Saako saada aborttia vielä vkolla 12?:,(
Minun pääkoppa ei enää kestää tätä tuska.
Olen se sama joka on kirjoittanut tänne, alkoholista ja alkuraskaudesta. Oli puhuttu mieheni kanssa ja päätimme että mielenterveyden takia, paras vaihtoehto olisi abortti. Vaikka sääliski käy jo etukäteen pientä sikiöttä
Kommentit (68)
Luin äsken netissä että 3D ultralla voi tutkia enemmän sikiöttä ja just sydäntä katsoa tarkemmin. Onko totta? Tuli taas keskusteltu miehen kanssa ja se sanoi hän maksaa vaikka kuinka paljon tutkimuksista, jos mä päätän etten tee aborttia ja jos mun mieli rauhoitu
Onhan teillä varmasti suuri pelko ja suru ja huoli siellä. Kuka näistä "abortti on murhaa!" -mammoista olisi valmis avosylin ottamaan vastaan sairaan lapsen. Etenkin jos on jo 3 ennestään eli perhe alkaa olla jo koossa ;)
Tsemppiä, itse olen kuullut, ettei ennen rv 6 joutuja alkoholiannoksia tarvitse murehtia.
Haleja ap:lle!
Oletko juonut vain silloin ihan alkuraskaudessa vai jatkanut nyt koko raskauden ajan? Jos olet vain ihan alussa juonut, ja raskaus on normaalisti edennyt ja lapsen tulo ei ole katastrofi muuten, niin anna vauvan syntyä.
Jos taas olet jatkanut juomista ihan tähän päivään asti, niin voi olla hyvinkin vammainen, tietysti siinäki ntapauksessa voisi huomioida, että joku suomalainen lapseton olisi varmasti valmis adoptoimaan myös FAS-lapsen, eli lapsen joka on alkoholista vaurion saanut.
Se FAS ei ole mikään mahdottoman kamala vamma (ainakaan välttämättä), vaan aiheuttaa esim. lieviä oppimis vaikeuksia, joita nykyään on lapsilla muutenkin paljon. Eli vaikka saisit täysin terveen lapsen, voi hänkin olla lievästi oppimisvaikeuksinen, koska niitä on nykyään niin paljon.
Ja tosiaan jos et ole alkua pidempään juomsita jtakanut, niin huoli pois vain, tuskin on mitään vauvalla hätänä.
Join ennen RV 4, kun menkkat vielä eivät olleet myöhässä, eli join runsasti raskausviikolla 2 ja 3, melkein 4, en tiedä miten sen oikein lasketaan. Sain ainakin tietä raskaudesta vkolla 4, kun menkkat oli 1päivää myöhässä
soita heti maanantaina neuvolaan ja kerro tilanteesi ja huolesi
paljon voimia sinulle, toivon että saat apua ja mielenrauhan tavalla tai toisella!
*halaus*
jos tosiaan joit vain ihan alussa. Eikös se ole niin, että aivan alussa äidillä ja lapsella ei edes ole yhteyttä veren välityksellä (en muista millä viikoilla alkio kiinnittyykään kohdun seinämään, muistaako joku?) Joka tapauksessa ymmärtääkseni ennen tätä alkoholin ei pitäisi vaurioittaa alkiota.
Kuinka moni meistä onkaan bilettänyt ennen kuin on saanut tietää olevansa raskaana...
Juttele tilanteestasi neuvolassa, ja kaikkea hyvää sulle ap!
Kysyn vielä, minkälaiset elimet oikein kehitty ennen rv 4. Joku täällä sanoi ettei ainakaan sydäntä edes ole ollenkaan vielä, Jos on näin se on aika iso helpotus
katso tuolta:
http://www.libero.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=2872
Klikkaat viikkonumeroa ylhäällä niin näet mitä milläkin viikolla tapahtuu. Lapsen sydän alkaa kehittyä vasta 5 viikolta alkaen.
Huolesi on varmasti valtava. Puhuminen auttaa. Ja onhan se jo iso juttu, että pitäisi ottaa vastaan suunnittelematon lapsi. Mutta hän on sinun oma pikkuisesi, rakastat häntä niinkuin muitakin sitten. :)
Kylläkait ne voi katsoa 3-D ultralla hyksissäkin, jos oma lääkäri neuvolasta laittaa sinut sinne rakenneultraan. Tsemppiä!
:)
jos vaan saa tutkia paremmin kun viikkoja on enemmän
ja kiitos taas
aborttia. ! Haluaako miehesi nyt abortin jostain ihan muista syistä ? Oliko lapsi toivottu ? Tiesitko, että sikiöitä "seulotaan", eli otetaan sulta verikokeety ja ultrassa tarkastetaan, että kaikki elimet on paikoillaan. Niilläkin tiedoilla kyllä huomataan, jos lapsella on joku paha kehityshäiriö, ja näin voi saada ajan keskeytykseen vielä paljon viikon 12 jälkeenkin.
Mutta, itse join kamalat kännit juuri varmaan viikolla 4. En tiennyt olevani raskaana. Ei se parin kerran juominen raskauden alussa vaikuta yhtään mihinkään. Se vaikuttaa, kuinka usein sitten juot raskauden loppuun asti. Sen pitää olla pitkäkestoista vaikuttaakseen sikiöön. Viikolla 4 kyse on vielä alkiosta, jolla ei ole valmiita elimiä eikä kunnollista yhteyttä äidin kehoon.
alkoholiongelma. Ei kuulosta hyvältä, että kolmen lapsen äiti dokaa kaksin käsin.
vilkas mielikuvitus vaan :) soita sinne neuvolaan ja kysy hyvän yksityisen gynen nimi että saat sen mielenrauhan
ja sitten onnea raskaudesta!
*toinen halaus*
69. en usko että on ongelma, silloin kun olimme lomalla, joimme liika, vaikka join kuitenkin joka viikonloppu. Jos olisin riipuvainen, tuskin minun olisi helpoa sen lopeta. Lopetus on helppo asia minulle, en tunne minkälaista riipuvuutta.
70, kiitos:)
eka raskaudestani. Ennen kuin sain tietää, olin juonut ihan helvetisti viinaa, poltellut pilveä ja lisäksi käyttänyt amfetamiinia. En ollut narkomaani mutta ns. viihdekäyttäjä, ja lopetin heti kaiken saatuani tietää. Itkin näistä lääkärille, juoksin ultrissa ja mietin pääni puhki, pitäisikö abortoida. Päätin kuitenkin pitää lapsen kun riski vammautumiseen on alkuviikoilla niin mitätön, ja lapsi syntyi terveenä, on nyt jo 10-vuotias fiksu koululainen.
Kukaan ei voi tervettä lasta luvata, niinhän se on aina. Vaikka olisit ollut säntillinen ja ilman viinaa koko raskauden ajan, lapsi voi silti syntyä vammaisena tai vammautua synnytyksessä. Sen riskin ottaa AINA kun on vauvaa tekemässä.
Sinuna unohtaisin nyt tämän, nauttisin raskaudesta ja valmistautuisin ottamaan pienen ihmeen vastaan!
Halaus!
Nämä kokemukset vaikka ovat aika kurjat ja tiedän miltä se tuntu, mutta ne helpottaa mieltä.
Hieno kuulla että lapsi on terve:)
ap
Kumma mitä paskaa ihmiset suoltaa kun voi sanoa sen nimettömänä...
Ap, rakenneultrassa tosiaan tutkitaan juurikin sydäntä, sisäelimiä jne.
Mutta kaikki vammat eivät paljastu raskauden aikana vaikka kuinka tutkittaisiin. Suuri osa vammoista ei paljastu vielä lapsen ensimmäisten elinvuosienkaan aikana - etenkään lievemmät vammat. Ymmärtääkseni alkoholi voi aiheuttaa myös juurikin näitä lievempiä vammoja, oppimisvaikeuksia ym.
Minulla itselläni on lapsi, jolla erilaisia lievempiä "vammoja", oppimisvaikeuksia. Ne eivät johdu alkoholista, sillä olen aina ollut raitis. Näitä vaikeuksia voi siis tulla kenelle tahansa.
Suosittelisin, että menet nyt neuvolaan juttelemaan tilanteestasi. He osaavat tarvittaessa ohjata eteenpäin.
Rohkeutta ja tsemppiä sinulle!