En halua siskon tyttöä meille hoitoon. Miten pystyn kieltäytymään suututtamatta?
Olen äärimmäisen lapsirakas ihminen ja tulen toimeen kaikkien lasten kanssa. Meillä on neljä lasta ja meillä on lähes päivittäin lasten kavereita päiväkodista, koulusta tai harrastuksista meillä. Tai sukulaislapsia.
Lapset viihtyvät meillä ja koska meillä on monenikäisiä lapsia, aina löytyy joku leikkikaveri.
Siskon lapsi on poikkeus. En tajua, miten näin voikaan olla - tyttö on kuin vieraalta planeetalta. Tyttö on 3v, eli uhmaikäinen ja ehtiväinen. Niitä on meilläkin nähty ja osaan kyllä ottaa huumorilla jos jonkinmoiset raivarit. Tämä tyttö on kuitenkin valehtelematta saanut kaiken tahtonsa aina läpi aivan kaikissa asioissa ja on sen takia aivan sekaisin itsensä kanssa. Ei voi mitenkään käsittää, ettei maailma pyöri hänen ympärillään.
Tyttö on rasittavin lapsi, jonka olen koskaan nähnyt. 2-vuotiaana tyttö oli meillä viikon hoidossa putkeen vanhempien loman takia. Olin hajoamispisteessä sen jälkeen. En vastannut puhelimeen, itkin päivän. Henkisesti ja fyysisesti aivan lopussa.
Esimerkkejä tytön käytöksestä tänä vuonna, eli 3-vuotiaana:
-heitti täyden lasillisen maitoa ikkunaa päin, koska halusi sinisen lasin, joka oli pesussa. Ikkunaan tuli särö.
-repi neljä lastenkirjaa luku- ja korjauskelvottomiksi, kun sanoin lukevani satua heti kun pääsen pois vessasta (olin 30 sekuntia..)
-tönäisi vauvani kumoon, kun sanoin, ettei vauvan kädestä saa ottaa lelua (kun oli ottanut)
-repi kahdesta huonekasvista puolet lehdistä irti, kun imetin vauvaani ja sanoin, etten voi leikkiä legoilla sinä aikana
-ei suostunut syömään banaania välipalaksi, joten puri minua käteen ja kun laitoin itselleni laastaria, säntäsi jääkaapille ja heitti kaiken sisällön lattialle kananmunineen kaikkineen
Minkäänlaisia käytöstapoja tytöllä ei ole ja kun on tottunut saamaan aina tahtonsa läpi, tyttö kulkee itse valitsemissaan vaatteissa kesät talvet. Talvella eivät käyneet usein ulkona, kun tyttö ei suostunut laittamaan talvikenkiä jalkaan..
Mä en vaan jaksa. Haluaisin olla siskolleni avuksi, mutta en pysty.
Nyt sisko kysyi, voisinko ottaa yökylään. En halua loukata, enkä tiedä mitä sanoa! Minulla ei ole mitään muuta syytä kuin se, etten kestä sitä tyttöä.
Kommentit (53)
sulla olis voimia ottaa tyttö omaan koulutukseesi. Eihän sae lapsen vika ole että vanhemmat on hukassa :(
Mitä käytöstä siskon tytöltä. Minun mielestäni on kohtuutonta hänen pyytää ottamaan lastansa hoitoon, teillähän on jo 4 lasta ja kädet täynnä hommaa. Sano suoraan, ettet jaksa kun on omissa niin paljon hoitamista..
muita lapsia hoidossa ja ne muut meneekin niin helposti. Meidän omissa lapsissa ei ole niin paljoa työtä, ettei tänne voisi tulla. Miehen puolen lapsia on tosi usein meillä yötäkin, koska ne menee "siinä sivussa".
Sisko tietää sen, että meillä on usein muita hoidossa, joten siihen on paha vedota.
ap
sinä voisit olla lähipiirin ainoa, joka ihan suoraan sanoo, miksi et voi ottaa hoitoon, et yksinkertaisesti voi hoitaa monta lasta, jos yksi vaatii jatkuvan huomion. Sanoisin edelleen, että annat tukea ja neuvoja, mutta sanot myös, että hoitoon et ota ennen kuin muutosta edes yritetään.
17
onpa hurja, sanot että tyhjensi koko jääkaapin. Miten ihmeessä ylettyi tyhjentämään koko jääkaapin? Missä teidän jääkaappi oikein on? Saa sen kuvan että liioittelet kovasti. Et saisi edes päästää noin pientä leikkimään jääkaapin kanssa, hän voi mennä sisään ja tukehtua. Et kai nyt koko aikaa imetäkään?
mä en sitten voi ymmärtää ton kaltaisia vanhempia!
miten tollasille sais taottua päähän,että rajat on rakkautta!
tuommosen hirviön ovat sitten luoneet!
mä sanoisin varmaan melko suorat sanat,täytyyhän niiden vanhempiesn tajuta,ennenkuin maailma opettaa tytölle kovalla kädellä,ettei saakkaan kaikkia asioita menemään niin kuin hän haluaa!
huhhuh tosiaan.
t.itsekkin 4 äiti
tuo lapsen käytös ei ole tervettää. Teet palveluksen lapselle ja viime kädessä siskollesikin, jos sanot sen suoraan. Suorakin puhe voi olla kaunista. Tässä tapauksessa on lapsesta välittämistä ilmaista, että kaikki ei ole kohdallaan.
onpa hurja, sanot että tyhjensi koko jääkaapin. Miten ihmeessä ylettyi tyhjentämään koko jääkaapin? Missä teidän jääkaappi oikein on? Saa sen kuvan että liioittelet kovasti. Et saisi edes päästää noin pientä leikkimään jääkaapin kanssa, hän voi mennä sisään ja tukehtua. Et kai nyt koko aikaa imetäkään?
sellaista kaappimallista pakastin-jääkaappia, vaan erikseen jääkaappi ja pakastin, jotka ovat vierekkäin keittiön pöytätason alla.
En imetä tietenkään koko ajan ja poika on nopea syötettävä, mutta minuutissakin ehtii tehdä mitä vaan. Tyttö ehtii, vaikka seisoisin tytön takana (kumota vauvan tai heittää lasin ikkunaan).
Ehkä pitää sanoa siskolle, etten pysty vahtimaan tyttöä - on niin ehtiväinen. On äärimmäisen hankalaa neuvoa toisia kasvatusasioissa. En minäkään pitäisi siitä, että joku tulee neuvomaan, mitä pitäisi tehdä. En ole täydellinen, teen jatkuvasti omia virheitä omien lasten kanssa.
ap
taapero pääsee sinne heti, kun oppii avaamaan lapsilukon. Meilläkin on tuonkaltainen lapsi...3v poika. En ole ikinä edes kysynyt häntä minnekään yökylään, koska tiedän, ettei kukaan moista menoa jaksa. Kukaan ei ole tarjoutunut ottamaankaan :) Kaksi tuntia hoidossa on ihan maksimit hoitajan jaksamiselle. En jaksa melkein itsekään, vaikka onkin oma rakas poika kyseessä. Meillä todellakin pidetään rajoista kiinni ja pojan isoveli on ihan toista maata, hän on "hyvin kasvatettu", vaikka ihan samalla tavalla ollaan molemmat kasvatettu. Ollaan saatu tälle meidän "kauhukakaralle" lähete tarkempiin tutkimuksiin käytöksensä vuoksi.
pärjää tytön kanssa, kun sulla on omatkin lapset hoidettavana. Kyllä hän varmasti ymmärtää sen, koska itse tietää, millainen tyttö on. Ainakin minä ymmärtäisin loistavasti enkä loukkaantuisi.
29
minuus ja identiteetti ei voi kehittyä kunnolliseksi ja vahvaksi, mikäli lapsi saa aina kaiken minkä haluaa....enpä tiennyt, että tällaista voi oikeasti jossain olla ! jotain ammattiapuahan nuo tarvitsee. miksi siskosi kasvattaa lastaan noin ?
minusta voisit ihan hyvin sanoa hänelle ettet voi ottaa lasta hoitoon, koska teillä ei voida joka asiassa joustaa ja että silloin kun ei voida joustaa, tyttö saa raivarit.
mulla on siskoni kanssa semmoiset välit että voidaan kyllä puhua tuommoisistakin asioista. ehkä teidänkin olisi syytä opetella.
ehkä siskosi pitäisi kuulla "totuus" joltain toiselta, jotta silmät aukeais, eikä menis ihan koko tyttö "harakoille".
varmaan selkeät rutiinit ja säännöt tekisi hänelle erittäin hyvää, vaikka alku olisi varmasti helvettiä.
Muuttakaa tosi kauas, sitten ei ruinata kyläilyjä-niin me teimme ja hyvin toimii:)
Voisit sanoa siskollesi, että vauvan takia et pysty vahtimaan lasta. Sanoisit, että tyttö on ehtivä ja tekee vieraassa paikassa kaikki pahuudet sillä aikaa kun sinä hoidat vauvaa. Sano, että tyttö on varmasti kotonaan ihan kiltti, mutta hän ei tottele teidän perheen sääntöjä lainkaan, etkä sinä saa häneen otetta. Sano, että pelkäät, että tyttö vahingoittaa itsensä teillä, koska sinä et pysty vahtimaan häntä joka hetki. Voisit vielä sanoa, että lapsi ei ainoana lapsena varmaankaan ole tottunut jakamaan aikuisen huomiota, ja on ehkä hieman kateellinenkin ja käyttäytyy varmaankin siksi teillä tuhmasti.
Toisaalta totuuden kertominen siskollesi voisi olla tässä tilanteessa kaikkien etu...
kurilla ja säännöille ei ole ikinä liian myöhäistä alottaa. Jos niitä ei nyt aloita kakaralle tulee vaikeuksia koulusssa. kauhukakara tulee varmasti kyllä itkemään siitä kun kun ei saa tahtoansa läpi mutta parempi kuin alotattaa sen nyt. eikä se varmasti itke sitten kun kieltäytyt ostamasta jotain herkkua muutaman kerran.
hyvästä käytöksesta palkitsee ja pahasta menee palkinnot pois tai niin että niitä ei osteta.
mutta ihan siskosi avuksi ja siskosi jaksamista ajatellen, etkö voisi edes silloin tällöin ottaa tyttöä teille yö-kylään? Selviätte kyllä varmasti siitä! Se sun siskos joutuu kuitenkin hoitamaan tyttöä 24h..joten ehkä tarvis joskus pientä hengähdystaukoa..
Äjä ole itsekäs vaan yritä auttaa ja tukea siskoasi. Se olisi varmasti myös lapsen parhaaksi.
mutta ihan siskosi avuksi ja siskosi jaksamista ajatellen, etkö voisi edes silloin tällöin ottaa tyttöä teille yö-kylään? Selviätte kyllä varmasti siitä! Se sun siskos joutuu kuitenkin hoitamaan tyttöä 24h..joten ehkä tarvis joskus pientä hengähdystaukoa..
Äjä ole itsekäs vaan yritä auttaa ja tukea siskoasi. Se olisi varmasti myös lapsen parhaaksi.
Lapsen paras olisi kyllä varmastikin se, että ap hommaisi siskolleen jonkin ihan peruslastenhoito-oppaan, jonkin maltillisen ja selväjärkisen, ja koettaisi itsekin puhua järkeä. Lapsen elämä on menossa pilalle!
...joka sitten teini-iässä puukottaa ensimmäisen netistä bongaamansa poikaystäväkandidaatin (muihin ei saa kontaktia), kun tämä ei suostu seukkaan.
Ja kun ei kukaan lähelllä oleva aikuinen puuttunut, silloin kun se vielä oli mahdollista. Omat vanhemmat ovat voimattomia, ehkä heillä on ollut itsellä hyvinkin ankara kasvatus.
Tämä tyttö tarvitsee rajoja, muiden lasten kurmoottavaa seuraa ja matkaa, joka on täynnä pettymyksiä ja niistä selviämistä - ja pian!
Taustalla voi olla jotain Aspergerhommaa, mutta sitä vastaan puhuu tuo joka yö eri paikassa. Lähinnä alkuun nyt pitäisi oppia, että riehumisella ei saa huomiota.
älä nyt ihmeessä ota enää tosiaan hoitoon. Sano tuo, mitä 17 ehdotti, että et suostu ottamaan hoitoon ennen kuin saavat tytön käytöstä muuttumaan. Tai vain, että tyttö on sellainen, että ihan omankin turvallisuutensa takia tarvitsee enemmän valvontaa kuin mitä sinä pystyt viiden lapsen kanssa antamaan (oletpa reipas - yhden lapsen äitinä epäilen, että jos minulla olisi 3+ niin en ottaisi ketään ulkopuolista hoitoon tyyliin ikinä). Minusta kyllä itse asian voi sanoa aika suoraankin, kunhan käyttää omaa näkökulmaansa, eikä niin, että tyttö on kamala ja te huonoja vanhempia. Toki siskosi voi tästäkin loukkaantua, mutta se on hänen omalla vastuullaan sitten.
sellaista kaappimallista pakastin-jääkaappia, vaan erikseen jääkaappi ja pakastin, jotka ovat vierekkäin keittiön pöytätason alla.En imetä tietenkään koko ajan ja poika on nopea syötettävä, mutta minuutissakin ehtii tehdä mitä vaan. Tyttö ehtii, vaikka seisoisin tytön takana (kumota vauvan tai heittää lasin ikkunaan).
Ehkä pitää sanoa siskolle, etten pysty vahtimaan tyttöä - on niin ehtiväinen. On äärimmäisen hankalaa neuvoa toisia kasvatusasioissa. En minäkään pitäisi siitä, että joku tulee neuvomaan, mitä pitäisi tehdä. En ole täydellinen, teen jatkuvasti omia virheitä omien lasten kanssa.
ap
muita lapsia hoidossa ja ne muut meneekin niin helposti. Meidän omissa lapsissa ei ole niin paljoa työtä, ettei tänne voisi tulla. Miehen puolen lapsia on tosi usein meillä yötäkin, koska ne menee "siinä sivussa".
Sisko tietää sen, että meillä on usein muita hoidossa, joten siihen on paha vedota.
ap