Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettotulot nousevat 1000 eurolla. Auttakaa järkevään kulutukseen!

Vierailija
28.08.2011 |

Pelkään, että elintaso vain nousee ja raha häviää sen mukana kuin tuhka tuuleen. Että ostettaisiin vain kalliimpaa ruokaa, käytäisiin useammin kampaajalla ja jätettäisiin alennusmyynnit väliin..

En ole kiinnostunut sijoittamisesta sen kummemmin, en halua sijoittaa rahaa osakkeisiin tms. Tällä hetkellä menee 100 säästötilille ja 40 euroa kuussa rahastoon. Säästöön voisi mennä enemmänkin.

Mitä te tekisitte?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohdin samaa. Mutta meillä on luottokorttilaskuja, joihin oma tilini uppoaa ensimmäiset kuukaudet. Sen jälkeen ylimääräiset rahat perheemme lomamatkaan. Jos jäisi ihan reippaasti ylimääräistä vieläkin, laittaisin enemmän omalle eläkesäästötililleni rahaa. Nyt menee 40e/kk. Ja lasten sijoitustilille (rahastot ja osakkeet) menee 100e. Tuplaisin molemmat.

Mieti, mitä haluatte, matkoja, uutta asuntoa, maksaa lainaa pois?

Vierailija
2/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohdin samaa. Mutta meillä on luottokorttilaskuja, joihin oma tilini uppoaa ensimmäiset kuukaudet. Sen jälkeen ylimääräiset rahat perheemme lomamatkaan. Jos jäisi ihan reippaasti ylimääräistä vieläkin, laittaisin enemmän omalle eläkesäästötililleni rahaa. Nyt menee 40e/kk. Ja lasten sijoitustilille (rahastot ja osakkeet) menee 100e. Tuplaisin molemmat.

Mieti, mitä haluatte, matkoja, uutta asuntoa, maksaa lainaa pois?

aletaan lyhentää lainaa 1000 eurolla enemmän. Eli 1000 jää senkin jälkeen vielä muuhun elämiseen. Matkusteluun voisi säästää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä:

- lomatili

- talotili ( kodin yläpito)

- kodinkonetili ( rikkoutuneiden korjausvara)

- hupitili ( leffat yms)

Jokaiselle tilille 100€/kk ja sitten käyttö vain tarkoituksensa mukaan.

Meillä olisi käyttöä vielä vakuutus-, puutarha-, huonekalu ja lastenharrastustileille ainakin. Ja eläkesäästämiseen ja lasten opiskeluihin ja autokouluihin voisi säästää

Vierailija
4/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toinen vanhempi ollut kotona tähän asti?

Silloin esim. siivoojan palkkaaminen voi helpottaa arkea

Vierailija
5/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoajaa olen miettinyt, mutta meneekö se juuri tuohon elintason nousuun ja raha vain häviää? Tuntuu niin järjettömältä, että minun töihin menemiseni tarkoittaisi vain elintason nousua, eikä muutosta.

Haaveilen matkustamisesta, ehkäpä perustamme matkatilin. Vararahasto hätävaraksi olisi myös tarpeellinen, nyt ei ole säästössä kuin vähän alle 1000 euroa.

Uusiin harrastuksiin ja vaatteisiin saisi helposti upotettua kaikki rahat..

ap

Vierailija
6/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjoituksia otetaan vastaan ;)

Vierailija
7/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintason nousuun ei saa mennä rahaa muttet halua sijoittakaan?

Vierailija
8/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita tuntuva summa hyväntekeväisyyteen, niin joku muukin voi kokea muutosta!

Vierailija
9/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita tuntuva summa hyväntekeväisyyteen, niin joku muukin voi kokea muutosta!

Summaa nostamme 100 euroon.

ap

Vierailija
10/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoajaa olen miettinyt, mutta meneekö se juuri tuohon elintason nousuun ja raha vain häviää? Tuntuu niin järjettömältä, että minun töihin menemiseni tarkoittaisi vain elintason nousua, eikä muutosta.

Haaveilen matkustamisesta, ehkäpä perustamme matkatilin. Vararahasto hätävaraksi olisi myös tarpeellinen, nyt ei ole säästössä kuin vähän alle 1000 euroa.

En oikein ymmärtänyt tuota "vain elintason nousua, eikä muutosta" kohtaa. Eikö elintason nousu sinällään ole muutos?

Mun ehdotukset on että aluksi alatte kerätä lomatiliä ja myös isonnatte muuten säästöön menevää summaa, jotta teillä on vähän isompi vararahasto kuin nyt. Osasta rahasta kannattaa ihan suosiolla ajatella menevän elintason nousuun, töissä ollessa ei ehdi niin aleissa kierrellä ja ruokaakin voi tehdä sen mukaan mitä haluaa, ei mihin on varaa.

Kotisiivous on minusta ihan järkevä rahankäyttökohde, jos on kiireiset vanhemmat ja pieniä lapsia. Useimmat muut kodin hommat on niin päivittäisiä ettei niitä järkevästi ulkoista.

Selkeästi sinua kiinnosti matkailu, muut isommat mahdolliset säästökohteet on uusi koti, remontti tai auton uusiminen.

Vierailija
11/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tukekaa Kreikkaa.....

Siihen sopii joka penni ja sentti.

Vierailija
12/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärtänyt tuota "vain elintason nousua, eikä muutosta" kohtaa. Eikö elintason nousu sinällään ole muutos?

Mun ehdotukset on että aluksi alatte kerätä lomatiliä ja myös isonnatte muuten säästöön menevää summaa, jotta teillä on vähän isompi vararahasto kuin nyt. Osasta rahasta kannattaa ihan suosiolla ajatella menevän elintason nousuun, töissä ollessa ei ehdi niin aleissa kierrellä ja ruokaakin voi tehdä sen mukaan mitä haluaa, ei mihin on varaa.

Kotisiivous on minusta ihan järkevä rahankäyttökohde, jos on kiireiset vanhemmat ja pieniä lapsia. Useimmat muut kodin hommat on niin päivittäisiä ettei niitä järkevästi ulkoista.

Selkeästi sinua kiinnosti matkailu, muut isommat mahdolliset säästökohteet on uusi koti, remontti tai auton uusiminen.

Tähän asti on pärjätty miehen tuloilla ja nyt onkin kaksi tulonsaajaa taloudessa. Lähipiirissä olen vain huomannut, että vastaavassa tilanteessa se toisen palkka katoaa nopeasti muuttuneisiin kulutuskäytäntöihin, eikä elämä varsinaisesti muutu miksikään. Syödään kalliimpaa ruokaa, hankitaan kalliimpi auto, käydään useammin kampaajalla, lapsilla kalliimpia vaatteita jne.

Ehkä meillä sitten aletaan panostaa matkailuun, sitä ei olla oikein päästy tekemään. Minusta taitaa hyvää vauhtia tulla pennosista kiinni pitelevä kirppareita koluava äiti, joka säästää tuon tonnin kuussa "pahan päivän varalle" :)

Pitäisi antaa periksi ja ottaa esimerkiksi siivooja helpottamaan arkea..

ap

Vierailija
13/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo elintason nousua kuvaavat asiat ovat mun mielestä muutoksia.

Vierailija
14/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo elintason nousua kuvaavat asiat ovat mun mielestä muutoksia.

nyt tulojen muuttuessa vaihtaa auto kalliimpaan ja alkaa elää samanlaista elämää kuin aiemmin, mutta vain kalliimpaa. Siis kalliimmat vaatteet, kalliimmat huonekalut, kalliimmat kaikki. En ehkä osaa sanoiksi pukea, mitä haen. Ehkä olen niin monta vuotta joutunut laskemaan rahoja, etten enää osaa käyttää näitä "ylimääräisä" mihinkään järkevään.

Tai sitten alan säästää sitä tonnia jollekin tilille ja otan sitten, kun keksin mikä se muutos on :)

ap

Vierailija
15/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli että teillä tosiaan jää tuo 2000 enemmän käteen?

Minun nettopalkkani on 3000, ja hoitovapaalla sain 500. Nettotulot nousivat siis 2500, mutta tarhamaksuihin menee 500 ja työmatkoihin, lounaisiin ja työvaatteisiin muutama satanen kuussa. Lisäksi ruokaan menee suhteessa enemmän rahaa, kun pitää saada nopeasti valmista ja käydään myös enemmän ulkona syömässä, sillä elämä on kiireisempää. Näin siis 3000 palkasta jää ehkä 1500 enemmän käteen, jonka pistämme säästöön asuntoa varten.

Auto meillä on sama, ja se on velaton, eikä meillä ole tarvetta sitä vaihtaa. Lastenvaatteisiin menee sama kuin ennenkin, emme ole koskaan ostaneet juuri kirppiksiltä vaan kierrättäneet lapselta toiselle perheen sisällä.

Mutta tuo tonnin korotus lainanlyhennykseen on mielestäni hyvä juttu. Monet ottavat siivoojan, mutta me emme ole sitä tarvinneet. Lastenhoitoapua voisi ostaa illoiksi, mutta meillä ei ole vain energiaa etsiä sopivaa hoitajaa. Me emme matkustele, mutta jos haluaisimme, ei sitä varten tarvitsisi erikseen säästää.

Vierailija
16/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti on pärjätty miehen tuloilla ja nyt onkin kaksi tulonsaajaa taloudessa. Lähipiirissä olen vain huomannut, että vastaavassa tilanteessa se toisen palkka katoaa nopeasti muuttuneisiin kulutuskäytäntöihin, eikä elämä varsinaisesti muutu miksikään. Syödään kalliimpaa ruokaa, hankitaan kalliimpi auto, käydään useammin kampaajalla, lapsilla kalliimpia vaatteita jne.

Tässä oli vuosien putki, jossa perheemme vuosiansiot olivat > 100k€. Kulutustottumukset muotoituivat tämän mukaan. Tosin lainojakin maksettiin nopeassa tahdissa.

Sitten tuli tarve vaihtaa alaa ja opiskella. Nyt on saatu opiskelua vastaava työ, mutta palkka ei ole puoliakaan entisestä. Tosin parannusta on luvassa tulevaisuudessa.

Kova on opetteleminen tähän nuukuuteen. Erittäin vaikeaa on pidättäytyä ostamasta mielitekoja, joita ennen pystyi sen enempi miettimättä tehdä.

Lainanlyhennykset on minimoitu tilapäisesti.

Tili on niukin naukin pysynyt plussalla, mutta lujille ottaa...

Vierailija
17/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän elää tämän mukaan.

Vierailija
18/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli että teillä tosiaan jää tuo 2000 enemmän käteen?

Minun nettopalkkani on 3000, ja hoitovapaalla sain 500. Nettotulot nousivat siis 2500, mutta tarhamaksuihin menee 500 ja työmatkoihin, lounaisiin ja työvaatteisiin muutama satanen kuussa. Lisäksi ruokaan menee suhteessa enemmän rahaa, kun pitää saada nopeasti valmista ja käydään myös enemmän ulkona syömässä, sillä elämä on kiireisempää. Näin siis 3000 palkasta jää ehkä 1500 enemmän käteen, jonka pistämme säästöön asuntoa varten.

Auto meillä on sama, ja se on velaton, eikä meillä ole tarvetta sitä vaihtaa. Lastenvaatteisiin menee sama kuin ennenkin, emme ole koskaan ostaneet juuri kirppiksiltä vaan kierrättäneet lapselta toiselle perheen sisällä.

Mutta tuo tonnin korotus lainanlyhennykseen on mielestäni hyvä juttu. Monet ottavat siivoojan, mutta me emme ole sitä tarvinneet. Lastenhoitoapua voisi ostaa illoiksi, mutta meillä ei ole vain energiaa etsiä sopivaa hoitajaa. Me emme matkustele, mutta jos haluaisimme, ei sitä varten tarvitsisi erikseen säästää.

eikä meillä ole enää päivähoitoikäisiä lapsia. Työmatkaan ei mene rahaa, koska kävelen töihin kilometrin päähän.

ap

Vierailija
19/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin haluat panostaa? Ilmeisesti miehelläsikin on aika hyvät tulot jos lainanhoitokulut on jo olleet 100€/kk

Haluaisitteko kesämökkiä, venettä, pidempiä ulkomaanmatkoja vai useampia lyhyitä reissuja?

Vierailija
20/29 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt sitä, että mitä joku muu tekisi teidän tilanteessa? Istukaa alas ja päättäkää, että mitkä on teidän perheen toiveita ja haluja. Jos se on matkustelu, niin matkustakaa, jos se on säästää pahan päivän varalle (tai hyvän), niin säästäkää, jos se on kivemmat kuteet, niin tehkää niin tai mitä nyt ikinä arvotattekin.

Meillä rahaa ei mene matkusteluun tai upouusiin autoihin, mutta menee laadukkaaseen ruokaan ja kulttuuriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi