Laittaisitko lapsesi yksityiskouluun mikäli mahdollista?
Itse laittaisin heti mikäli paikkakunnallamme sellainen olisi. Olen lopen kyllästynyt perusopetuksen luokissa vallitseviin työrauhaongelmiin.
Koulupäivät tahtovat mennä vain heikoimpien ja toisaalta kaikkien häitiköiden ehdoilla. Hyville oppilaille ei tarjota mitään ekstraa.
Ja kokemusta asiasta löytyy, olen itse toiminut 10 vuotta opettajana.
Kommentit (43)
Ei se ainakaan Suomessa mene niin. Esim. Steinereissä on usein jopa keskimääräistä heikompia oppilaita.
koska sinnehän otetaan ihan kaikki jotka keksii sinne mennä. Ei ole pääsykokeita, eikä karsintaa, kuten muissa yksityiskouluissa.
enkä väitä, että ovat parempia, mutta ovat erilaisia. Perheet ovat motivoituneita, kiinnostuneita, valmiita sijoittamaan rahaakin lapsen koulunkäyntiin, lapsi on tärkeä.
Ja siis opetuskokemusta on peruskoulusta itsellä, jossa on aivan mahtavia perheitä, ja sitten niitä, joita ei koulu ihan niin nappaa.
uskon kuitenkin että opetusryhmät ovat pienempiä ja heterogeenisempiä. Ja mikäli kouluun pitää purkiä, nostaa se väkisinkin tasoa. Toisaalta myös jos koulussa on lukukausimaksu tms vaikuttaa sekin varmasti koulun oppilasjakaumaan.
Olen vahvasti sitä mieltä että ahkera, rauhallinen ja tunnollinen oppilas ansaitsee hyvän, rauhallisen ja turvallisen oppimisympäristön. Harmi vaan kun omalla paikkakunnallamme eikä tässä lähelläkään ole yksityiskouluja!
Uskon että viiden vuoden kuluttua yksityiskouluja on huimasti enemmän kuin nyt. Koulujen määrä kasvaisi räjähdysmaisesti jos vanhemmat tietäisivät millaista koulun arki on!!!!
AP
siis jo ekaluokalla?
Useimmitenhan yksityiskouluilla on taustalla jokin ideologia, eipä taida olla sellaisia, joissa rahalla saisi parempaa opetusta.
musiikkiluokalle, kieliluokalle tms. Ei se itse koulu paljon mitään ratkaise, tärkeämpi on se luokkaympäristö, jossa oppiminen oikeasti tapahtuu.
Erikoisluokilla on motivoituneemmat lapset.
liikkuu käsi kädessä! Rauhallinen koulu=rauhallinen luokkaympäristö. Uskoisin myös että yksityiskouluissa on motivoituneempia oppilaita ja henkilökuntaa.
Toivosin todellakin Suomessa yksityiskoulukulttuurin kehittymistä!
nykyisessä peruskoulussa hyville ja motivoituneille oppilaille ei ole tarjolla juuri mitään. Opetusajasta tuntuu suuri osa menevän joko kurinpitoon tai sitten tukiopetustasoiseen vanhojen asioiden jankkaamiseen.
Harkitsin pitkään oman lapseni laittamista yksityiskouluun tai jollekin erikoistumisluokalle, mutta lapsi itse halusi lähikouluun mihin kaikki kaveritkin menee.
Lapseni käyvät tavallista koulua, vaikka mahdollisuus oli yksityisiinkin kouluihin.
Olen itse käynyt lapsena yksityisen koulun, ja olen myös opettanut sekä yksityisessä että tavallisissa kouluissa.
Meidän lapsen luokalla on yksi somalityttö, joka vie suhteettoman suuren osan opettajan ajasta (ei osaa kunnolla suomea, ei osaa keskittyä, paljon poissaoloja, ei tee läksyjään, jne.). Jos heitä olisi useampia, vaikuttaisi se jo koko luokan tilanteeseen.
Tämä on siis vain yksi esimerkki, varmasti kaikenlaisia muitakin löytyy, mutta jos siis "tilanne sen vaatisi", niin ehdottomasti laittaisin lapsen yksityiskouluun, sillä haluan taata hänelle parhaat mahdolliset edellytytkset oppimiseen.
Olen itsekin ollut lapsena ulkomailla yksityiskoulussa, ja ero normikouluun on kyllä merkittävä.
Meneekö rauhallisuus ja varakkuus jotenkin käsi kädessä?
Mun lapseni luokan pahin häirikkö on lääkäripariskunnan poika. Varmaan olisi yksityiskoulussa jos täällä sellaisia olisi.
tällä hetkellä melkoisen muutoksen tarpeessa. Osa oppilaista käyttäytyy todella häritsevästi ja terrorisoi muita oppilaita ja opetusta. Julkisuudessa vaaditaan aina näiden häirikköoppilaiden etuja, koska joku rohkea vaatii työrauhaa ja opetusta tunnolliselle ja rauhalliselle oppilaalle!
Ope itsekin.
Jos maassa on selkeä järjestelmä välillä yksityiskoulut vrt. julkiset koulut, yleensä niissä julkisissa kouluissa on sitten se yhteiskunnan pohjasakka. Suomessa onneksi näin ei ole.
varmasti kaikki olekaan rauhallisempia. Uskon kuitenkin että VALTAOSA yksityiskoulujen oppilaista on motivoituneita ja heidän perheensä ovat koulumyönteisiä. Nyt peruskoulussa tilanne on niin että VÄHEMMISTÖ oppilaista on näitä koulumyönteisiä.
Uskon myös että mikäli vanhemmat opetuksesta ja koulusta yleensä jotain joutuisivat maksamaan koulua arvostettaisiinkin enemmän.
AP
Mitä yksityiskouluja Suomessa on?? En tunne juuri yhtäkään edes pkseudulla, jos stainerit ja kv.koulut jätetään pois.
uskon kuitenkin että opetusryhmät ovat pienempiä ja heterogeenisempiä. Ja mikäli kouluun pitää purkiä, nostaa se väkisinkin tasoa. Toisaalta myös jos koulussa on lukukausimaksu tms vaikuttaa sekin varmasti koulun oppilasjakaumaan.
Olen vahvasti sitä mieltä että ahkera, rauhallinen ja tunnollinen oppilas ansaitsee hyvän, rauhallisen ja turvallisen oppimisympäristön. Harmi vaan kun omalla paikkakunnallamme eikä tässä lähelläkään ole yksityiskouluja!
Uskon että viiden vuoden kuluttua yksityiskouluja on huimasti enemmän kuin nyt. Koulujen määrä kasvaisi räjähdysmaisesti jos vanhemmat tietäisivät millaista koulun arki on!!!!
AP
yksityiskoulujen opetusryhmät heterogeenisempiä? Qué?
Muta sinne oli kyllä pääsykokeet. Englanninkielinen koulu.
olisi helppo oleskella myös vapaa-ajalla niin toki laittaisin. Mutta en alkaisi viemään lapsia kauas kouluun, jolloin luokkakavereita ei enää olisikaan lähinurkilla.
ja se on hyvä ratkaisu, koska sillä tavalla keskiarvo on koko murrosiänkin ajan pysynyt yli 9. Taviskoulussa ei saa osata, siellä leimataan hikariksi ja kiusataan, yksityiskoulussa osaamista ei tarvitse hävetä.
ja lapseni ovat yksityiskoulussa, enkä heitä tavalliseen peruskouluun laittaisi. Ihan toisenlaista on koulunkäynti koulussa, johon pitää hakeutua erikseen.