Palkkatasoista... missä oikein mennään pk-seudulla?
Palstagallupeissa ja monessa avauksessa annetaan ymmärtää että pk-seudun korkeakoulutettujen asiantuntijoiden/ pikkupomojen palkkataso alkaa 5000€/kk ja on lähinnä siitä ylöspäin.
Olen hakenut muutamaa paikkaa ja parissa on päästy haastatteluun asti ja sitten palkkakysymyksen kohdalla: tää sun pyyntö on kyllä aivan yläkanttiin, ei meillä tälläisiä palkkoja makseta. Tai sitten hakemuksen perään soittaessa on sanottu " palkkapyyntö oli liian korkea". Aina sanotaan että liian halvalla ei saa itseään myydä mutta millä te saatte niitä hommia alunperin?
Kommentit (17)
Monen korkeakoulutetun palkat asiantuntija ja myös pikkupomotehtävissä jäävät ronskisti tuon alle. Esim. minä YTM ja palkka on noin 2800 ja mies DI ja palkaa saa muistakseni noin 3500. Työskennellään julkisella puolella mutta vaativissa asiantuntijatehtävissä kummatkin ja mies vallankin tekee rahaa lafkalleen (tulostavoitteita vaikka julkisella puolella työskenteleekin) ronskisti palkkaansa enemmän. En tosiaan perustaisi palkkatoivetta tämän palstan keskusteluille mutta toki varmaan vähän alasta riippuu.
Jos olet vastavalmistunut, on yli 5000 euron palkka hyvin epätodennäköinen. Jos taas työkokemusta on yli 10 v. voi yli 5000 euron palkka olla jo ihan realistinen.
Eri ala, eri palkat. Minä olen asintuntijatehtävissä ja korkeasti koulutettu, mutta valmistunut vasta 2v sitten. Palkkapyyntöni uudesta työstä olisi n. 4000e.
koskee oikeaa työelämää, eikä mitään julkishallinnon suojatyöpaikkoja.
tehtävään vaaditaan amk- tai korkeakoulututkinto. Vaatimuksena myös työkokemusta vähintään muutamalta vuodelta, koska edellyttää spesifiä tietoa ja kokemusta, jota ei kouluissa opeteta.
Niin ja palkka huikeat 3300 euroa.
Eli riippuu niin alasta, ei ole kaikilla aloilla tuo 5000. Voi olla, että palkkavaatimuksesi on oikeasti yläkanttiin.
Juuri tarjottiin asiantuntujatehtävissä työtä 6400 / kk, mutta en ottanut kun olisi palkka laskenut.
Itse kävin juuri työhaastattelussa, asiantuntijatehtäviin, joissa vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto. Palkkatoiveeksi ilmoitin 3000 €. Haastattelussa sanoivat, että toive on aivan liikaa, korkeintaan 2300 € maksavat.
Helsingissä siis.
Ja pikkupomona Helsingissä olen. Mutta valitettavasti matalapalkka-alalla.
Mieheni taas tienaa yli neljä tonnia kuussa plus vuosibonus huitelee jossain 15 tuhannen paikkeilla. Mutta hän aloitti ko. firmassa parin tonnin palkalla ja osoittanut osaamisensa ja tarpeellisuutensa firmalle ja palkka on siitä noussut muutamassa vuodessa tuohon.
Ja mikä on ylempi korkeakoulututkinto, jolla tarjotaan 2300 enintään? Kiinnostaa, että osaan lapset pitää poissa tuommoiselta alalta.
Ja mikä on ylempi korkeakoulututkinto, jolla tarjotaan 2300 enintään? Kiinnostaa, että osaan lapset pitää poissa tuommoiselta alalta.
t. 11
ja erikoistuminen kapealle erityissektorille, vaativat asiantuntijatehtävät yksityisellä, koulutus OTK ja palkka 6000 €/kk. Aiemmin lähes vastaavat työtehtävät julkisella puolella ja palkka enimmillään 4700 €/kk. Molemmat työpaikat Helsingissä.
sun asenteesi on ikävä. Olisi mukavampaa, jos osoittaisit arvostusta muiden työtä kohtaan etkä halveksuntaa. Voisi olla kasvattavaa tehdä hetki töitä julkishallinnossa. Suojatyöpaikkoja ei enää ole.
On työnantajia jotka haluavat sen halvimman työntekijän ja sitten on niitä(kin)jotka haluavat juuri SINUT siihen työhön vaikket olisikaan halvin.
Nyt on aikalailla työnantajan markkinat monella alalla. Eli hakijoita on... joten työnantajat myös käyttävät sitä hyväkseen. Mutta täytyy muistaa että se ei välttämättä ole kovin pitkänäköistä.
Jos työntekijälle maksetaan paskaa palkkaa niin se tod.näk. lähtee heti kun saa paremmin palkatun työn ja sitten on taas uuden työntekijän etsintä edessä.
Tai pitää tetenkin joillakin harvoilla, mutta silloin täytyy olla työssään tosi hyvä > sellainen, että rekrykonsultit soittelee perään ja että sinut tunnetaan alalla. Täytyy pystyä tienaamaan oma palkkansa firmalle moninkertaisesti takaisin.
Sanoisin, että jos perustat oman palkkapyyntösi Vauva-palstan keskusteluihin, et voi olla kovin pro työssäsi.