Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Testataas, ymmärtääkö kukaan minua. Mies on yrittäjä,tekee pitkää

Vierailija
27.08.2011 |

päivää ympäri vuoden. Meillä on 3 lasta, joita olen hoitanut kotona. Oma työpaikka (pienipalkkainen ala) minulla on, ja olen ollut hoitovapaalla.

Miehelläni on yritys ja sen lisäksi työskentelee eräässä firmassa etänä. Yritys työllistää todella paljon. Kesälläkin mies on tehnyt 12-14-tuntisia päiviä. Palkkatuloja yritys tuo ihan kivasti. Yritys on lähtöjään perheyritys.

Meillä on kuitenkin aina ollut omat tilit. Minä elän kotihoidontuella + lapsilisillä, ja miehellä on oma tili. Nyt mies on lyhentänyt lainat ym.. totta kai. Mutta koskaan mulla ei ole sanavaltaa mihinkään, mihin esim. yrityksen tulot käytetään. Meillä on myös avioehto, eli en tule koskaan, missään tilanteessa "hyötymään" yrityksestä.

Nyt on alkanut hiertää se, että olen itse tehnyt yrityksen takia paljon hommaa kotona, eli hoitanut lapset lähes yksin. Ja mies on hoitanut yrityksensä. Kuitenkaan en pääse koskaan nauttimaan yrityksen "hedelmistä". Tulot laitetaan miehen omiin rahastoihin ym. ja mies ostelee itselleen asioita.

Minä siis olen hoitanut lapset, ja "uhrautunut" kaikki ne pitkät päivät. Kuitenkaan en koskaan "hyödy" mitään tästä panoksesta. Ja se on alkanut ärsyttää. Ymmärtääkö kukaan minua?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka teillä on avioehto, Suomessa on silti mahdollista että saat hyvitystä menetetyistä vuosista (eli kun olet ollut kotona hoitamassa yhteisiä lapsianne). Siis jos otat eron.

Kannattaisi varmaan pyytää mieheltä palkkaa lasten hoidosta, muuten olet aika puilla paljailla kun jäät eläkkeelle.

Vierailija
2/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitaja/siivoja tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole "hyötymistä"? Ja sulla on ollut mahdollisuus olla pitkään kotona, minusta sekin on miehesi tulojen ansiota. Mites, matkusteletteko?

Vierailija
4/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on oma valintasi. Sinua ei ole siihen pakotettu tai painostettu. Olisit voinut valita toisin eli mennyt töihin ja laittanut lapset hoitoon ja ilmoittanut miehelle, että kulut jaetaan tulojen suhteessa.

Minusta on turha itkeä, jos ei ajoissa sano ääneen ajatuksiaan. Olisit voinut perustaa oman yrityksen ja tienata paljon rahaa - sinä vain et sitä tehnyt vaan valitsit lapset.

Vierailija
5/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjän vaimo. Mieheni ei tee noin paljon töitä, ehkä 50 h/vko. Lomaa pitää 4vkoa/v.

Yhteiset tilit meillä on tietysti. Eikä avioehtoa ole tietenkään. Olemme onnellisia. Minä hoidan kodin ja lapset työaikana ja iltaisin/viikonloppuisin olemme koko perhe yhdessä. Meillä molemmilla on yksi harrastus/vko.

Tilanteesi kuulostaa suorastaan ahdistavalta. Eikö teidän perheenne ole Oy perhe Ab?

Vierailija
6/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaiken sen "uhrautumisen" jälkeen, mies ihastui työkaveriinsa. Eli kadun syvästi että susotuin siihen rooliin! :( Tilanne ollut aivan kamala ja kesti vuosia selvitä siitä kaikesta.

Vierailija
7/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto joskus myydään tai teille tulee ero, jäätkö tyhjän päälle? Oletteko muuten naimisissa?

Vierailija
8/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto joskus myydään tai teille tulee ero, jäätkö tyhjän päälle? Oletteko muuten naimisissa?

Vierailija
9/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole "hyötymistä"? Ja sulla on ollut mahdollisuus olla pitkään kotona, minusta sekin on miehesi tulojen ansiota. Mites, matkusteletteko?

ollessaan, niin ainoa, joka hyötyy, on mies, jolla on ilmainen lastenhoitaja. Jos menot on tasan silloinkin, kun toinen luopuu palkastaan yhteisten lasten takia, niin silloin työssäkäyvä tietysti voittaa.

Ja tosiaan, jos hoidat lapsia noin paljon, jotta mies voi tienata itselleen rahaa, homma on pahasti pielessä.

Sinuna juttelisin asiasta oikein kunnolla, miehelläkin on vastuu lapsista, ja lastenhoidosta, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta yksin hoitaa lapsia, jos et ole ollut ainoa, joka lapsia on halunnut. Jakakaa illat vaikka puoliksi, 3 iltaa viikossa miehen jutuille, 3 sinun, ja yksi perheilta.

Vierailija
10/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka teillä on avioehto, Suomessa on silti mahdollista että saat hyvitystä menetetyistä vuosista (eli kun olet ollut kotona hoitamassa yhteisiä lapsianne). Siis jos otat eron. Kannattaisi varmaan pyytää mieheltä palkkaa lasten hoidosta, muuten olet aika puilla paljailla kun jäät eläkkeelle.

että ap:lla olisi ollut työpaikka, johon palata. Hän valitsi hoitovapaan, joten oikeus ei muutamasta vuodesta laita maksuun yhtään mitään. Jos ap on kotona esim. 25 vuotta mahdollistaen miehensä "uran", on mahdollisuus jotain saada.

Vierailija
11/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä, että olet tuollaiseen "peliin" edes lähtenyt! Mä olen sitä mieltä, että kun ollaan perhettä, ollaan perhettä. Yhteiset omaisuudet, yhteiset rahat, yhteiset menot, yhteiset lapset jne jne.

t. yrityksen omistaja ja miehen pomo ja hyvin toimii, kun kaikki on yhteistä (ei tulis mieleenkään esim. osinkoja käyttää vaan omiin menoihin, rahastoihin tms. Vaan tietysti kaikki käytetään koko perheen menoihin, matkohin jne)

Vierailija
12/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos miehesi löytää toisen, jäät puille paljaille.

Vierailija
13/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessaan, niin ainoa, joka hyötyy, on mies, jolla on ilmainen lastenhoitaja. Jos menot on tasan silloinkin, kun toinen luopuu palkastaan yhteisten lasten takia, niin silloin työssäkäyvä tietysti voittaa. Ja tosiaan, jos hoidat lapsia noin paljon, jotta mies voi tienata itselleen rahaa, homma on pahasti pielessä. Sinuna juttelisin asiasta oikein kunnolla, miehelläkin on vastuu lapsista, ja lastenhoidosta, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta yksin hoitaa lapsia, jos et ole ollut ainoa, joka lapsia on halunnut. Jakakaa illat vaikka puoliksi, 3 iltaa viikossa miehen jutuille, 3 sinun, ja yksi perheilta.

Ap:han mainitsee että mies maksaa velat (=asumisen).

Vierailija
14/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tyypillinen narina. Mene töihin äläkä elä miehesi siivellä.

Vierailija
15/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ikään kuin joku herra siellä jossain jota täytyy armollisesti sietää ja jonka alaisuuteen on vain alistuttava...

Vierailija
16/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muu omaisuus on yhteistä, paitsi firma. Eli siinä mielessä puhuin palturia. :) Mutta kaikki firmasta tuleva tulo menee yhteiselle tilille ja on molempien käytettävissä.

Vierailija
17/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessaan, niin ainoa, joka hyötyy, on mies, jolla on ilmainen lastenhoitaja. Jos menot on tasan silloinkin, kun toinen luopuu palkastaan yhteisten lasten takia, niin silloin työssäkäyvä tietysti voittaa. Ja tosiaan, jos hoidat lapsia noin paljon, jotta mies voi tienata itselleen rahaa, homma on pahasti pielessä. Sinuna juttelisin asiasta oikein kunnolla, miehelläkin on vastuu lapsista, ja lastenhoidosta, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta yksin hoitaa lapsia, jos et ole ollut ainoa, joka lapsia on halunnut. Jakakaa illat vaikka puoliksi, 3 iltaa viikossa miehen jutuille, 3 sinun, ja yksi perheilta.

Ap:han mainitsee että mies maksaa velat (=asumisen).

omaisuutta. Eli aika halvalla saa ilmaisen lastenhoidon, jos ainoa rasite on, että ap saa asua miehen talossa. (Oikealle live in nannylle pitäisi maksaa palkka ja vielä oma huone).

Vierailija
18/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta en ymmärrä.

Minulle (meille) avioliitto oli sitä että "kaksi muuttuu yhdeksi lihaksi". Me olemme perhe joka on yksi käsite. Kaikki on yhteistä. Koskaan ei tule riitaa rahasta eikä koskaan tarvitse selitellä miehelleni miksi tarvitsen rahaa tai miksi olen ostanut mitäkin.

Toisaalta tämä on vähän eriasia koska meillä ei paljon ole sitä rahaa. Mies on huonopalkkaisessa työssä ja minä kotihoidontuella eli meillä kaikki menee sitä mukaa mitä tuleekin eikä kyllä jää mistä riidellä. (Me saadaan yhteensä alle 2000€/kk josta menee 400€ bensaan ja 700€ lainalyhennykseen ja loput viedään sitä mukaan kun tilille tulee :D

Minä itse en ymmärrä avioehtoa, en sellaiseen itse suostuisi. Eihän se ole mikään itsestään selvyys että äiti jää kotiin lasten kanssa. Mitä jos mies jäisi kotiin ja sinä lähtisit töihin tekemään sitä rahaa. Mitähän miehesi siitä sanoisi?

Lapset on yhteinen päätös ja minusta tuollainen järjestely on aika alistavaa. :(

Vierailija
19/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n töihin meneminen välttämättä tilannetta kovinkaan paljoa muuttaa? Tietysti hän olisi taloudellisesti paremmassa asemassa eron tullessa, mutta silti töiden jälkeen hän hoitaisi _yksin_ lapset ja kodin ja sitä kautta mahdollistaisi miehen työnteon ja rahan tekemisen, joihin sitten kuitenkaan ei olisi oikeutettu eron tullessa.

Vierailija
20/28 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n töihin meneminen välttämättä tilannetta kovinkaan paljoa muuttaa? Tietysti hän olisi taloudellisesti paremmassa asemassa eron tullessa, mutta silti töiden jälkeen hän hoitaisi _yksin_ lapset ja kodin ja sitä kautta mahdollistaisi miehen työnteon ja rahan tekemisen, joihin sitten kuitenkaan ei olisi oikeutettu eron tullessa.

se ei ole oikein eikä hyvä, riippumatta siitä, mitä ap tekee.