Mitä tehdä kun esikoisen mielestä äiti lyö lasta kun suuttuu?!?!?
Olen ihan ihmeissäni!
Esikoinen oli eilen tilittänyt isälleen tai siis lähinnä todennut että äiti lyö meitä kun suuttuu ja oikein havainnollistanutkin ja näyttänyt miehelleni että miten(litsari poskelle).
Olivat siis olleet autossa ja radiossa oli puhuttu siitä saako lasta lyödä...
Tiedän että olen kuin "raivo härkä" kun suutun, mutta en lapsia kyllä lyö! Yhden kerran olen tyttöä läpsäissyt kun tilanne oli sellainen että tyttö oli ihan hysteerinen ja vaaraksi itselleen ja muille, mutta silloinkin "lyönti" oli ns. hellä eli sain tytön vain tilanteesta pois ja tästä puhuttiin jälkeenpäin ja pyysin anteeksi ja kerroin lapsille ketään ei saa koskaan lyödä. (tekopyhää tuon teon jälkeen, tiedän, enkä ole asiasta ylpeä)
Tämä tyttö ei muuten ole tuo kyseinen esikoinen.
Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä? Ajattelin että puhun esikoisen kanssa että miksi hän on sitä mieltä että lyön heitä, että mistä tässä on kysymys.
Tämä lyöntiasia on jotenkin muutenkin "pinnalla" esikoisella ja eilenkin puhui minulle yhdestä kaveristaan ettei hän pidä sitä enään niin hyvänä kaverina koska tämä kyseinen kaveri kuulemma aina suuttuessaan lyö ja potkii häntä ja häneen sattuu. Kyseinen kaveri on samanikäinen kuin poikani mutta hyvin paljon pienikokoisempi.
Tämä poikani kaveri on ns. äidin lellikki ja perheen viimeinen lapsi ja erittäin herkkä tapaus ja voi alkaa itkemään ihan kummalisista syistä, enkä nyt tiedä onko alkanut kovettamaan itseään ja reakoimaan tällä tavalla. Hän siis saattaa suuttua jostain poikani vitsistä tai muusta asiasta ja alkaa todellakin potkimaan ja hakkaamaan poikaani...
Kommentit (41)
Onko teitä tällaisten lasten vanhempia sitten kuritettu kotona?
ja kertoa tytön puheista. Voisiko taustalla olla masennusta tms mikä painaa mieltä? Tuossa mittakaavassa kerrotut keksityt puheet kuulostaa huolestuttavilta. Ja kuten täällä joku sanoikin, niin kannattaa ottaa yhteyttä tytön kavereitten vanhempiin ja kieltää antamasta rahaa, jos tuo on keino sitä saada. Tyttösi tarvitsee nyt selkeästi aikuista läsnäoloa, rakkautta ja rajoja. Kannattaa selvittää, olisiko mielen päällä tosiaan jotain, mikä painaa. Tsemppiä!
juu, meillä avomiehen silloin 5v poika oli kertonut äidilleen, että mummi (isänäiti) oli antanut sapiskaa. No äiti käski selvittämään asian, vaikka kyllähän tuo isovanhemmat tietäen on sula mahdottomuus.
Selvisi, että mummi oli pojan tottelemattomuuteen todennut, että jos olisi oma poika niin saisi sellaisesta käytöksestä sapiskaa. Poika oli kysynyt että mitä se on ja mummi oli selittänyt ja kertonut miten hänen omassa lapsuudessa oli toimittu.
Tästä reilun viikon päästä poika oli sitten äidilleen puhunut sapiskan saamisesta. Eli hyvin värikäs ja mielikuvituksellinen on leikki-ikäisen lapsen mieli, enkä tuota ottaisi niin vakavasti. Varsinkin kun itse tiedätte asian oikean laidan. Meidän tapauksessa saattoi osaksi olla kyse tilanteen ja asioiden "värittämisestä", on nimittäin fiksu poika, ja äiti hysteriaan taipuvainen.
Olen myös keskustelun kannalla, hyvä lapselle selittää mitä se merkitsee ja kysyä miksi niin sanoo. Luulen, että uusi asia on jäänyt pyörimään pieneen mieleen... Ainoa harmi tässä on jälleen kerran Suomen lainsäädäntö, se kun ei anna kasvattaa lasta rajojen kanssa ja väärinymmärryksillä vakavat seuraukset.
niin tulee poliisi ja vie äidin pois ja lapsi joutuu lastenkotiin siperiaan.
www.alalyolasta.fi eli on lastensuojelunkeskusliiton kamppanja sivut. Sielläkin on keskusteluosio.
En tiedä löytyisikö sieltä apuja tällaiseen.
Minun äiti kyllä joka päivä hakkaa minua eikä ikinä pyydä anteeksi. Olen 9 v ja se aina keksii syyn hakata mua.. On monesti huutanu että "oisitpa vaa kuollu" yms "pyysi" kyllä siitä anteeks.. Joudun joskus jäädä koulun jälkeen pihalle koska en tahdo mennä kotiin... minulla on 4sisarusta ja olen toisiksi nuorin. Äiti yleensä repii hiuksia ja nostaa mut päästä ilmaan ja heittää mut.. joskus on raapinukki.. ei osta mulle vaatteita vaan joudun pitää pieniä ja vanhoja vaatteita.. en saa harrastaa mitään ja ruokaa ei aina saa.. olen muka meidän perheen tyhmin vaikka saatan olla kiltein. Kuten olen aina äitienpäivänä ostanu kukkia äitille ja tehnyt kortin jotta äiti rakastaisi minua enemmän.... ei oo auttanu.. Itse ajattelen että kun mä oon aikuinen nii aion hankkii ehkä 3 lasta enkä hakkaisi niitä ikinä.... mitä mieltä olette tästä ja onko tämä sallittua ja pitäisikö saada apua jostain
Minun äitini on väkivaltainen ja ei pyydä anteeksi kun esim potkii tai uhkailee minua kokoajan en pidä tästä lainkaan olen itse 30 vuotta aikuinen nainen äitini oli tänä aamuna väkivaltainen nainen hän potki ja huusi niin kovaa että koko talo kaiku minä itkin ja itkin koska minua sattutetiin
On mennyt pieleen lapsen kasvatus nyt ois korkea aika muuttaa toimintatapoja. Lapset ymmärtävät kyllä kun asiat kertoo rauhallisesti. Ei tietenkään silloin kun on raivo päällä. Aikuisen on pysyttävä rauhallisena lapsen kiukkuun ja huutoon ei lähdetä mukaan (omien tunteiden hallinta) lasta ei eristeta ei laiteta parvekkeelle ei omaan huoneeseen. Jos lapsi on satuttamassa itseään tai muita voi lasta pidellä hetken kiinni. Kun pahin raivo on ohi aletaan asiasta keskustelemaan. Aikuinen voi sanoittaa tunteita riippuen lapsen iästä. 3 ikävuodesta eteenpäin voi lapsen kanssa käydä läpi hänen käytöstään. Parvekkeelle ei mennä huutamaan että lyödään kun sellaista ei ole tapahtunut. Lapselle kerrotaan rehellisyyden tärkeys. Aikuisen omilla toimilla esimerkillä on taivaallinen voima. Keskustelut oman lapsen kanssa silloin kun raivo ei ole päällä on ehdottoman tärkeitä. Säilyttämällä puheyhteys lapseensa auttaa myös murrosiän kuohuissa
Olet aikuinen lähde pois hullun luota. Kerro hänelle että et enää ikinä palaa jos käytös jatkuu.
Alaikäinen ei voi lähteä pahoinpitelijä sä luota siksi se onkin järkyttävää. Aikuinen voi poistua eikä tarvitse väkivaltaa hyväksyä
Ap sina tehda niin, että panat aivosi narikkaan ja menet ottamaan päivälääkkeesi. Nämä sinun mielikuvitustarinasi ovat helposti tunnistettavissa.
Lastensuojeluun saisi viedä hyvin monen lapsen Suomessa. Kun katsoo ympärilleen henkistä väkivaltaa näkee jatkuvasti huutamista, lasta ei huomioida kännykkä on tärkeämpi. Lapsia potkitaan lyödään se on yksi kasvatusmetodi. Kun taidot ei riitä otetaan nyrkit käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Kysyin jälkeen päin, että tietääkö mitä tukistaminen on? ei tieb´nyt, mutta oli hienoa kertoa tollaista potaskaa. Asiasta puhuttiin ja nyt tietää, ettääiti voi huutaa joskus kovaakin, mutta ei lyö tai tukista :) Nyt tyttö on 7v.
Ja poikasi pitäisi saada kuravaatteet.
Voi sinua tyttö parka puhu opettajalle soita lastensuojeluun pääset pois äitisi luota. Nyt kokemasi pahoinpitely tulee vaikuttamaan koko loppuelämä ajan. Mitä nopeammin pääset pois sitä parempi
Tämäki lapsi on jo aikuinen 😄
Vierailija kirjoitti:
On mennyt pieleen lapsen kasvatus nyt ois korkea aika muuttaa toimintatapoja. Lapset ymmärtävät kyllä kun asiat kertoo rauhallisesti. Ei tietenkään silloin kun on raivo päällä. Aikuisen on pysyttävä rauhallisena lapsen kiukkuun ja huutoon ei lähdetä mukaan (omien tunteiden hallinta) lasta ei eristeta ei laiteta parvekkeelle ei omaan huoneeseen. Jos lapsi on satuttamassa itseään tai muita voi lasta pidellä hetken kiinni. Kun pahin raivo on ohi aletaan asiasta keskustelemaan. Aikuinen voi sanoittaa tunteita riippuen lapsen iästä. 3 ikävuodesta eteenpäin voi lapsen kanssa käydä läpi hänen käytöstään. Parvekkeelle ei mennä huutamaan että lyödään kun sellaista ei ole tapahtunut. Lapselle kerrotaan rehellisyyden tärkeys. Aikuisen omilla toimilla esimerkillä on taivaallinen voima. Keskustelut oman lapsen kanssa silloin kun raivo ei ole päällä on ehdottoman tärkeitä. Säilyttämällä puheyhteys lapseensa auttaa myös murrosiän kuohuissa
16 vuotta vanha aloitus.
Lasten pahoinpitely ei ole mitään mielikuvitusta vaan aivan totta nykyajan Suomessa. Jos vähäkin seuraa uutisia. Lapsia tapetaan omien vanhempien toimesta.
Silti ajankohtainen aihe vaikka on vanha aloitus
Kysyin jälkeen päin, että tietääkö mitä tukistaminen on? ei tieb´nyt, mutta oli hienoa kertoa tollaista potaskaa. Asiasta puhuttiin ja nyt tietää, ettääiti voi huutaa joskus kovaakin, mutta ei lyö tai tukista :) Nyt tyttö on 7v.