Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelu nuoren kanssa:

Vierailija
23.08.2011 |

Kuinka osaisin alkaa puhua seksiin liittyvistä asioista ja ehkäisystä yms..

Olen itse aika estollinen ja ujo jopa mieheni kanssa vaikka ollaan oltu yhdessä yli 15v.

Tuntuu että pakko olisi ottaa nämä asiat puheeksi heti puoleen.Tytär kohta 15v ja hänellä poikakaveri jonka kanssa päivittäin tekemisissä.Aina kiehnäävät toisissaan.

Tietenkään en voi tietää onko heidän välillään jotain tapahtunut vai ei,toivon mukaan eivät ole niin pitkälle menneet.

Neuvoja miten otan asian puheeksi tyttärelleni,kiitos.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi nykyisin olla noin nuija kuin sinä?

Vierailija
2/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eiköhän tuon ikäinen osaa etsiä tietoa jo itsekin aiheesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet missannut tärkeän asian suhteessa tyttäreesi.

Miten oikein olet tullut tehneeksi lapsen, jos olet estoinen? Nyt olisi sinullakin naiseksi kasvamisen paikka. Siitä on hyötyä sinulle itsellesi ja tyttärellesi.

Vierailija
4/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka koittaa tarjota tytöllesi mahdollisuutta ottaa e-pillerit niin että sinä maksat ne hänelle. Siitä voit ainakin tod.näk. saada varmuuden tyttösi ehkäisyyn. Voit kertoa vaikka kuinka niillä voi säädellä kuukautisia jos seksistä puhuminen epäilyttää. Toisaalta oletan myös että tyttösi on jo hankkinut pillerit jos on hankkiakseen ja makselee niitä itse.

Vierailija
5/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä en tähän hätään muista, mutta löytyy tytöille ja pojille aikuiseksi kasvamisesta, seksistä jne.

Lue se kirja ensin itse ja anna sitten tytölle ja sano, mitkä kohdat sinä pidät tärkeinä. Jos siis et kykene keskustelemaan aiheesta. Kerro myös huolesi siitä, mistä nyt ikinä olet huolissasi. Onko se ei-toivottu raskaus, liian varhainen seksi tms.

Ja muistuta, että seksi ei koskaan saa olla pakko tai palkinto.

Vierailija
6/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit ok, mutta kumi myös käyttöön. Seksissä molempien pitää oppia kantamaan vastuunsa!

Vierailija
7/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut miehesi kanssa yli 15 vuotta, olettaen, että alle 16, ja tyttäresi on 15 vuotta... No, ei oo häpee olla nopee, et vaan taida kuitenkaan kovin ujo siveä olla...

Vierailija
8/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tytärkään heillä.

Seurustelleet muutaman kuukauden ja pojan olen tavannut ensimmäisen kerran n.3vkoa sitten kun tytär toi ensimmäisen kerran hänet kylään ja nyt poika kyläillyt lähes joka päivä.

Pikkuveli pitää huolen kyllä siitä että eivät saa olla täysin rauhassa meillä ollessa ja pojan luokse pitkä matka kävellen tai pyörällä joten eivät näe siellä ikinä.

Mielestäni heidän välillään ei välttämättä ole tapahtunut mitään lopullista.

Kehtaanko kysyä suoraan tyttäreltä asiasta?Itse oli samanlaisesti palavasti rakastunut tuossa iässä mutta siltikään emme koskaan menneet seksiasteelle kuitenkaan.Täysi-ikäisenä vasta itse menetin neitsyyteni.ap.,

Vierailija
9/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka osaisin alkaa puhua seksiin liittyvistä asioista ja ehkäisystä yms..

Olen itse aika estollinen ja ujo jopa mieheni kanssa vaikka ollaan oltu yhdessä yli 15v.

Tuntuu että pakko olisi ottaa nämä asiat puheeksi heti puoleen.Tytär kohta 15v ja hänellä poikakaveri jonka kanssa päivittäin tekemisissä.Aina kiehnäävät toisissaan.

Tietenkään en voi tietää onko heidän välillään jotain tapahtunut vai ei,toivon mukaan eivät ole niin pitkälle menneet.

Neuvoja miten otan asian puheeksi tyttärelleni,kiitos.

Mun äiti ei koskaan ikinä ennen esikoiseni syntymää keskustellut kanssani kuukautisista tai sitten ehkäisystä. Hänelle valtavan kiusallinen asia, äitini on syntynyt 40-luvun alussa ja tottunut siihen ettei asioista puhuta.

Kyllä tuon ikäinen osaa etsiä tiedon sieltä mistä pitääkin.

Vierailija
10/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistuta, että seksi ei koskaan saa olla pakko tai palkinto.

t. Nimim. "Säälipillua saanut jo vuodesta 1985".

Vierailija
11/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan luokse pitkä matka kävellen tai pyörällä joten eivät näe siellä ikinä

Vierailija
12/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan sitä mieltä että tuon ikäinen on jo harrastanut seksiä automaattisesti.

Oletteko itse olleet jo tuon ikäisenä konkareita asiassa?

Vai onko tosiaan nykypäivänä normaalia aloittaa seksiasiat mahd.aikaisin?

Pakko ottaa asia puheeksi tyttären kanssa jo tänään jotenkin.ap

Vierailija
13/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan luokse pitkä matka kävellen tai pyörällä joten eivät näe siellä ikinä

20km on aika pitkä matka kulkea kun kotiin pitää tulla sovittuina aikoina.ap

Vierailija
14/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että moni ton ikäinen tietää seksistä enemmään kuin vanhemmat tiedettiin saman ikäisinä, kiitos demin ja netin :)

Itselläni on 16-vuotias tyttö jolla tällä hetkellä ei ole poikakaveria, mutta on ollut. Mä ihan suoraan sanoin että "jos on jotain sänkypuuhia, niin sitten pitää muistaa ehkäisy, ja se ei aina riitä että syö vaan pillereitä, pitää muistaa että on olemassa myös sukupuolitaudit"

Tollasta mä paasasin, vähän se oli yksinpuhelua mutta mä luulen että tyttö kuitenkin kuunteli. Jotain se selitti että "joojoo, mä tiedän"

Mä tiedän sen että tyttäreni syö pillereitä, auttoivat myös koviin menkkakipuihin, silti vielä nykyäänkin muistutan noista taudeista.

Mä en oon puhunut ihan arjen lomassa noista asiosta, ei mitään sellaista että nyt istutaan pöydän ääreeen ja keskustellaan sukupuoliasioista ja ehkäisystä, ei vaan niin että ihan oon heittänyt noita juttuja vähän niinkuin ohimennen.

Jos nyt haluaa että toinen ei pääse karkuun, niin silloinhan on hyvä lähteä autolla ajelemaan :)

Vierailija
15/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monista asioista todella varhain.

Olen pari päivää asiaa mielessäni pyörittänyt mutten ole saanut keskustelua aikaiseksi kun vasta illalla kerritty nähdä paremmin.

Tänään vaan mainitsi että on menossa kaverin mukaan kun se hakee e-pillereitä niin jäin miettimään että oliko oikeasti kaverille vaan itselleen hakemassa.ap

Vierailija
16/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti hänelle ei ole vielä e-pillerit ajankohtaisia.

Naurahti että ei todellakaan että kaveri oli niitä hakenut koviin menkkakipuihin.Sitten keskusteltiin kovista menkkakivuista ja tytär sanoi että hänellä ei juurikaan ole kipuja ollut.

apTäytyy myöhemmin puhua aiheesta lisää.

Vierailija
17/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/seksuaalisuudesta_puhumine…

ja sitten varaat aikaa ja istut tyttäres kanssa alas (mies ja muut jonnekin, käsket vaikka elokuviin)

puhut ihan omin sanoin siitä että seksi on asia josta voi olla vaikea puhua, että sinullekin vähän on. Sitä tärkeämpää siitä on puhua ja miettiä itse ja yhdessä asioita ennen ja jälkeen kun asiat ovat ajankohtaisia.

Että tärkeintä olisi että seksi on kahden aikuisen ihmisen välistä vapaaehtoista toimintaa.

Ja että kumppanin kanssa pitää pystyä juttelemaan asioista etukäteen ja miettimään mitä tehdään jos sattuu vahinko. Se on yksi oleellisimmista asioista, vastuu joka liittyy seksiin. Abortti eikä raskaus nuorena ole kumpikaan kovin helppo asia.

Ja sitten vielä mitä tuossa välissä puhutkin niin sano vielä loppuun että sinusta on hienoa jos voit olla luottamuksen arvoinen että nuori tulee sinulle juttelemaan ja että kuuntelet mielelläsi. Ja että milloin vain voi tulla puhumaan.

Itse en kyselisi suoraan toiselta kun tilanne on tällainen, vaan avaisin tilanteen niin että tosiaan toisella on mahdollisuus tulla kertomaan jos haluaa puhua asioista.

Yksinkertaisesti vielä:

Ole läsnä, varaa aikaa, kuuntele, anna mahdollisuus tulla kuulluksi tuomitsematta.

Painota aikuisuutta, vapaaehtoisuutta ja vastuunkantamista.

Kehu nuoresi itsetuntoa ja häntä persoonana joka ajattelee omilla aivoillaan ja on arvokas sellaisenaan.

Hyvin se menee ja seuraavalla kerralla on vielä helpompaa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi