En halua siskon tyttöä meille hoitoon. Miten pystyn kieltäytymään suututtamatta?
Olen äärimmäisen lapsirakas ihminen ja tulen toimeen kaikkien lasten kanssa. Meillä on neljä lasta ja meillä on lähes päivittäin lasten kavereita päiväkodista, koulusta tai harrastuksista meillä. Tai sukulaislapsia.
Lapset viihtyvät meillä ja koska meillä on monenikäisiä lapsia, aina löytyy joku leikkikaveri.
Siskon lapsi on poikkeus. En tajua, miten näin voikaan olla - tyttö on kuin vieraalta planeetalta. Tyttö on 3v, eli uhmaikäinen ja ehtiväinen. Niitä on meilläkin nähty ja osaan kyllä ottaa huumorilla jos jonkinmoiset raivarit. Tämä tyttö on kuitenkin valehtelematta saanut kaiken tahtonsa aina läpi aivan kaikissa asioissa ja on sen takia aivan sekaisin itsensä kanssa. Ei voi mitenkään käsittää, ettei maailma pyöri hänen ympärillään.
Tyttö on rasittavin lapsi, jonka olen koskaan nähnyt. 2-vuotiaana tyttö oli meillä viikon hoidossa putkeen vanhempien loman takia. Olin hajoamispisteessä sen jälkeen. En vastannut puhelimeen, itkin päivän. Henkisesti ja fyysisesti aivan lopussa.
Esimerkkejä tytön käytöksestä tänä vuonna, eli 3-vuotiaana:
-heitti täyden lasillisen maitoa ikkunaa päin, koska halusi sinisen lasin, joka oli pesussa. Ikkunaan tuli särö.
-repi neljä lastenkirjaa luku- ja korjauskelvottomiksi, kun sanoin lukevani satua heti kun pääsen pois vessasta (olin 30 sekuntia..)
-tönäisi vauvani kumoon, kun sanoin, ettei vauvan kädestä saa ottaa lelua (kun oli ottanut)
-repi kahdesta huonekasvista puolet lehdistä irti, kun imetin vauvaani ja sanoin, etten voi leikkiä legoilla sinä aikana
-ei suostunut syömään banaania välipalaksi, joten puri minua käteen ja kun laitoin itselleni laastaria, säntäsi jääkaapille ja heitti kaiken sisällön lattialle kananmunineen kaikkineen
Minkäänlaisia käytöstapoja tytöllä ei ole ja kun on tottunut saamaan aina tahtonsa läpi, tyttö kulkee itse valitsemissaan vaatteissa kesät talvet. Talvella eivät käyneet usein ulkona, kun tyttö ei suostunut laittamaan talvikenkiä jalkaan..
Mä en vaan jaksa. Haluaisin olla siskolleni avuksi, mutta en pysty.
Nyt sisko kysyi, voisinko ottaa yökylään. En halua loukata, enkä tiedä mitä sanoa! Minulla ei ole mitään muuta syytä kuin se, etten kestä sitä tyttöä.
Kommentit (53)
Yksikään pentu ei tyhjennä jääkaappia muutamassa minuutissa.
ap hoitaa (miehensä kanssa) 24/7 neljää lasta, ap:n sisko oman miehensä kanssa 24/7 yhtä lasta.
mutta ihan siskosi avuksi ja siskosi jaksamista ajatellen, etkö voisi edes silloin tällöin ottaa tyttöä teille yö-kylään? Selviätte kyllä varmasti siitä! Se sun siskos joutuu kuitenkin hoitamaan tyttöä 24h..joten ehkä tarvis joskus pientä hengähdystaukoa..
Äjä ole itsekäs vaan yritä auttaa ja tukea siskoasi. Se olisi varmasti myös lapsen parhaaksi.
Mulla on erittäin rauhalliset lapset (nyt 10v, 8v ja 6v) ja kyllä ne ovat myös ehtineet muutamassa minuutissa tyhjentää vaikkapa vaatekaapin alahyllyt lattialle tai kirjahyllyn, pyykkikorit yms. Kyllä nyt pari jääkaapin hyllyä saa helposti tyhjäksi.
varmaan selkeät rutiinit ja säännöt tekisi hänelle erittäin hyvää, vaikka alku olisi varmasti helvettiä.
tuntomerkkejä siskostani, mutta sisko ja hänen miehensä ovat vuorotellen töissä, tyttö on kotihoidossa. Lanko siis normaalityössä päivisin ja sisko iltatöissä, tosin kotona tehtävää työtä.
Kun vanhemmilla on minimaalisen vähän yhteistä aikaa, on varmasti todella haastavaa keskustella kasvatusasioista. Vauvasta lähtien molemmat ovat halunneet päästä helpolla, kun eivät yksinään jaksaneet kuunnella tytön itkua tai kiukuttelua. Joka harmitukseen antoivat jotain herkkuja, eikä mitään kielletty.
Sisko on todella rakas ja läheinen minulle, enkä haluaisi tämän asian katkaisevat välejämme. En halua sitäkään, että sisko tajuaa koko suvun ja ystäväpiirin karttelevan hoitovastuuta huonon kasvatuksen takia.. Äh, kun on vaikeaa.
ap
ja kertoisin rehellisesti miksi. Jos siskosi tästä suuttuu, on lapsi tullut äitiinsä. Kyllä kylässä pitää osata käyttäytyä niin ettei riko toisen omaisuutta. Toivottavasti pidät siskon tytöllä samat rajat kuin omilla lapsillasi. Ei tuollaisesta reissusta kunnialla selviä.
että et voi koska et kestä tytön käytöstä. Varmista että on selvää että tykkäät tytöstä mutta huonosta käytöksestä et tykkää.
Kerro rehellisesti mitä tyttö tekee, lueta hänellä vaikka tuo ensimmäiseen viestiin kirjoittamasi lista.
Jos tyttö käyttäytyy noin kotonakin, niin siskosi lienee aika uuvuksissa ja kaipaa entistä enemmän hoitoapua. Hän ei todennäköisesti halua kuunnella lapsensa "haukkumista" vaikka kyseessä olisivat vain ikävät tosiasiat, ja kieltäytyy kuuntelemasta. Siksi suosittelen kirjettä tai sähköpostia.
jossain vaiheessa on pakko nostaa ns. kissa pöydälle. eli jos todellista ongelmaa vaan koko ajan hyssytellään ja keksitään vääriä syitä miksei lapsen kanssa haluta olla, niin ei siihen kyllä varmaan tule koskaan muutosta.
luultavasti asiaan puututaankin vasta sitten, kun tyttö tekee jotain pahempaa. ei nyt välttämättä puukota ekaa poikakaveriaan, mutta jotain vastaavaa.
mun mielestä sanot siskolles, jos suuttuu niin suuttuu. ja voithan ehdottaa että otatte yhteyttä vaikka perheneuvolaan, jos sitä kautta sais lapselle apua...
Psykologi KEIJO TAHKOKALLIO sanoi luennollaan (ehkä ei juuri näin radikaalisti mutta..) jos lapsi ei kuule sanaa "ei" kolmevuotiaaksi mennessä, hänestä tulee psykopaatti :( Oikeasti!
Harvassa tälläiset lapset. Jo siitäkin syystä että ovat ONNEKSI usein hoidossa jo tuon ikäisenä.
Omalla siskollani myös tuollainen 4vee kullannuppu, mutta asuu onneksi ulkomailla! :D
hankalasta kummilapsestani. itsellä kaksi lasta ja paljon myös lasten kanssa (myös hankalien ) ollut tekemisissä. Kummityttö 5v. otan meille usein hoitoon ja yökylään, vaikka aivan kaamea tapaus, kiitos äidin. Tyttö ollut myös erittäin voimakastahtoinen pienestä pitäen. Tehnyt samanlaisia temppuja. Ilmoitan hänelle aina heti tullessa, jos pomottelu alkaa, että meillä pätee tällaiset säännöt ja kaikille samat rangaistukset(eli jäähylle mennään ja tytön tapauksessa pois tullaan 5min. kuluttua anteeksipyynnön kera) Tytön äidin kanssa ollaan asioista avoimesti puhuttu ja vaikka heillä ollaan löyhempiä tytön suhteen hyväksyy meidän säännöt osana hoitoa(sanoo myös itse tytölle lähtiessä, että kummia totellaan)
Alkuun tyttö taisteli, potki, puri jäähylle vietäessä ja anteeksi pyytäminen hänellä aivan mielettömän vaikeaa. Istui yksi ilta meillä jäähyllä 2h kun ei pyytänyt anteeksi(huh, onneksi mies oli meillä apuna) mutta nyt ajan saatossa käytöstavat parantuneet ja alkaa ymmärtää miten meillä toimitaan. minusta hyvä,että lapsi saa edes jossain selkeät säännöt ja peli puhalletaan heti poikki. ihme kyllä haluaa myös yhä tulla meille:) rakastan kummityttöä (ja sanon sen sille myös korostaen, että inhoan vain mitä hän tekee tuhmasti, samoin kaikki hyvät tavat palkitaan ja tyttä kehutaan) vaikka välillä suoraan sanottuna inhoan millainen hän on, mutta yritän auttaa häntä olemaan parempi.
Ymmärrän, jos lapsi tuntuu liian raskaalta taakalta ja sinulla oikeus kieltäytyä,mutta avoin puhe sisaresi kanssa olisi paikallaan. Ja kertoa rehellisesti miksi et pysty lasta ottamaan tai sitten otat jämäköillä ehdoilla ja tähän saatava siskon hyväksyntä. Kai teilläkin on omilla lapsilla selkeät pelisäännöt ja rangaistukset käytössä, sama pätee tyttöön. ja tsemppiä!
suututtamasta toisia. Mitä sillä on väliä vaikka siskosi suuttuisi ja loukkaantuisi, kun et vaan jaksa noin kamalaa lasta? Sitten suuttuu. Mitä muuta hän voi tehdä kuin suuttua?
Olet rehellinen ja sanot, että lapsi käyttäytyy niin huonosti, että et jaksa ja ei ole sun hommasi tätä kasvattaa.
Mä voisin kyllä sanoa mun veljelle totuuden vastaavassa asiassa.
joku joka sanoo suoraan syytä miksi ei halua hoitaa lasta ja mitä hän tekee. Ehkä silloin älyäisi katsoa peiliin ja todeta että HÄN on syypää lapsen käytökseen ja ihmiset eivät jaksa heidän "kullannuppua". Noin ei käyttäydy 3v jos on kasvatus kohdallaan, jos on terve lapsi siis. En ottaisi minäkään. Kauhukakara suoraan sanottuna, heittäisin hänet seinään, sorri...
Minulla oli vähän samanlainen tilanne siskoni kanssa. Lapsia hänellä kolme, mutta käytökseltään he eivät ole noin pahoja. Itse kuitenkin koen heidän hoitamisen raskaana, sillä he eivät tahdo kuunnella ohjeita/ käskyjä vaan pyrkivät aloittamaan neuvottelun tai tekevät mitä lystäävät. Siskon esikoisen ollessa 4 v (muut 3v ja 2v) ja mahoton neuvottelija totesin siskolleni, että en voi hoitaa hänen lapsia, sillä hänellä on ihan erilainen kasvatusnäkemys kuin minulla. Minua ei lapset manipuloi tai lyö, mutta hänen lapset niin tekee. Siskoni ei sanonut mitään vastaan.
Miksi kiusaisit itseäsi ja lapsiasi, kun tiedät valmiiksi, että kivaa ei ole kenelläkään? Siskosi pärjää kyllä ja ehkä parasta hänelle ja lapselle onkin, että joutuvat olemaan yhdessä.