Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että villasukat

Vierailija
25.08.2011 |

venyvät heti käyttöön otettua aivan muodottomiksi? Neulonko liian isoilla puikoilla vai onko vika langassa? Neuvokaa, miten saan varsinkin lasten villasukat pysymään kuosissa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kannattaa ehkä pestä ne langat ENNEN kutomista ja käyttöön ottamista?

Vierailija
2/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä tosi tiukka käsiala, ja hyvin pitää kuosinsa, kandee kokeille pienempiä puikkoja... ja tehdä esim kärki osasata vähän muutaman kierroksen liian lyhyt

ja kakkonen miten sä peset ne langat että ne eivät oleihan solmussa pesun jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaisivat langat mennä pilalle.

Vierailija
4/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu toki langoista, mutta jos haluaa vaikka istuvan villapaidan ja sellaisen ompelee, niin jos pesee langat ENNEN kutomista niin ei tule yllätyksiä sen suhteen kun 1. kerran pesee vaatteen että kutistuu tmv. Se ensimmäinen pesu saa aikaan mahdolliset muutokset, ei mikään 2. tai vaikka 50. pesu.

Vierailija
5/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neuloa sukan päällisosakin joustinneuletta. Istuu jalkaan paremmin :)

t:kässäope

Vierailija
6/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä idea. Sen lisäksi voisi kokeilla neuloa sukan päälliosan joustinneuletta (esim. 1o, 1 n.), jolloin sukka ehkä paremmin pitäisi muotonsa (ihan kärkeen asti ei tarvitse neuloa joustinneuletta vaan kärkikavennusosion voi tehdä sitten ihan sileänä neuleena).

Vierailija
7/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puikoilla ens kerralla. Nyt on mennyt kolmet lasten villasukat käyttökelvottomiksi heti parin käyttökerran jälkeen, on ollut eri langoista, mutta varmaankin oon liian löysällä tehnyt. Harmittaa hiukkasen...

Taitaisivat tosiaan langat mennä solmuun, jos pesisi ennen neulomista.

Vierailija
8/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohje neuvoo. Teen niistä suorastaan napakat, ei yhtään ylimääräistä.

Vierailija
9/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen ens kerralla tuota joustinneuletta myös. :)

Nyt ei ole tosiaan pesuun asti sukat ehtineet, kun ovat jo venähtäneet muodottomiksi.

ap

Vierailija
10/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muotonsa menettäneet ole pilalla. Anna vähän suurempijalkaisemman pitää niitä.

Vierailija
11/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohuesta langasta ja pienillä puikoilla. Pysyy kuosissaan. Mä luulen että neulot liina löysää

Vierailija
12/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villalangat kannattaa pestä ennen kutomista, jos ne ovat ihan oikeaa lampaanvillaa. Sellaisia ei juuri muualta saa kuin kotimaisista kehräämöstä.

Pesemättöminä niissä on kehräämöpesun jälkeen vielä runsaasti villarasvaa. Kieltämättä käsille hyvää, mutta haisee. Sellaisesta tehty neule venyy, muuten yleensä käy päin vastoin.

Oletko tehnyt se sukat tekokuitulangasta, joka on liian kuumassa pesussa venähtänyt?

Oikea villalanka ja numeroa pienemmät puikot kuin mitä langan ohjeessa sanotaan, niin kyllä niistä hyvä tulee.

Vierailija
13/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä kestä tiukkana vaan "avautuu" tasoksi. Syynä liian isot puikot tässäkin?

Vierailija
14/22 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi olla että joku muukin neuvoo...

Teen itse niin, että varsi saakin olla vähän löyhempi, ei purista, mutta sitten kun tulee nilkan kohta niin vaihdan aivan ohuihin puikkoihin ja neulon muutamia kerroksia kuin olisi "jouste tai resori" jonka jälkeen alkuperäiset puikot.

Toinen tapa jolla teen pidemmät sukat: Teen 3 oikein, 2s nurin, 3 oikein jne. Kun tulen nilkkaan niin neulon yhteen oikeissa 3;ssa silmukasa niin että jää 2s. Siis jatketaan muutama rivi 2 oikein, kaksi nurin...

Tällä teen säären yläosasta alkaen. alle polven joten silmukoita on enemmän, mutta nilkassa vähennetään silmukat, sukka pysyy jalassa.

Vierailija
15/22 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novitan langoilla (Seitsemän veljestä, Nalle) ja yhden ohuen langan, jonka merkkiä en muista, ostin lankakaupasta - pyysin nimenomaan sukkia varten. Sitten kun on ollut kerran-pari jalassa ja saappaissa/talvikengissä, niin ovat venähtäneet muodottomiksi putkiksi (kantapää ja varsi erityisesti). En siis ole tässä vaiheessa ehtinyt edes pestä sukkia, eli pesusta venähtäminen ei johdu. Käytön myötä olen toki myös pessyt ohjeen mukaan koneessa/käsin, mutta se ei ole vaikuttanut enää sukan muotoon. Kyseessä ovat olleet lasten sukat ja yhdet omat. Onhan se kurjaa varsinkin lapselle, kun villasukat pyörii kengissä.

Ihmetyttää vain, kun aiemmin ei ole ollut tällaista ongelmaa. Olen neulonut sukkia ihan onnistuneesti ja neulon kyllä edelleen kaikkea muuta ihan onnistuneesti. Ehkä käsialani on vain löystynyt. No, kokeilen heti noita neuvojanne ja toivotaan, että onnistuu!

ap

Vierailija
16/22 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sekin että tekee kantapäästä siitä kantalapusta tarpeeksi korkean, ettei se "vedätä" sukkaa mutturalle saappassa jalkapohjan alle, jolloin kanta ja varsi venyy pussille. Mun ja lasten jalkaan monissa ohjeissa on liian lyhyt se kantalapun korkeuden määrä. tietysti sen pidentäminen aiheuttaa sitten myös lapun jälkeen tulevien kavennusten määrään lisäystä, koska siitä kantalapun korkeudestahan ne lavan sivujen silmukat poimitaan.

Vierailija
17/22 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puikoilla ens kerralla. Nyt on mennyt kolmet lasten villasukat käyttökelvottomiksi heti parin käyttökerran jälkeen, on ollut eri langoista, mutta varmaankin oon liian löysällä tehnyt. Harmittaa hiukkasen... Taitaisivat tosiaan langat mennä solmuun, jos pesisi ennen neulomista.

Novitan Nalle tai Seitsemän veljestä ja vähän pienemmillä puikoilla kuin langan suositus niin hyvä tulee.

Vierailija
18/22 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin veikkaan liian löysää käsialaa. Itse teen sukat Nallesta 3 puikoilla ja 7veljeksestä 3,5 puikoilla ja tulee napakkaa neulosta joka pysyy muodossaan.

Enkä kyllä ole tähänastisella neulomiskokemuksella vielä törmännyt villalankaan joka olisi oikein pestynä muuttunut radikaalisti. Puuvilla mun mielestä enemmän saattaa muuttua pesussa, mut villa pysyy yleensä ihan samanlaisena.

Vierailija
19/22 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkalankana hyväksi havaittu on 7 veljestä. Kivoja värejä, helppo neuloa ja napakka lanka.

Vierailija
20/22 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neulonut lukemattomia sukkapareja sekä Nallesta että Seiskaveikasta, eikä ikinä ole sukat löpsähtäneet käytössä ap:n kuvailemalla tavalla, ei edes kymmenien pesujen jälkeen. Jotkut ovat ajan kanssa kyllä nyppyyntyneet, mutta nekin ovat pysyneet oikean muotoisena ja napakkana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi