Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettotulot nousevat 1000 eurolla. Auttakaa järkevään kulutukseen!

Vierailija
28.08.2011 |

Pelkään, että elintaso vain nousee ja raha häviää sen mukana kuin tuhka tuuleen. Että ostettaisiin vain kalliimpaa ruokaa, käytäisiin useammin kampaajalla ja jätettäisiin alennusmyynnit väliin..

En ole kiinnostunut sijoittamisesta sen kummemmin, en halua sijoittaa rahaa osakkeisiin tms. Tällä hetkellä menee 100 säästötilille ja 40 euroa kuussa rahastoon. Säästöön voisi mennä enemmänkin.

Mitä te tekisitte?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina jollain könttäsummalla tietyin väliajoin. Esim. kun olet säästänyt 10 000 e niin lyhennä 5000 e sitä lainaa ja vielä jää pahan päivän varalle säästöjä. Niin tekisin itse. Nyt on huono aika sijoittaa, en tiedä onko aallonpohja näkyvissä. Tai säästä, odota aallonpohjaa ja osta sitten (asunto, osakkeita, mitä vaan).

Vierailija
22/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilun 2000 euron nettotuloista

-1000 euroa enemmän lainanlyhennykseen (eli 2250 €)

-500 euroa matkatilille

-500 euroa yleiseen elintasonnousuun, eli laadukkaampaan elämiseen (useampia kampaamokäyntejä, enemmän vaatteita, parempaa ruokaa, kulttuurielämää jne.

Nostetaan myös hyväntekeväisyyteen menevää rahaa 65 eurosta 100 euroon.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin miettisin ja haluaisin oikeasti jotain konkreettista elämään jos tulot nousisi rajusti. Tuntuisi tosi hölmöltä jos ne rahat vain katoisivat johonkin.

Mä alkuun varmaan käyttäytyisin kuin Roope Ankka ja säästäisin ton ylimenevän tonnin pahan päivän varalle. Lapsiperheessä (varsinkin asuntolainallisessa) tuo tonnin vararahasto (mikä teillä on) on ihan liian pieni. Muutaman kuukauden jälkeen alkaisin sitten alkaisin säästämään esim johonkin matkaan. Siivoojaa miettisin kyllä varmasti myös parin kuukauden jälkeen kun arki on asettunut uomiinsa ja omat tarpeet selkeämmät.

Vierailija
24/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen palaamassa työelämään ja olenkin miettinyt miten tuolle lisärahalle käy. Uusia menoja tulee kuten tuo tarhamaksu ja bensoihinkin saattaa mennä enemmän kuin nykyään. Olenkin miettinyt, että jääkö sitä käteen kuitenkaan sen enempää kuin nyt hoitovapaalla. Tuleekohan sitä ikäänkuin huomaamatta esim käytyä ulkona syömässä, koska aiemmin ei ollut varaa? No, muutaman kuukauden päästä sekin selviää =)

Valitettavasti en osannut neuvoa, mutta tarjosin hieman vertaistukea ;)

Vierailija
25/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sen verran herkulliset kurssit.

Vierailija
26/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olisin niin tylsä, että yrittäisin varmaan saada suurimman osan säästöön. Ja minä varmaan ostaisin niitä osakkeitakin. Eli varmaan laittaisin rahat vaan tilille ja osalle sitten avaisin jonkun korkotilin ja osalla ostaisin osakkeita kun olisi ehtinyt kertyä jonkin verran rahaa. Tavoitteena varmaan olisi pidemmän päälle hankkia rahoilla isompi asunto, mökki tai säästää lapselle ja varmaan näitä kaikkiakin ennen pitkää näillä rahoitettaisiin. Samalla olisivat pahan päivän rahastona esim. sairastumisen tms. varalle.

Toki tuo riippuu aika paljon lähtötilanteestakin. Mun ei ole tarvinnut vielä koskaan pihistellä niin en oikein keksi muuta mihin säästäisin tai mihin haluaisin kuluttaa enemmän kun nyt kulutan. Jonkun pienen summan esim. 100 e kuussa voisin vaikka ajatella tuhlaavani lisärahana matkustamiseen ja ulkona syömiseen esimerkiksi mutta muuten itse kyllä yrittäisin säästää.

Vierailija
27/29 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojan palkkaaminen kuulostaa minustakin hyvältä.

Luin muutenkin ketjun vasta nyt. Minä sanoisin, että säästäisin kyllä alkuun ihan huomattavan osan noista rahoista edes muutamia kuukausia ihan vain pahanpäivän varastoksi. Toki ihmisiä on eri lähtöön mutta mielestäni alle 1000 euroa säästöjä kuulostaa pieneltä määrältä. Sellainen summahan menee hetkessä jos esim. monet kodinkoneet särkyvät lähes yhtäaikaisesti. Ja mielestäni sellaisiin hankintoihin ei koskaan kannata ottaa lainaa jollei ole ihan pakko.

Mutta tärkeintä on tehdä niin kuin teistä itsestä tuntuu hyvältä.

Vierailija
28/29 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnakin puskurirahasto huomattavasti suuremmaksi. Joku 5000e voisi olla tavoite.

Sitten se kotisiivooja. Kun siivoukselta saastyy aikaa perheen kanssa olemiseen, harrastamiseen ym., se on jotain mita ei voi tietenkaan jalkeenpain rahassa mitata mutta tunnearvo on ikuinen.

Matkailu avartaa aina, lisaksi voi sivistaa itseaan kulttuurilla (esim. teatteri, konsertit jne.)

Vierailija
29/29 |
29.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti toi siivoojaa. Unohdin sen, sillä meillä sellainen on jo ollut vuosikausia. Nyt kun meidänkin tulot nousevat, olen ajatellut törsätä siivoojaankin hiukan enempi. Eli nykyisin käynyt n. 1 x kk, nyt voisi pyytää käymään n. 2-3vkon välein. Kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa tulee n. 20-40e / siivouskerta riippuen kauan on ja mitä tekee.

Jos et vielä tiedä mitä tekisit rahoille, jotka jäävät tilille, niin voisitko vain siirtää ne säästötilille kunnes teille valkenee niiden kohtalo? Näin ei tule törstättyä kaupoissa hetken mielijohteesta.

Olen itse kaveripiirissäni huomannut että parhaiten säästöön saavat ovat juuri niitä kirppiksellä / huutiksessa kävijöitä. Itse mielelläni ostan uutena lapsille H&M peruskamaa, joskus törsään merkkivaatteisiin lapsillekin ja juuri siitä syystä ei meille rahaa säästöön jää ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän