Päiväkotiryhmä oli käynyt ilman ennakkotietoja lasten kotipihoilla päivän aikana!
Lapsen päiväkotiryhmä oli käynyt eilen tutustumassa toisten koteihin ilman ennakkotietoja vanhemmille. Siis lähtivät kartta kädessä alueella asuvien lasten (omakotitaloalue) pihoille!
Kuulin tästä toiselta vanhemmalta tänään, päiväkodissa ei edes sanottu tästä mitään. Mun mielestä täysin sopimatonta!
Asumme rivitalossa ja meille näkee sisälle, jos pihalle tulee. Kadulta ei näe, koska on pensasaidat niin korkeat. Emme odottaneet minkään valtakunnan vieraita, joten meillä jäi aamulla koti räjähdysmäiseen kaaoskuntoon. Keittiön tasot täynnä tiskejä, huuhdellut maitotölkit valumassa tiskialtaassa, meidän makuuhuoneessa sänky petaamatta ja vaatekaappien ovet sepposen selällään auki, lastenhuoneissa sängyt petaamatta ja leluja ja vaatteita lattialla.
Mua hävettää aivan suunnattomasti. Meillä on aina tiptopsiistiä, jos joku tulee edes ovella käymään. Nyt vain sattui olemaan tällainen syksynaloitusväsymyskaaos, ei oltu siivottu moneen päivään. Mikä ihme oikeus niillä työntekijöillä on kävellä toisten pihoille ilmoittamatta!?!?
Mitä jos jollakin olisi ollut jotain sellaista ikkunasta näkyvillä, joka ei todellakaan ole tarkoitettu muulle kuin omalle perheelle? Tai vaikka ihan vain pyykit takapihalla narulla? Tuskin kukaan haluaa alusvaatteitaan esitellä julkisesti?
Suututtaa!!
Kommentit (339)
"tätiä" seisoisi oveni takana juuri kun olen päässyt nukkumaan yövuoron jälkeen.
En ymmärrä, mikä välttämättömyys näillä tädeillä on päästä kyttäämään ihmisten koteja. En pidä muistakaan yllätysvieraista ja tutut eivät tule päivällä kun tietävät minun olevan nukkumassa muutaman kerran viikossa päivällä.
Olin tosi ihmeissäni mutta iloinen, kun lapseni tuleva pk-opettaja soitti ja kysyi, haluammeko että he tulevat tutustumaan lapseeni ensin kotiin! Se oli mielestäni valtavan hyvää palvelua, eikä minusta ainakaan ole haitaksi, jos opettajat näkevät lapsen kotiolot. Mikseivät saisi nähdä? Kyllä heille ihan varmasti melko pian selviää, millainen perhe meillä on ja millaisista oloista lapsi tulee. Hyvä vaan kun tietävät saman tien.
Miksi pitäisi teeskennellä jotain muuta kuin on? Ainainen häpeileminen tekee ihmisistä ihan sairaita, eikä lapsiin pidä tartuttaa häpeää pienestä pitäen. Erilaisuutta on ja se pitää hyväksyä, oli itse millä kohdalla asteikkoa tahansa.
Pikkulapsiperheissä on aina sotkua ja jos asuu vuokralla niin asuu. Pää pystyyn vaan ja olkaa ylpeinä sitä mitä olette! Ja sama viesti lapselle. Jos jää häpeämään niin toisarvoisia asioita kuin ettei ole varaa johonkin leluun, häpeää saa kantaa koko ikänsä. Lapsi voi sanoa suoraan, että joo, me asutaan aika pienessä asunnossa mutta meillä on kiva koti ja ihana perhe!
Aina joku on rikkaampi, kauniimpi tai sillä on hienommat vaatteet.
Päiväkodin henkilökunnalle ei kuulu millään tavalla se tieto, minkälaisessa asunnossa lapset asuvat.
juoksee pihalle ja heitä kuvataan oven edessä ja katsotaan pyykit ja kalsarit ja esitellään ikkunoista lapsen huone ja isin ja äidin huone.
Ne tuskin tulivat ikkunoista sisään kurkkimaan ja yövuorossa ollutta herättämään. Mutta yleisillä teillä lienee lupa kävellä?
Pienet päiväkodin pihat ja isot lapsimäärät. Välillä on kiva käydä kävelyllä. Ja tosiaan kuuluu myös opetussuunnitelmaan. kannattaa muuttaa jonnekin korpeen että kukaan ei vahingossakaan kulje talosi läheltä=)
puetaan kaikki samanlaisiin vaatteisiin, ei jutella lasten kanssa mitä tekivät lomalla tai mitä joulupukki toi. ja jos joku aloittaa kertomaan vaiennetaan välittömästi ettei köyhemmille lapsille tule paha mieli. Palataan kommunismiin, kellään ei saa olla enempää kuin toisella.
Ei lapsille ole merkitystä, asuuko joku miljoonalinnassa vai kerrostalossa.
Voi miten epärealistisessa maailmassa elätte kun näin kuvittelette? Valitettavasti lapset luokittelevat nämä asiat hyvin aikaisin ja tällaiset "minun linnani, sinun risumajasi"-kierrokset eivät ole hyviä ideoita.
Joku tuolla sanoikin, miten kiva olisi ollut ottaa oikein vapaapäivä töistä ja esitellä kotia, tarjoilla mehua ja pullaa.
Siis haloo? Olisiko yh-äidin kiva esitellä ahdasta kaksiota, jossa on köyhyyden merkit sisustuksessa ja mitähän hänellä olisi varaa tarjota koko päiväkotiryhmälle.
Ihan käsittämätöntä, etteivät ihmiset halua tajuta asiaa varattoman näkökulmasta. Suorastaan säälimätöntä ja julmaa.
Sulla taitaa olla sitten todella sinisilmäinen lapsi tai hyvin tasavertaisia kavereita päiväkodissa!
Kyllä meilläkin 3v ihan aidosti surkutteli ääneen, kun pk-kaverin äiti ei ollut muistanut tuoda synttärikarkkeja tarjottavaksi, mutta onneksi me sitten otettiin päiväkodin kaapista kaikille ja laulettiin. Lapsi on vasta 3v ja noteerasi kyllä. Kyseisen lapsen äiti lienee käyttänyt rahat itseensä ja dokaamiseensa. Minä en tietenkään asiaa lapselleni sanonut ja muutenkin koitan opastaa siihen, että kaikkien kanssa leikitään. Mutta turha on väittää etteikö 6-7-vuotiaat jo tajuaisi!
Ensinnäkin, ei päiväkodissa saa tarjoilla karkkeja! Meidän pk:ssa ainakaan, mutta eiköhän se ole ihan yleinen käytäntö. Toiseksi, kyllä hyväosaiset unohtelevat asioita siinä missä huono-osaisetkin. Kolmanneksi, tässä tapauksessa on selvää, että lapsi huomasi vain, että karkit unohtui. Outoa sen sijaan on se, että sinä ajattelet sen johtuvan siitä, että lapsen äiti dokaa :O Lisäksi se on kummaa, että miksi asiaa olisi päivitelty päiväkodissa kaikkien kuullen?
6-7 vuotiaat tajuaa varallisuuseroja jos niitä heille opetetaan, eivät muuten. Vanhempien intresseissä on niitä korostaa, ei suinkaan lapsien. Siinä missä sinä huomaat varallisuuserot, minä kiinnitän huomiota eroon sivistystasossa ;)
isoa päiväkotiryhmää hoitajineen temmeltämään. Ja en varsinkaan sisälle kurkistelemaan. Jos olen viikolla kotona, minulla on muutakin tekemistä.
Vai onko tämä niitä juttuja kun muutama kukkahattutäti on keksinyt, että onpa ihku ja sielukas idea niin kaikkien pitää olla suunnattoman ihastuneita siihen, että heidän kotejaan käydään tsekkaamassa ja kuvaamassa päiväkodin seinään. Poikkeavaa mielipidettä ei saa olla, koska silloin on hankala vanhempi.
Olin tosi ihmeissäni mutta iloinen, kun lapseni tuleva pk-opettaja soitti ja kysyi, haluammeko että he tulevat tutustumaan lapseeni ensin kotiin! Se oli mielestäni valtavan hyvää palvelua, eikä minusta ainakaan ole haitaksi, jos opettajat näkevät lapsen kotiolot. Mikseivät saisi nähdä? Kyllä heille ihan varmasti melko pian selviää, millainen perhe meillä on ja millaisista oloista lapsi tulee. Hyvä vaan kun tietävät saman tien.
Miksi pitäisi teeskennellä jotain muuta kuin on? Ainainen häpeileminen tekee ihmisistä ihan sairaita, eikä lapsiin pidä tartuttaa häpeää pienestä pitäen. Erilaisuutta on ja se pitää hyväksyä, oli itse millä kohdalla asteikkoa tahansa.
Pikkulapsiperheissä on aina sotkua ja jos asuu vuokralla niin asuu. Pää pystyyn vaan ja olkaa ylpeinä sitä mitä olette! Ja sama viesti lapselle. Jos jää häpeämään niin toisarvoisia asioita kuin ettei ole varaa johonkin leluun, häpeää saa kantaa koko ikänsä. Lapsi voi sanoa suoraan, että joo, me asutaan aika pienessä asunnossa mutta meillä on kiva koti ja ihana perhe!
Aina joku on rikkaampi, kauniimpi tai sillä on hienommat vaatteet.
Päiväkodin henkilökunnalle ei kuulu millään tavalla se tieto, minkälaisessa asunnossa lapset asuvat.
Eiköhän olla kuljettu jonossa talon ohi ja katsottu tieltä mikä on kenenkin ikkuna. Ja jos siihen herää kannatan myös muuttua jonnekin kauas. Ja sitä paitsi et oikein voi kieltää kulkemasta yleisillä teillä.
Ei en ole niitä alpsia päästäneet teidän pihalle usko pois. tai käyneet ovikelloa soittamassa
Ei lapsille ole merkitystä, asuuko joku miljoonalinnassa vai kerrostalossa.
Voi miten epärealistisessa maailmassa elätte kun näin kuvittelette? Valitettavasti lapset luokittelevat nämä asiat hyvin aikaisin ja tällaiset "minun linnani, sinun risumajasi"-kierrokset eivät ole hyviä ideoita.
Joku tuolla sanoikin, miten kiva olisi ollut ottaa oikein vapaapäivä töistä ja esitellä kotia, tarjoilla mehua ja pullaa.
Siis haloo? Olisiko yh-äidin kiva esitellä ahdasta kaksiota, jossa on köyhyyden merkit sisustuksessa ja mitähän hänellä olisi varaa tarjota koko päiväkotiryhmälle.
Ihan käsittämätöntä, etteivät ihmiset halua tajuta asiaa varattoman näkökulmasta. Suorastaan säälimätöntä ja julmaa.
välittävät näistä itse ja luonnostaan??? Eivät todellakaan!
päviäkotiryhmälle isolla lainalla rakennettua 250 neliön taloaan ja tarjota mehua ja pullaa. Näin saadaan ryhmän muille lapsille kuva, että meidän Jennica on rikas ja katsokaa, kuinka sillä on kivoja leluja ja kannattaa olla sen kaveri. Päiväkodin tädeille tarjotaan kahvit ja kerätään näin lisäpisteitä ja esitellään "vaatimatomasti" vain tällaista pientä asuntoa kun ollaan tällaisia vaatimattomia ihmisiä.
Lapselle taataan tämän jälkeen parempi kohtelu päiväkodissa.
kuvia ovella ja käyty sisälläkin ja kierretty pihaa yms.
Kyllä se häiritsee ihan oikeasti ihmisten elämää. En ymmärrä, mikä hinku sinulla on välttämättä päästä kyttäämään lasten koteja. KAATUUKO MAAIlmasi, ellet pääse sitä tekemään ja näkemään jokaisen lapsen kotia silla yllättämällä.
Eiköhän olla kuljettu jonossa talon ohi ja katsottu tieltä mikä on kenenkin ikkuna. Ja jos siihen herää kannatan myös muuttua jonnekin kauas. Ja sitä paitsi et oikein voi kieltää kulkemasta yleisillä teillä.
Ei en ole niitä alpsia päästäneet teidän pihalle usko pois. tai käyneet ovikelloa soittamassa
ja päiväkodin pihaan ei sitten muuten saa enää tulla autolla, koska jollekin voi tulla paha mieli siitä että niillä on vaan 15 vuotta vanha Toyota kun Janipetterin isä ajaa Mersulla. Eikä sitten kukaan saa kertoa, jos on ollut vaikka lomamatkalla. Teippiä suun eteen jos ei muu auta. Leluja ei tietenkään voi tuoda eikä omaa reppua, koska jollain on muuten kuitenkin joku monenkympin merkkireppu kun ei kaikilla ole sellaiseen varaa...
Huokaus, mitä tyyppejä täällä on! MINÄ en ainakaan halua ja MINULLE ei sovi kun MINUA nukuttaa ja MINULLA on niin paljon muutakin tekemistä... Niin ettei kukaan muukaan sitten koskaan eikä mitään eikä millään lailla. Mikään ei ole hyvin eikä sovi.
Ja sillä on aika suuri merkitys siinä, miten lapsi hahmottaa omien vanhempiensa aseman yhteisössä oman asemansa lisäksi.
Sehän voi tietysti olla niin, ettei se hahmoteltu kuva ole oikea, mutta se kuitenkin muodostuu.
käymään päiväkotikaverinsa pihalla?
Kerropa ihan piruuttasi, mitä tosiaan lapsesi menettää, että hän ei pääse pihalleni, vaikka olisin juuri tullut yövuorosta ja minua nukuttaa, kuten halveksien asian ilmaisit.
Haluan hyvät perustelut sille, miksi lapsesi pitää päästä katsomaan päiväkotikaverinsa kotia ja pihaa, vaikka se häiritsisi päiväkotikaverisi vanhempien elämää.
Eikö lapsesi tai jopa sinä tule toimeen ilman sitä tietoa, millainen koti lapsesi kaverilla on. Ahdistaisiko sinua jos et kuulisi lapseltasi, että millaisessa kodissa se Jesper ja mikko asuvat.
ja päiväkodin pihaan ei sitten muuten saa enää tulla autolla, koska jollekin voi tulla paha mieli siitä että niillä on vaan 15 vuotta vanha Toyota kun Janipetterin isä ajaa Mersulla. Eikä sitten kukaan saa kertoa, jos on ollut vaikka lomamatkalla. Teippiä suun eteen jos ei muu auta. Leluja ei tietenkään voi tuoda eikä omaa reppua, koska jollain on muuten kuitenkin joku monenkympin merkkireppu kun ei kaikilla ole sellaiseen varaa...
Huokaus, mitä tyyppejä täällä on! MINÄ en ainakaan halua ja MINULLE ei sovi kun MINUA nukuttaa ja MINULLA on niin paljon muutakin tekemistä... Niin ettei kukaan muukaan sitten koskaan eikä mitään eikä millään lailla. Mikään ei ole hyvin eikä sovi.
millaisia koteja niillä muilla lapsilla on. Munkin tytön eskarisyhmässä on kunnanjohtajan tyttö ja sitten siellä on muutama yksinhuoltaja.
Olis kiva kuulla, millaisia koteja heillä on. Ja jos vielä pääsevät kurkistelemaan ikkunoista niin kuluis ilta mukavasti kun tyttö kertois, oliko kunnanjohtajan sängyt pedattu vai ei ja miten sen yh.n kotona. Oliko sillä siellä mies vai ei kun väittää, että asuu yksin ja saa asumistukea.
Sulla taitaa olla sitten todella sinisilmäinen lapsi tai hyvin tasavertaisia kavereita päiväkodissa!
Kyllä meilläkin 3v ihan aidosti surkutteli ääneen, kun pk-kaverin äiti ei ollut muistanut tuoda synttärikarkkeja tarjottavaksi, mutta onneksi me sitten otettiin päiväkodin kaapista kaikille ja laulettiin. Lapsi on vasta 3v ja noteerasi kyllä. Kyseisen lapsen äiti lienee käyttänyt rahat itseensä ja dokaamiseensa. Minä en tietenkään asiaa lapselleni sanonut ja muutenkin koitan opastaa siihen, että kaikkien kanssa leikitään. Mutta turha on väittää etteikö 6-7-vuotiaat jo tajuaisi!
Ensinnäkin, ei päiväkodissa saa tarjoilla karkkeja! Meidän pk:ssa ainakaan, mutta eiköhän se ole ihan yleinen käytäntö. Toiseksi, kyllä hyväosaiset unohtelevat asioita siinä missä huono-osaisetkin. Kolmanneksi, tässä tapauksessa on selvää, että lapsi huomasi vain, että karkit unohtui. Outoa sen sijaan on se, että sinä ajattelet sen johtuvan siitä, että lapsen äiti dokaa :O Lisäksi se on kummaa, että miksi asiaa olisi päivitelty päiväkodissa kaikkien kuullen?6-7 vuotiaat tajuaa varallisuuseroja jos niitä heille opetetaan, eivät muuten. Vanhempien intresseissä on niitä korostaa, ei suinkaan lapsien. Siinä missä sinä huomaat varallisuuserot, minä kiinnitän huomiota eroon sivistystasossa ;)
Joo, kyllä meidän päiväkotiin saa tuoda synttäri- ja nimparitarjoamukset ja pk antaa päivänsankarin jopa valita pienen lahjan lahjakorista.
Enkä piittaa tippaakaan siitä, missä päiväkotilapset asuvat ja miten. Myöskään ei ollut kysymys siitä että olisi OIKEASTI käyty häiritsemässä jotakin. Ap ei näet ollut edes kotona kun lapset olivat käyneet talon kohdalla. Ilmeisesti kukaan muukaan vierailun kohteeksi joutuneista ei ole ollut, vai onko? Asia ei siis ole häirinnyt kenenkään elämää.
Minulle on myös sama, näkeekö lapseni toisten kotitalot vai ei. Sen sijaan ihmettelen, kuinka moni tuntuu suhtautuvan kovin torjuvasti lasten retkiin ja kotiseutuun tutustumiseen. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että kyse on lapsista, ei sinusta. Vaikka sinulla olisi mitä estoja, onko ihan mahdotonta sallia LAPSILLE se ilo, että saa näyttää toisille, missä asuu. Ihan ilman sen kummempia taka-ajatuksia.
käymään päiväkotikaverinsa pihalla? Kerropa ihan piruuttasi, mitä tosiaan lapsesi menettää, että hän ei pääse pihalleni, vaikka olisin juuri tullut yövuorosta ja minua nukuttaa, kuten halveksien asian ilmaisit. Haluan hyvät perustelut sille, miksi lapsesi pitää päästä katsomaan päiväkotikaverinsa kotia ja pihaa, vaikka se häiritsisi päiväkotikaverisi vanhempien elämää. Eikö lapsesi tai jopa sinä tule toimeen ilman sitä tietoa, millainen koti lapsesi kaverilla on. Ahdistaisiko sinua jos et kuulisi lapseltasi, että millaisessa kodissa se Jesper ja mikko asuvat.
ja päiväkodin pihaan ei sitten muuten saa enää tulla autolla, koska jollekin voi tulla paha mieli siitä että niillä on vaan 15 vuotta vanha Toyota kun Janipetterin isä ajaa Mersulla. Eikä sitten kukaan saa kertoa, jos on ollut vaikka lomamatkalla. Teippiä suun eteen jos ei muu auta. Leluja ei tietenkään voi tuoda eikä omaa reppua, koska jollain on muuten kuitenkin joku monenkympin merkkireppu kun ei kaikilla ole sellaiseen varaa... Huokaus, mitä tyyppejä täällä on! MINÄ en ainakaan halua ja MINULLE ei sovi kun MINUA nukuttaa ja MINULLA on niin paljon muutakin tekemistä... Niin ettei kukaan muukaan sitten koskaan eikä mitään eikä millään lailla. Mikään ei ole hyvin eikä sovi.
Ei tollasta retkeä niiden lasten takia ole tehty, vaan lapset ollut täysin veruke.
Minustakin olisi hienoa päästä kurkkimaan ihmisten takapihoille ja katselemaan ikkunoista sisään.
Kyllä ne akat siellä pk:ssa on taas keksineet hienon tavan tyydyttää suurta uteliaisuuttaan.
Uskotko sinä ihan tosiaan että LAPSET välittävät näistä itse ja luonnostaan??? Eivät todellakaan!
Vastaan sinulle. En todellakaan usko, että välittävät "luonnostaan", mutta välittävät. Sellainen on yhteiskuntamme. Enkä haluaisi vielä lisätä sitä eroavaisuuksien huomioimista päiväkodin kyttäyskierroksella lasten kotien edessä valokuvaillen (!).
hyvin tasavertaisia kavereita päiväkodissa! Kyllä meilläkin 3v ihan aidosti surkutteli ääneen, kun pk-kaverin äiti ei ollut muistanut tuoda synttärikarkkeja tarjottavaksi, mutta onneksi me sitten otettiin päiväkodin kaapista kaikille ja laulettiin. Lapsi on vasta 3v ja noteerasi kyllä. Kyseisen lapsen äiti lienee käyttänyt rahat itseensä ja dokaamiseensa. Minä en tietenkään asiaa lapselleni sanonut ja muutenkin koitan opastaa siihen, että kaikkien kanssa leikitään. Mutta turha on väittää etteikö 6-7-vuotiaat jo tajuaisi!
tottakai lapset huomaavat jos joku ei tuo karkkia jne. Lapset eivät kuitenkaan tiedä, kuka asuu vuokratalossa ja kuka ei, harvemmin myöskään tietävät aikuisten varallisuutta elleivät kuule sitä aikuisilta.
Olen usein törmännyt tuohon, että lapset pitävät sitä pientä vuokratalossa olevaa asuntoa loistavava ja vastaavasti 300 neliön omistuslukaalia tylsänä. Lapset eivät asioita rahan kautta vaan ssen kautta, mikä heitä viehättää. Monesti se työttömän yh-äidin pikkuasunto pullantuoksuineen saattaa olla kutsuvampi kuin se tyhjä 300 neliön lukaali.
Ja minä olen muuten unohtanut kerran ostaa lapselle karkit mukaan. En käyttänyt rahoja dokaamiseen tms., rahaa löytyy keskivertoa enemmän - yksinkertaisesti unohdin. Lasta ei surkuteltu ja tuskin kukaan luuli karkkien puuttumisen olevan köyhyydestä kiinni. Tietenkin jos lapsi saa moisen asennemaailman kotoa niin sitten ehkä...
Ne tuskin tulivat ikkunoista sisään kurkkimaan ja yövuorossa ollutta herättämään. Mutta yleisillä teillä lienee lupa kävellä?
Pienet päiväkodin pihat ja isot lapsimäärät. Välillä on kiva käydä kävelyllä. Ja tosiaan kuuluu myös opetussuunnitelmaan. kannattaa muuttaa jonnekin korpeen että kukaan ei vahingossakaan kulje talosi läheltä=)