Miksi naisen ei tarvitse maksaa elatusapua, mutta miehen täytyy?
Istuttiinpa yli 3 vuotta sitten lastenvalvojalla sopimassa lasten huoltoon liittyvistä seikoista.
Pienet lapset, alle 1-vuotias ja toinen 2-vuotias jäivät isän hoitoon, koska äiti ei ollut lainkaan kiinnostunut lapsistaan. Äidin käyttäytyminen sitä luokkaa, että lastenvalvoja SUOSITTELI (varmaan hyvin harvinaista!) yksinhuoltajuutta isille.
Minä eli isän sanoin, että haluan elatusavun ex-vaimolta.
Sitten meni mielenkiintoiseksi: koko sakki, lastenvalvojaa ja exsän lakimiestä myöten katsoivat minua jotenkin kiusaantuneesti ja vaivaantuneesti. Totesin, että MINULLA ON OIKEUS tässä tilanteessa saada elatusapua. Hyvin vastentahtoisesti sitten lastenvalvoja alkoi tekemään papereita.
Kyseli exsän tuloja. Ex valehteli, että ei ole. No, ASIAA TARKISTAMATTA, ihan puheen perusteella lastenvalvoja kirjoitteli sitten Kelan elatusavun mulle, jota siis edelleenkin saan.
Mielenkiintoista on, että ex ei vieläkään maksa lapsista pennin hyrrää ja jo vuosia on kulunut.
Ketään ei kiinnosta, että äiti ei maksa elareita. Siis kun on äiti. Tuli vain mieleen, että jos tilanne olisi toisin päin, niin multa ois elatusapua varmaan hakemassa poliisin voimin.
Miestä ei ikinä päästettäis maksamasta elareita. Muutenkin tää on tyypillistä sukupuolisyrjintää, jota ole saanut kohdata vuosien varrella yh-isinä.
Kommentit (54)
pitää varautua siihen, että rahaa voi mennä tuhansia, kuten nyxälläni. Riippuu kuinka pissipää on vastapuolella.
Paremmat asemat työmarkkinoilla, etuoikeus lähivanhemmuuteen, muiden suhtautuminen jne. Naiset ovat etuoikeutettu sukupuoli, jos nyt ette ole huomanneet.
No, onhan siitä jotain etua oltava ettei ole mies....
Pointti on se, että lastenvalvojaa ei kiinnostanut tarkastaa exsän tuloja. Jos ois ollut toisin päin, niin veikkaan, että olisi tarkaan syynätty mun tuloja alettu puhumaan isoista elareita (olen hyvätuloinen). Sen sijaan äidin tuloja ei millään tavoin missään vaiheessa ole syynätty.
Lastenvalvojalle oli selvästi outoa kirjoitella elareita miehelle. Teki sen vastentahtoisen oloisesti. Ja tuskin oli ekaa kertaa tekemässä sitä. Siitä mulle tuli tunne, että kyl täs sukupuoli-asennoituminen haisee.
no hei höpö höpö. kyllä suomen lainsäädäntö on sama kaikille. sä vaan LUULET ja arvelet et sun tulot olis jotenki kiinnostanu enemmän, mut mitään tietoahan sulla ei ole miten asia olis menny jos tilanne toisinpäin. ja muutenkin voihan olla et oot tulkinnu tilanteen väärin.
muutenkin toi otsikko on jo niin naurettava miksi naisen ei tarvi ja miehen tarvii.. :D kamoon. ei taida olla noin asia.
niin kela hoitaa tarkastamiset ja mahdolliset perinnät äidiltä, jos sitä maksukykyä löytyy(!) eli eihän tossa ole mitään outoa! samaa tapahtuu toisinpäin jatkuvasti..
Paremmat asemat työmarkkinoilla, etuoikeus lähivanhemmuuteen, muiden suhtautuminen jne. Naiset ovat etuoikeutettu sukupuoli, jos nyt ette ole huomanneet.
No, onhan siitä jotain etua oltava ettei ole mies....
Elä nyt viitsi taas. Millä tavalla naisella on paremmat asemat työmarkkinoilla? Ihan turha vetää mitään hoitsukorttia, mieshoitsut saa AINA töitä, vakinaistetaan halutessa jne. Sen sijaan nainen on aina potentiaalinen äitiyslomalainen, ja sitä ajatusta vastaan saa tosiaan taistella.
Mä olen monesti jo sanonut, että kun miehet ovat vallanneet työmarkkinat ja siellä pitävät omaa pientä dominointipeliään, on täysin luonnollista, että naiset on sitten vallanneet perhepuolen, ja vetävät kotiinpäinv siellä missä se on mahdollista.
Jos isät oikeasti kaipaavat tasapuolisuutta, silloin isukkien varmaan pitää ryhtyä jäämään vanhempain - ja hoitovapaille ja hakeutua sosiaalialalle töihin. Niin me naisetkin olemme joutuneet aika kovat taistot käymään että olemme saaneet jalansijaa työmarkkinoilla.
pitää varautua siihen, että rahaa voi mennä tuhansia, kuten nyxälläni. Riippuu kuinka pissipää on vastapuolella.
kun asian voi hoitaa Kelan kautta.
Kerta vielä:
- mikäli etävanhempi on varaton/erittäin pienituloinen, Kela maksaa
- mikäli etävanhempi kieltäytyy maksamasta palkastaan (kukaan ei voi hänen tililtään siirtää rahoja, jos hän ei halua maksaa), maksaa Kela edelleen elatusmaksun ja tämä ulosmitataan suoraan palkasta
Se on sitten eri juttu, joa tarkoituksella halutaan riidellä, silloin voi mennä oikeuteen, mutta elatusmaksujen takia ei todellakaan tarvitse.
Tarkistuksen tekee maksava taho eli Kela, joka saa tiedot verottajalta. Kelan maksama tuki ei liity sukupuoleen, vaan verotettaviin tuloihin.
Mikäli etä-vanhempi ei suostu maksamaan tuloistaan huolimatta, maksaa elatusavun tällöinkin Kela, joka ulosmittaa maksetun summan etä-vanhemmalta. Näin ainakin viime vuonna toimittiin, kun lasteni isä lopetti omalla päätöksellään elatusmaksujen maksamisen.
Eli maksut tulevat tililleni Kelalta.
...ihan toimi. Perusteet elarin määrämiseen äidille täysin olleet olemassa.
maksaa Kela hänen puolestaan ja ulosmittaa maksetun tuen äidiltä.
Joten tuki tulee tilillesi Kelalta. Kela on varma maksaja, joten tässä toimitaan nimenomaan lapsen parhaaksi.
Jos et usko exän ilmoittamia tuloja, niin haet oikeuden päätöstä elareista. Ei lastenvalvoja voi tehdä mitään(oli kyse äideistä tai isistä), sinun täytyy itse olla aktiivinen.
Pointti on se, että lastenvalvojaa ei kiinnostanut tarkastaa exsän tuloja. Jos ois ollut toisin päin, niin veikkaan, että olisi tarkaan syynätty mun tuloja alettu puhumaan isoista elareita (olen hyvätuloinen). Sen sijaan äidin tuloja ei millään tavoin missään vaiheessa ole syynätty. Lastenvalvojalle oli selvästi outoa kirjoitella elareita miehelle. Teki sen vastentahtoisen oloisesti. Ja tuskin oli ekaa kertaa tekemässä sitä. Siitä mulle tuli tunne, että kyl täs sukupuoli-asennoituminen haisee.
Varmasti on kysymys sukupuolisyrjinnästä. Isiltä on totuttu tivaamaan ruokkoja, äideiltä ei. Ikävää, että tässä(kään) asiassa ei pystytä olemaan tasa-arvoisia.
t. äiti
Ei Kela tuosta vaan tukia maksele, vaan tulot tarkistetaan verottajalta. Ja kuten jo mainitsin, mikäli etä-vanhempi ei maksa, maksaa Kela tuen ja ULOSMITTAA etä-vanhemmalta. Kelalla ei ole oikeutta/velvollisuutta ilmoittaa ulosmittauksesta lähivanhemmalle. Pääasia, että tuki tulee tilille.
Marssi paikalliseen verotoimistoon ja katso heidän tietokoneelta asuinpaikan ja syntymävuoden perusteella julkiset tulotiedot. Ota kamerakännyllä kuva ja marssi lastenvalvojalle. Tai sitten oikeusteitse joka on aika kallis tapa. Suomi oy kun kannustaa asioita riitelemään eikä aidosti sopimaan. Onneksi sovittelukokeilu on yleistymään päin jolloin aikuiset aidosti joutuvat sopimaan lastensa asioista. Itse maksoin asianajokuluja 30000 euroa ja kun ei ollut avioehtoa maksoin omasta pussista jo kertaalleen maksamani talon exälle toistamiseen. Ilolla en sitä tehnyt ja jos olisin 20 vuotta aiemmin osannut ennustaa tämän olisin avioehdon tehnyt. Suosittelen kaikille vähääkään rikastumaan onnistuneille avioehtoa. Lasten syntymän jälkeen väsyneenä tulee ei aina tule tehtyä rationaalisia asioita kuten avioerot on. Ei ihme että lapset voi huonosti jos joka toinen avioliitto hajoaa ja niistä 10% on riitaisia. Tilastoista puheenollen on ihmeellistä että 80% avioerot laittavat naiset alulle ja 88% he saavat lähivanhemmuuden.
pikkukaupungeissa(esim. Joensuu) varsinkin, jotka vetävät äidin puolta tai eivät edes tunne lainsäädäntöä. Isoissa kaupungeissa(Helsinki, Tampere) on tasapuolisempia, jotka sitten joutuvat jopa ohjeistamaan näitä väärintoimivia.
Elatuksessa molempien tulot ja menot lasketaan yhteen. Tulot ja menot yleensä todistetaan jotenkin. Sitten lasketaan mitä kukin joutuu maksamaan.
Voit tarkistuttaa elatuksen ja jos toinen osapuoli ei suostu siihen tai lastenvalvoja ei ota asiaa kunnolla käsittelyyn vie asia oikeuden ratkaistavaksi. Siellä asiaa tutkitaan dokumenttien pohjalta.
Asianajaja maksaa n. 400 e jos selkeä juttu ja riippuen tuloista voit saada oikeusapua ilmaiseksi.
Helposti antaa sen muutaman satasen kuukaudessa olla jos kaikki vakuuttavat että tämä on näin oikein, mutta totuus se ei ole välttämättä tai oikein. Kannattaa tarkistaa raha-asia, yleensä rahaa jää sitten paremmin sen lapsen kanssa oloon.
T: isä, joka seurannut muutaman sukulaisen elatusjuttuja ja itsekin joutunut hiukan asiasta kamppailemaan