Kenelle talo erotessa?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, kummalle lain mukaan kuuluu talo eron jälkeen seuraavassa tilanteessa. Tai miten se riitatilanteessa ratkaistaan.
Talo kummankin meidän nimissä 50-50%, itse tällähetkellä vanhempain vapaalla ja periaatteessa mies lyhentää asuntolainaa, kun omat tuloni ovat väliaikaisesti pienemmät. Tämä sovittu yhdessä, ei kummalekaan mitään ongelmaa. Kun vapaan jälkeen palaan töihin, tuloni ovat silti hiukan pienemmät kuin miehellä, mutta ykis asuessa ei olisi ongelmaa.
Ero ei ole tulossa, olemme onnellisia, mutta olen miettinyt tätä kuitenkin. Joskus puhuimmekin siitä, kummalle talo jää mahdollisen eron tullessa. Kumpikaan meistä ei aio muuttaa tästä.
Miten siis tällaisessa tapauksessa toimitaan? Kummankin tulot takaisi yksin asumisen tässä talossa ilman ongelmia. Mietin, katsotaanko se "hyvällä" miehen kannalta, kun olen itse tällähetkellä pienillä tuloilla ja mies maksaa asuntolainaa, jolloin periaatteessa hän omistaa tästä vähän enemmän.
Olemme avoliitossa, onko vaikutusta? Naimisiin menemme kyllä lähitulevaisuudessa.
Kiinnostaa vaan tietää :)
Kommentit (3)
Väännetäänpä rautalangasta:
Te siis omistatte talon puoliksi, ei siinä mennä tiliotteilta katsomaan, kumpi on maksanut lainaa ja kumpi ostanut ruokaa ja maksanut laskuja, katsotaan vain niitä omistusosuuksia. Eri juttu, jos talo ja laina olisi vain toisen nimissä.
Jos talon ARVO (eli ei laina, vaan todellinen markkinarvo ulkopuoliselle myytäessä) olisi 300 000 €, niin erotessa toinen maksaisi toiselle sen 150t€, jotta saisi jäädä asumaan taloon. Talosta muuttava sitten maksaisi oman osuutensa (eli puolet jäljellä olevasta) lainasta pois ja taloon jäävä hakisi itselleen lisää lainaa, jos tuota 150t€ ei takataskusta löytyisi.
Näin siis karkeasti sanottuna. Jos kumpikin haluaa jäädä, niin sitten ei auta kuin kummankin muuttaa pois: talo myydään ulkopuolisille ja rahat puokkiin.
ei vain ihan loppuun saakka selitetty.
Jos teidän talon arvo olisi 300000 eur ja siitä olisi jo 100000 euroa maksettu ja lainaa jäljellä 200000 eur, niin:
Talon ostava puoliso maksaisi toiselle sen 150000, josta 100000 myyvä puoliso maksaisi taloon liittyvää pankkilainaansa pois. Käytännössähän varmaankin laina on yhteistä, joten samalla tulee lainajärjestelyt uudelleen tehtäviksi.
Ja sitten se kuka talon saa. Yksinkertaista: se joka suostuu maksamaan siitä enemmän. Jos ei kumpikaan halua taloa, niin sitten se täytyy myydä ulkopuolisille.
jos eroatte, joko te myytte talon ja rahat puoleksi tai sitten se joka jää sinne asumaan, ostaa toisen osan pois. Eli välittäjä arvioi talon markkina-arvon ja se joka jää asumaan sinne, maksaa sille toiselle puolet!