Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen ei saa pyöräillä kouluun

Vierailija
23.08.2011 |

-koulun mukaan. No mitä ihmettä; laitanko ekaluokkalaisen aamulla kävelemään kun itse nousen pyörän satulaan, eskarilainen nousee oman pyöränsä satulaan, ja kaikilla meillä sama osoite määränpäänä??! Jos kerran ekaluokkalainen ei nyt sitten saa polkea sitä omaa pyöräänsä niin saanko mä kyytsätä sen kouluun tarakalla?

Nämä kysymykset meinaan huomisessa vanhempainillassa esittää, mutta ajattelin tarkastaa teidänkin mielipiteitä. Mun mielestä ihan älytön asetelma koko juttu. Kiva ois jos joku ope jakais mielipiteensä tähän!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sinä kuljet sen matkan yhdessä lapsen kanssa.Sen takia se on kielletty koska ekaluokkalainen on muutenkin usein noviisi liikenteessä.

Vierailija
2/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielto on yhtä tyhjän kanssa. Koulu ei voi moista kieltää.

Kyllä nyt tämän verran pitäisi Suomen lainsäädännöstä tietää.

Ihan sama kuin jos taloyhtiö kieltää yölliset vessan vetämiset. Kielto on yhtä tyhjän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuin jos taloyhtiö kieltää yölliset vessan vetämiset. Kielto on yhtä tyhjän kanssa.

ja sori jos olin/olen yksinkertainen enkä tunne lainsäädäntöä. Itse asiassa tätä juuri pohdin, että voiko todella kieltää koulu moisen; että onko koulumatka koulun vastuualuetta vaiko kodin(?). Olen onnellinen jos asia päättyy ja on niin kuin tämä vastaaja sanoo, helpottaa omaa arkeani huomattavasti.

-ap-

Vierailija
4/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, jos lapsi pyöräilee kanssasi, kuin yksin.

Pienen lapsen on vielä vaikea hahmottaa liikennettä, saatika sitten keskittyä ajamiseen ja muun liikenteen seuraamiseen. Esim. mopot ajaa yllättävän kovaa.

Eiköhän se sääntö ole ihan pienten koululaisten turvallisuuden takia..

Vierailija
5/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalaiset eivät olisi YKSIN liikenteessä.

Vierailija
6/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta te varmasti saatte poikkeusluvan, kun kerran yhtämatkaa menette aina.

Vierailija
7/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sori jos olin/olen yksinkertainen enkä tunne lainsäädäntöä. Itse asiassa tätä juuri pohdin, että voiko todella kieltää koulu moisen; että onko koulumatka koulun vastuualuetta vaiko kodin(?). Olen onnellinen jos asia päättyy ja on niin kuin tämä vastaaja sanoo, helpottaa omaa arkeani huomattavasti.

-ap-

on sitten vastuussa lapsesta silloinkin, vaikka "pyöräilykieltoa" rikottaisiinkin ja sattuisi onnettomuus.

Kypärän käyttö lienee itsestään selvää?

Vierailija
8/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luuletko että huvikseen kieltävät? On siihen aika hyvät perusteetkin!

Vierailija
9/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteet ovat aika heppoiset.

Opettelemalla oppii asioita nopeammin.

Toisille ei tietenkään opeteta.

Vierailija
10/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululla on oltava järjestyssäännöt ja jos opetuksen järjestäjä hyväksyy koulun järjestyssäännöissä pyöräilykiellon niin silloin se on lainmukainen

Perusopetuslaista 29§ voisi antaa vastausta tähän:Opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt tai antaa muut koulussa sovellettavat järjestysmääräykset, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. (13.6.2003/477)Edellä 3 momentissa tarkoitetussa järjestyssäännössä ja muissa järjestysmääräyksissä voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä.

Vierailija
11/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten on jo sanottu, niin on tietenkin eri asia, jos kuljet lapsen mukana.

Vierailija
12/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteet ovat aika heppoiset.

Opettelemalla oppii asioita nopeammin.

Toisille ei tietenkään opeteta.

ja vielä kun kyseinen ekaluokkalainen on tyyliin fillaroinut (liikenteessä) elämässään varmaan enemmän kuin kävellyt..

-kotimatkan tulee usein, tänäänkin, ilman minua.

-ap-

Vierailija
13/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ise muistan ala-asteelta saman säännön -90-luvun alussa. Silloin opettaja sanoi, että jos kaikki ekaluokkalaiset tulisivat pyörällä kouluun, piha olisi kaaoksessa kaikista polkupyöristä. Yksi pitemmältä tuleva tyttö sai kuitenkin tulla pyörällä kouluun. Asia on varmasti sovittavissa?

Vierailija
14/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululla on oltava järjestyssäännöt ja jos opetuksen järjestäjä hyväksyy koulun järjestyssäännöissä pyöräilykiellon niin silloin se on lainmukainen

että jos järjestyssääntö käy lain ylitse niin pykälät eivät päde.

Yritäpä siis järjestyssäännön voimalla kieltää Suomen kansalaiselta polkupyöräily... :)

Vierailija
15/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ollenkaan tätä nykymeininkiä. Itse poljin ekana koulupäivänä naapurin tytön kanssa yhdessä koulun. Sen jälkeen milloin yksin, milloin kavereitten kanssa. Ei silloin mitään saateltu. Eikö nykyään ekaluokkalaiset saa kulkea yksin kouluun ja kotiin ollenkaan??

Vierailija
16/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulje kotiin eikä takaisinkaan yksin.

Eikö nykyään ekaluokkalaiset saa kulkea yksin kouluun ja kotiin ollenkaan??

Vierailija
17/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ekaluokkalaiset eivät saa tulla pyörällä kouluun. Ei ollut mitään mainintaa, että YKSIN. Saisi olla jotain muutakin siinä säännössä sanottuna, ettei lapsi kuvittele, että me nyt rikotaan sääntöä, kun mennään pyörällä.

Me ollaan kyllä ihan sujuvasti jo kaksi viikkoa pyöräilty kouluun, eikä meinattu lopettaa, vaikka nyt tuo tiedote tulikin. Meillä kävely ei ole vaihtoehto, joten muuten mentäisi autolla. Kyllä musta on parempi kulkea pyörällä kuin autolla.

Vierailija
18/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnistu. Ota vaikka open kanssa puheeksi asia ja mielellään ihan rauhalliseen sävyyn, niin on jatkossa mukavampi tehdä yhteistyötä. Koulun säännöt ovat tarkoitettu kaikkien parhaaksi, mutta usein tuohon pyöräilykohtaan tulee poikkeuksia, kun osa tulee vanhempien kanssa, joku taas asuu kaukana, mutta turvallisen pyörämatkan päässä jne.

Itse olen hoitovapaan aikana katsellut (ja koulun rehtorille ilmoittanut), kun lapset säntäävät koulupäivän päätteeksi koulunportista suoraan ajotien yli viistoon ja hurjaa kyytiä kuuden-seitsemän pojan lössissä taas viistoon seuraavan tien yli. Aivan henkensä kaupalla. Ja koko koulun lähitienoo on näitä fillarilla sinkoajia täysi aina kun kello soi. Voisi olla vielä hurhjempaa, jos seassa olisi ne pikkuekaluokkalisetkin.

Ja kannattaa muistaa, että vaikka lapsi olisi kuinka paljon fillaroinut, lapsen arviointikyky ja aistit esim. kuulo ei ole vielä kehittyneet aikuisen tasolle. T. Ope, joka kulkee myös ekaluokkalaisen kanssa pyörällä yhdessä kouluun.

Vierailija
19/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräillä JOS myös olet lastasi vastassa koulun jälkeen. Muuten se on kiellettyä. Tylsä sääntö..

Vierailija
20/27 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo noita kolmas luokkalaisia poikiakin miten tyhmästi ne fillaroivat ja kaartelevat kävelijöiden puolelle ym koulumatkoilla. Paljon käveleviä ekaluokkalaisia jotka joutuvat väistelemään noita penskoja,vielä jos se pitäisi tehdä fillarin kanssa niin huhhuh! Ja kyllä se niin on että kävellen pieni lapsi huomaa helpommin liikenteessä tapahtuvat käänteet ja suojatien ylitys muuttuu hetkessä uhkarohkeaksi,kun on tuttu tie.

Olen todella tyytyväinen että fillarointi yksin on kielletty ekoilla luokilla,siinä on mietitty lapsen turvallisuutta ja jokainen lapsen kehityksestä tietävä varmasti on samaa mieltä. 7v. lapsi alkaa vasta pikkuhiljaa OIKEASTI ymmärtämään autojen etäisyydet,vauhsin hahmottamisen ymym..