Katsoin eilisen ruoanhaaskaus-ohjelman ja tunsin piston sydämessäni :( Olenko ainut?
Olen just tuollainen että heitän nanhistuneet potut pois ja ostan kaupasta paremman näköisiä,vaikka ne vanhatkin voisi syödä.Eräs päivä hetin roskiin avaamattoman jauhelihapaketin jonka olin unohtanut kaapin perukoille jne. Olen kamala länsimainen kerskakuluttaja!
Onneksi suurin osa meidän ruoanjämistä menee koirille,nuo vihannekset ja sellaiset nyt tietty eivät.
On se kamalaa että me länsimaalaiset heitetään roskiin hurjat määrät ruokaa ja sitten kehtitysmaissa joutuvat kaatamaan metsää jotta meille saadaan lisää ruokaa roskiin heitettäväksi :(
Kommentit (13)
Olen just tuollainen että heitän nanhistuneet potut pois ja ostan kaupasta paremman näköisiä,vaikka ne vanhatkin voisi syödä.Eräs päivä hetin roskiin avaamattoman jauhelihapaketin jonka olin unohtanut kaapin perukoille jne. Olen kamala länsimainen kerskakuluttaja!
Onneksi suurin osa meidän ruoanjämistä menee koirille,nuo vihannekset ja sellaiset nyt tietty eivät.
On se kamalaa että me länsimaalaiset heitetään roskiin hurjat määrät ruokaa ja sitten kehtitysmaissa joutuvat kaatamaan metsää jotta meille saadaan lisää ruokaa roskiin heitettäväksi :(
nyt kuka joutuu kaatamaan metsää ja missä?
Ja toki voit tuntea maailmantuskaa ihan rauhassa -ei kiinnosta minua pätkääkään.
Tuotanto kiihtyy koska ihmiset heittävät roskiin ja sitten ostavat uutta yhä kiihtyvään tahtiin.En koe mitään maailmantuskaa enkä ole ekohippi myöskään.ap
Itse en kyllä juurikaan haaskaa mitään ja heitän todella vähän ruokaa pois. Säästän myös vettä, en ajele turhaan autolla, kierrätän, ostan paljon kirppareilta. Ainoa missä "tuhlaan" ja ihan tietoisesti, on lämmitys. En tosiaan suostu alentamaan asunnon lämpötilaa, koska palelen ihan järkyttävästi heti jos kämpän lämpötila laskee alle 24.
Ei haittaa vaikka talvella vähän viluttaa,villasukat ja paita vaan päälle.ap
nyt kuka joutuu kaatamaan metsää ja missä?
Ja toki voit tuntea maailmantuskaa ihan rauhassa -ei kiinnosta minua pätkääkään.
Ja jos ostat kotimaisia elintarvikkeita, roskiin heittäminen on ihan toivottavaakin. Ylituotantoa on kaikesta ja nytkin maatalousyrittäjät valittavat surkeata tulotasoaan, joten kaikki kotimainen ruoka roskiksessa on plussaa! Veronmaksajallehan se tulee tietenkin kalliiksi kun perunakilon todellinen hinta on 8 euroa kun maataloustuet lasketaan perunan hintaan.
toi kun ruokaa menee haaskuuseen. Ja mullakin on joku täysinäinen perunapussi jääkaapissa nahistumassa, eivät oo varmaan edes syöntikelpoisia enää. :(
Ja jos ostat kotimaisia elintarvikkeita, roskiin heittäminen on ihan toivottavaakin. Ylituotantoa on kaikesta ja nytkin maatalousyrittäjät valittavat surkeata tulotasoaan, joten kaikki kotimainen ruoka roskiksessa on plussaa! Veronmaksajallehan se tulee tietenkin kalliiksi kun perunakilon todellinen hinta on 8 euroa kun maataloustuet lasketaan perunan hintaan.
Mutta mietipä kun heität 3 kg nahistuneen perunapussin roskiin, että siinä menee 21 euroa veronmaksajien rahaa. Samaan aikaan laitosmummot eivät saa yöksi kuivaa 20 sentin vaippaa...
Kuinkas se juttu nyt kääntyikin näin, että ne ovat kehitysmaiden asukkaat, joita riistetään meidän ruuantuottamiseksi?
Onneksi useimpien nahistuvat potut ovat vielä enimmäkseen kotimaista tuotantoa.
Ette sitten ole pienituloisia ettekä ensinkään köyhiä, kun teillä on tuollaiseen varaa. Meillä ei mene varsinaisesti jätteisiin= kompostiin kahvinporojen lisäksi juuri muuta kuin jotain niin perusteellisesti pilaantunutta, ettei uskalla elukoillekaan antaa. Kyseessä on silloin yleensä joku unohtunut tai muusta syystä, esim. pakkauksen rikkoutumisen vuoksi, lasinsirujen vuoksi pilalla oleva.
Kerrottiinko siinä ohjelmassa, kuinka paljon menee hukkaan kaupoissa ja muualla matkan varrella, tuottajalta kuluttajalle?
että heittävät roskiin kotimaista perunaa. Varakkaammat heittävät menemään banaania ja viinirypäleitä. Tämä taas lisää kysyntää, johon voidaan vastata vain kuumemmissa ilmastoissa, joten Afrikassa sitten viljellään rypäleitä, vaikkei omalle kansalle ole perunoitakaan.
jo pelloilta ja tukkutoreilta lähtien,ja sitten niissä kaupoissa.Siinä oli yksi kauppaketju joka heitti kaikki roskiin joissa oli parasta ennen pvm KUUDEN päivän kuluttua,kuluttajat ei kuulemma osta niin "vanhoja".ap
Kiitos ap!
terv. 6