Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua siskon tyttöä meille hoitoon. Miten pystyn kieltäytymään suututtamatta?

Vierailija
26.08.2011 |

Olen äärimmäisen lapsirakas ihminen ja tulen toimeen kaikkien lasten kanssa. Meillä on neljä lasta ja meillä on lähes päivittäin lasten kavereita päiväkodista, koulusta tai harrastuksista meillä. Tai sukulaislapsia.

Lapset viihtyvät meillä ja koska meillä on monenikäisiä lapsia, aina löytyy joku leikkikaveri.

Siskon lapsi on poikkeus. En tajua, miten näin voikaan olla - tyttö on kuin vieraalta planeetalta. Tyttö on 3v, eli uhmaikäinen ja ehtiväinen. Niitä on meilläkin nähty ja osaan kyllä ottaa huumorilla jos jonkinmoiset raivarit. Tämä tyttö on kuitenkin valehtelematta saanut kaiken tahtonsa aina läpi aivan kaikissa asioissa ja on sen takia aivan sekaisin itsensä kanssa. Ei voi mitenkään käsittää, ettei maailma pyöri hänen ympärillään.

Tyttö on rasittavin lapsi, jonka olen koskaan nähnyt. 2-vuotiaana tyttö oli meillä viikon hoidossa putkeen vanhempien loman takia. Olin hajoamispisteessä sen jälkeen. En vastannut puhelimeen, itkin päivän. Henkisesti ja fyysisesti aivan lopussa.

Esimerkkejä tytön käytöksestä tänä vuonna, eli 3-vuotiaana:

-heitti täyden lasillisen maitoa ikkunaa päin, koska halusi sinisen lasin, joka oli pesussa. Ikkunaan tuli särö.

-repi neljä lastenkirjaa luku- ja korjauskelvottomiksi, kun sanoin lukevani satua heti kun pääsen pois vessasta (olin 30 sekuntia..)

-tönäisi vauvani kumoon, kun sanoin, ettei vauvan kädestä saa ottaa lelua (kun oli ottanut)

-repi kahdesta huonekasvista puolet lehdistä irti, kun imetin vauvaani ja sanoin, etten voi leikkiä legoilla sinä aikana

-ei suostunut syömään banaania välipalaksi, joten puri minua käteen ja kun laitoin itselleni laastaria, säntäsi jääkaapille ja heitti kaiken sisällön lattialle kananmunineen kaikkineen

Minkäänlaisia käytöstapoja tytöllä ei ole ja kun on tottunut saamaan aina tahtonsa läpi, tyttö kulkee itse valitsemissaan vaatteissa kesät talvet. Talvella eivät käyneet usein ulkona, kun tyttö ei suostunut laittamaan talvikenkiä jalkaan..

Mä en vaan jaksa. Haluaisin olla siskolleni avuksi, mutta en pysty.

Nyt sisko kysyi, voisinko ottaa yökylään. En halua loukata, enkä tiedä mitä sanoa! Minulla ei ole mitään muuta syytä kuin se, etten kestä sitä tyttöä.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy ottamasta. Ja jos syytä kysyy, kerro se, mitä meillekin täällä palstalla. Yksinkertaista.

Vierailija
2/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy ottamasta. Ja jos syytä kysyy, kerro se, mitä meillekin täällä palstalla. Yksinkertaista.

sen takia että tyttösi on niin kamala?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kerrot totuuden; et sinä pysty siihen kun on omaakin elämää.

Sinun siinä loukkaantua pitäisi, eikä ujostella omaa siskoasi.

Vierailija
4/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla kieltäytymisen sijasta välejä voi hankaloittaa tytön käytös teillä. Et voita etkä häviä kieltäytymällä - paitsi että voitat sittenkin.

Ymmärrän, että on vaikea sanoa, että lapsi on kamala tai liian hankala. Ehkä sun kannattaa vain sanoa, että et nyt valitettavasti jaksa ottaa yökyläilijää. Tottahan se on.

Vierailija
5/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Millä tavalla sinä olet riippuvainen siskosi kun niin kovasti hänen loukkaantumista pelkäät?

Kummallista, että sinun siskosi ei ollenkaan pohdi, että loukkaannutko sinä siitä, että hänen lapsensa riehuu.

Eikö sisko loukkaantuminen olisi kuitenkin pienempi riesa kuin pienen paholaisen riehuminen kodissasi?

Vierailija
6/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Millä tavalla sinä olet riippuvainen siskosi kun niin kovasti hänen loukkaantumista pelkäät?

Kummallista, että sinun siskosi ei ollenkaan pohdi, että loukkaannutko sinä siitä, että hänen lapsensa riehuu.

Eikö sisko loukkaantuminen olisi kuitenkin pienempi riesa kuin pienen paholaisen riehuminen kodissasi?

Vierailija
7/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varmaan myös sanoa, että et pärjää tytön kanssa, jos tiukaksi menee. Silloin et syytä ketään suoraan, mutta ongelma tulee selväksi.

Vierailija
8/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön käytöksestä? Kuulostaa jo hiukan patologiselta 3-vuotiaalta, jos kylässä ja vieraalle aikuiselle tekee tuollaisia asioita.

Vierailija
9/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että kyläillessään käyttäytyy uhmakkaasti etkä voi huolehtia vauvasa ja muisa lapsista ja että haluaisit ottaa hoitoon siinä vaiheessa kun voit paremin keskittyä myös siskosi lapseen, koska tämä on kuitenkin eri ympäristössä, ei kotonaan ja tavallaan uhmakas käytös on ihan ymmärrettävää. Niin voisit ystävällisesti kertoa tai kertoa että omat voimasi ovat vähissä, koska e ole saanut nukuttua hyvin.

Vierailija
10/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsepähän on noin huonosti kasvattanut! Vaikka lapsi olisi vilkas tai hankala, tms. niin kai kasvatuksella ja kurilla jotain vaikutusta olisi!!!

Vierailija
11/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä ei todellakaan ollut kyse siitä että lapsi olisi saanut aina tahtonsa perille. Oli vain ihan järjetön riiviö, vaikka mitä teki ja yritti. Sai 5-vuotiaana virallisen ADHD-diagnoosin ja lääkityksen, jota kaikki me läheiset oltiin kyllä osattu jo odottaakin...

Vierailija
12/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsihan on aivan kamala... ja siskosi suuttuu varmasti, mutta kaikille parasta. OIKEASTI!

Vierailija
13/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä käytöstä siskon tytöltä. Minun mielestäni on kohtuutonta hänen pyytää ottamaan lastansa hoitoon, teillähän on jo 4 lasta ja kädet täynnä hommaa. Sano suoraan, ettet jaksa kun on omissa niin paljon hoitamista..

Vierailija
14/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

kuin että toisen lapsi on "kamala". Tottahan nyt sellaisesta kuka tahansa voisi loukkaantua. Kerro sen sijaan, että et jaksa jne. ihan mikä tahansa teidän perheeseen tai omaan aikatauluttamiseen jne. liittyvä syy. Keksi siis sellainen syy kieltäytymiselle, mikä ei liity mitenkään siskoosi tai hänen perheeseen taikka siskosi lapseen.

Vierailija
15/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en miettisi loukkaanko. Sanoisin että olen tottunut pitämään rajat koska uskon sen olevan myös lapsen parhaaksi mutta sinä et ja siksi lapsen kanssa on ollut mahdotonta (ja perään valhe että vaikka ihana tyttö onkin). Sitten perään kaikki esimerkit mitä on tapahtunut.

Vierailija
16/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin syynkin siskolle, mutta etsisin siitä vähän kauniimman puolen. Eli kertoisit, että lapsella on kurjaa ja hän on sekaisin, kun hänen täytyy päättää asioista, sanot, että hänellä tulee olemaan vaikeaa kavereiden saamisessa jne. mikä on totta. Et sano, että lapsi on kamala, koska hänhän on lähinnä kamalasti kasvatettu. Sanoisit vielä, että 3-vuotiaana on usein aika tiukkojakin taisteluja, eikä pidä pelätä lapselle aiheutettua mielipahaa ym. peruskauraa. Tämä siis sillä ehdolla, että siskosi on mukava ihminen, jolla vain ei ole kasvatus hanskassa, vaikka haluaisi. Voisit tarjota neuvoja ja tukea rakentavassa hengessä, se voisi oikeasti hyödyttää siskoasi (ja tämän lasta!) ja pidät omasta jaksamisestasi huolen eli et ota hoitoon kuin ehkä tunniksi tms.

Vierailija
17/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyykö tytär samoin silloinkin kun vanhempansa ovat paikalla? Kuinka vanhemmat täähän reagoivat? Miten vanhemmat reagoivat siinä tilanteessa kun tytön tempauksista kerrotaan heille?

Vierailija
18/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän sisko tietää, millainen tyttö voi olla. Heillä kotona tosin näitä raivareita harvemmin sattuu, kun kaikessa annetaan periksi. Luonnollisesti tyttö on siis ainut lapsi ja jäänee ainoaksi..

Siskolla tyttöä syötetään edelleen ja tyttö suostuu syömään vain ja ainoastaan yhdeltä lautaselta, tietystä mukista ja tietyllä haarukalla. Keittoa ei voi syödä, koska sitä ei voi syödä haarukalla.

Tyttö nukkuu joka yö eri paikassa ja sisko petaa telttasängyn milloin eteiseen, milloin vanhempien makuuhuoneeseen, milloin olohuoneeseen. Mihin vain tyttö käskee.

Olen sanonut, että tyttöä pitäisi kieltää eikä antaa periksi, mutta sisko ei pysty. Hankalaahan se tässä vaiheessa enää on aloittaa.

Aina kun soitan siskolleni, heillä on joku tilanne päällä. Tyttö tekemässä jotain ja pitää lopettaa puhelu. Tyttö saattaa hyppiä siskon päällä puhelun aikana, eikä sisko kiellä. Sanoo vain, että "äitiä sattuu, voisitko hyppiä vaikka vieressä..".

Lankoni on yhtä avuton kieltämään :(

Sisko kyselee jatkuvasti vanhemmiltani, tytön kummeilta ja omalta äidiltään lastenhoitoapua, mutta kaikki kieltäytyvät koko ajan vedoten erilaisiin syihin.

ap

Vierailija
19/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sulla ole mahdollisuutta vahtia tyttöä kokoaikaa, ja todellakin toivon, että olet kertonut jo tuon kaiken mitä teillä on tapahtunut.

Vierailija
20/53 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei mulla ole mahdollisuutta vahtia tyttöä kokoaikaa, ja todellakin toivon, että olet kertonut jo tuon kaiken mitä teillä on tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä