutus, mutta toki joukkoon mahtuu monenlaista väkeä. Ei Facebookissa tarvitse esitellä perjantaikännejään tai lääkärikäyntejään, jos ei halua. Se on hyvä sosiaalisen verkostoitumisen ja yhteydenpiton väylä. Kätevä ja nopea.
Facebookissa kun ovat nykyisin esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriö, kaikki kotimaiset kirjakustantamot, poliittiset puolueet sekä kansalaisjärjestöt. Käyttäjilleen Facebook näkyy juuri sellaisena, millaisissa sosiaalisissa ympyröissä liikkuu muutenkin.
naapureille, ex-koulukavereille, ex-heiloista kiinnostuneille ja muille nenä pitkällä toisten asioita nuuskiville. Siellä he saavat tyydyttää uteliaisuuden tarpeitaan ja kehuskella omilla ansioillaan ja silti tuntea suunnatonta tyhjyyttä ja kateutta. Fiksut ymmärtävät pysytellä poissa koko kirjasta, oli akateeminen tai ei. (Kummallista, että jotkut ylipäätään voivat pitää itseään niin superkiinnostavina ihmisinä, että olettavat toisia kiinnostavan heidän juttunsa?)
Minun seinälläni puhutaan paljon musiikista, politiikasta ja muista päivänpolttavista jutuista, toki joukossa on niitäkin jotka kirjaavat urheilusuorituksia, matkoja ja tapahtumissa olemisiaan. Eniten siellä on kuitenkin eri uutisfoorumeiden juttuja ja mielenkiintoisia tapahtumia järjestäjien toimesta.
Sen, että Ap:n Facebookissa olevat ystävät ovat wt-väkeä? Ei varmasti mitään muuta.
Olen jonkun aikaisemman vastaajan tavoin FM ja mieheni on FT. FB-ystävistäni suurimmalla osalla on akateeminen koulutus, mutta toki joukkoon mahtuu monenlaista väkeä. Ei Facebookissa tarvitse esitellä perjantaikännejään tai lääkärikäyntejään, jos ei halua. Se on hyvä sosiaalisen verkostoitumisen ja yhteydenpiton väylä. Kätevä ja nopea.
Facebookissa kun ovat nykyisin esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriö, kaikki kotimaiset kirjakustantamot, poliittiset puolueet sekä kansalaisjärjestöt. Käyttäjilleen Facebook näkyy juuri sellaisena, millaisissa sosiaalisissa ympyröissä liikkuu muutenkin.
Juuri näin. Ei olisi selkeämmin voinut asiaa sanoa.
naapureille, ex-koulukavereille, ex-heiloista kiinnostuneille ja muille nenä pitkällä toisten asioita nuuskiville. Siellä he saavat tyydyttää uteliaisuuden tarpeitaan ja kehuskella omilla ansioillaan ja silti tuntea suunnatonta tyhjyyttä ja kateutta. Fiksut ymmärtävät pysytellä poissa koko kirjasta, oli akateeminen tai ei. (Kummallista, että jotkut ylipäätään voivat pitää itseään niin superkiinnostavina ihmisinä, että olettavat toisia kiinnostavan heidän juttunsa?)
Minun seinälläni puhutaan paljon musiikista, politiikasta ja muista päivänpolttavista jutuista, toki joukossa on niitäkin jotka kirjaavat urheilusuorituksia, matkoja ja tapahtumissa olemisiaan. Eniten siellä on kuitenkin eri uutisfoorumeiden juttuja ja mielenkiintoisia tapahtumia järjestäjien toimesta.
jos jonkun fb-seinä näyttää tuolta ym. kuvaukselta niin sittenhän se kertoo enemmän itse käyttäjästä ja siitä, että minkälaisia ihmisiä ja aiheita sinne on valinnut. Jokaisen fb on omanlaisensa.
Ihan totta, tuo akateemisuuden jatkuva korostaminen saa jo ihan naurettavia piirteitä :D. Minulla on fb kavereina niin lääkäreitä kuin juristejakin, joten se siitä. Ihan naurettavaa luokitella ihmisiä parempiin akateemisuuden perusteella. minusta tuo luokittelu on melkoista wt:ia..
mielestä tv ja radio ovat wt-ilmiö. Coolit ja akateemiset lähettää savumerkkejä, jotkut edistykselliset voivat viestiä lennättimen avulla, mutta mielestäni sekin on ihan wt.
Itse asun luolassa ja pukeudun itse pyytämiini majavannahkoihin. Kaikki vuoden 4000 eaa. jälkeen keksitty on oikeastaan wt.
Nimim. ennen oli paremmin.
Ihan totta, tuo akateemisuuden jatkuva korostaminen saa jo ihan naurettavia piirteitä :D. Minulla on fb kavereina niin lääkäreitä kuin juristejakin, joten se siitä. Ihan naurettavaa luokitella ihmisiä parempiin akateemisuuden perusteella. minusta tuo luokittelu on melkoista wt:ia..
Tässä kyse ei varmaankaan ole siitä, että akateemiset pitäisivät itseään parempana, vaan siitä, että Ap:n mielestä FB on täynnä wt-väkeä. Totta kai akateemiset Facebookissa olijat puolustautuvat. Luokittelu alkoi Ap:sta ja wt-porukasta, ei akateemisista.
T. työtön akateeminen (että ei kaikilla akateemisilla mene hyvin ;))
kuten joku ylempänä mainitsi. Itse olen maisteri enkä ole FB:ssä, koska ei vaan kiinnosta. Livenä olen tosi sosiaalinen, mutta en tykkää viestiä FB:n kautta.
mäkään en tykkää puhella ystävien kanssa atk:n kautta eikä minulla ole edes kännykkää! Aina kaikki valittavat, ettei minua saa kiinni! Aina voi jättää viestin puhelinvastaajaan. Miksi nykyisin on aina niin kiire? Sukulaisiakin näkee niin harvoin.
kuten joku ylempänä mainitsi. Itse olen maisteri enkä ole FB:ssä, koska ei vaan kiinnosta. Livenä olen tosi sosiaalinen, mutta en tykkää viestiä FB:n kautta.
Vauva-lehden AV:lla on white trashia parhaimmillaan :-D
lähes kaikki tuntemani paremmin koulutetut ja sivistyneet ihmiset. Toki siellä on fiksujakin ihmisiä. Tunnen useitakin, joiden on työn takia vähän pakkokin olla siellä. Mutta noin yleensä ottaen se on aika lääst siisön.
joka kertoo fb:n perustamisesta. Voi ehkä avata silmät sille, kuinka suuri juttu se todella on. JOs muuten ei tajua!
olen facebookissa, mutta olen varma, että muoti menee kohta ohi. Tosin sitten tulee jokin toinen sosiaalinen media, esim. Google+ tai jokin muu. Tuskin nämä fb-vastustajat tosin siihenkään lähtevät mukaan.
Mutta summa summarum: mikään ei ole ikuista.