Aineenvaihdunnalliset erot eivät selitä miksi joku on lihava tai laiha (linkki)
Kommentit (14)
koko perhe liikku yhdessä ja toinen tytöistä lihava kun toinen laiha...millä mahtaa selittyä?
oliko vähäisempi liikunta syy vai seuraus, mutta ainakin näin aikuisena on tullut mieleen, että ateriarytmi saattaisi olla aika tärkeä tekijä... Jos syö "koko ajan" jotain pientä, elimistö on koko ajan vararavinnon kartuttamismoodissa, jos taas syö saman määrän ruokaa suuremmissa erissä ja harvemmin, elimistö pääsee välillä myös polttamaan sitä läskiä.
Lapsella on taatusti jokin häiriö tai sitten hän syö salaa.
Voihan tietysti olla että kyseessä on humanoidi.
oliko vähäisempi liikunta syy vai seuraus, mutta ainakin näin aikuisena on tullut mieleen, että ateriarytmi saattaisi olla aika tärkeä tekijä... Jos syö "koko ajan" jotain pientä, elimistö on koko ajan vararavinnon kartuttamismoodissa, jos taas syö saman määrän ruokaa suuremmissa erissä ja harvemmin, elimistö pääsee välillä myös polttamaan sitä läskiä.
just päin vastoin. Todettiin myös artikkelissa että pienet ateriavälit ja pienet annokset edistävät aineenvaihduntaa.
että 3. tietää kaveriensa lasten tarkan liikunnan ja ruoan määrän, kun yleensä vanhemmatkaan eivät tiedä kummankaan todellista määrää, ellei kyseessä ole ihan taaperot.
ei puhuttukaan erityistapauksista.
ylipainoinen, ja tasan tarkkaan tiedän mitä syö. Että repikää siitä. Tähän nyt vaan ei ole mitään selitystä. Kalorimäärä alittaa hivenen normaalitarpeen, eikä syö karkkeja.
koko perhe liikku yhdessä ja toinen tytöistä lihava kun toinen laiha...millä mahtaa selittyä?
Sellainen "touhottaminen" ympäriinsä kuluttaa aika paljon energiaa. Jotkut lapset "touhottaa" ja toiset on enemmän paikoillaan. Siis ihan kotosalla.
aikanaan olin sairaalassa ja söin 1200 kcal/vrk max. En laihtunut kolmessa viikossa grammaakaan vaan päinvastoin lihoin.
saa kilot kertymään ja tätä on lapsillakin. Jos on varma ettei lihominen johdu energiamäärästä niin tutkimuksiin mars mars.
avata linkkiä, mutta kyllä mun logiikan mukaan selittää. Itse voin aika huoletta mässäillä, enkä liho, vaikken mikään superaktiivinen liikkuja olekaan. Moni syö paljon vähemmän (ja ennen kaikkea herkuttelee vähemmän) kuin minä, liikkuu enemmän ja silti on vaikea pitää kilot poissa. En ole siis mikään tikkulaiha, mutta ihan normaalipainoinen, enkä tosiaan liho helposti.
kun jokainen tietää jonkun, joka on laiha, ja voi syödä melkein mitä tahansa lihomatta. Miksei se toimisi toiseenkin suuntaan?
Ja tietysti kyse on todella pienestä prosentista ihmisiä, mutta tarvittaisiin tarkkoja tapoja mitata oma energiankulutus, jotta sen perusteella voitaisiin laatia yksilölliset ruokavaliot. Laihduttaminen nykyisellään on monelle aika mutua, kun ei voi tietää, että mitä mättää, jos paino ei lähde.
Ja olen normaalipainoinen, mutta raskauskilojen tiputtaminen oli paljon vaikeampaa kuin olisin ikinä kuvitellut. Ja toisaalta minulla on sukulaisia, jotka eivät ole koskaan painaneet yli 50 kiloa ja syövät taatusti enemmän kuin minä, herkkuja ja tavallista ruokaa.
eli aineenvaihdunnallisista syistä. Sitten menin puoleksi vuodeksi vaihto-oppilaaksi edullisempaan maahan ja söin lähes päivittäin ravintolassa, juhlin ja istuin kahvioissa. Kiloja kertyi muutamassa kuukaudessa kymmenisen.
Kotiin päästyäni huomasin, että normaali ruokavalioni on oikeastaan aika terveellinen. Huomasin vasta jatkuvalla syöpöttelyllä, että kyllähän minäkin sitten lihoan, jos todella muutan ravintotottumuksiani.
N30