Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellinen ruoka?

Vierailija
25.08.2011 |

Miten käsität sanaparin terveellinen ruoka? Syötkö itse terveellisesti, entä lapset? Miten voisin mielestäsi syödä terveellisemmin?

Olen viimeaikoina alkanut enemmän miettiä tuota ruoan terveellisyyttä ja koen sen tosi hankalaksi: lapset ei ole kovin innostuneita lisäämään kasviksia ruokavalioonsa ja parhaiten heille maistuu roskaruoka. Esim. vaalea leipä on ainoa leipä, mitä poikani suostuvat syömään ja omasta mielestäni se on jokseenkin pelkkää ilmamössöä.

Mutta jatkan lisää näistä omista mietteistäni, kun saadaan ensin keskustelua aikaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellinen ruoka on ihan perusruokaa. Eli esim. makaroonilaatikkoa tai perunoita ja kasviksia, ja lisukkeena salaattia. Ruokajuomana maito tai vesi. Aamu- väli- tai iltapaloina esim. leipä päällysteineen, jogurtti, viili, rahka tai puuro.

Eli ihan normiruokaa ilman turhaa sokeria, jälkiruokia ja herkutteluja

Vierailija
2/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa että perunaa ja kastiketta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis simppeleitä, laadukkaita raaka-aineita ja joka aterialla jotain värikästä. Ruokajuomana vesi tai maito. Leipä ruista tai täysjyvää. Ei lisäaineita.

Näillä eväillä yritetään mennä, kodin ulkopuolella ei nipoteta. Ja kyllä ne lapset syövät mitä tarjotaan, kun nälkä on. Älä osta valkoista leipää.

Vierailija
4/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää energiapitoisista, makeista ja suolasista ruuista. Aikoinaan ihmiset, jotka ovat pitäneet tällaisesta ruuasta ovat jääneet henkiin paremmin, kun heillä on ollut rasvaa nälkäkausina kehossaan.

Vanhempien tehtävä on opettaa kultamurujen makuaisti tykkäämään myös vihanneksista, juureksista, täysjyväviljatuotteista, lihasta, kalasta, maroista jne. Marjat ovat happamia, vaikkakin makeita, usein menee jonkin aikaa pienellä taaperolla että tottuu mustikan, mansikan, karviaismarjan ja vadelman jne. makuihin.

Samajuttu parsakaalin, salaatin, perunan, porkkanan ja muiden juureksien ja salaattien kanssa. Lapsi ei luonnostaan tykkää parsakaalista, mutta jokainen lapsi oppii pitämään tästä mausta, kun aikuinen säännöllisesti tarjoaa tällaista ruokaa. Makuaisti tottuu kaikkeen paprikaan, sinihomejuustoihin, mausteiseen ruokaan jne. Kaikki kahvinjuojat ovat jossakin vaiheessa oppineet tykkäämään kahvin mausta, vaikka nuorena se maistui pahalta.

Jos lapselle syöttää vain roskaruokaa, ei hän aikuisenakaan syö juuri muuta. Tämä on surulllinen totuus. Siksi lihavilla on niin vaikeaa, kaikki tutkimukset osoittaa, miten vaikeaa on lopettaa lapsuudessa opituista makumieltymyksistä ja -tavoista pois. Vain erittäin harva pystyy elämänmuutokseen. Joten ne kortit lyödään pöytään jo lapsuudessa. Vakavasti otettava asia siis vanhemmille!

Vierailija
5/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuaksi mahdollisimman perusmuodossaan olevan ruuan...Siis kasvikset, juurekset, liha vain simppeliksi valmistettuina.

Vierailija
6/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään pakkosyöttöä, tyylin syö tai oksenna. Vaan pakko vaan lapsen maistaa pieni pala, ja tätä pitää toistaa, ja toistaa, ja toistaa. Kohta sen lapsen makuaisti on tottunut tähän uuteen makuelämykseen, ja ko ruokamaistuukin mainiosti.

Näin meillä lapset ovat oppineet syömään kalaa, ja parsaa, sekä salaattia, viinimarjoja jne. Muuten mun nirsot kakarat ei söisi mitään, ei puuroja ja mehukeittoja jne. Jos en olisi totuttanut niitä, söisivät vain nakkeja ja ranskanperunoita, lihapullia ja muusia, ei mitään vihreää, ei marjoja, ei puuroja jne. Nyt kaikki syövät hyvällä mielellä, nuorimmaisen himo on keitetty parsakaali. Näin se vain menee :) Tsemppiä vaan ja kärsivällisyyttä, tämä on pitkäjännitteistä hommaa.

Vierailija
7/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle kansalle sopiva, mielellään lähellä tuotettu luonnollinen raaka-aine. Esim. marjat, kala, maitotuotteet (voita unohtamatta, sitähän vietiin Suomesta aikoinaan ulkomaillekin). Sienet, kasvit ja eri puiden lehdet. Riista.

Kuka sitä höttöleipää ostaa talouteesi? SINÄ. Kyllähän lapset syövät ja syövät muuten jatkossakin, jos jatkat ostamista. Oma 4-vuotiaani ei juo cokista, syö sokerimuroja tai ranskalaisia, koska minä en niitä hänelle osta. Simppeliä.

Vierailija
8/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perusruoka terveellistä? Ns. perusruoista meillä uppoaa parhaiten makaronilaatikko, jauheliha-perunasoselaatikko, lasagnette, pinaattiletut yms. Mutta mielestäni nekään eivät ole mitään megaterveellisiä.

Olen valitettavan laiska keittämään joka ruoalle vihanneksia, jotka saan suurimmaksi osaksi syödä itse. Salaatit onneksi menee, varsinkin jos höystän niitä melonilla tai viinirypäleillä.

Olen miettinyt jopa viljamyylyn ostoa, jotta voisin itse jauhaa jyvät ja tehdä siitä puuroa tai leipää. Kaupan leivätkään ei ole parasta mahdollista ravintoa, puurojauheista puhumattakaan.

Ei meilläkään ole opetettu lapsia juomaan nelivuotiaana kokista tai sokerimuroja sen enempää kuin ranskalaisia, mutta nyt kun lapset ovat koululaisia, niin kyllä heille maistuu nuo kaikki edellämainitut.

Meillä ei ole kotona edes karkkipäivää, vaan herkkuja saa synttäreillä tai muuna juhlapäivänä. Toki aloitin lapsten syöttämisen aikoinaan juuri kesäkurpitsalla ja parsakaalilla ja kukkakaalilla, mutta vanhemmiten ne ei enää tee kauppaansa.

En oikeastaan kaivannut mielipidettä siitä syödäänkö meillä oikein vai väärin vaan siitä, mitä kenellekin on se terveellinen ruoka. Mutta av-tyyliin täällä kaikki tietysti osaavat jo syödä huipputerveellisesti ja opettaa lapsensakin syömään niin. ;o) Voi, kun asiat voi olla helppoja toisille...

Vierailija
9/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkakaa tehdä itse sämpylöitä. Itse lasten leipomina 90% varmasti syövät niitä ja juuri lämpiminä tuoreeltaan. Ekat sämpylät voivat olla aika vaaleita. Sitten pikkuhiljaa lisäät sämpylätaikinaan ruisjauhoa, kaurahiutaleita yms terveellistä, kunnes ainakin yli puolet on muuta kuin vehnjäjauhoa!

Toinen konkreettinen vinkki:

kun tarjoat ruualla "keitettyjä" porkkanoita, parsakaaleja jne, älä keitä niitä. Tarjoa joko raakana (moni lapsi järsii kukkakaalia raakana mutta inhoaa sitä keitettynä) tai sitten höyrytä! Höyrykattila "pelasti" meidän ruuat. Esimerkkinä juuri parsakaali ja porkkana vain kevyesti höyrytettyinä, ei läpikypsinä (pari minuttia) ja voinokare päälle. On huomattavasti paremman makuista ja terveellisempää kuin vedessä täysin kypsäksi keitetty. porkkanan pitää rapsahtaa suussa ja parsakaalin olla kirkkaanvihreä, ei sellainen ruskehtava kuten keitettäessä tulee.

Kokeile näitä alkuun!

Vierailija
10/10 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveellinen ruoka on pääasiassa luomua, kasvisruokaa, suositaan pehmeitä rasvoja ja vältetään kovin prosessoitua ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi