Pinkit vaatteet poikavauvalla - miksi ei?
Oon pitkän aikaa ihmetellyt, minkä takia monen mielestä on OK pukea tyttövauva sinisiin, mutta missään tapauksessa poikavauvaa ei voi pukea punaisiin, etenkään vaaleanpunaisiin. MIKSI?
Itse olen sitä mieltä, että kaikenlainen värikoodaus on ihan pöljää touhua enkä tajua sitä ollenkaan. Olisi kiva lukea ajatuksia tästä yleisemminkin - miksi vauvojen vaatteiden värillä on väliä?
Kommentit (26)
siniset poikien. Koska ei tunnista sukupuolta vielä ulkonäöstä. ihan vaan perinteiden takia, saat sinä pukea vaikka mihin lapsesi. Vieraat kyllä tulevat sanomaan poikaasi tytöksi, joten älä sitten loukkaannu siitä
Ymmärrän, että perinteisesti on tehty noin, mutta ihmettelen sitä, että perinteestä voidaan poiketa vain tyttöjen kohdalla.
Ap
Ymmärrän, että perinteisesti on tehty noin, mutta ihmettelen sitä, että perinteestä voidaan poiketa vain tyttöjen kohdalla.
Ap
harvoin tyttövauvoilla näkee vaaleansinistä nuttua. Tumman sininen ja punainen on kyllä molemmille sopiva ja usein käytettykin.
Tämä värikoodeilu ei ole loppujenlopuksi mitään muuta kun sukupuolierottelua. Myös tällä tavalla tytöille ja pojille iskostetaan päähän heidän erilaisuus ja että heille on olemassa omat juttunsa kuten vaatteet, ja lelut.
Pikkupojille aina ostetaan leluiksi pikkuautoja ja rakennusväline leluja jne. Pikkutytöille taas nukkeja ja siivous/ruoanlaitto leluja. Tällä tavalla niille lapsille iskostetaan jo pienenä tulevat roolinsa. Eihän tämä ole mitään muuta kun aivopesua.
AP pue vaan poikasi pinkkiin tai muihin väreihin, sillä ei ole mitään väliä. Myös anna isompana valita itse minkä värisiä vaatteita haluaa käyttää, ja jos haluaa leikkiä nukeilla ja myöskin pikkuautoilla niin antaa palaa vaan :)
Pinkki on tyttöjen väri, siksi se ei käy poikavauvalle.
Jos näin kuitenkin teet, julistat samalla olevasi jonkun sortin feministi tai muuten vaan hörhö.
Meillä kun on ollut kasa leluja lattialla niin pojat ovat ottaneet siitä autoja ja tytöt nukkeja. Eri asiat nyt vaan kiinnostavat ei sukupuolia.
Joskus oli tehty apinavauvoilla sama koe: urokset ottivat autoja, naaraat nukkeja. Molemmat sukupuolet valitsivat kuvakirjoja leikkiinsä.
no, ihan vaalean vaaleanpunaisen käsitän. Se on tosi kivan näköinen monella pojalla, esim. pikeepaitana. Pojallani on sellaisia ollut, enää ei suostu laittamaan ylleen. Toisaalta tytölläni ei ole tällä hetkellä yhtään ällöpinkkiä vaatetta.
jonkin verran. Miehelläni on myös pari vaaleanpunaista paitaa tai t-paitaa. Samoin tässä ympäristössä on alakoulupojilla vaaleanpunaisia t-paitoja, olen ainakin 3 eri pojalla nähnyt. Omani tosin ei nykyisin pidä. Meillä se nyt onkin niin tyttöväri nykyisin, kun on sittemmin syntynyt 3 tyttöä.
Itse en taas tykkää tyttöjä pukea esim. vaaleansinisiin. Se vaan on vaaleanpunainen mikä parhaiten sopii ja valkoinen, lila, joskus harvoin keltaista tai muuta. Tuntuu vaan siltä. 4v. itse sanoo tykkäävänsä eniten vaaleanpunaisesta ja koululaistyttö on siirtynyt vaaleansiniseen.
aiemmin euroopassa oli tapana että punainen väri oli miesten ja vaaleanpunainen poikien väri, koska punainen väri oli kalliimpaa ja hankalaampaa saada kuin sininen.
Punainen ja vaaleanpuneinen tyttövärinä on aika uusi juttu.
siniset poikien. Koska ei tunnista sukupuolta vielä ulkonäöstä. ihan vaan perinteiden takia, saat sinä pukea vaikka mihin lapsesi. Vieraat kyllä tulevat sanomaan poikaasi tytöksi, joten älä sitten loukkaannu siitä
sopii hyvin sinisilmäiselle, vaaleatukkaiselle tytölle.
Ap
harvoin tyttövauvoilla näkee vaaleansinistä nuttua. Tumman sininen ja punainen on kyllä molemmille sopiva ja usein käytettykin.
on ollut pojalla käytössä punaisia vaatteita. Voisin käyttää myös vaaleanpunaisia, mutta ehkä sitten vain sukkahousuja tms..
Pikkusieluisten juttuja nuo "joku väri ei sovi jollekin sukupuolelle".
Meillä 3 kolmijalkaista perheessä ja käyttävät kyllä vaaleanpunaista ja kirkkaanpunaista kaikki ihan vauvasta tuohon vajaa nelikymppiseen asti.
Tietty on se vähän eri juttu, että mitä vaaleanpunaista pitää päällään. Meillä lähinnä vaaleanpunaisia paitoja, kravatteja yms. Esim. kenkiä ei löydy noilta kyllä vaaleanpunaisia.
rattaissa istuskelee poikalapsi. Monesti kaupungissa tuntemattomat ovat tulleet ihastelemaa söpöä tyttöä. Olen sitten huvikseen kysynyt joiltain, että miksi päättelee, että lapsemme olisi tyttö. Melkeimpä kaikki on sanonut, että kun on vaaleanpunaiset rattaat. Päättelevätkö ihmiset oikeesti lapsen sukupuolen rattaiden väristä?
Päättelevätkö ihmiset oikeesti lapsen sukupuolen rattaiden väristä?
päättelevät.
Pikeepaita on vauvalla tai pikkupojalla ok, mutta itse pukisin muut vaatteet sen verran poikamaisia, että sukupuoli selviää pojaksi. Itse käytän pojillani paljon joulunpunaista, oranssia ja keltaista, vaaleanpunaista voisin ostaa vain pikeepaitana tai kauluspaitana.
jo vauvana omaa Jahti-merkkistä ulkopukua tai maastokuvioisia potkareita tai bodeja. Jos näitä ei tarjolla, poikavauvalle paikallinen metsästysseura ja marttakerho yhteisesti suosittavat käytettäväksi joko tummansinistä, sinistä tai vaaleansinistä ja tummanvihreää väriä vaatetuksessa.
Näin on paikallisella nuorisoseurantalolla päätetty vuonna 1980, aamen, kylän kirkkoherra todistaa valaehtoisesti.
se tuomitaan jalkapuuhun paikallisen maamiesseuran pihalle seuraavien kyläpäivien ajaksi istumaan. Aamen.
Meidänkin pojalla on joskus ollut vaaleanpunaisia vaatteita. Ja kirkkaan pinkkejä. Ja hempeän violetteja, eikä mitään vahinkoa olla saatu aikaan:)
Suomalaisissa vaan elää niin syvällä tää "vitun kova tosimies pukeutuu vauvanakin siniseen ja mustaan".
Pinkki on tyttöjen väri, siksi se ei käy poikavauvalle.
Jos näin kuitenkin teet, julistat samalla olevasi jonkun sortin feministi tai muuten vaan hörhö.Meillä kun on ollut kasa leluja lattialla niin pojat ovat ottaneet siitä autoja ja tytöt nukkeja. Eri asiat nyt vaan kiinnostavat ei sukupuolia.
Joskus oli tehty apinavauvoilla sama koe: urokset ottivat autoja, naaraat nukkeja. Molemmat sukupuolet valitsivat kuvakirjoja leikkiinsä.
Meinaatko että nämä lapset jotka ottivat teidän lattialta niitä leluja niin näkivät ensimmäistä kertaa leluja? Vai olivatko jo tottuneet siihen ajatukseen että pojille autot ja tytöille nuket? Tietysti lapset saavat valita sen mistä pitävät, ja sehän se tässä tärkeää onkin. En itse opettaisi lapsille noita vanhoillisia rooleja (pojille tekniset ja tytöille hoiva), vaan kannustaisin omaan ajatteluun. Tietenkin perinteen nimissä voit olla toista mieltä, ja mielestäsi olen varmaankin se feministihörhö *hekottelua*, mutta sinä taidat olla se nyrkin ja hellan välissä oleva :)
Niin ja pikkuvauvalla olen tykännyt pitää valkoisia vaatteita enimmäkseen, jotenkin se vain sopii minusta pikku mussukalle parhaiten. poikavauvalle lisukkeena beigeä tai vaaleansinistä. Sitten vähän isompana, 2kk ylöspäin olen ostanut värikkäämpiä vaatteita....ehkä hassua, mutta mulla on ollut tälläinen maku.
Inhoan ankeita poikien örkkikuoseja, tummansinisiä, mustia ja harmaita, tosin joskus nekin käyvät jos vaate on jollain tavalla kaunis. spidermanit yms. on vielä vältetty, mutta kai niitäkin on sitten hankittava kun pojat alkavat niitä itse vaatia.
miksi tyttövauvalle voi pukea vaaleansinistä, mutta poikavauvalle ei pueta vaaleanpunaista.
Mäkin olen pukenut tyttöä vaaleansiniseen. Se ei ole minusta niin "sukupuolisidonnainen" väri ja siksi se on kelvannut myös tytölle. Mä olen kyllä koodannut vauvaa perinteisillä tyttöväreillä siksi, kun minusta on tärkeää että sukupuolen erottaa. Vauvat kun ovat niin samannäköisiä, eikä niistä erota sukupuolta.
Ja mitä niihin leluihin tulee, niin meillä on ollut alusta asti niin autoja kuin nukkeja ja astioitakin tarjolla. Niin se vaan on, että tyttöjä ei ole pätkääkään kiinnostaneet ne autot. Vaikkei meidän tytöt ei mitään hoivavietin ruumiillistumia olekaan, niin tekniset ja autoleikit ei ole olleet missään vaiheessa kiinnostavia. Puhumattakaan mistään paloautojen ja kaivinkoneiden tutkiskelusta (se kun on ollut tuttavapoikien paras "harrastus", siis tuntikaupalla katsellaan jotain kaivinkoneita tai asfalttikoneita)