Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeletko päätoimisesti ansiosidonnaisella?

Vierailija
25.08.2011 |

Eli oletko omaehtoisessa opiskelussa, opiskelusi on päätoimista ja olet samalla työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa?

Saat siis ansiosidonnaista päivärahaa ja ylläpitokorvauksen 9€/opiskelupv.

Mites muut opintososiaaliset edut? Saatko lisäksi syödä edullista opiskelijaruokaa tai saatko koulumatkatukea.

Itse aloitin juuri toisen asteen opinnot ammattiopistossa, jossa tarjoillaan kelakortilla ilmainen ruoka. Oliskohan mullakin oikeus saada tuo ilmainen ruoka, vaikka saankin ylläpitokorvauksen... Entä olisiko minullakin oikeus edulliseen koulumatkaan koulumatkatuen kautta (kela myöntää).

Kela ei myönnä koulumatkatukea työvoimakoulutukseen, mutta en ole työvoimakoulutuksessa, vaan toisen asteen koulutuksessa päätoimisena opiskelijana.

Tietääkö kukaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei voi saada kahta kertaa tukea samaan asiaan.

Vierailija
2/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs toi ruoka? Tiedätkö siitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi saada samaan asiaan vaan ylläpitokorvaus on tarkoitettu matkoihin jne. Et ole siinä mielessä tavanomainen toisen asteen ammattiin opiskelija.

Vierailija
4/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katto kaiken, asunnon jos harjoittelu oli muualla kuin kotipaikkakunnalla, ruuan yms. Joskus vitsailtiinkin sillä että kummallisen venyvä 9 euroa, toki se oli tuplat silloin toisella paikkunnalla.

Ihan viimeisenä vuona sain halvemman ruuan koulussa. Mutta muutenhan tuo oli mahtava tapa opiskella. Sai rauhassa paneutua pelkkään opiskeluun kun pärjäsi taloudellisesti hyvin.

Vierailija
5/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen verran pitkä matka opiskelupaikkakunnalle, että toi 9€ ei riitä edes matkoihin, saati sitten ruokaan.

Täytyy kysyä, suostuvatko myymään koulussa mulle ruokaa johonkin hintaan, ettei tarvitse syödä omia eväitä jossain nurkassa yksin...

Mutta silti ihanaa, kun onnistuu tää opiskelu tuolla ansiosidonnaisella, niin on ylipäätään mahdollista opiskella!

Vierailija
6/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

verotuksesta ne loput matkat sitten. Siitä vain miinustettiin sitten pois ne saadut 9 euroa. Itselläni opiskelupaikkakunnalle oli matkaa 200 km suuntaan. Ja usein harjoittelupaikat oli samalla paikkakunnalla.

Kyllä ne niissä ruokaloissa ruuan myyvät kaikille opiskelijoille ja tuskin on kovinkaan kallista. Itse ainakin koin eduksi syödä hieman kalliimmankin, mutta monipuolisen ruuan kun roudatra eväitä mukana.

Vierailija
7/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin juuri tänään, että mulla oli mennyt omaehtoinen opiskelu läpi! Olen siinä mielessä taikauskoinen hölmö, etten ole uskaltanut selvittää mitään etukäteen (sitten se ei kuitenkaan onnistu).

Vierailija
8/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin juuri tänään, että mulla oli mennyt omaehtoinen opiskelu läpi! Olen siinä mielessä taikauskoinen hölmö, etten ole uskaltanut selvittää mitään etukäteen (sitten se ei kuitenkaan onnistu).

samalla asialla ja virkailija sanoi asian olevan ok. Tuntui ihmeelliseltä, kuvittelin että se päätös tulee isommilta pomoilta ei virkailijalta. Antoi kuitenkin työkkärikorvauspaperit ja käski palauttaa ne parin viikon kuluttua. Opinnot alkaa syyskuun alusta. Lisäksi opiskeluista pitää tehdä selvitys helmikuussa.

Jotenkin en vaan usko että tuo oli tuossa, oli liian helppoa.

Vierailija
9/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla asialla ja virkailija sanoi asian olevan ok. Tuntui ihmeelliseltä, kuvittelin että se päätös tulee isommilta pomoilta ei virkailijalta. Antoi kuitenkin työkkärikorvauspaperit ja käski palauttaa ne parin viikon kuluttua. Opinnot alkaa syyskuun alusta. Lisäksi opiskeluista pitää tehdä selvitys helmikuussa.

kun pääsin sisään, kävin työkkärissä hyväksymisilmoituksen kanssa. Virkailija laittoi omaehtoisen opisakelun hakemuksen eteenpäin, lisäksi tarvittiin koulun täyttämä lomake. Päätös tuli sen jälkeen nopeasti. Tällä omaehtoisen opiskelun päätöksen on kuulemma keskitetty nykyisin, aiemmin päätöksen saattoi tehdä virkailijakin. Vielä tarvitaan läsnäolotodistus, kun koulu alkaa.

Mulle ainakin iso helpotus. Uskon että mulle tulee olemaan oikeesti hyötyä tästä koulutuksesta ja pääsen viimein tekemään sellaista työtä, joka tuntuu omalta. Ei olisi millään mahdollista opiskella opintotuella enää tässä vaiheessa elämää, lapsia ja asuntolainaa.

Vierailija
10/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pääsin sisään, kävin työkkärissä hyväksymisilmoituksen kanssa. Virkailija laittoi omaehtoisen opisakelun hakemuksen eteenpäin, lisäksi tarvittiin koulun täyttämä lomake. Päätös tuli sen jälkeen nopeasti. Tällä omaehtoisen opiskelun päätöksen on kuulemma keskitetty nykyisin, aiemmin päätöksen saattoi tehdä virkailijakin. Vielä tarvitaan läsnäolotodistus, kun koulu alkaa.

Mulle ainakin iso helpotus. Uskon että mulle tulee olemaan oikeesti hyötyä tästä koulutuksesta ja pääsen viimein tekemään sellaista työtä, joka tuntuu omalta. Ei olisi millään mahdollista opiskella opintotuella enää tässä vaiheessa elämää, lapsia ja asuntolainaa.

opintorekisteriotteen yms. (mulla siis opinnot jääneet kesken yliopistolla). Joten kai se sitten voi tosiaan olla niin helppoa. Tuntui vaan ettei siitä voi ilman kauheaa paperisotaa selvitä.

Tsemppiä sulle opiskeluun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi